Toon posts:

Wireless Router of Wireless Access Point

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Op dit moment heb ik thuis het volgende netwerk.

woonkamer
CABLE MODEM
|
|
Router ------- pc die altijd aanstaat
|
| +/- 15 meter (zelfde verdieping) computerkamer
|
hub- 1 pc
|
1 pc

| of - is een utp kabel

Nu wil ik een wireless netwerk maken. Mijn huidige apparatuur blijft geconnecteerd als nu. Ik wil gewoon in de woonkamer ervoor zorgen dat ik wirelles kan werken.

Wat is verstandig om te doen?
Een Wirelles acces point of een wirelles router? Die prijzen zijn tegenwoordig te verwaarlozen.
Zoals je ziet heb ik nu een hubje staan en het zou mooier zijn als er daar iets zou staan met switch capaciteiten.

Zelf had ik gedacht om de huidige router te vervangen door de WLAN router en de huidige router om te switchen met de hub.

Maar iedere pc krijgt nu een IPadres van de router. Dan heb ik twee routers? Dus dat wil zeggen dat ik verschillende scopes moet maken of verschillende subnets..

Iemand ervaringen of tips?

Verwijderd

Ik denk niet dat je topic hier juist staat.

Maar de meeste wireless routers kunnen ook puur alleen als access point fungeren en de prijs is hetzelfde, dus altijd voor een router gaan.

PS wireless router = router + AP

:)

Verwijderd

Topicstarter
Dat dacht ik zelf ook al dat ik beter voor een router kan gaan.
Hebben de meeste APs ook een switching capaciteit?

Ik was alleen bang nieuwe subnets te moeten creeeren en was bang voor de overhead.

• GFoAP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-12-2024
als je dhcp op je wireless router uitschakelt dan blijft je huidige router gewoon voor de dhcp leases zorgen. en hoef je dus niet met verschillende subnets te gaan werken. je moet er alleen voor zorgen dat je routers verschillende ip adressen hebben. (misschiend dat ze beide standaard op 192.168.0.1 oid staan en dat gaat conflicten opleveren)

Verwijderd

Topicstarter
Robert-Jan schreef op 28 november 2003 @ 16:21:
als je dhcp op je wireless router uitschakelt dan blijft je huidige router gewoon voor de dhcp leases zorgen. en hoef je dus niet met verschillende subnets te gaan werken. je moet er alleen voor zorgen dat je routers verschillende ip adressen hebben. (misschiend dat ze beide standaard op 192.168.0.1 oid staan en dat gaat conflicten opleveren)
Tja, inderdaad dat moet ik even navragen. Van mijn huidige Dlink 604 router kan ik hem aanpassen, misschien moet ik dan maar de dlink wirelessrouter kopen :*)

In ieder geval één waarvan ik het IP kan aanpassen. Hoe connecteer ik die aan elkaar? Gewoon via een vrij poortje?

De situatie ziet er dan als volgt uit:

Internet cable modem
|
|
Wlan router
|
|
|
router

Koppel ik die aan elkaar met een uplink, of gewoon op een vrije poort?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 22:13

4POX

Everybody is wired

Ik zelf heb een WLAN router gekocht omdat de winkelier mij vertelde dat de bewuste fabrikant geen AP meer bouwde omdat het goedkoper was om alleen routers te maken.

Ik gebruik de router dus als AP wat goed gaat. Voordeel is dat je ook meteen een 4 poorts switch heb. En dat is makkelijk. Want je mag nooooit een AP op een HUB aansluiten :P

Nadeel van een router is dat je geen extra functies hebt als bridge enz...

(dat verhaaltje van die winkelier bleek onzin te zijn. De wap11 was even zeer moeilijk te krijgen.)

AKA Rinkel weblog

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties allemaal,

Is het niet mogelijk om bridging te doen met een Wirelless router? Ik zou wel graag een oplossing kopen die ik kan uitbreiden in de toekomst (over verdiepingen, etc.)

