Welk gen codeert voor de oogkleur?*

Pagina: 1
Acties:
  • 663 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07-01 16:51

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Ik zat me af te vragen, welk gen voor het oog codeert, is dit al bekend? Ik heb hier en daar al wat rondgezocht op google en eigenlijk weinig kunnen vinden. Lijkt mij dus eigenlijk ook dat dat nog niet bekend is. Maar wat vreemd is, ik zou toch wel zeggen dat ze weten op welk chromosoom dit gen ligt, dat zou toch wel bekend moeten zijn? Ook vraag ik me af, hoe het komt dat je oog nu de bepaalde kleur krijgt. Ik weet dat Bruin dominant is boven blauw, maar ik wil dus weten, hoe wordt het oog blauw gemaakt. Ik denk dat zoiets met een eiwit gaat, wat dus gemaakt wordt, van het stukje RNA van het gen voor het oog. Zijn er hier mensen die er wat meer over kunnen vertellen, of die er wat meer van weten?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

een oog als zodanig .. wordt niet gecodeert door 1 gen.. maar door vele genen.
Zelfs de kleur van de iris mag je afvragen of dit door 1 gen wordt gecodeerd (ondanks dat je bij biologie lessen op middelbaar school zo krijgt gepresenteerd)..
Vele genen zijn bekend .. als zodanig dat het gen is.. maar wat ze functioneel doen, is nog helemaal niet duidelijk.
Metafoor is wel van toepassing: de woorden (lees: genen) in het boek "mens" zijn wel redelijk bekend, maar de zinnen (lees:biologisceh functies), laat staan hoe het hele verhaal in elkaar steekt, weet nog niemand. Er zijn wat zinnen (bepaalde metabolische "pathways" en cel signaal transductie) enigszins bekend.. maar hoe precies dus het oog wordt gecodeerd.. nee..
edit:
ff verduidelijking van metafoor

[ Voor 9% gewijzigd door henkleerssen op 28-11-2003 17:45 ]

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Zo moeilijk is het niet te vinden op Google hoor?

http://www.seps.org/cvoracle/faq/eyecolor.html is een goed startpunt.

Professioneel Hyves-weigeraar

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

En wat je beschrijft zijn bepaalde benaming voor : RNA aflezen = transcriptie; omzetten van RNA naar eiwit = eiwit synthese
btw.. hier kun je wat wetenschappelijke publicaties vinden over iris kleur en genen betrokken er bij (steekwoorden= iris, coding, genes)..

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Wouter Tinus schreef op 28 november 2003 @ 09:07:

het is inderdaad gedeeltelijk een zoek vraag.. maar je komt ook snel uit op wetenschappelijke artikelen die niet echt te begrijpen zijn voor non-biologen.. dus het mag hier wel enigszins geïnterpreteerd worden .. lijkt me.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topictitel verduidelijkt. Het gaat je enkel om het gen dat voor oogkleur codeert; bij het opbouwen van een oog zijn enorm veel genen betrokken. Die genen liggen bovendien verspreidt over diverse chromosomen. Er bij bijvoorbeeld muizen is deels bekend welke genen met oogfunctie te maken hebben (kwestie van genen uitschakelen en constateren dat de muis niets meer ziet of 'anders ziet), maar de interactie van die genen en de volledige set zijn niet bekend.

[ Voor 57% gewijzigd door Confusion op 28-11-2003 10:07 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik had eens bij een halfbloedje gezien ( paps chinees, mams NL ) dat ze groene ogen had. :?
Ik keek eerst verbaasd maar vond het toen wel erg mooi. O+

dikzak

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Wouter Tinus schreef op 28 november 2003 @ 09:07:

Die had ik al gevonden hoor.. maar daar stond het ook niet echt duidelijk in... In elk geval, aan sommige dingen heb ik wel wat. (Ik moet namelijk een verslag van school maken en kan dus niet veel (leesbare) dingen vinden, dus ik dacht, ik vraag het hier.) Verder ben ik zelf eigenlijk er ook naar benieuwd. Het zat er idd zoals sommigen al zeiden dik in, dat er veel genen voor nodig zijn, ik doel uiteraard met mijn vraag, puur op de iris.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Confusion schreef op 28 november 2003 @ 10:05:
Topictitel verduidelijkt. Het gaat je enkel om het gen dat voor oogkleur codeert; bij het opbouwen van een oog zijn enorm veel genen betrokken. Die genen liggen bovendien verspreidt over diverse chromosomen. Er bij bijvoorbeeld muizen is deels bekend welke genen met oogfunctie te maken hebben (kwestie van genen uitschakelen en constateren dat de muis niets meer ziet of 'anders ziet), maar de interactie van die genen en de volledige set zijn niet bekend.
Uiteraard zijn er veel genen betrokken bij het opbouwen van het oog. Maar de kleur van de iris kan al door twee of drie pathways bepaald worden.

