Ik zou het doen!
Verwijderd
zet er een aan/uitschakelaar tussen zodat je 's avonds je fan uit kunt zetten... of een schuifweerstand, kun je hem zachter zetten door de stroomtoevoer te beperken...
Verwijderd
heb ik ook ,
herrie , maar een of de dag zal ik
uit halen . and a drup motorolie
in doen...........op the as...
herrie , maar een of de dag zal ik
uit halen . and a drup motorolie
in doen...........op the as...
Verwijderd
je hebt kasten op de markt met een voeding met smartfan .. en ik heb laatst ergens via een link op tweakers een heel artikel over geluidsoverlast van je kast gelezen, die gast had m met karton en tapijt weer stil gekregen..
Kijk eens of je fans ook goed genoeg koelen als je ze op 5 volt aansluit.
Ik had het zelf ook met een 12 cm fan in de zijkant van mijn dual, die maakte ook te veel herrie. Op 5 volt gezet, resultaat cpu's 3 graden warmer (kon makkelijk) maar een heel stuk stiller
Oops, overheen gelezen dat het over de PS fan ging, die zou ik maar niet op 5 volt zetten.
Ik had het zelf ook met een 12 cm fan in de zijkant van mijn dual, die maakte ook te veel herrie. Op 5 volt gezet, resultaat cpu's 3 graden warmer (kon makkelijk) maar een heel stuk stiller
Oops, overheen gelezen dat het over de PS fan ging, die zou ik maar niet op 5 volt zetten.
Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.
http://www.makeitsimple.com/projects/case_noise/index.shtml
hier is de url waar rhythm het over had.
Inderdaad, een 12 cm fan op 5 volt zetten is echt heel goed. Als je hem op 12 zet maakt ie ENORM veel lawaai. op 5 zowat geen geluid, en toch behoorlijk wat luchtverplaatsing. Die dingen zijn beter dan die 8 cm dingen.
in 'mijn' electro-zaakje was dat ding ook maar 2 gulden duurder dan een 8 cm...(19,50 was ie)
hier is de url waar rhythm het over had.
Inderdaad, een 12 cm fan op 5 volt zetten is echt heel goed. Als je hem op 12 zet maakt ie ENORM veel lawaai. op 5 zowat geen geluid, en toch behoorlijk wat luchtverplaatsing. Die dingen zijn beter dan die 8 cm dingen.
in 'mijn' electro-zaakje was dat ding ook maar 2 gulden duurder dan een 8 cm...(19,50 was ie)
nog een post, sorry 
er zijn ook low-noise kasten op de markt. Dat is denk ik net wat voor jou. Die hebben geloof ik een wat stillere koeler erin zitten (zijn wel een stukkie duurder, maar kijk maar eens bij je pc-boer).
en als je dat 'Case Noise Reduction' project gaat doen, kan je mij dan misschien het resultaat mailen naar?
bedankt en suc6
er zijn ook low-noise kasten op de markt. Dat is denk ik net wat voor jou. Die hebben geloof ik een wat stillere koeler erin zitten (zijn wel een stukkie duurder, maar kijk maar eens bij je pc-boer).
en als je dat 'Case Noise Reduction' project gaat doen, kan je mij dan misschien het resultaat mailen naar?
bedankt en suc6
[ Voor 3% gewijzigd door RdB_IA op 04-09-2017 12:42 ]
Die roosters voor de fans zijn ook vaak de oorzaak van lawaai.
Minder geluid:
-grotere fans, op lager voltage (7 of 5 volt)
-fans met rubber ertussen op kast schroeven (schuimrubber)
-harddisks, cdrom spelers ed vastzetten met elastiek erom heen (postbode elastiek)
-airflow optimaliseren:
-roosters weg
-gaatjesroosters in kast wegzagen (eerst kast leeg maken!)
-bandkabels overlangs doorsnijden en bundelen.
-Kast op rubber voetjes zetten (zeker op hout / laminaat)
-smart fans installeren, welke reageren op warmte. (conrad etc.)
-fans op moederbord aansluiten en powermanagement aanzetten.
-kast dicht houden, en zorgen dat de kast niet kan vibreren.
Verder weet ik even niets.
-grotere fans, op lager voltage (7 of 5 volt)
-fans met rubber ertussen op kast schroeven (schuimrubber)
-harddisks, cdrom spelers ed vastzetten met elastiek erom heen (postbode elastiek)
-airflow optimaliseren:
-roosters weg
-gaatjesroosters in kast wegzagen (eerst kast leeg maken!)
-bandkabels overlangs doorsnijden en bundelen.
-Kast op rubber voetjes zetten (zeker op hout / laminaat)
-smart fans installeren, welke reageren op warmte. (conrad etc.)
-fans op moederbord aansluiten en powermanagement aanzetten.
-kast dicht houden, en zorgen dat de kast niet kan vibreren.
Verder weet ik even niets.
kan ik op mijn asus p3b-f dan extra fan's aansluiten dan die ik OOK dan controllen?
Ik zou het doen!
De temperatuurregeling heb ik op de volgende manier opgelost:
Ik heb een fan waar drie draadjes uitkomen. Het derde draadje is niet voor de toerentalweergave, maar voor de toerentalregeling. Bij die fan zat een variabele temp gevoelige weerstand geleverd (NTC weerstand oid). De weerstand aan de ene kant op de aarde aansluiten (de kast) en de andere kant op het derde draadje. De weerstand ergens op een gevoelige plek zetten.
NB van de drie pinnen op je moederbord gebruik je er dus twee, even uitzoeken welke twee dat moeten zijn.
ik weet niet of elk mb meerdere aansluitingen heeft. Mijne (antieke asus tX97XE smart) wel. (3 st.)
Het gevolg van dit alles is dat in standby de fans uit gaan, en als de compu actief is ze tempcontrolled zijn.
Ik heb een fan waar drie draadjes uitkomen. Het derde draadje is niet voor de toerentalweergave, maar voor de toerentalregeling. Bij die fan zat een variabele temp gevoelige weerstand geleverd (NTC weerstand oid). De weerstand aan de ene kant op de aarde aansluiten (de kast) en de andere kant op het derde draadje. De weerstand ergens op een gevoelige plek zetten.
NB van de drie pinnen op je moederbord gebruik je er dus twee, even uitzoeken welke twee dat moeten zijn.
ik weet niet of elk mb meerdere aansluitingen heeft. Mijne (antieke asus tX97XE smart) wel. (3 st.)
Het gevolg van dit alles is dat in standby de fans uit gaan, en als de compu actief is ze tempcontrolled zijn.
Verwijderd
idd.. ik heb hetzelfde probleem en ik los het op door zo'n lownoise kast te kopen (een elan vital). Die koop ik bij de man en muis computerwinkel, maar die stoppen er een gewone voeding in... is dat dan juist niet anti-stil?
Pagina: 1