[feat] Mogelijkheid om spelfouten in newstopics te melden

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 08:07

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Zeer regelmatig wordt op nieuwstopics gereageerd met een opmerking dat er spelfouten in het nieuwsbericht zitten. In GoT kun je eenvoudig de 'Report dit topic' knop een admin waarschuwen. Zou er een soortgelijke feature in nieuwstopics kunnen worden ingebouwd om direct de schrijver van het artikel een 'report' over spelfouten en dergelijke te kunnen sturen? Dat scheelt enerzijds ergernis over 'je spelling klopt niet' replies en anderzijds kunnen dergelijke opmerkingen direct naar de schrijver worden doorgestuurd.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kunt ook een mailtje sturen naar de schrijver van het artikel :).

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Of een topic hier openen. Staat in de FAQ, de mensen die in de discussie zelf reageren met spelfouten hebben die dus niet (goed) gelezen, en zullen dat ook niet doen als er een "report" is, waardoor je het probleem niet oplost.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

is het zo erg dat er spelfouten in zitten ? Als je begrijpt wat er staat is het toch voldoende .... niet dan of moet het van jullie ook nog eens foutloos geschreven zijn ?
Als dat zo is vind ik het erg flauw..wat maken die type foutjes nu uit he...!

P.S dit is niet als flame bedoelt.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om eerlijk te zijn....

Kijk, je hebt een nieuwsitem met daaronder de mogelijkheid tot reageren. Dan kan je in erg veel FAQ's zetten dat ze op GoT moeten reageren of een mailtje naar de schrijver moeten sturen. N00b's en luie mensen vinden GoT niet of zijn te lui om een mail te compileren. Zeker voor n00b's die continue aanwassen zal je dus altijd een logische keuze overhouden om een reply te bouwen met daarin de betreffende spelfout.
En zolang het logisch is om te reageren, kan je met alle geweld andere wegen aanbieden, het reageren blijft.
Vanuit modoogpunt gezien is het helemaal vervelend, want de correcte aanduiding van een spel of url-fout is gewoon puur +2 behulpzaam... maar makkelijk gescoort. Modtechnisch vervelender zijn de replies van anderen die wijzen op de GoT-fora of mailmogelijkheden: deze zijn per definitie offtopic (0) maar worden ook beloond. Ik constateer vaak genoeg ook een anti-n00b-houding waardoor de post een trollerige inhoud bevat. Dat is slecht, want dan staan er soortement van trollen op de FP die een correcte inhoud hebben. Krijgen die een troll? Krijgt een troll een +2? verwarring alom, waarbij vaak de eerste typefout-post nog de status 0-overbodig krijgt ook.

Persoonlijk zou ik pleiten voor andere oplossingen:
* reactie-venster voorzien van de mogelijkheid: Note aan de schrijver... waarbij de schrijver betreffende post als mailtje krijgt ipv de FP daarmee wordt vervuild.
* Mogelijkheid tot een verstopte +1 behulpzaam. Ik bedoel dan een soort admin-optie waarbij je net als de administratieve -2 (dus onzichtbaar) de reactie verstopt voor alle andere users (behalve de poster en admins) en waarbij de inherent behulpzame post niet de straf/bonuspunten oplevert die aan het karmasysteem hangen. Admins zat, misschien ooit een PM-tool.
* acceptatie dat het reactie-systeem ook voor typo's is (eventueel speciale admintool om de reactie een typo-aanduiding was (redigeerverwijzing :P)
* De nieuwspost standaard afsluiten met [url=mailto@tweakers.net]Typo ontdekt, vertel het ons een week vantevoren.. [/url (expres brakke url gemaakt)

* Delerium hoopt meerdere problemen op te lossen.

[edit] Typo's laten staan lokken alleen maar meer reacties uit. Sommige typo's verlagen de leesbaarheid van nieuws overigens heel erg.