Neem bijvoorbeeld fruitvliegjes, ofwel Drosophila melanogaster. Voor zover bekend zijn er twee pathways die in dit geval de oogkleur bepalen. De pathway is afhankelijk van welke genen (brown (bw), cinnabar (cn), maroon-like (mal), Plum (Pm), purple (pr), rosy (ry), scarlet (st), sepia (se), vermilion (v), whiteapricot (wa), whiteeosin (we) of white (w)) het vruitvliegje aan of uit heeft. En dan worden er bepaalde eiwitten aangemaakt die de iris daadwerkelijk kleur geven.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
silentsnow schreef op 28 november 2003 @ 20:38:
[...]

Uiteraard zijn er veel genen betrokken bij het opbouwen van het oog. Maar de kleur van de iris kan al door twee of drie pathways bepaald worden.

Neem bijvoorbeeld fruitvliegjes, ofwel Drosophila melanogaster. Voor zover bekend zijn er twee pathways die in dit geval de oogkleur bepalen. De pathway is afhankelijk van welke genen (brown (bw), cinnabar (cn), maroon-like (mal), Plum (Pm), purple (pr), rosy (ry), scarlet (st), sepia (se), vermilion (v), whiteapricot (wa), whiteeosin (we) of white (w)) het vruitvliegje aan of uit heeft. En dan worden er bepaalde eiwitten aangemaakt die de iris daadwerkelijk kleur geven.
_/-\o_ _/-\o_ Kijk, hier heb ik wat aan... Zo bedoel ik mijn vraag dus ook. Is het bekend hoe dit bij mensen zit is dan mijn vraag.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

sokje schreef op 30 november 2003 @ 11:12:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ Kijk, hier heb ik wat aan... Zo bedoel ik mijn vraag dus ook. Is het bekend hoe dit bij mensen zit is dan mijn vraag.
Voor zover ik weet zijn er drie genen die de oogkleur in mensen beinvloeden. Twee daarvan bevinden zich op chromosoom 15, en eentje op chromosoom 19. Het eerste paar codeert voor bruin en/of blauw, het tweede paar (op chromosoom 19) codeert voor blauw en/of groen en het derde paar codeert voor bruin.

Op dit moment is dit echter nog speculatie, maar het wel de sterkste theorie afaik.

Zoals ik hierboven al zei, het eerste paar (het "gey" gen) heeft een bruin en blauw allel. Het bruine allel is altijd dominant wat inhoud dat alleen het bruine allel tot uiting komt als zowel het bruine en het blauwe allel aanwezig zijn. Als alleen het blauwe allel aanwezig is, dan komt uiteraard blauw tot uiting.
Het chromosoom 19 gen paar (het "bey" gen) codeert dus voor groen en blauw waarbij groen het dominante allel is, maar is tevens wel recessief aan het bruine allel in het gey gen. Bey en gey kunnen elkaar dus beinvloeden wat betreft de uiting van allellen.

Om maar een paar voorbeelden te geven; als iemand een bruin allel op chromosoom 15 heeft, dan maakt het niet uit hoe de samenstelling van het gen paar op chromosoom 19 is. Bruin is dominant, dus die persoon heeft dan bruine ogen. Als iemand een groen allel op chromosoom 19 heeft, en een blauw allel op chromosoom 15, dan heeft die persoon groene ogen. Als iemand een blauw allel op zowel chromosoom 15 als op chromosoon 19 heeft, dan heeft die persoon blauwe ogen.

Ik heb de technische details weggelaten, want in werkelijkheid heeft elk gen paar dus vier allellen, en niet twee. De invloed van elk allel is belangrijk, maar vrij moeilijk uit te leggen.

Als dit allemaal te onduidelijk was, dan kan je misschien beter hier een kijkje nemen: http://www.athro.com/evo/gen/genefr2.html

The trade of the tools

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

silentsnow schreef op 30 november 2003 @ 21:34:
[...]

Voor zover ik weet zijn er drie genen die de oogkleur in mensen beinvloeden. Twee daarvan bevinden zich op chromosoom 15, en eentje op chromosoom 19. Het eerste paar codeert voor bruin en/of blauw, het tweede paar (op chromosoom 19) codeert voor blauw en/of groen en het derde paar codeert voor bruin.

