Toon posts:

Overclocken voor een dummie...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op het gebied van PC's ben ik niet echt een van de slimsten...dus heb ik jullie hulp nodig...

Ik heb een AMD Duron 700MHz met een Abit KT7 en 192 MB Spectec PC-133 RAM en een Alpha cooler...

Nu is deze cpu op de HCC-dagen door de mannen van Tweakers (Bedankt Floris! :)) op 900MHz oc'ed...en nu vraag ik mij af hoe ik dat ook kan doen...

moet ik dan alleen mijn FSB verhogen??? of alleen de multiplier??? of de FSB/PCI (d8 ik, weet niet meer zeker wat er staat) verhogen...maar dan gaat de bussnelheid van de pci kaarten omhoog...en ik heb een Voodoo3 3000 PCI (nog van mijn vorige pc) en ik weet niet of die het wel zo leuk vindt...

of is dat geheugen de bottle-neck...

kunnen jullie me helpen hiermee???

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:06

Floor-is

5.2

Euh in het bios kan je de multiplier verhogen. Ik zou hem eerst eens op 850Mhz zetten en je PC een dag of wat een koe oid laten draaien (liefst iets nuttigs dus, niet SETI ofzo) :Y) (Hoewel... da's wel een zwaardere systeembelasting, nouja whatever).

Dit doe je dus, omdat jouw processor dat misschien niet in een keer wil doen, is het zaak ook met het voltage iets te spelen. Deze stel je bijvoorbeeld in op 1,75Volt (Core voltage). Liefst niet boven de 1,8V (da's mijn persoonlijke advies). Daarna boot je het systeem op. (Je doet dus nog niks met FSB oid)

Zo laat je je systeem een aantal dagen draaien liefst langer dan een week oid, maar omdat je waarschijnlijk wat haast hebt, is een dag of 5 ook wel prima (wel 24/7 aan dan). Hierna kan je eens proberen of je zonder het voltage te verhoven nog verder kunt komen, of dat je er ietsje meer voltjes doorheen moet stuwen (mijn advies is niet hoger te gaan dan 1,8Vcore). Ook kan je je fsb ietsje hoger zetten, vaak wil hij niet hoger dan 105 ofzo, dus schrik niet als je niet zo ver komt.

Zo ga je stapje voor stapje telkens ietsjes verder. Als je het idee hebt dat je systeem instabiel is, kan je een paar dingen doen.
1. Meer koeling (case-fans)
2. Meer volts (wederom liever niet boven de 1,8Bcore)
3. Iets lager klokken, soms zit je gewoon al aan de top, dan moet je wel eens een stapje terug doen.
4. CPU drive strength van "2" naar "3" zetten in SoftMenu 3.
5. I/O voltage naar 3,4V zetten ipv 3,3V.

Je geheugen zal zo'n probleem nog niet zijn, die videokaart is misschien niet al te snel oid, maar ook die geeft denk ik niet al te veel problemen met een fsb <110Mhz.

Succes ermee!

Bericht hierboven

Verwijderd

Ik denk dat die voodoo bij het FSB klokken geen probleem is op 110mhz, een vriend van me heeft een p3-500 met een fsb van 124, met een voodoo3-3000PCI..

Maar ja 124 haal je toch niet met een Duron, 110 is al van geluk spreken.

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

Op vrijdag 08 december 2000 03:48 schreef Floris_Diemel het volgende:
Liefst niet boven de 1,8V (da's mijn persoonlijke advies).
ik heb mijn duron600@1066 met 1.85V
en ik ken nog minimaal 3 anderen
geen problemen,
en zegt nou niet dat ie dan eerder gaat slijten, want zo een cheape processor, dat maakt dan toch al niet meer uit

• psychotic
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

Hmm, ja, Ik heb hetzelfde MB en Proc. Ik kreeg hem, net nieuw, op 950Mhz door multiplier op9,5 te zetten. Later heb ik op mijn KT7 een voltagetweak toegepast en hem op 2,11 volt gekregen en op 1010Mhz.. De FSB verhogen wil bij mij net echt lukken:(, wel jammer want dat zou me nog aardig wat opleveren.

Over het voltage zou ik me niet te druk maken, hou gewoon de temp bij volle belasting liever onder de 65graden. Hoewel ik hem al eens boven de 75graden heb gehad ;)

Hehehe, kijk eens naar de datum van posten...4 december :? Zou ik mijn Duronnetje toch iets teveel gepushed hebben ?

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

Verwijderd

Topicstarter
Euh in het bios kan je de multiplier verhogen. Ik zou hem eerst eens op 850Mhz zetten en je PC een dag of wat een koe oid laten draaien (liefst iets nuttigs dus, niet SETI ofzo) :Y) (Hoewel... da's wel een zwaardere systeembelasting, nouja whatever).

Dit doe je dus, omdat jouw processor dat misschien niet in een keer wil doen, is het zaak ook met het voltage iets te spelen. Deze stel je bijvoorbeeld in op 1,75Volt (Core voltage). Liefst niet boven de 1,8V (da's mijn persoonlijke advies). Daarna boot je het systeem op. (Je doet dus nog niks met FSB oid)

Zo laat je je systeem een aantal dagen draaien liefst langer dan een week oid, maar omdat je waarschijnlijk wat haast hebt, is een dag of 5 ook wel prima (wel 24/7 aan dan). Hierna kan je eens proberen of je zonder het voltage te verhoven nog verder kunt komen, of dat je er ietsje meer voltjes doorheen moet stuwen (mijn advies is niet hoger te gaan dan 1,8Vcore). Ook kan je je fsb ietsje hoger zetten, vaak wil hij niet hoger dan 105 ofzo, dus schrik niet als je niet zo ver komt.