[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 28-11-2003 17:12 ]

• Harm
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op 28 november 2003 @ 17:11:
Persoonlijk zou ik pleiten voor andere oplossingen:
* reactie-venster voorzien van de mogelijkheid: Note aan de schrijver... waarbij de schrijver betreffende post als mailtje krijgt ipv de FP daarmee wordt vervuild.
Klinkt op zich als een leuke en nette oplossing, maar ik weet zeker dat dit ook gebruikt gaat worden om allerlei rotzooi en nonsens te mailen en daar heb ik geen zin in (en de rest waarschijnlijk ook niet).
* Mogelijkheid tot een verstopte +1 behulpzaam. Ik bedoel dan een soort admin-optie waarbij je net als de administratieve -2 (dus onzichtbaar) de reactie verstopt voor alle andere users (behalve de poster en admins) en waarbij de inherent behulpzame post niet de straf/bonuspunten oplevert die aan het karmasysteem hangen. Admins zat, misschien ooit een PM-tool.
Dan ga je er dus vanuit dat nieuwsers hun nieuwsje langere tijd controleren op opmerkingen. Het is natuurlijk waar dat zij dat inderdaad moeten doen, maar in de praktijk gebeurt dat gewoon niet en dus blijven opmerkingen over de spelling gewoon staan.
* acceptatie dat het reactie-systeem ook voor typo's is (eventueel speciale admintool om de reactie een typo-aanduiding was (redigeerverwijzing :P)
Wat op deze manier wel een idee is, om een speciale moderatie-optie te maken die alleen door PM's gebruikt kan worden. Die bij gebruik automatisch een mailtje stuurt naar de schrijver van het nieuwsje. Misschien nogal ondoenlijk om te maken, maar dat is misschien nog een leuke optie.
* De nieuwspost standaard afsluiten met [url=mailto@tweakers.net]Typo ontdekt, vertel het ons een week vantevoren.. [/url (expres brakke url gemaakt)
Alsjeblieft niet. Bovenaan de post al de naam van de schrijver van het stukje, klik erop en je komt op een pagina met alle benodigde gegevens van de schrijvers. Eerder stond daar altijd het mailadres van de schrijver en je wil niet weten hoeveel spammails dat heeft opgeleverd... Die situatie terugbrengen is dus wat mij betreft erg onwenselijk.

Over het algemeen vind ik het echter prima zoals het nu gaat. De meeste fouten worden gemaild of in FA gemeld, die paar opmerkingen over spelfouten die op de FP staan vind ik het eigenlijk niet echt waard om zoveel voor aan te passen.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:39

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als typo-kampioen :+ vind ik zelf een report via ICQ nog steeds het makkelijkste werken. Misschiens dus in combinatie met een die administratieve +1 onzichtbaar? Zou dan ook goed zijn dat nieuwsposter het recht krijgen om deze administratieve +1 onzichtbaar te kunnen zetten, zodat ze na het veranderen van de post meteen de reacties kunnen 'verwijderen'.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Harm
  • Niet online
Ik bedenk me nu ineens dat zo'n speciale modoptie niet altijd zal werken. Er zijn genoeg mensen die in hun reactie even een opmerking maken over de spelling en daarnaast ook gewoon inhoudelijk ingaan op het nieuwsje. Wat zou je daar dan mee moeten?

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Beoordelen op de inhoud/

[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 28-11-2003 20:10 ]

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

[edit] Typo's laten staan lokken alleen maar meer reacties uit. Sommige typo's verlagen de leesbaarheid van nieuws overigens heel erg.
Het gebeurt volgens mij niet vaak dat een typo blijft staan. Meestal wordt een typo door de eerste lezers al opgemerkt, waarna er óf een reactie, óf een topic in FA wordt gemaakt. Soms ziet een andere nieuwsposter de fout nog voordat iemand anders er over is gaan klagen, dan wordt het direct rechtgezet natuurlijk.