Verwijderd

Het is overigens wireless (als in: zonder draad) :P

Goed voorbeeldje is de Asus WL500G, een goedkoop access point die ook fungeert als 4-ports switch. Daar kan je overigens ook weer andere switches op crosslinken. En het heeft een aansluiting voor een printer, waardoor hij ook als print-server dienst kan doen. Prijs: met enig zoeken onder de 100 zeuro :)

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 09:31

HJR

Ik zou dus voor een Access Point gaan. Ik had eerst een Linksys BEFW11S4 router die ik alleen als AP gebruikte. Nou het bereik was echt zwaar belabberd. Omdat er extra electronica in een router zit, blijft er vaak minder power over voor het wireless gedeelte (tenzij je natuurlijk een mooie Senao koopt :) Ik heb nu dus een Senao Access Point en het bereik is echt veel beter geworden.

Tevens kunnen routers vaak niet bridgen,client mode of repeater mode. D-Link maakt erg leuke AP die via een powerhack op meer vermogen kunnen uitzenden, waardoor het bereik dus een stuk beter wordt...

Verwijderd

Topicstarter
HJR schreef op 02 december 2003 @ 10:43:
D-Link maakt erg leuke AP die via een powerhack op meer vermogen kunnen uitzenden, waardoor het bereik dus een stuk beter wordt...
Zou je me dat eens kunnen uitleggen? Ik heb namelijk veel intresse in de apparatuur van dlink. Ik heb daar dus al een router van, waar ik overigens erg tevreden over ben.
Dit is geen reclame en ik werk niet bij dlink O-)

Verwijderd

Topicstarter
Hebben meer mensen het gevoel dat een AP meer bereik geeft dan een router?
of ligt dat meer aan de typen routers die HJR gebruikt heeft??

Zijn er ook routers die bridging ondersteunen of is dat misschien een domme vraag :?

Hoe werkt zoiets eigenlijk?
Stel ik heb een gewone router en ik koop een wireless AP en koppel die aan de router. Haalt dat AP dan automatisch een vrij IP Adres uit de DHCP scope van de router en geeft ie die aan de Wirelles client die connect?

OF

Moet ik een range vrij houden specifiek voor de AP zodat de AP een eigen range kan uitdelen die de router niet uitdeelt.

De client die connecteert via de wireless AP moet natuurlijk ook mijn computers die in het netwerk hangen aan de router kunnen contacteren.

Iemand meer info daarover?

Verwijderd

Topicstarter
*schop

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 15:24:
Hebben meer mensen het gevoel dat een AP meer bereik geeft dan een router?
of ligt dat meer aan de typen routers die HJR gebruikt heeft??

Zijn er ook routers die bridging ondersteunen of is dat misschien een domme vraag :?

Hoe werkt zoiets eigenlijk?
Stel ik heb een gewone router en ik koop een wireless AP en koppel die aan de router. Haalt dat AP dan automatisch een vrij IP Adres uit de DHCP scope van de router en geeft ie die aan de Wirelles client die connect?

OF

Moet ik een range vrij houden specifiek voor de AP zodat de AP een eigen range kan uitdelen die de router niet uitdeelt.

De client die connecteert via de wireless AP moet natuurlijk ook mijn computers die in het netwerk hangen aan de router kunnen contacteren.

Iemand meer info daarover?
Ik heb zelf een AP gekocht , omdat ik (net als jij) al een adsl router en switch heb.
Aansluiten was helemaal plug en play (gelukkig maar , ik gebruik linux)
(Het is een Belkin, die ook als Linksys wap11 verkocht wordt)

De clients krijgen hun ip address van mijn router, het AP is dus helemaal "transparant"
alsof de client via utp aan het netwerk hangt.

Dus als je voor makkelijk/simpel gaat is alleen een AP nog niet zo gek.

Met bereik van wireless router vs AP's heb ik geen ervaring, ik weet wel dat het bereik van
mijn AP stukken beter is dan bij "ad-hoc" mode tussen clients onderling , en dat
het AP ook nog te tweaken is voor meer vermogen , maar dat was voor mij niet nodig.

