Toon posts:

Asus P4P-800 Deluxe + 2 HD's (80 + 120 Gb) + RAID 1

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb veel info gevonden op het forum over RAID 1 maar niet de specifieke info die ik zoek.
Ik krijg dus komende week mijn nieuwe pc en wil daar graag een RAID 1 in opzetten. Mijn oude schijf (80 Gb) neem ik mee naar het nieuwe systeem met de 120 Gb schijf.
Is dit mogelijk met 2 verschillende schijven? Van de 120 Gb schijf hoeft niet alles ge-back-upped te worden.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ja/nee

Volgens mij zal het wel gaan (kan ook van niet) maar dan wordt er van die 120 gb schijf maar max. 80 gb gebruikt. Je raid config pakt altijd de grootte van je kleinste schijf. Vandaar dus dat 2 "identieke" schijven het beste is.

Houd er rekening mee dat de schijven even groot dienen te zijn, maar ook dezelfde snelheid. Dus niet 1 van 7200 rpm en nog 1 van 5400 rpm. Ook verschillende cache groottes is niet te adviseren.

Overigens heb je met raid 0 hetzelfde

Wat je kan doen is de 2 harddisk gewoon beide aan je controller hangen maar geen raid config instellen. Dan zie je gewoon 2 losse schijven, en kun je vanuit Windows de data die je wilt backuppen met de hand naar de 80 Gb kopieëren.

Voordeel: Je hebt een 80gb schijf "xtra" waar je eventueel nog andere data op kan zetten.
Nadeel: Virussen etc. kunnen makkelijk bij je schijf en bij je data komen. En handmatig backuppen dus. Vergeet je wel eens en dan 8)7

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb veel info gevonden op het forum over RAID 1 maar niet de specifieke info die ik zoek.
Dude, het antwoord staat gewoon in de FAQ van dit subforum.

Dit topic is gesloten.