[J2EE] Design probleem *

Pagina: 1
Acties:

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Ik weet niet echt een gepaste titel, maar ik zal het zo goed mogelijk proberen te beschrijven. Ik ben bezig aan een J2EE application waarbij ik struts gebruik. Maar ben nu op een probleem vastgelopen. Het zit namelijk zo:

in mijn applicatie moet de gebruiker een "CODE" opgeven (via dropdown of whatever) nadat deze code is opgegeven komt er een popup venster, met daarin een aantal textfields, waar de gebruiken getallen (bedragen) moet ingeven en dan gebeurd er een code afhankelijke berekening. Het probleem situeerd hem nu om dit volledig systeem zo dynamisch en modulair mogelijk te maken. Want elke code kan een verschillend aantal invul velden hebben. Hard coderen is geen optie want bijkomende codes moeten in een later stadium extra kunnen bijgevoegd worden.

Ik heb zitten denken om er een database aan te koppelen, waar de kolommen alle mogelijke velden kunnen voorstellen, en dan per code een rij waar men aangeeft of dit veld al dan niet nodig is.

Maar ik denk dat ik hier vast loop, want ik zou niet weten hoe ik dit met struts-forms en actions zou kunnen oplossen ?

iemand enkele tips ? ideeen ?

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Het feit dat je J2EE gebruikt is wel erg relevant voor het design, dus zet ik dat maar in de titel ipv [Alg] :z

Professionele website nodig?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:57

Robtimus

me Robtimus no like you

XML? Er zijn al aardig wat tools die hun menu's dmv XML opbouwen, dus voor jouw situatie kan dat wellicht ook een optie zijn.

Nieuwe code erbij, XML file uitbreiden, en voila, klaar.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

jep XML lijkt me ook de beste oplossing... om een DB aan te spreken voor settings lijkt me niet verstandig (portablilty!)

• Cuball
ik ben nog niet zo helemaal thuis in xml, maar zou het dan mogelijk zijn om bv het volgende te doen ?

<code>
<nummer>101</nummer>
<veld>
<type>text</type>
<naam>tekstveldje</naam>
</veld>
<veld>
<type>radio</type>
<naam>radioknopje</naam>
</veld>
</code>

en zo voor de verschilende codes, en als ik dan op een of andere manier een code 101 doorgeef zou dit bv ziets moeten genereren

<tl-html:form action=blalal>
<tl-html:text naam=tekestveldje/>
<tl-html:radio naam=radioknopje/>
</tl-htlm:form>

vlug voorbeeldje met costum tag library (de attributen enzo kloppen natuurlijk niet, maar ik wou gewoon weten ofziet te genereren valt uit een xml bestand ?

• Cuball
ok, heb me hier dus wat mee bezig gehouden ... maar ik denk dat xml niet zal lukken

ik heb dus een xml bestandje gemaakt die een form beschrijft, hier dan een xsl bestand die een Transform uitvoert naar html..

alles ok zo ver bij IE geen probleem, maar het zit nu zo, deze forms moeten dus gemaakt worden in een jsp bestand. Nu heb ik dit enkel nog maar gedaan voor een standaard html form, maar in men applicatie gebruik ik struts forms (custom tags)...

Ben dus op zoek geweest naar een taglibrary die een xml via xsl omvormt en dit in een jsp plaats. Dit bestaat ook, en steunt op het gebruik van 2 parsers als ik met niet vergis (xerces en xalan)... hier begonnen de problemen al (de nieuwste versie van deze parsers werken blijkbaar niet met de "verouderde" tag library ...)

maar als ik er nog wat verder over heb zitten denken zou men opzet toch nooit slagen, want als ik dan nog die form gegenereerd krijg binnen men jsp, deze zal niet uitgevoerd worden door de action van men struts en zal dus nooit opgevuld kunnen worden als er eventueel verkeerde gegevens ingegeven zou zijn.. tenzij ik die terug redirect naar zichzelf ofzo... duidelijk te omslachtig, en wie weet kan ik via xsl wel tags in de vorm van <struts-html:form> genereren (nog niet geprobeerd)

dus hierbij vraag ik of er niemand betere ideetjes weet ?

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Als je de pagina submit dan kan je in de volgende jsp/servlet/handler/etc gewoon weer datzelde xml bestand gebruiken.
Je kan extra parameters in je xml bestand zetten voor het bepalen van welke velden hoe gevalideerd moeten worden.

Tenzij dat niet werkt met Struts natuurlijk. :o
Maar dan denk ik dat je tegen dat probleem aan blijft lopen aangezien wanneer het via een database gestuurd zou worden niets veranderd, of niet zou moeten veranderen, aan de manier waarop het gesubmitte form afgehandeld wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Gert op 29-11-2003 07:33 ]

• Cuball
men xml + Transform werkt dus (server side) in men jsp pagina

ik krijg dus struts typische custom tags, maar de jsp ziet deze nu enkel als html en deze worden dus niet meer gecompileerd tot een servlet door de jsp...

iemand enig idee ?

Pagina: 1