[eenvoudige server] snel genoeg voor beide?

Pagina: 1
Acties:

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo,

Ik ga op de hcc (zondag) als ik wat tegen kom een moederbord + videokaart + 2 x 10/100 mbit netwerkkaartje + (sdr) geheugen kopen, zodat ik de pc als server laat draaien..

Ik begin met de specs:
AMD K/6 500 mhz
moederbord nog onbekent
geheugen: heb nog 64 mb liggen, weet nog niet hoeveel dat word, hangt er van af hoeveel jullie me aanbevelen :>
Videokaart: Zal een zeer eenvoudige worden, iig eentje met alleen passieve koeling, en zo goedkoop mogelijk (en hiermee bedoel ik dan ook echt goedkoop :*) ), dus zal wel oude pci kaart worden :) .

Ik wil daarmee het volgende doen:

Als server laten draaien, namelijk als webservertje (niet veel data hor, tiss voor zo'n home-made site-je :) ), ftp-server (voor als ik af en toe wat bestanden voor school nodig heb, of als iemand bepaald bestandje wilt hebben, dus geen public ftp oid :+ ).

Hier komt in eerste instantie geen linux op, aangezien ik daarmee eerst wat wil "spelen", om het onder de knie te krijgen. Hier zal dus, voor zover mogelijk, een windows OS opgezet worden, ik hoop dat 2k mogelijk is (2k3 hoeft niet persé :) ).

Als win2k hierop zal draaien, zal de rest ook geen probleem zijn (het server bestaan), maar er word meer van deze server verwacht:

Mijn internet situatie is als volgt:
code:
1
2
3
Splitter ---- ADSL MODEM (hacked, zodat hij meerdere ip's
kan geven (router dus)) --- switch (zodat ik ook wel degelijk
meerdere pc's erop aan kan sluiten, 4 namelijk) --- 4 pc's..

Nu komt die server bij mij op mijn kamer te staan, maar daar komt geen extra kabel vanaf de meterkast (waar de splitter + modem + switch hangen) naar hier, omdat .1 Ik maar een 4-poorts switch heb (Valt te vervangen, i know) .2 Ik geen extra kabel naar boven mag leggen.

De kabel die dus normaliter naar mijn pc gaat moet nu dus in die server, en vanaf een 2e netwerkkaart in dat servertje gaat er een cross cable naar mijn work-station, die dan door die server van internet word voorzien..

Mijn internet verbinding is nu 1024/320 kbps, maar dat word mogelijk binnenkort (15 jan) 2048/320 door een adsl snelheidsverhoging :D

Even een samenvatting:

Kan die eenvoudige server zonder vertraging het internet verkeer regelen van 1 pc, met daarnaast een uiterst eenvoudig (web/ftp)servertje?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Met gemak, zeker als je er (later?) Linux op gaat draaien; dan zou je aan een gemiddelde 486 al genoeg hebben.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

GerbenW schreef op 28 november 2003 @ 00:19:
Met gemak, zeker als je er (later?) Linux op gaat draaien; dan zou je aan een gemiddelde 486 al genoeg hebben.
Ligt er natuurlijk aan, niet als je ook nog PHP, MySQL e.d. erbij wil hebben ;)

Topicstarter: Is heel goed mogelijk zo, maar 64MB is iig veel te weinig.. Ik zou daar toch minimaal 192 of liever nog 256MB van maken als je er Win2k op zet. Verder zie ik geen problemen :)

Je hebt NAT achter NAT, dus je moet dan logischerwijs op zowel je server als je router (modem) poortmappings maken voor de betreffende services om ze extern beschikbaar te maken..

Met de search is ook al behoorlijk wat te vinden over je diverse vragen btw.. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zap op 28-11-2003 00:47 ]

#

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Dat en meer (11mbit wireless internet) had ik al draaien onder een P166MMX , nog steeds zware overkill voor zulk soort taken :Y)

Gaat dus uitstekend lukken met die bak ;)

Alleen als je phpbb en nogal wat zware dynamische content gaat serveren kan het nuttig zijn om er linux op te zetten aangezien dat wat zuiniger is met je resources.

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 22:01
Ja, het gaat in jou geval niet om de datastroom maar voornamelijk om de minimale systeem eisen van win2K. Voor win2k zou ik wel minimaal 128 mb aanhouden (liever 256). verder moet het geen probleem worden. De datastroom is zo beperkt dat jou opzet wel zou moeten lukken.

wat betreft de aanbiedingen op de HCC... ik geloof dat de vraag en aanbod op Tweakers.net anders ook wel voldoende voor je kunnen betekenen. Ik denk wel dat het je gaat lukken.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Dat ding ken nog file serven voor 20 gebruikers.

