Toon posts:

WiIndows 2003 Server Web Edition + MySQL?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Draait MySQL een beetje lekker op Win2k3 Server Web Edition?

Ik zit erover na te denken om over te stappen van win2k server + ms access naar win2k3 server web edition + mysql. De server zal gebruikt gaan worden als colocated server voor een aantal eigen (databasedriven) websites.

Ik zou alleen graag weten of MySQL uberhaupt lekker draait voordat ik daarmee daadwerkelijk aan de slag ga...

(In een ander topic las ik ook dat het op de win2k3 server web edition niet mogelijk was Ms SQL Server te installeren, maarja dat is toch veel te duur. ook wil ik niet graag overstappen naar linux. Daarom lijkt Win2k3 + MySQL me de beste oplossing, maar klopt dit? is dit een goede oplossing?)

Verwijderd

Topicstarter
nobody have clue? :'(

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 21:56 ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens de informatie die ik terugvind op Microsofts pagina van Windows Server 2003, Web Edition is het inderdaad niet mogelijk om andere software te installeren dan de meegeleverde software. MySQL zal daar dus niet op draaien. Ik denk dan, kies - als je graag deze speciale Windows Server-versie wil draaien - voor een extra server die je dan gebruikt als databaseserver.

Of je daarop MySQL of MSSQL moet gaan draaien is zo 1-2-3 niet te zeggen, en die keus zou ik niet laten afhangen van de soort server die er komt te staan. Eerder, en dat komt me logischer voor, van de applicaties en sites die je wil gaan draaien. Er is namelijk een wereld van verschil tussen MySQL en MSSQL.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 10:25

mutsje

Certified Prutser

Waarom zou MySQL er niet op draaien. MSSQL2000 + SP3 draait er ook prima op. Dit zou TS gewoon op een andere machine uit moeten proberen en proefondervindelijk moeten uitvinden. Veel software draait wel op Windows Server 2003 en soms loop je inderdaad tegen wat problemen aan. Maar ja die post je dan weer hier he.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

http://www.microsoft.com/...licensing/webedition.mspx

Vervolgens zien we hier: http://www.microsoft.com/...luation/overview/web.mspx
Usage
Windows Server 2003, Web Edition, can be used solely to deploy Web pages, Web sites, Web applications, and Web services. Customers can use Windows Server 2003, Web Edition, to install the following:

Web server software; for example, IIS.
Web availability management software; for example, Microsoft Application Center.
[b]Installations of non-Web serving applications are prohibited.[/b[ ASP.NET-based applications that include code written in third-party programming languages can include that programming language's runtime components. For non-Web serving applications, you should consider Windows Server 2003, Standard Edition.
Volgens mij kan je er mySQL nog wel op zetten (MSSQL gaat voor zover ik weet niet eens), maar mag het volgens de licentie voorwaarden niet.

Verwijderd

Topicstarter
Jeetje! Dus als ik voor 400 euro een licentie koop voor Windows 2003 Server Web Edition dan is het dus nog maar de vraag of ik er uberhaupt MySQL op mag zetten? :?

Best arrogant van Microsoft. En als het inderdaad het geval is dat dat niet mag dan is de keuze naar Linux snel gemaakt!

Ik wil gewoon MySQL, want daaraan heb ik genoeg, en het is gratis. Ik wil dus zeker geen MS SQL gaan draaien want dat vind ik veel te duur en ik heb het niet nodig.

Maar ik denk toch wel dat MySQL er op zou mogen worden gezet, want het wordt alleen voor websites gebruikt door mij, en in het MS statement uit de vorige post staat dat er web services op mogen worden geinstalleerd.

Maar is er echt nog niemand die deze combi heeft draaien?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 10:56:
Jeetje! Dus als ik voor 400 euro een licentie koop voor Windows 2003 Server Web Edition dan is het dus nog maar de vraag of ik er uberhaupt MySQL op mag zetten? :?
Voor zover ik weet (iig tot voor kort) kan je Web Edition niet los kopen en kan deze alleen via OEM's aangekocht worden.
Best arrogant van Microsoft. En als het inderdaad het geval is dat dat niet mag dan is de keuze naar Linux snel gemaakt!
Het is een product voor een markt en je gaat accoord met de licentie overeenkomst of niet. Als je MySQL wil draaien op dezelfde server is Linux waarschijnlijk een (initieel) goedkoper platform.
Ik wil gewoon MySQL, want daaraan heb ik genoeg, en het is gratis. Ik wil dus zeker geen MS SQL gaan draaien want dat vind ik veel te duur en ik heb het niet nodig.
Wees gerust, ook MSSQL mag er niet op draaien :)
Maar ik denk toch wel dat MySQL er op zou mogen worden gezet,
Leg deze vraag eventjes neer bij Microsoft Nederland - het is nogal een grijs/twijfel gebied, en ik ben erg benieuwd naar de uitkomst :) Het kunnen en het mogen is altijd nog iets anders.

Verwijderd

Ik heb windows 2003 standard edition met mysql en dat draait als een speer

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 01 december 2003 @ 10:59:
[...]

Voor zover ik weet (iig tot voor kort) kan je Web Edition niet los kopen en kan deze alleen via OEM's aangekocht worden.

[...]

Leg deze vraag eventjes neer bij Microsoft Nederland - het is nogal een grijs/twijfel gebied, en ik ben erg benieuwd naar de uitkomst :) Het kunnen en het mogen is altijd nog iets anders.
OEM zal wel lukken, want ik ben van plan een server te kopen. Zie er bij leaseweb.nl al een paar staan met deze licentie (o.a. Dell).

Ik zal MS eens even gaan bellen hierover, wat duidelijkheid kan nooit kwaad ja! :)

@Bromaster
Thanks! Daar heb ik wat aan!

Ik ga het gewoon maar even proberen op een win2k3 web edition testserver denk ik...

Verwijderd

Topicstarter
Heb zojuist Microsoft NL gebeld met de vraag: Mag ik MySQL op een Windows 2003 Server Web Edition installeren?

Antwoord Microsoft (na opzoeken en overleg): We weten het niet meneer. U kunt het het beste vragen aan een Certified Partner die te vinden zijn op http://directory.microsoft.com.

Ik heb er nu eentje gebeld, die dacht dat het wel mogelijk zou zijn, maar ze gaan het nog even uitzoeken om het zwart op wit krijgen. Ik word nog teruggebeld :)

Verwijderd

Grappig dat uitgerekend Microsoft nederland het niet weet

Verwijderd

Topicstarter
Gieg, net teruggebeld door de certified partner:

"Web Edition is alleen een OEM en gestripte versie van Windows Server 2003, maar als je het erop geinstalleerd krijgt en het werkt dan draait het erop!"

Okee, maar hoe zit dat dan met de licentie, is die dan nog wel geldig?

"Uhhmmm, kweenie, tja, ik denk het wel als het alleen voor een webserver is"...

Dus nog steeds niet zwart op wit! :(

Hij zei dat ik dan contact op zou moeten nemen met een OEM leverancier, dus Dell gebeld en die zei dat het uberhaupt niet mogelijk is MySQL te installeren op W2k3WE.

Nou, dat wil ik dan nog wel eens zien, ik ga het nu gewoon proberen iig! :)
Pagina: 1