In alle gevallen maakt iemand de nieuwsposter er wel op attent dat hij een foutje heeft gemaakt, of dat nu de nieuwsposter is die de fout al verbeterd heeft, of degene die even komt melden dát er een foutje is. Direct (via een speciale link) mailen naar de nieuwsposter zelf lijkt me dus niet nodig en bovendien onwenselijk. ICQ is meestal afdoende. De enige echte probleempjes die dus bestaan zijn de onwenselijkheid van de reacties op de FP en de moeilijkheid van het modereren daarvan.
Mogelijkheid tot een verstopte +1 behulpzaam. Ik bedoel dan een soort admin-optie waarbij je net als de administratieve -2 (dus onzichtbaar) de reactie verstopt voor alle andere users (behalve de poster en admins) en waarbij de inherent behulpzame post niet de straf/bonuspunten oplevert die aan het karmasysteem hangen.
Dit lijkt mij een heel aardig idee! De vraag is dan natuurlijk hoe gemakkelijk en op welke termijn zoiets te realiseren zou zijn. In het grotere geheel van de voortdurende verbetering van T.net denk ik dat dit niet echt een high-prio issue moet zijn. :)
Ik sluit me dan ook een beetje aan bij * Harm als hij zegt dat het over het algemeen eigenlijk best goed gaat wat betreft dit onderwerp.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Vanuit modoogpunt gezien is het helemaal vervelend, want de correcte aanduiding van een spel of url-fout is gewoon puur +2 behulpzaam... maar makkelijk gescoort.
Ik vind spelling/grammatica opmerkingen helemaal niet behulpzaam zoals bedoelt in de FAQ. Die hebben geen toegevoegde waarde tot de nieuwspost.

[ Voor 1% gewijzigd door PcDealer op 29-11-2003 14:35 . Reden: Code edit ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

In de TMF FAQ staat wel een heel ruime omschrijving van het gebruik van de tag 'behulpzaam':
Behulpzaam : Een reactie gemaakt om iemand (of velen) te helpen.
In de Tweakers.net ModeratieFAQ staat helemaal geen uitleg over het gebruik van die tag. Ik denk echter dat Ecteinascidin gelijk heeft als hij een opmerking over spelfoutjes een +2 wil geven.

Tenminste, als het op een behulpzame manier gemeld wordt natuurlijk. Niet als het op een kinderachtige of denigrerende manier gebeurt. Hoewel het natuurlijk prettiger is voor de nieuwsposter als een foutje via ICQ of FA wordt gemeld, is een reactie bij de nieuwspost puur inhoudelijk gezien echt wel behulpzaam. Liever een reactie zodat de fout eruit gehaald kan worden, dan dat de fout blijft staan toch? :)

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Cookie
  • Laatst online: 04-07-2025
Een mini-icoontje onderin het artikel met een snelkoppeling naar FA, voor edits/typo's/aanvullende info, zou misschien handig zijn. Snel gemaakt voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16536/full.gif

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het niet een keurigere oplossing om te kijken naar een algemen spellingcontrole op FP? Ik weet niet of die techniek er is, maar voor dat je iets post (nieuws, reactie .. whatever) dat je eerst een tussen scherm krijgt met de spellingchecker er overheen.

Al zul je dan wel een ontzettend leuk topic krijgen op GoT over de Spelfouten van de spellingschecker.. :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Harm
  • Niet online
Iedere office-suite heeft een Nederlandse spellingscontrole, dus het is dan net zo makkelijk om je tekst daar even in te plakken en op spelling te laten controleren. Het is gewoon teveel werk voor die paar kleine foutjes die er soms inzitten. Die kunnen gewoon gemeld worden via mail/ICQ/forum, daar hoeven echt geen grote en extra features voor in de software gebouwd te worden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Harm je hebt gelijk.. als tweaker moet je niet al te lui zijn ;) .. al is het wel verdraaid makkelijk :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Er was/is een Moddereter Account, deze is inzetbaar voor het duidelijk maken van deze zaken, maar ik heb dit account al lang niet meer in actie gezien. Misschien een idee om deze were wat vaker te gebruiken?

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Harm
  • Niet online
Dat Moddereter Account is stilzwijgend afgeschaft omdat de PM's ook in de DSP kunnen en dus over opmerkingen over spelfouten en andere niet ter zake doende opmerkingen kunnen mailen. Reageren in de draad is daardoor dus niet meer nodig. Daarnaast, dat account was vooral voor reacties op modopmerkingen toch? Daar valt dit niet helemaal onder ;).

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

http://www.tweakers.net/r...n=Posting&ParentID=908356
Gepost door Moddereter Account - maandag 1 december 2003 - 13:47 Score: 2 (Behulpzaam)
Goed... afgeschaft...

kweetniet, indien het systeem goed is, dan zal daarbij ook een incidentele opmerking over spelling voor lief genomen moeten worden. Het enige wat ik ei'k wil is dat een eventuele opmerking over spelling iig niet als overbodig de boeken ingaat.
Pagina: 1