Maar voor thuis is dat ding zwaar zat. Al zou ik wel gaan voor de 256MB RAM optie.

Ikzelf heb hier een K6/450 met een ASUS P5A (moederbord idee ! staat ook in vraag en aanbod :Y) )

En dat is m`n knutsel/frustel masjien

M`n File/mail/web/print/ftp server is een P3 650 met 512. Maar om te beginnen is die k6/500 genoeg.

Internet deler is een Celly 466.

(woei wat heb ik een luxe park _/-\o_ )

[ Voor 6% gewijzigd door raymonvdm op 28-11-2003 01:30 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Zap schreef op 28 november 2003 @ 00:27:
[...]

Ligt er natuurlijk aan, niet als je ook nog PHP, MySQL e.d. erbij wil hebben ;)
Dat kan met 64 MB prima als je Linux draait, maar voor een volledige Win2K-server is het idd veel te weinig. Of het met NT4 goed zou draaien weet ik niet... misschien een idee om dat uit te proberen?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Ik ben wél van plan om PHP en MySQL er op te gaan draaien :)

En wat vergeten was om te melden: een mailservertje komt in de toekomst wellicht ook..

Maar dan ga ik toch maybe maar direct op linux, maar dan moet ik het wel in de "ala dos mode" draaien, en niet in de grafische mode neem ik aan :) Wat toch heel anders (moeilijker) word... Maar daarvoor zijn we tweakers he ;)

Verwijderd

Ik zou als ik jou was beginnen met een K6-2 en 256MB met Windows 2000. Ga dan lekker op je eigen bak wat klooien met Linux - inderdaad, commandline only ;) - en als je daar wat bekender bent het hele zootje overzetten op Linux.
Trouwens, PHP en MySQL op Windows 2000 is heel makkelijk te doen. Als je 256MB geheugen hebt vormt dat ook echt geen probleem voor die bak :)

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

GerbenW schreef op 28 november 2003 @ 01:54:
[...]
Dat kan met 64 MB prima als je Linux draait, maar voor een volledige Win2K-server is het idd veel te weinig. Of het met NT4 goed zou draaien weet ik niet... misschien een idee om dat uit te proberen?
Ik doelde op jouw stelling over die 486 ;) En daarmee is dat dus zeker níet te doen :P

#

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Het word nu alst goed is helemaal anders,

Ik ruil het spul namelijk voor een celeron opstelling. Het is een celeron 300 die passief gekoelt op 450 loopt, zodat het een ECHT stille server is :)

Ik koop dan op de HCC er denk ik 256 mb ram bij, wat mij op een totaal brengt van 320 mb ram :) (ik heb nog 64 mb over)

Videokaart word gwoon eenvoudig, dat boeit me niet zo :)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Mijn domein (www.i-cey.net) draaid op een 350mhz PII(passief gekoeld), 265 mb ram en een 40gb hdd. Er draaid windows 2000 op, en eigenlijk komt het cpu gebruik bijna nooit boven de 5% uit, en mem usage niet echt boven de 30~40% :P

Deze bak is eigenlijk ook al zwaar overkill, maar die machines kosten mij niks.

(overigens heb ik er een 3com905 kaartje ingepropt, dit zorgt ervoor dat remote admin ook heerlijk draaid zonder lag, wat het wel deed met een realtec...).

Ik draai:

Mijn domein met apache, mysql (phpmyadmin), mailserver (Mdaemon)/ webmail, emule (het is ook downloadbak), viruscanner + firewall mcafee (bedrijfsversie, handig die licentie van xs4all) en nog wat kleine dingen.