Zo ga je stapje voor stapje telkens ietsjes verder. Als je het idee hebt dat je systeem instabiel is, kan je een paar dingen doen.
1. Meer koeling (case-fans)
2. Meer volts (wederom liever niet boven de 1,8Bcore)
3. Iets lager klokken, soms zit je gewoon al aan de top, dan moet je wel eens een stapje terug doen.

Je geheugen zal zo'n probleem nog niet zijn, die videokaart is misschien niet al te snel oid, maar ook die geeft denk ik niet al te veel problemen met een fsb <110Mhz.

Succes ermee!
hehehe...bedankt voor de reactie...maarreh...wat betekent oid???:o

dit is wat er in mijn BIOS staat:

CPU Operating Speed...............700
* Multiplier Factor....................x7
* CPU FSB/PCI Clock...............100/33MHz
* CPU FSB Plus(MHz)...............0
* Speed Error Hold...................disabled

CPU Power Supply
* Core Voltage.........................1,600v
* I/O Voltage...........................3,30v

Fast CPU Command Decode......Normal
CPU Drive Strenght..................2
Enhance Chip Performance.......disabled
Force 4-way Interleave............disabled
Enable Dram 4K-Page Mode......disabled
DRAM Clock.............................Host CLK

Dus als eerste moet ik de multiplier op 8.5 zetten???
Of moet ik CPU FSB Plus verhogen om dat te bereiken??

Ik heb deze processor pas 2 weken, moet ik hem eerst "inbranden"?? Of kan ik meteen overclocken??

en zo'n "Koe" wat voor programma moet dat zijn??? heb je daar misschien een link voor??? en die moet ik dan 1 week continu, dag en nacht laten draaien??

wat moet ik met die andere waarden???

Speed Error Hold
Fast CPU Command Decode
Enhanced Chip Performance
Force 4-Way Interleave
Enable Dram 4K-Page Mode
en DRAM Clock???

Moet ik daar nog wat in veranderen???

en ik heb een goeie Case-fan...die draait als een gek...en ik heb een slot-cooler onder mijn V3...zelfs als ik de kast dicht heb lijkt het wel een stofzuiger...maar ja...je wilt toch wat he...;)

dus graag nog wat advies...ook over die andere dingen in mijn BIOS...want daar staat niets over in de handleiding van het Mobo:'(

Dit is wat Abit zegt over wat er zou moeten staan bij het Softmenu III:

Fast CPU Command Decode
CPU Drive Strength
DRAM Clock
Auto Detect DIMM/PCI Clk
Spread Spectrum Modulated

nogal een verschil met wat er in mijn BIOS staat dus...:(

alvast bedankt voor de reacties!:)

Verwijderd

Topicstarter
wat is dit nu??? dit heb ik vandaag 8 december gepost...en het staat onder 4 december!!!!! WTF!!!!:(:(:(

Verwijderd

oid is of iets dergelijks

Verwijderd

Topicstarter
Okay...het bleek dat de cpu niet goed un-locked was, want de multiplier deed niets...ik vond dat al zo raar...dus heb ik de cpu zelf maar un-locked de core-voltage op 1.8v gezet, de cpu strength op 3 en nog een paar dingetjes veranderd...en nu ben ik de trotse eigenaar van een AMD Duron 700@950Mhz!:9

Verwijderd

Topicstarter
bedankt mensen voor jullie replies!:)

• Loque
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-07-2023

Loque

^^^^^

Ik heb een Duron 700 gekocht met een MSI K7T Pro en mijn CPU mag wel wat hoger. >:)

heeft iemand exacte info over het weg halen van de Muliplier lock? ik las iets van een HB potlood? :?

I'm not in denial, im just selective in the reality I choose to believe. (Calvin & Hobbes)

• Blue-Bird
  • Laatst online: 15:41
Waarvoor moet je dit veranderen? Maakt het veel uit hoe die 2 staan?

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:42

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Vraagje waar kan je op een cusl2 je multiplyer verhogen?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Euh in het bios kan je de multiplier verhogen. Ik zou hem eerst eens op 850Mhz zetten en je PC een dag of wat een koe oid laten draaien (liefst iets nuttigs dus, niet SETI ofzo) :Y)
Wil je een flame opzo? Ben nogal fanatiek seti aanhanger :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 08:51 schreef hkersting het volgende:

[..]
Waarvoor moet je dit veranderen? Maakt het veel uit hoe die 2 staan?
dit moet je veranderen in je BIOS!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 08:41 schreef Loque het volgende:
Ik heb een Duron 700 gekocht met een MSI K7T Pro en mijn CPU mag wel wat hoger. >:)

heeft iemand exacte info over het weg halen van de Muliplier lock? ik las iets van een HB potlood? :?
yup...je moet de L1 bridges met een HB potlood (met scherpe punt) met elkaar connecten.

www.weethet.nl/index.htm?english/overclock_duron2.htm

je moet maar eens bij deze link kijken...als je je voltage kan veranderen in je BIOS, hoef je alleen maar de L1 te bridgen...maar je moet geloof ik niet alles bridgen (met een simpel potloodstreepje) je moet maar even goed kijken voordat je dat doet!

En zorg voor GOEDE koeling...als je kunt opstarten, start dan meteen Moederbord Monitor 5, daar kun je de temp van je pc in de gaten houden!!!

ga niet meteen als een gek oc'en, maar verhoog de Multiplier stap voor stap...en kijk waar ie vastloopt....stress de pc elke keer als je de multiplier hebt verhoogd om te kijken of ie stabiel is...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 09 december 2000 12:17 schreef NusMan het volgende:

[..]
dit moet je veranderen in je BIOS!
oops...je vroeg waarvoor...hehehe...ik denk om beter te kunnen oc'en!
Pagina: 1