PCI-Express en AGP op hetzelfde mobo mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 229 views sinds 30-01-2008

• Balkz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-12-2025
nu zullen de meeste van jullie wel weten dat de AGP 8x over niet al te lange tijd zal worden afgelost door PCI-Express 16x, ik zit echter al een tijdje met een vraag; ik ben van plan binnenkort mijn PC in een Athlon 64 systeem om te toveren, maar omdat ik op het moment een Radeon 9500 Pro heb die ik toch ook weer een keertje op zal moeten waarderen, en ik geen zin heb daarom ook van moederbord te moeten wisselen (AGP-mobo naar PCI-E mobo), vraag ik me af of er ook moederborden (kunnen) komen met beide aansluitingen, wat volgens mij in principe wel zou moeten kunnen...

Balkz

Was nichts kostet, ist auch *NIX.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn kristallen bol is helaas gewoon doorzichtig en ik zie niks raars in mijn koffiedik.

Maar mijn eigen logica zegt wel dat de mobofabrikanten wel dom bezig zouden zijn om de stap naar PCI-Express in één keer te doen. Dat brengt mij tot de conclusie dat PCI-Express gewoon langzaamaan naast AGP en PCI(X) wordt geïntroduceerd. Het zal nog jaren duren eer AGP en PCI(X) volledig zijn uitgeroeid.

Het is net als bij ISA. Sinds de introductie van PCI rond 1992 bleef ISA nog lang hangen tot dit millennium. Er zijn zelfs P4 borden met ISA verkrijgbaar :)

Verwijderd

sorry maar k sta op t punt om n nieuwe mobo te kopen, wanneer wordt de AGP precies beetje afgelost met PCI-Express?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 12:19 ]

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 19:05
dat weet nog niemand

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
BalusC schreef op 28 november 2003 @ 12:00:
Er is zelfs een P4 borden met ISA verkrijgbaar :)
:+, wel goed opletten, is dacht ik eentje van A-open. Maar goed, met kt7a-raid heeft ook nog een ISA 8)7. Maar je weet neit hoe snel de standaard overgaat. Ik denk dat het nog wel 1 ~ 2 jaar duurt voordat het mainstream is.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Als je dit Intel document bekijkt zul je zien dat er het volgende in staat: Initial implemetations of PCI Express-based add-inn cards will co-exist alongside the current PCI-form factor boards...[]...new connector placed alongside the existing PCI or AGP connector..

Deze afbeelding staat er bij:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/05/IMG0005214.gif

Dus ja, er zullen hoogstwaarschijnlijk wel borden komen met beide soorten: old skool PCI en de nieuwe PCI Express interface. Maar wanneer? Tegen de tijd dat je geen AGP kaarten meer in het aanbod moederborden kwijt kunt zijn alle huidige grafische kaarten al achterhaald :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Je kan een oude PCI kaart dus niet in zo'n PCI-E gat floepen?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 23:30:
Kort en bondig: NEE, dat kan niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 28-11-2003 23:31 ]

{signature}

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Voutloos schreef op 28 november 2003 @ 23:30:
[...]

Kan nog komen, ze zullen vast wel daarna weer wat gaan doen om de PCI sloten te versnellen, nou misschien dat ze wel een PCI-E-PCI gaan maken, en misschien dat PCI-E wel optioneel word voor een PCI kaart & Videokaart..wie zal het zeggen.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Voutloos
  • Niet online
W.Wezz schreef op 28 november 2003 @ 23:40:
[...]

Kan nog komen, ze zullen vast wel daarna weer wat gaan doen om de PCI sloten te versnellen, nou misschien dat ze wel een PCI-E-PCI gaan maken, en misschien dat PCI-E wel optioneel word voor een PCI kaart & Videokaart..wie zal het zeggen.
Gebeurt niet, durf ik een behoorlijk weddenschap om af te sluiten.
En er zijn al snellere PCI varianten... maar die zie je alleen bij zware servers ed.

{signature}

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op 28 november 2003 @ 23:24:
Als je dit Intel document bekijkt zul je zien dat er het volgende in staat: Initial implemetations of PCI Express-based add-inn cards will co-exist alongside the current PCI-form factor boards...[]...new connector placed alongside the existing PCI or AGP connector..

