heren tweakers.
even een vraag omdat ik er helemaal niet meer uitkom...
ik zal even proberen de situatie te schetsen.
hier alvast mijn system-specs :
moederbord : Gigabyte GA-7VAXP Ultra
on board audio +on board lan + usb verder geen pci slots in gebruik
Cpu : Amd XP 2500 Barton
Cooler : Zalman CNPS6000-Cu
Geheugen : 512 mb 333mhz
Videokaart :Ati Radeon 9200
Harddisk : 80gb maxtor 7200 rpm liquid 2MB Cache (in 2 partities 1 voor win xp pro rest voor data)
Lite on Cd writer 48x24x48
Voeding : Q-Tek 300W
wat is het probleem ?
awel...ik heb deze pc nu 4 maanden geleden gebouwd, en heb best wel
veel problemen gehad.
eerst ging mijn Q-Tek 350W met een luide knal naar het hiernamaals.(vervangen voor een 300w) (alles op ge-aard stopcontact + spanningspiek beveiliger ertussen)
vervolgens bleek mijn ATI kaart steeds te crashen, kaart is nog steeds in 'repair' bij mijn locale pc shop.
ook de fan van de zalman begon rond deze tijd te 'zingen' en duidelijk van toon te wisselen bij intensief hd gebruik, ook deze zal vervangen worden.
als snel bleek dat ook de 80gb maxtor de geest gaf, er was duidelijk te horen
hoe de hd clickte, uitsluitend bij veel activiteit (downloaden, os draaien etc) tot uiteindelijk hij niets meer deed.
HOOFDVRAAG :
kan het zijn dat deze voeding bij intensief gebruik gigantisch te kort schiet en een fractie van een seconde de maxtor in de steek laat ? (ivm met de click en de zingende zalman cooler)
of is het iets anders ? ik ben wanhopig.
sinds eergisteren heb ik er een nieuwe maxtor 80gb erin hangen(in de tussentijd gedraaid met seagate 60gb 5400 rpm zonder enig hd probleem)
en na enige tijd was het weer raak...ik hoorde weer een click, gisteravond ook alweer een click nadat ik begon te downloaden en te surfen en te chatten.... dus vanochtend heb ik de 60gb er weer aangehangen, voorzover ik kon nagaan was de maxtor nog niet beschadigd, scandisks gedraaid.
2e vraag....welke merk voeding kan ik het beste kopen in mijn geval ? (mijn budget tot max 60 euro)
uiteraard wil ik weer een 350 w of hoger.
bij voorbaat heel erg bedankt..ik hoop dat ik het juiste forum gekozen heb en de boel grondig genoeg heb uitgelegd
daveflow
even een vraag omdat ik er helemaal niet meer uitkom...
ik zal even proberen de situatie te schetsen.
hier alvast mijn system-specs :
moederbord : Gigabyte GA-7VAXP Ultra
on board audio +on board lan + usb verder geen pci slots in gebruik
Cpu : Amd XP 2500 Barton
Cooler : Zalman CNPS6000-Cu
Geheugen : 512 mb 333mhz
Videokaart :Ati Radeon 9200
Harddisk : 80gb maxtor 7200 rpm liquid 2MB Cache (in 2 partities 1 voor win xp pro rest voor data)
Lite on Cd writer 48x24x48
Voeding : Q-Tek 300W
wat is het probleem ?
awel...ik heb deze pc nu 4 maanden geleden gebouwd, en heb best wel
veel problemen gehad.
eerst ging mijn Q-Tek 350W met een luide knal naar het hiernamaals.(vervangen voor een 300w) (alles op ge-aard stopcontact + spanningspiek beveiliger ertussen)
vervolgens bleek mijn ATI kaart steeds te crashen, kaart is nog steeds in 'repair' bij mijn locale pc shop.
ook de fan van de zalman begon rond deze tijd te 'zingen' en duidelijk van toon te wisselen bij intensief hd gebruik, ook deze zal vervangen worden.
als snel bleek dat ook de 80gb maxtor de geest gaf, er was duidelijk te horen
hoe de hd clickte, uitsluitend bij veel activiteit (downloaden, os draaien etc) tot uiteindelijk hij niets meer deed.
HOOFDVRAAG :
kan het zijn dat deze voeding bij intensief gebruik gigantisch te kort schiet en een fractie van een seconde de maxtor in de steek laat ? (ivm met de click en de zingende zalman cooler)
of is het iets anders ? ik ben wanhopig.
sinds eergisteren heb ik er een nieuwe maxtor 80gb erin hangen(in de tussentijd gedraaid met seagate 60gb 5400 rpm zonder enig hd probleem)
en na enige tijd was het weer raak...ik hoorde weer een click, gisteravond ook alweer een click nadat ik begon te downloaden en te surfen en te chatten.... dus vanochtend heb ik de 60gb er weer aangehangen, voorzover ik kon nagaan was de maxtor nog niet beschadigd, scandisks gedraaid.
2e vraag....welke merk voeding kan ik het beste kopen in mijn geval ? (mijn budget tot max 60 euro)
uiteraard wil ik weer een 350 w of hoger.
bij voorbaat heel erg bedankt..ik hoop dat ik het juiste forum gekozen heb en de boel grondig genoeg heb uitgelegd
daveflow
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 09:01 ]