[SCO OpenServer 5] bestanden kopiëren naar Windows laptop

Pagina: 1
Acties:

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
Geachte UNIX professionals :)

Wij proberen bestanden van een SCO OpenServer v5 te kopiëren naar een Windows 98 laptop. Dit proberen wij met het programma DejaWin alias ICE.TEN (een terminal emulator).
Als wij de filecopy functie willen benutten, krijgen wij de melding dat "ucopy" niet gestart kan worden op de server.

Wij kunnen ook vanaf de prompt inderdaad geen "ucopy" intikken (ja kan wel, maar hij herkent de opdracht niet ;)).

Is er een methode om of ucopy op deze server te installeren, of op een andere manier de bestanden te kopiëren?

Bovenstaande is nodig, omdat deze server de deur uitgaat, en vervangen gaat worden door een compleet nieuw systeem, waarvan wij het zeer prettig zouden vinden als de oude data geconverteerd kan worden het nieuwe systeem in. :)

Ps. Er is wel een backup op tape, maar wij bezitten zelf niet zo'n tapedrive, ook ftp o.i.d gaat niet lukken omdat het apparaat de terminals aanspreekt via seriele verbindingen, en dus geen tcp/ip heeft draaien.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ken OpenServer absoluut niet, maar is realterm misschien wat? (staat trouwens op de eerste resultaten-pagina van google)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

highking schreef op 28 november 2003 @ 11:01:
ook ftp o.i.d gaat niet lukken omdat het apparaat de terminals aanspreekt via seriele verbindingen, en dus geen tcp/ip heeft draaien.
Als ik het goed begrijp is de enige verbinding die je van buiten naar de machine kunt maken danwel via serieel, danwel via een tape of zoiets maar niet via een netwerk van welk soort dan ook? (want FTP moet niet noodzakelijk over TCP/IP lopen)

Hoe wil je dan een nieuw programma op de machine zetten om wel te kunnen kopieren als je via je seriele verbinding geen werkend kopieer programma hebt. Maar ja, dat is je vraag dus. Volgens mij gaat dat dus niet.

Ik ken OpenServer ook helemaal niet, maar als het een Intel machine is, is het dan misschien mogelijk om een netwerkkaart te installeren?
Ik weet ook niet welk filesysteem OpenServer gebruikt, maar is het een optie om de disken in een andere machine te zetten die het filesysteem ondersteunt (Linux komt als eerste mogelijkheid bij me op)

Als je niets aan de machine wilt/kunt veranderen zul je met de tapedrive moeten werken.

Oh, andere optie: uuencode de files, type ze op de terminal, capture de output en uudecode ze op de windows machine.
Als je geen uudecode hebt maar wel een C compiler dan kan een beginnende C programmeur nog wel een basic uuencode maken, hoe inefficient dan ook.

Ah, inefficiente uuencode: kun je een hexdump van files maken, typen en capturen en...
Op een Unix machine is od daarvoor het commando (OctalDump)

Signatures zijn voor boomers.

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02-2022

highking

Langharig tuig

Topicstarter
mdeen schreef op 28 november 2003 @ 12:24:

Als ik het goed begrijp is de enige verbinding die je van buiten naar de machine kunt maken danwel via serieel, danwel via een tape of zoiets
Tjsa, en er zit een diskdrive in, maar ik krijg een fat-geformatteerde diskette zo even niet gemount... :'(
Hoe wil je dan een nieuw programma op de machine zetten om wel te kunnen kopieren
Geen idee, wellicht via een diskette als iemand me dan ook kan vertellen hoe ik deze kan mounten ;)
Ik ken OpenServer ook helemaal niet, maar als het een Intel machine is, is het dan misschien mogelijk om een netwerkkaart te installeren?
Het beestje staat op instorten, dus als ie niet down hoeft, liever niet...
Ik weet ook niet welk filesysteem OpenServer gebruikt, maar is het een optie om de disken in een andere machine te zetten die het filesysteem ondersteunt (Linux komt als eerste mogelijkheid bij me op)
Dat was ook mijn eerste idee, maar ook daarvoor moet ie down, we zijn bang dat we hem daarna nooit meer up gaan krijgen |:(
Oh, andere optie: uuencode de files, type ze op de terminal, capture de output en uudecode ze op de windows machine.
Is dat handig met een 500+Mb database? :?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

highking schreef op 28 november 2003 @ 13:21:
Geen idee, wellicht via een diskette als iemand me dan ook kan vertellen hoe ik deze kan mounten ;)
Is OpenServer een variant van Unix?
mount -t MSDOS /dev/fd0 /mnt of zoiets? Ik raaskaal ook maar een eind de ruimte in hoor. O-)

Anders heb je geluk als het native filesysteem onder Linux lees- en schrijfbaar is. Dan moet je even een tweede servertje met Linux installeren, een basic distro heb je in een halve dag werk aan het draaien en anders zijn er genoeg tweakers die thuis een Linux bak hebben staan.
Dan kun je iets met een floppy doen.
Is dat handig met een 500+Mb database? :?
Als het een echte database is en je kunt alle tabellen naar een tekstfile exporteren dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben. Het duurt even (afhankelijk van de snelheid van de seriele poort: op 9K6 haal je 100Mb per dag, onder goede omstandigheden 8)7 ) maar het werkt.

Ik zou ook eens naar die tapestreamer kijken. Als dat een beetje courant model is (was, in die tijd) dan kun je vast wel ergens een tweedehandsje vinden.
Tapestreamers zijn blockdevices, dat is in principe OS-onafhankelijk, dus met die tweede Linux server kun je die tape dan lezen.

Oh, en laatste tip: als dat ding echt zo brak is, dumpen die hap en Linux installeren. Kweenie hoor, maar op de een of andere manier heb ik iets tegen SCO. ;)
Maar ik wil hier natuurlijk geen SCO <-> Linux flamewar starten... 8)

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

had je onder SCO niet zoals als doscopy, doscp, dosdir, enzovoort?

Erg lang geleden voor me

If you choose to criticise you choose your enemies

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Emmeau schreef op 28 november 2003 @ 14:33:
had je onder SCO niet zoals als doscopy, doscp, dosdir, enzovoort?

Erg lang geleden voor me
Die commando's laten in mijn hersenen ook iets loskomen. Was dat niet op SunOS voor de sun3i (intel 386 machines)?

Maar misschien ook op SCO, ik heb geloof ik, lang geleden toen je met een 286 nog de man was, op de HTS een blauwe maandag met SCO gespeeld. Ik meen dat er ook niemand echt dol op was, op een persoon na.
Die zal nu wel corporate lawyer zijn geworden of zo. *duck*

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat ik vroeger wel eens gebruikte (maar niet met SCO) waren 'sz' en 'rz'. Twee programmatjes om bestanden te transferren via het (bij BBS-ers nog wel bekende) Zmodem protocol. Als je dan een terminal programma gebruikt dat dat ook ondersteunt (zoals bijvoorbeeld CRT) heb je een simpele manier om snel en betrouwbaar bestanden over te zenden.
Ik neem aan dat de programmatjes gewoon open-source zijn en misschien dus ook wel onder SCO Unix te compilen zijn.
Pagina: 1