lj2000 schreef op 28 november 2003 @ 17:47:
Als je ook maar een paar van de bovenstaande posts gelezen heb, dan weet je dat hij niet zoekt naar een goed alternatief merk voor cd-r, maar voor een ander medium met een goede data retentie.
Maar de topic starter vertrekt ook wel met een verkeerd uitgangspunt. Hij is volgens eigen zeggen geschokt door de (lage) kwaliteit van CD-R media naar aanleiding van een post ergens.
Nu is het inderdaad zo dat de kwaliteit van het overgrote deel van de aangeboden CD-R schijfjes niet veel voorstelt, maar dat wil niet zeggen dat er geen goede cd's bestaan. De eerder genoemde merken als Taiyo Yuden en vooral Mitsui hebben een uitstekende naam wat betreft houdbaarheid. PC Active schreef naar aanleiding van hun test dat een groot deel van de geteste cd's na 2 jaar niet meer leesbaar waren. Een degelijke cd vertoont op die leeftijd niet eens de minste tekenen van verval.
Ik heb de afgelopen jaren letterlijk tonnen gekregen bagger-cd's kunnen weggooien omdat ze na verloop van tijd onleesbaar zijn geworden. Ik heb hier echter ook Kodak cd's liggen die rond de 8 jaar oud zijn en nog steeds even vlot uitlezen als de dag dat ze geschreven zijn. Ik ben er vrij zeker van dat ze
minstens nog eens zo oud zullen kunnen worden. Ook bij cd's van Mitsui zie ik na vele jaren geen verandering in de kwaliteit, ook niet na BLER-analyze. Je hebt nu eenmaal A-merken en de rest...
Als je zorg draagt voor zulke kwaliteitscd's dan ben ik ervan overtuigd dat ze een mensenleven mee kunnen.