Deze afbeelding staat er bij:

[afbeelding]
Maar in de afbeelding staat geen AGP slot. Dat er zowel PCI als PCI Express sloten op borden komen, daar ga ik ook wel vanuit. Maar zowel AGP als PCI Express lijkt me (iets) minder waarschijnlijk. Vaak koop je gelijk een nieuwe videokaart, dus veel maakt het niet uit.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb hier trouwens ook wat gepost over PCI-Express, compleet met plaatjes :)

Maargoed, uit Abbadon's PDF blijkt dus dat Intel, zijne een van PCI-Express developers, zelfs uitdrukkelijk vermeldt dat PCI-Express enige tijd gewoon tussen PCI en AGP te vinden zal zijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over de upgrade :)

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-05 12:31

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Het plan van Intel is dat er moederborden komen met PCI-Express in q2 of q3 2004 zonder AGP. Intel maakt dan geen moederborden meer met AGP. Ik heb er geen probleem mee AGP er uit PCI-Express er in, is toch mooi of niet ? Als je een nieuw CPU koopt dan koop je ook een nieuw moederbord, zo doe ik dat al tijd al 10 jaar lang.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

• Balkz
volgens mij wel, hier staat het ook op tweakers ;)

EDIT:
dit plaatje maakt alles anders wel duidelijk...
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1003345016.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Balkz op 01-12-2003 10:18 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat is tegenstrijdig met het plaatje van Abbadon wat uit het Intel document komt en daar heb ik toch iets meer vertrouwen in.

• Balkz
OlafvdSpek schreef op 01 december 2003 @ 10:42:
Dat is tegenstrijdig met het plaatje van Abbadon wat uit het Intel document komt en daar heb ik toch iets meer vertrouwen in.
ik denk dat dat eerste plaatje iets ouder is, voor zover ik weet heeft men de plaats van de connector in ieder geval aangepast van naast naar voor de normale PCI-bus, zodat je er meer in kwijt kunt...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 23:30:
Lees de feiten en maak gebruik van je logica: PCI is een parallelle bus en PCI-Express is serieël. Dat is dus hetzelfde als het verschil tussen (P)ATA en SATA. Dat kun je niet zonder meer onderling gebruiken. Maar er zijn wel converters beschikbaar om een PATA schijf op een SATA connector aan te sluiten, echter niet omgekeerd. Of zoiets ook voor de PCI-Express zal komen, is nog de hamvraag. Maar dat lijkt me niet echt reëel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 02-12-2003 09:21 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

PCI-X 2.0 uses the same protocols, signals and connector as traditional PCI, but increases data rates to 266 MHz and 533 MHz. It maintains hardware and software backward compatibility to even the lowest-performance version of PCI. Beyond PCI-X 533, there are already plans to extend PCI-X to 1,066 MHz. And beyond that, there are also possibilities for PCI-X 2133.

PCI Express, on the other hand, is a radical new approach to local I/O, building upon the traditional PCI software model but using an entirely new hardware interface. Instead of the traditional PCI signaling, PCI Express uses new, high-speed differential signaling. A dedicated differential pair is used to transmit data, and a second differential pair is used to receive data. In addition Express embeds the clocks within the signals. These changes make it possible to achieve high bandwidths with fewer pins. However, because the signaling is new, its connector is unique and can't be shared with traditional PCI adapters.
Jammer genoeg niet, voor mij mogen ze dus die PCI-X er wel door duwen ;)

[bron]
http://www.eetimes.com/de...y/esd/cn/OEG20021024S0014
[/bron]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Balkz schreef op 28 november 2003 @ 11:53:
nu zullen de meeste van jullie wel weten dat de AGP 8x over niet al te lange tijd zal worden afgelost door PCI-Express 16x, ik zit echter al een tijdje met een vraag; ik ben van plan binnenkort mijn PC in een Athlon 64 systeem om te toveren, maar omdat ik op het moment een Radeon 9500 Pro heb die ik toch ook weer een keertje op zal moeten waarderen, en ik geen zin heb daarom ook van moederbord te moeten wisselen (AGP-mobo naar PCI-E mobo), vraag ik me af of er ook moederborden (kunnen) komen met beide aansluitingen, wat volgens mij in principe wel zou moeten kunnen...

Balkz
Duzz als ik begrijp wil je ati radeon 9500 pro in amd 64 mobo zetten die 16x pci-express heeft? Ik denk van wel, want ik heb in verschillende pc-winkels amd 64 pc's gezien de ati radeon 9800 pro hebben. Dus 3dkaarten met agp 8x ondersteuning moeten degelijk wel op pci-express 16x passen.

En ik heb ook ergens gelezen in GoT een paar daagjes geleden over die 3Dmark 2001 30K doorbraak door amd 64 3200+ en ati radeon 9800 pro.

