[Debian] Om de 15 seconde hd activiteit.

Pagina: 1
Acties:

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:08

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Zoals de titel al zegt is er om de 15 seconden HD activiteit en het begint me ECHT op de zenuwen te werken. Mijn vraag is dus hoe ik er achter kom wat het veroorzaakt. Ik vermoed dat er een proces is dat iets logt maar ik weet niet hoe ik er achter moet komen welk proces dat is.

Ideeen?

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Kijk 's in je /var/log welk bestand er dan geupdate wordt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:15
jawel, gewoon dingen afsluiten tot dit niet meer gebeurt (met 'ps' kijken wat er draait, en netjes met de opstart/afsluitscripts daemons stoppen enzo).

Overigens: welk OS, versie, welk runlevel, welke programma's lopen er?

Als je een vermoeden hebt in welk bestand er geschreven wordt (bv. /var/log/messages of een ander bestand in /var/log), kun je met 'lsof' kijken welk proces dat bestand momenteel geopend heeft voor lezen of schrijven...

Het kan ook gewoon swappen zijn, maar dat is onder Linux niet direct 'normaal' zoals onder windows (dat terwijl jij niks doet de boel toch continu staat te swappen).

Zonder extra info is er kortom weinig over te zeggen.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
is dat niet cron? (crontab) die elke 15 seconden kijkt of ie nog iets moet doen?

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Loran schreef op 28 november 2003 @ 16:42:
is dat niet cron? (crontab) die elke 15 seconden kijkt of ie nog iets moet doen?
Bij mijn weten is de resolutie van crontab maximaal 1 maal per minuut, en dan zou iedereen die cron draait daar last van moeten hebben denk ik :)

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
je kan ook een een terminal venstertje openen en daar 'top' in laten draaien. Zie je precies welk proces er op dat moment actief is

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

waarschijnlijk updated en/of flushd die kijkt of er in je journaled FS nog iets weggeschreven moet worden?

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:08

woutur

Klauwtjes uit!

Topicstarter
Ik vermoed zelf dat het samba is. Ik heb het even met het ps command aangepakt en 1 voor 1 wat processes gekilled. Moet even kijken wat ik daar aan kan doen in de configuratie ervan.

Kernel 2.4.21, met ext2, lisa, smbd, nmbd, KDE3.1.4 op woody overigens ;)
Sorry dat ik wat weinig gegevens erbij heb gegeven, ik zocht gewoon naar een vrij algemene methode voor het oplossen. Toch bedankt!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-01 19:37

PolarWolf

Debian, of course.

woutur schreef op 29 november 2003 @ 00:02:
Ik vermoed zelf dat het samba is. Ik heb het even met het ps command aangepakt en 1 voor 1 wat processes gekilled. Moet even kijken wat ik daar aan kan doen in de configuratie ervan.

Kernel 2.4.21, met ext2, lisa, smbd, nmbd, KDE3.1.4 op woody overigens ;)
Sorry dat ik wat weinig gegevens erbij heb gegeven, ik zocht gewoon naar een vrij algemene methode voor het oplossen. Toch bedankt!
Mocht je er niet uitkomen, er is een kernel patch ergens die in syslog vastlegt welk PID op dat moment schijfactiviteit uitvoert. Ik heb hem voor 2.4.20, maar het is een eenvoudige, dus doorporten naar andere kernel versies zou geen probleem mogen zijn.
De patch is een uitvloeisel van een of andere howto om de harddisks een spindown te laten doen, en daar te laten blijven. Daarvoor is het natuurlijk wel handig om zo weinig mogelijk schijfactiviteit te hebben.

Als je wilt dan kopieer ik die patch even naar een publieke webruimte.

[update]de betreffende howto: http://www-2.cs.cmu.edu/~mukesh/hacks/spindown/t1.html[/update]

[ Voor 6% gewijzigd door PolarWolf op 29-11-2003 11:58 ]

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Pagina: 1