slechte cd-r media

Pagina: 1
Acties:

• aLPHa_NRG
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-10-2023
Ik werd geschokt door de post over slechte cd-r media en ben nu op zoek naar een ander goed medium of een alternatief hiervoor.

Welk medium heeft de beste data retentie?

Is een flash stick een goed alternatief? Zo ja welk merk of type kan ik het beste kopen?

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 23:25
Welkom op GoT. Wellicht is de grote bulk met informatie die je in de FAQ gelezen hebt nog niet helemaal tot je doorgedronken, maar het is hier gebruikelijk dat je eerst zoekt voordat je een topic opent.

[rml][ Ervaringen] Wat zijn goede CD-R/CD-RW CD's?[/rml]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Topic gaat over cdr's en hij zoekt een alternatief. Ook daar zijn zat topics over die hij zo had kunnen vinden, maar in dat topic kom je niet ver ;)

edit: TS: dan was je dus ook tegengekomen dat flash kaartjes geen goede alternatieven zijn als je de bestanden lang wilt bewaren.

[ Voor 20% gewijzigd door sdomburg op 28-11-2003 15:35 ]

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 23:25
Je hebt gelijk sdomburg, ik las er overheen door de topictitel. Toch ben ik van mening dat als je goed met je media om gaat en een goed merk hebt dat je met cd-r's wel redelijk mee uit de voeten kan. Taiyo Yuden cd-r's zou ik dan aanraden, en deze het liefst donker bewaren.

Wat wil je eigenlijk gaan opslaan? Wil je backups maken voor een bedrijf met 150 man, of zoek je iets om werkstukken van school op op te slaan? Wat mag het kosten, moet het herschrijfbaar zijn? etc.

• EvilVoicez942
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05-2021
Check www.nierle.de

Goede cd-r's van het merk Mitsui en echt wel goedkoop naar mijn weten.
Heb gisteren me cdtjes binnen gekregen en ze branden perfect.
Daarnaast is Datatrack ook een goed merk. Na 100 cd's gebrand te hebben nog geen enkele met problemen. Ongeveer 3 a 4 van de 100 kon ik weggooien.
Of dit nu ligt aan de cd-r of aan mijn systeem op dat moment is niet te zeggen.

P4°2.0blablablablabla

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
EvilVoicez schreef op 28 november 2003 @ 17:37:
Check www.nierle.de

Daarnaast is Datatrack ook een goed merk. Na 100 cd's gebrand te hebben nog geen enkele met problemen. Ongeveer 3 a 4 van de 100 kon ik weggooien.
Als je ook maar een paar van de bovenstaande posts gelezen heb, dan weet je dat hij niet zoekt naar een goed alternatief merk voor cd-r, maar voor een ander medium met een goede data retentie.
TS: Ik denk dat dat een eeuwige zoektocht word. Alle mediums hebben wel fouten erin zitten. Harde schijven, tapes, zip drives, flash kaarten, cd's en dvd's. De enige die antwoord kan geven op jou vraag is iemand die met al deze mediums ervaring heeft. Nu krijg je alleen maar reacties van mensen die bijvoorbeeld een dvd-brander hebben, en deze aan jou zitten aan te prijzen.
Het zal dus wel weer een vrij nutteloze topic worden. :P

System Specs

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
lj2000 schreef op 28 november 2003 @ 17:47:
Als je ook maar een paar van de bovenstaande posts gelezen heb, dan weet je dat hij niet zoekt naar een goed alternatief merk voor cd-r, maar voor een ander medium met een goede data retentie.
Maar de topic starter vertrekt ook wel met een verkeerd uitgangspunt. Hij is volgens eigen zeggen geschokt door de (lage) kwaliteit van CD-R media naar aanleiding van een post ergens.

Nu is het inderdaad zo dat de kwaliteit van het overgrote deel van de aangeboden CD-R schijfjes niet veel voorstelt, maar dat wil niet zeggen dat er geen goede cd's bestaan. De eerder genoemde merken als Taiyo Yuden en vooral Mitsui hebben een uitstekende naam wat betreft houdbaarheid. PC Active schreef naar aanleiding van hun test dat een groot deel van de geteste cd's na 2 jaar niet meer leesbaar waren. Een degelijke cd vertoont op die leeftijd niet eens de minste tekenen van verval.

Ik heb de afgelopen jaren letterlijk tonnen gekregen bagger-cd's kunnen weggooien omdat ze na verloop van tijd onleesbaar zijn geworden. Ik heb hier echter ook Kodak cd's liggen die rond de 8 jaar oud zijn en nog steeds even vlot uitlezen als de dag dat ze geschreven zijn. Ik ben er vrij zeker van dat ze minstens nog eens zo oud zullen kunnen worden. Ook bij cd's van Mitsui zie ik na vele jaren geen verandering in de kwaliteit, ook niet na BLER-analyze. Je hebt nu eenmaal A-merken en de rest...

Als je zorg draagt voor zulke kwaliteitscd's dan ben ik ervan overtuigd dat ze een mensenleven mee kunnen.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
EvilVoicez schreef op 28 november 2003 @ 17:37:
Check www.nierle.de

Goed branden zegt natuurlijk niets (of iig. weinig) over de houdbaarheid van die cd's. Om een voorbeeld te noemen, ik had jaartje of 3 geleden een doosje Trust cd's en die branden echt perfect, zelfs hele oude cd spelers konden de muziek lezen etc. Ik had ook that's write, nooit echt problemen mee maar ook niet dat je denkt uitmuntend. De Trust cdtjes kan ook nu bijna allemaal weggooien terwijl de That's write het perfect doen nog.

Verder moet je bij Cd's kijken naar de fabrikant, niet het merk. Merken verschillen nog wel eens binnen het merk van kwaliteit, daar ze van verschillende fabrikanten opkopen. Maar daar weet degene boven me meer van af, staat ergens nog wel uitgebreid verhaal hierover. Waarvoor overigens nog bedankt, was nuttig :)
Pagina: 1