Conclusie: gewoon 64 bits mobo kopen met amd 64 3200+ (754) proc erbij, oude dingen erin en klaar is kees, :)

G0mer

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 december 2003 @ 09:54:
Ik denk van wel, want ik heb in verschillende pc-winkels amd 64 pc's gezien de ati radeon 9800 pro hebben. Dus 3dkaarten met agp 8x ondersteuning moeten degelijk wel op pci-express 16x passen.
Wil je aub de naam van het mobo noemen? Want de meeste mobo's hebben imo nog gewoon AGP hoor :z

Verder lees je totaal niet oa BalusC zijn stukje over de verschillen tussen PCI/AGP en PCI-express. (AGP is qua techniek vergelijkbaar met PCI)

Het plaatje van Balkz kan nog wel, dan heb je gewoon 2 aansluitingen. Lijkt me alleen wel een stukje duurder voor de mobo fabrikanten.

[ Voor 28% gewijzigd door Voutloos op 02-12-2003 10:08 ]

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op 02 december 2003 @ 10:05:
[...]

Wil je aub de naam van het mobo noemen? Want de meeste mobo's hebben imo nog gewoon AGP hoor :z
Stom ik |:(

ff nie goed op internet gezocht, de beste geteste mobo MSI NEO K8T (offtopic: lijkt wel op K*T, als je shift+8 doet }) ) heeft agp 8x en Asus A8V Deluxe ook.

En ik maar denken dat ze pci-e 16x wel hebben.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Djoekie schreef op 02 december 2003 @ 09:30:
Jammer genoeg niet, voor mij mogen ze dus die PCI-X er wel door duwen ;)

[bron]
http://www.eetimes.com/de...y/esd/cn/OEG20021024S0014
[/bron]
Behalve als het jou geld kost, zeker?
PCI-X is veel duurder dan PCI, terwijl PCI Express ontworpen is om niet duurder te zijn dan PCI.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

OlafvdSpek schreef op 02 december 2003 @ 11:41:
[...]

Behalve als het jou geld kost, zeker?
PCI-X is veel duurder dan PCI, terwijl PCI Express ontworpen is om niet duurder te zijn dan PCI.
1.Nieuw PCI-X moederbord + oude PCI kaart blijven gebruiken
2.Nieuw PCI-Express moederbord + nieuwe PCI-Express kaart moeten kopen

Oftewel ik denk dat het prijs verschil zich wel opheft :)

(p.s ik heb het dus over een simpele geluidskaart, niet over super deluxe ultra serial ata SCSI raid adapters met 1066mb/sec bandbreedte)

[ Voor 16% gewijzigd door Dukey op 02-12-2003 16:31 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Djoekie schreef op 02 december 2003 @ 16:26:
1.Nieuw PCI-X moederbord + oude PCI kaart blijven gebruiken
2.Nieuw PCI-Express moederbord + nieuwe PCI-Express kaart moeten kopen

Oftewel ik denk dat het prijs verschil zich wel opheft :)

(p.s ik heb het dus over een simpele geluidskaart, niet over super deluxe ultra serial ata SCSI raid adapters met 1066mb/sec bandbreedte)
Daarvoor komen er dus (legacy) PCI sloten op nieuwe borden, daar heb je geen PCI-X voor nodig.

Het is misschien leuk voor upgraders, maar volgens mij kopen de meeste mensen gewoon complete PCs.

[ Voor 9% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-12-2003 18:23 ]

• Balkz
het was eigenlijk de bedoeling dat ik eerst mijn CPU en mobo opwaardeer, en als ik dan later een andere grafische kaart hebben wil niet ook een nieuw mobo nodig heb, daar heb ik het geld namelijk niet voor...

... volgens mij is het theoretisch mogelijk om zowel PCI-Express 16x (een hele flinke sleuf, groter nog dan PCI of AGP) als AGP 8x op een enkel moederbord te plakken, PCI-Express (16x) zou bij AMD64 mobo's dan via de ?bridge gaan, terwijl AGP gewoon via de graphics-tunnel draait...

• Belgar
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

Je moet bij al deze dingen onder ogen houden dat het verschillende 'bus'-technieken zijn, geen architektuur veranderingen. Er is NIETS (technisch) wat je tegenhoudt om op een mobo zowel PCI-x, PCI-express, ISA, PCI, PCI-2, VESA en AGP te gebruiken. Beperkende factoren zijn geld en ruimte op het moederbord. Je kunt er dus in alle redelijkheid van uit gaan dat over 1/2 jaar er nog borden zijn met AGP. Leuk dat Intel zegt dit tegen te willen gaan, maar dan maakt SiS waarschijnlijk een nieuwe southbridge, indien er genoeg vraag naar is.