[edit]
Verder valt me op / bedenk ik:
- De access points zie ik vaak met 2 antennes, de wireless/adsl/switch/routers vrijwel altijd maar 1.
- Het prijsverschil wordt wel erg klein. ca 60 euro voor een AP vs 75/80 voor eentje met
adsl/4 x switch/router ... Als je switchpoortjes tekort komt is het laatste miss. wel voordeliger.
- Mijn 11Mbit AP heeft een 10 Mbit half duplex utp aansluiting (11 Mbit my ass !)
maar dat merk je niet omdat je die 11 Mbit toch erg theoritische topsnelheid is, bovendien gebruik ik mijn wireless hoofdzakelijk voor internet ........ Maar ergens voel ik me toch genaaid. Met een wireless router met 10/100 poortjes heb je dat ook niet (8>

[ Voor 19% gewijzigd door u_nix_we_all op 05-12-2003 18:23 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
Hey bedankt voor de info over die Belkin.
Ik heb in het begin die produkten van Belkin overweegt, maar op de een of andere manier weet ik het niet.

Goed dat ik er dus op moet letten dat die poorten op een AP niet altijd 10/100 zijn.

Ik zit te denken zoals ik al zei aan een AP van DLink, en ik zou idd ook graar bridging mogelijkheden willen, voor uitbreidingen in de toekomst.

Heb me net een DVD brandertje gekoopt. Dus weer ff doorsparen :*)

• HJR

HJR

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 11:28:
[...]

Zou je me dat eens kunnen uitleggen? Ik heb namelijk veel intresse in de apparatuur van dlink. Ik heb daar dus al een router van, waar ik overigens erg tevreden over ben.
Dit is geen reclame en ik werk niet bij dlink O-)
Als je bijvoorbeeld de Dlink DWL-900AP+ AP koopt, draait het ding standaard op 17dB (30 mW). Die kan je dus naar beneden klokken via de webinterface. Met een gehackte firmware kan je hem dus ook omhoog klokken naar 20 dB (100 mW, maximaal toelaatbare in Nederland) en dat merk je behoorlijk in het bereik. Kijk maar eens op http://www.wirelessnederland.nl

Ik heb dus een Senao AP en mijn buurjongen heeft een Dlink DWL900 met powerhack en met de Linksys had ik geen bereik bij hem thuis met een laptop en nu staat de Dlink in client mode en bereik is perfect.

Tevens is de firmware ontwikkeling van AP veel beter, sneller hecks te vinden enzo :P

Ow sorry voor de late reactie O-)

Verwijderd

Topicstarter
Kent er iemand een site waar een review staat tussen een Wireless AP van DLINK en van een AP van Linksys?
Ik kom nix tegen in google enzo. Ik zou graag de verschillen zien tussen beiden.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2003 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
* boink * })

• HJR

HJR

Linksys en DLink schijnen erg op elkaar te lijken. Je kunt zelfs in bepaalde versies van Linksys een firmware van Dlink zetten. Ik zou gewoon voor de Dlink gaan. Prima ervaring mee en ze zien er niet zo erg lelijk uit als die paarse pleurisbehuizingen van Linksys.

Verwijderd

Overigens biedt de Aldi vanaf dinsdag 23 dec. a.s. aan: een draadloos LAN netwerk met 4 aansluitpoorten en 2 draadloze dongels voor € 159,-

zie:http://www.versteven.be/aldi/nl-aldi-archief/view_photo.php?full=1&set_albumName=nl2003kwart04&id=nl2003week52a

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Move OH -> NT

en de Wirel's in de titel in Wire's veranderd ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
HJR schreef op 18 december 2003 @ 16:51:
Linksys en DLink schijnen erg op elkaar te lijken. Je kunt zelfs in bepaalde versies van Linksys een firmware van Dlink zetten. Ik zou gewoon voor de Dlink gaan. Prima ervaring mee en ze zien er niet zo erg lelijk uit als die paarse pleurisbehuizingen van Linksys.
Hier ben ik het dus ongeloofelijk mee eens !! Die dingen zijn groot, lelijk en.. en.. en... :r
Helaas vind je er dus veel support voor, iedereen heeft die dingen.
Pagina: 1