Op dit moment is dit echter nog speculatie, maar het wel de sterkste theorie afaik.

Zoals ik hierboven al zei, het eerste paar (het "gey" gen) heeft een bruin en blauw allel. Het bruine allel is altijd dominant wat inhoud dat alleen het bruine allel tot uiting komt als zowel het bruine en het blauwe allel aanwezig zijn. Als alleen het blauwe allel aanwezig is, dan komt uiteraard blauw tot uiting.
Het chromosoom 19 gen paar (het "bey" gen) codeert dus voor groen en blauw waarbij groen het dominante allel is, maar is tevens wel recessief aan het bruine allel in het gey gen. Bey en gey kunnen elkaar dus beinvloeden wat betreft de uiting van allellen.

Om maar een paar voorbeelden te geven; als iemand een bruin allel op chromosoom 15 heeft, dan maakt het niet uit hoe de samenstelling van het gen paar op chromosoom 19 is. Bruin is dominant, dus die persoon heeft dan bruine ogen. Als iemand een groen allel op chromosoom 19 heeft, en een blauw allel op chromosoom 15, dan heeft die persoon groene ogen. Als iemand een blauw allel op zowel chromosoom 15 als op chromosoon 19 heeft, dan heeft die persoon blauwe ogen.

Ik heb de technische details weggelaten, want in werkelijkheid heeft elk gen paar dus vier allellen, en niet twee. De invloed van elk allel is belangrijk, maar vrij moeilijk uit te leggen.

Als dit allemaal te onduidelijk was, dan kan je misschien beter hier een kijkje nemen: http://www.athro.com/evo/gen/genefr2.html
Toe maar.. sokje hoeft niks meer op te zoeken zeg.. gewoon copy pasten in zijn verslag voor school.. Nou nou. Heeft die nu wat geleerd? Dit had die nou ook zelf kunnen zoeken lijkt me.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
henkleerssen schreef op 30 november 2003 @ 21:48:
[...]

Toe maar.. sokje hoeft niks meer op te zoeken zeg.. gewoon copy pasten in zijn verslag voor school.. Nou nou. Heeft die nu wat geleerd? Dit had die nou ook zelf kunnen zoeken lijkt me.
Waar slaat die opmerking nou weer op :? Denk je dat ik niet gezocht heb op google en dergelijke. Het grootste deel van het verhaal dat daar staat, weet ik eigenlijk al wel, alleen van de chromosomen, waar de genen op liggen, wist ik nog niets vanaf eigenlijk.
silentsnow schreef op 30 november 2003 @ 21:34:
[...]

_/-\o_ Echt hulde!! Hoe weet je dit allemaal? Ik heb best veel op google gezoht en onderstaande site van je inderdaad ook gevonden, alleen kwam ik daar niet echt wijs uit. Mijn Engels is niet echt op "Biologisch" Niveau zullen we maar zeggen.
Ik snap je verhaal eigenlijk wel, maar hoe kom je aan dit derde paar, dat zie ik ook niet in je voorbeeld terug komen? Die van chromosoom 15 is me duidelijk, en die van 19 ook. Het lijkt me trouwens ook dat het groene allel op chromosoom 19 niet vaak voorkomt, aangezien niet veel mensen groene ogen hebben. Ook zat ik nog te denken dat grijs een tussenvorm is tussen groen en blauw, of dat er iets niet helemaal goed is gegaan voor het kleuren van één van de twee.

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

je zegt net zelf dat je die site had gevonden.
Ondertussen had je al kunnen weten van genen en allelen dominanten en recessieve, fenotype en genotype en wat chromosomen zijn (pretty basic middelbaar school spul).
Op die site staat niet meer moeilijke woorden dan dat (standaard zin bijvoorbeeld "Dominant and recessive flavors of genes and the presence of genes on chromosomes ...") ! was het woordje inherited moeilijk?
Verder is het een kwestie van logisch redeneren en het verhaal gewoon goed lezen.
Silentsnow is je echter voor geweest en het voor jou geïnterpreteerd.
No hard feelings hoor.. maar dan moet je niet zeggen.. dat je "Engels niet echt op "Biologisch" Niveau is"...
Ik hoop dat jer van geleerd hebt.. en eerst zelf goed leest voordat iemand het voor jou in het NL omschrijft.

