Toon posts:

[Alg] Implementatie van encryptie en hashing *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hou van programmeren in php en perl.

Dat heb ik mezelf aangeleerd, en ik heb dus niet de theoretische, wiskundige basis die programmeurs die op de hogeschool/universiteit zijn opgeleid, wel hebben.

Uit pure interesse wil ik wat dingen programmeren die met encryptie/authenticatie/autorisatie/sessies en dergelijke te maken hebben, op een redelijk laag niveau.

Daarvoor moet ik over een aantal onderwerpen wat meer weten.
Zijn er hier mensen die me wat links of aanwijzingen kunnen sturen over plekken waar ik over de volgende onderwerpen wat meer te weten kan komen?

- Hoe implementeer ik een algoritme dat op een efficiënte, maar toch moeilijk te herleiden manier (als je de sleutel niet hebt) een aantal getallen verstopt in een ander getal?
En hoe haal ik ze er dan het makkelijkst weer uit?

- Waar kan ik lezen hoe ik een 128 bits asymetrische key encryptie algoritme implementeer?

- Hoe implementeer ik een algoritme wat een unieke identificatiestring genereert voor een gegeven string (dat heet toch een hash?)
Of, welke kant en klare functie kan ik daar het best voor gebruiken?
En op welke voor- en nadelen van hash-functies moet ik dan letten?

Ik hoop op een paar nuttige links! (ben niet bang voor lezen)

Verwijderd

Ik denk als je er eerst even zelf naar gaat zoeken en dat als je bepaalde dingen niet begrijpt of je denkt van dat klopt niet dat je dan maar even post... maar zoals je nu doet is niet echt de bedoeling B)

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-05 15:46

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 06:59:
Dat heb ik mezelf aangeleerd, en ik heb dus niet de theoretische, wiskundige basis die programmeurs die op de hogeschool/universiteit zijn opgeleid, wel hebben.

Uit pure interesse wil ik wat dingen programmeren die met encryptie/authenticatie/autorisatie/sessies en dergelijke te maken hebben, op een redelijk laag niveau.

Daarvoor moet ik over een aantal onderwerpen wat meer weten.
Zijn er hier mensen die me wat links of aanwijzingen kunnen sturen over plekken waar ik over de volgende onderwerpen wat meer te weten kan komen?

- Hoe implementeer ik een algoritme dat op een efficiënte, maar toch moeilijk te herleiden manier (als je de sleutel niet hebt) een aantal getallen verstopt in een ander getal?
En hoe haal ik ze er dan het makkelijkst weer uit?

- Waar kan ik lezen hoe ik een 128 bits asymetrische key encryptie algoritme implementeer?
Er zijn een aantal boeken over dit onderwerp die als standaard worden beschouwd :

Applied Cryptography: Protocols, Algorithms and Source Code in C
B. Schneier

voor de algoritme kant.

A Course in Number Theory and Cryptography
Neal Koblitz

Practical Cryptography
Schneier, Ferguson is ook een aanrader. Applied Cryptography en Practical Cryptography zijn voor de meer practische kant, het boek van Koblitz is vooral de wiskundige kant, en da's een lastige als je de achtergrond mist.
- Hoe implementeer ik een algoritme wat een unieke identificatiestring genereert voor een gegeven string (dat heet toch een hash?)
Of, welke kant en klare functie kan ik daar het best voor gebruiken?
En op welke voor- en nadelen van hash-functies moet ik dan letten?
Hashes zijn d'r zat : MD5 en SHA1 zijn de bekendsten. Beiden zijn overigens vanuit zowel Perl als PHP te gebruiken, zelf schrijven kan ik je afraden, aangezien de materie niet erg simpel is, en je in zowel Perl als PHP met align problemen zit.
Ik hoop op een paar nuttige links! (ben niet bang voor lezen)
Ik ben meer een boekenmens, maar met wat zoekwerk is over genoemde onderwerpen vrij veel info te vinden. Ik zelf zou voor de boeken gaan, da's een stuk makkelijker, en de onderwerpen zijn op elkaar afgestemd.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Ik heb even 2 reacties verwijderd (voor beiden heren geldt: tel tot tien, druk dan op Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif als je iets kwijt wilt ipv topic te vervuilen :/ ) maar ik ben zelf ook niet al te happig op deze vraag: "Waar kan ik lezen hoe ik een 128 bits asymetrische key encryptie algoritme implementeer?" is natuurlijk ook echt een zoekvraag. Ik vermoed heel sterk dat je het niet zo bedoelt en juist de intentie hebt om op niveau erover te discussieren, maar doe dan even wat voorwerk: zoek wat relevante dingen op, en poneer hier stellingen en ga erover in discussie.

Een topictitel die letterlijk zegt "geef me informatie" lokt natuurlijk een UTFS-reactie uit. Ik heb de titel maar even aangepast (met [Alg] erover, zie sticky over topictitels) zodat het een open discussie kan worden.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de boekentitels. Ik heb uitgebreid zitten googlen naar meer informatie, maar ik denk inderdaad dat ik voor een grondige behandeling van dit soort complexe onderwerpen niet onder boeken uitkom.

Gelukkig staat st. Klaas voor de deur..

+ bedankt voor de moderatie...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 12:27 ]