In een MySQL-database staan o.a. tabellen 'Kortingen', 'Artikelen' en 'ArtikelGroepen'.
Kortingen:
KortingRegelID (primary) - DebID - KortingSoort - KortingSoortID - KortingsPercentage
In het veld 'KortingSoort' kan 'Artikel' of 'Groep' staan, in KortingSoortID staat de ID van het/de betreffende artikel of groep (verwijzend naar primary-key in onderstaande tabellen).
Artikelen:
ArtikelID (primary) - Omschrijving - Groep
ArtikelGroepen:
GroepID (primary) - Omschrijving
Nu wil ik in een tabel op een ASP.NET-webform in een tabel het volgende weergeven:
KortingSoort - KortingSoortID - Omschrijving - KortingsPercentage
KortingSoort wordt uit de tabel 'Kortingen' gehaald en in dit veld kan dus 'Artikel' of 'Groep' staan.
KortingSoortID komt ook uit 'Kortingen' en betreft de ID van het/de betreffende artikel of groep.
In 'Omschrijving' moet de omschrijving van het/de betreffende artikel of groep komen. Dit wordt dus óf uit de tabel 'Artikelen' óf uit 'ArtikelGroepen' worden gehaald.
'KortingsPercentage' spreekt voor zich.
Hoe haal ik d.m.v. SQL 'Omschrijving' uit 'Artikelen' ALS KortingSoort = 'Artikel' en 'Omschrijving' uit 'ArtikelGroepn ALS KortingSoort = 'Groep'?
Voor alleen 'Artikelen' heb ik het volgende:
Hoe los ik dit op voor 'Artikelen' én 'Groepen'?
Kortingen:
KortingRegelID (primary) - DebID - KortingSoort - KortingSoortID - KortingsPercentage
In het veld 'KortingSoort' kan 'Artikel' of 'Groep' staan, in KortingSoortID staat de ID van het/de betreffende artikel of groep (verwijzend naar primary-key in onderstaande tabellen).
Artikelen:
ArtikelID (primary) - Omschrijving - Groep
ArtikelGroepen:
GroepID (primary) - Omschrijving
Nu wil ik in een tabel op een ASP.NET-webform in een tabel het volgende weergeven:
KortingSoort - KortingSoortID - Omschrijving - KortingsPercentage
KortingSoort wordt uit de tabel 'Kortingen' gehaald en in dit veld kan dus 'Artikel' of 'Groep' staan.
KortingSoortID komt ook uit 'Kortingen' en betreft de ID van het/de betreffende artikel of groep.
In 'Omschrijving' moet de omschrijving van het/de betreffende artikel of groep komen. Dit wordt dus óf uit de tabel 'Artikelen' óf uit 'ArtikelGroepen' worden gehaald.
'KortingsPercentage' spreekt voor zich.
Hoe haal ik d.m.v. SQL 'Omschrijving' uit 'Artikelen' ALS KortingSoort = 'Artikel' en 'Omschrijving' uit 'ArtikelGroepn ALS KortingSoort = 'Groep'?
Voor alleen 'Artikelen' heb ik het volgende:
SQL:
1
2
3
4
| SELECT Kortingen.*, Artikelen.Omschrijving FROM Kortingen, Artikelen WHERE KortingSoort = 'Artikel' AND Kortingen.KortingSoortID = Artikelen.ArtikelID; |
Hoe los ik dit op voor 'Artikelen' én 'Groepen'?
[ Voor 22% gewijzigd door EmilneM op 28-11-2003 12:18 ]