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
henkleerssen schreef op 30 november 2003 @ 22:16:
je zegt net zelf dat je die site had gevonden.
Ondertussen had je al kunnen weten van genen en allelen dominanten en recessieve, fenotype en genotype en wat chromosomen zijn (pretty basic middelbaar school spul).
Op die site staat niet meer moeilijke woorden dan dat (standaard zin bijvoorbeeld "Dominant and recessive flavors of genes and the presence of genes on chromosomes ...") ! was het woordje inherited moeilijk?
Verder is het een kwestie van logisch redeneren en het verhaal gewoon goed lezen.
Silentsnow is je echter voor geweest en het voor jou geïnterpreteerd.
No hard feelings hoor.. maar dan moet je niet zeggen.. dat je "Engels niet echt op "Biologisch" Niveau is"...
Ik hoop dat jer van geleerd hebt.. en eerst zelf goed leest voordat iemand het voor jou in het NL omschrijft.
Dat snap ik best, tevens ook dat je denkt dat ik niet heb gezocht ofzo. Van dat reccesieve en dominante, heb ik ook geen problemen mee, snap ook wel hoe dat zit (BB, Bb, bB en BB bijvoorbeeld) Maar die informatie van de chromosomen en dergelijke, waar alles op zit, had ik nog niets van gevonden. Op welke termen zoek je zoiets, ik had ingetikt: "Eye gen chromosome" en toen kreeg ik de 2 eerder genoemde sites. In elk geval nog enigzins "bedankt" voor je kritiek :Y)

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

sokje schreef op 30 november 2003 @ 21:56:
Ik snap je verhaal eigenlijk wel, maar hoe kom je aan dit derde paar, dat zie ik ook niet in je voorbeeld terug komen?
Bey1 heeft invloed op de dominantie van het bruine allel in het gey1 gen. Meer eigenlijk niet. Het codeerst dus niet direct voor een eiwitten die de oogkleur bepalen, maar eerder voor eiwitten die gey1 onderdrukken of juist versterken.

The trade of the tools

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

silentsnow schreef op 30 november 2003 @ 22:54:
[...]

Bey1 heeft invloed op de dominantie van het bruine allel in het gey1 gen. Meer eigenlijk niet. Het codeerst dus niet direct voor een eiwitten die de oogkleur bepalen, maar eerder voor eiwitten die gey1 onderdrukken of juist versterken.
kijk dus naar promotor en suppresor genen als keywords nog een keer. ..
Gebruik anders EYCL1 2 en 3 in combinatie met die woorden boven en ook nog "pt=review" op deze site (die ik al eerder aangaf).. dan moet je ff genoeg hits krijgen.. en dan vergeef ik je als je een paar dingen hier niet uit begrijpt.. maar skip die gewoon.. vast nog wel ergens anders een makkelijkere review abstract te vinden. Die je zo, ook met jou "biologisch engels niveau" kunt begrijpen.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

henkleerssen schreef op 30 november 2003 @ 23:07:
[...]

kijk dus naar promotor en suppresor genen als keywords nog een keer. ..
Gebruik anders EYCL1 2 en 3 in combinatie met die woorden boven en ook nog "pt=review" op deze site (die ik al eerder aangaf).. dan moet je ff genoeg hits krijgen.. en dan vergeef ik je als je een paar dingen hier niet uit begrijpt.. maar skip die gewoon.. vast nog wel ergens anders een makkelijkere review abstract te vinden. Die je zo, ook met jou "biologisch engels niveau" kunt begrijpen.
Volgens mij quote je de verkeerde persoon :?

The trade of the tools

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

silentsnow schreef op 30 november 2003 @ 23:08:
[...]

Volgens mij quote je de verkeerde persoon :?
eeeuh jij had het over "onderdrukken of versterken" van gen expressie (dat laatste gen expresie is ff van mij .. I know) .. waar ik dus vervolgens op terug kom met promotor en suppresor genen... :? .. dus ik quote ff niet de verkeerde persoon?

Verwijderd

Tjah...

[ Voor 130% gewijzigd door Confusion op 01-12-2003 09:45 ]

Verwijderd

_/-\o_
offtopic:
Vond die eerste tekst veel sterker Confusion
;)

Verder lijkt het me niet de bedoeling dat we het hier gaan hebben over de opzoek- en/of didactische vaardigheden van bepaalde personen... Het lijkt me niet de taak van de moderators op GoT, noch van de gebruikers, ervoor te zorgen dat de antwoorden die gegeven worden een hoge didactische waarde hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 09:51 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Topicstarter
Ik heb nog wat rond gezocht op google en kwam op de volgende Link Ik denk dat ik daarmee en het verhaal van Silentsnow een heel eind kom.

Pagina: 1