...Als het maar werkt

• Balkz
ik geef in ieder geval liever iets meer geld uit aan een mobo met PCI-E 16x en AGP 8x dan dat ik 2x een heel moederbord moet vervangen of op een Athlon 64 moet wachten totdat ik ook geld heb voor een compleet nieuwe grafische kaart...

• Voutloos
  • Niet online
Balkz schreef op 04 december 2003 @ 12:21:
ik geef in ieder geval liever iets meer geld uit aan een mobo met PCI-E 16x en AGP 8x dan dat ik 2x een heel moederbord moet vervangen of op een Athlon 64 moet wachten totdat ik ook geld heb voor een compleet nieuwe grafische kaart...
Ja, ok. Er zijn vast meer die dit denken, maar wacht het nou maar gewoon af... :z

Dit is allemaal koffiedik kijken. Ooit zullen we het allemaal zeker weten. :)

{signature}

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Balkz schreef op 04 december 2003 @ 12:21:
Waarom koop je niet gewoon een mobo met AGP en een videokaart met AGP als beide nog niet beschikbaar zijn in PCI Express variant?

• Balkz
Waarom koop je niet gewoon een mobo met AGP en een videokaart met AGP als beide nog niet beschikbaar zijn in PCI Express variant?
dat staat er, het kost mij wat te veel om eerst een upgrade door te voeren en dan nog een upgrade omdat ik een PCI-E 16x kaartje kopen wil, is toch zo klaar als een klontje?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Balkz schreef op 05 december 2003 @ 13:19:
[...]
dat staat er, het kost mij wat te veel om eerst een upgrade door te voeren en dan nog een upgrade omdat ik een PCI-E 16x kaartje kopen wil, is toch zo klaar als een klontje?
Ik bedoel dus een mobo met AGP maar zonder PCI Express. Of wil je per se een PCI Express videokaart?

Ik verwacht geen performance verschil tussen videokaarten met AGP en PCI Express interface.

[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-12-2003 14:02 ]

Verwijderd

Ik zelf heb altijd gekozen voor een mobo wat ook plaats had voor het snelste geheugen. Vandaar dat ik nu opgescheept zit met een Asus 533-R; 32 bits RIMM op 533. On-betaalbaar en -bestelbaar, maar wel snel. Maar alvorens de keuze te maken voor een nieuwe config. (opwaarderen is met deze config m.i. geen optie), vraag ik mij wel af; tegen welke bottlenecks loop ik met PCI-x-press aan, hoe stabiel is zo'n opstelling, wat is de winst NU, is de verhouding meersprijs/meerprestatie nu al in evenwicht, op wat voor een geheugen loopt het
en wat voor een meerwaarde brengen nu die x-press video kaarten ? Met andere woorden, wat is nou de meerprijs van zo'n config. en is het dat waard. Ter vergelijking, als ik nu bepaalde mappen speel met CC Zero Hours; met een 3000 P4, 1024 intern en een 9600 pro, dan heeft ie er moeite mee, zelfs op low. Daar baal ik van, maar om elke anderhalf jaar weer een rooitje neer te tellen om een spelletje fatsoenlijk te spelen, dat is ook debiel. En het houdt nooit op met die benchmarks en ander gelul in de marge. Ik ben geen geshuffelde tweaker met waterkoeling, ik wil gewoon waar voor mijn geld. Lastig he ?

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En het houdt nooit op met die benchmarks en ander gelul in de marge.
Als je benchmarks 'gelul in de marge' noemt vraag ik je af wat je dan wel wil horen :? - dat zijn namelijk de enige manieren om zaken enigszins objectief met elkaar te vergelijken. Ga er maar wat meer van lezen zou ik zeggen, en mbt levensduur kun je ook niets voorspellen- nu zou ik zeggen dat AGP op z'n retour is en dat PCIE de toekomst heeft, maar of dat over een jaar ook zo is, wie weet...

En als we het over 'over een jaar' hebben, je hebt hier op twijfelachtige wijze een 10 maanden oude topic geschopt zonder iets nieuws toe te voegen, waarbij je ook nog eens offtopic post; beetje nutteloos, niet?

Om maar wel iets toe te voegen:
- moederborden met PCIE en AGP allebei erop zijn mogelijk en bestaan reeds
- dergelijke moederborden leiden de AGP poort af van de PCI bus
- dat leidt tot enorme afknijping (AGP=533MB/s+, PCI=133MB/s max)

De prestaties ervan zijn daarom beroerd te noemen, er is nota bene vandaag een review over verschenen op de frontpage:

nieuws: Prestatietest AGPe-slot voor videokaarten

Bij deze een slotje- jammer, want deze topic had met het bovenstaande nog actueel kunnen worden :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.