Er draaid nu niet echt veel op, een mysql gastenboek en 3 mysql dingen voor een fotoalbum. Later word dit wellicht meer. Verder mijn icoon word ook thuis gehost, wat voor een 20.000 hits per maand zorgt :X en zo'n 75mb aan dataverkeer... Dit alles op 1024/320 xs4all basic. Gaat prima :)

(overigens heeft mijn server totaal 1458Mb dataverkeer gehad voor enkel een aantal plaatjes (+ 1 video) op GoT... weet waar je aan begint ;))

Tevens, dat doorlussen van jou gaat prima, heb ik ook wel eens gedaan om zodoende een laptop aan te sluiten (ad-hoc). Overigens kost een 5p switch ook niet extra, dan zet je gewoon een switch op je kamer neer :)

[ Voor 17% gewijzigd door Icey op 29-11-2003 10:46 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Je bedoeld met die switch, dat het zo word? :
code:
1
2
3
Modem - switch (voor de 4 pc's) ------[kabel naar mijn kamer]-----
----[switch 2]----- server
    [switch 2]----- workstation

Ik weet overigens niet, of mijn gehackte alcatel modem wel meer dan 4 ip-adressen kan aanmaken..

En van dat dataverkeer is niet zo'n probleem, heb nu ook al aardig wat dataverkeer (pas had ik 40 gb in 1 week!!) en xs4all hoor ik niet klagen :)

edit: ow wacht.. jij bedoelde met die switch een 5 poorts switch ipv een 4 poorts.. srry ik was ff niet aan het opletten 8)7

Maar dat gaat helaas niet, aangezien mijn ma niet nog een kabel erbij wilt hebben :)

edit2: Als ik dat allemaal zo hoor, dan komt er denk ik ook een dedicated counterstrike servertje voor vrienden ed (dus password protected, anders word het te druk :) )

[ Voor 56% gewijzigd door wdekreij op 29-11-2003 11:04 ]

• Icey
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/woei.jpg

Zit er niet uit, maar ik zit nu op me werk :X

Dus NIET een grotere switch beneden, maar gewoon een 2e switch op jou kamer ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Icey op 29-11-2003 11:09 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Icey schreef op 29 november 2003 @ 11:07:
[afbeelding]

Zit er niet uit, maar ik zit nu op me werk :X

Dus NIET een grotere switch beneden, maar gewoon een 2e switch op jou kamer ;)
Dan had ik het dus TOCH eerst goed begrepen :)

Maar dan moet mijn modem dus 5 poorten aanmaken, enig idee of ie dat wel kan?

En maakt het niet uit voor de modem of ik het zo doe, of als ik een grotere switch beneden gedaan (wat ik dus niet doe)

• Icey
Een adsl modem die gehacked is kan volgens mij meerdere ip adressen uitgeven/ computers 'aansturen'. 100% Zeker weet ik dit niet, omdat ik zelf een router heb maar volgens mij kan hij dit wel ;)

Een 5p switch kost hier naast me 29,95, dus dat is het probleem ook niet, voordeel is dat als je ooit nog eens een minilan op je kamer houd, of een vriend uitnodigd met een laptop je hem makkelijk kunt aansluiten.

Overigens hebben de meeste switches van nu geen moeite met cross of patch kabel, omdat ze zelf 'zien' wat ze moeten doen (eg. geen uplink poort meer nodig...). Dus inprikken en gaan lijkt me ;)

Ik zou zeggen probeer het uit, hiero is het normaal om gewoon binnen 7 dagen met je bonnetje terug te komen, dus werkt het niet dan krijg je je geld terug, ik neem aan dat alle winkels dat doen ;)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Icey schreef op 29 november 2003 @ 11:41:
Een adsl modem die gehacked is kan volgens mij meerdere ip adressen uitgeven/ computers 'aansturen'. 100% Zeker weet ik dit niet, omdat ik zelf een router heb maar volgens mij kan hij dit wel ;)

Een 5p switch kost hier naast me 29,95, dus dat is het probleem ook niet, voordeel is dat als je ooit nog eens een minilan op je kamer houd, of een vriend uitnodigd met een laptop je hem makkelijk kunt aansluiten.

Overigens hebben de meeste switches van nu geen moeite met cross of patch kabel, omdat ze zelf 'zien' wat ze moeten doen (eg. geen uplink poort meer nodig...). Dus inprikken en gaan lijkt me ;)

Ik zou zeggen probeer het uit, hiero is het normaal om gewoon binnen 7 dagen met je bonnetje terug te komen, dus werkt het niet dan krijg je je geld terug, ik neem aan dat alle winkels dat doen ;)
Mijn modem kan sowieso als router functioneren, hij stuurt nu immers 4 pc's aan, maar ik vroeg mij af of ik dus ook een 5e erop aan kon sluiten :)

Maar dat ga ik dan gewoon proberen :)

Naar alle waarscheinlijkheid spreek ik op de HCC morgen met iemand af die het setje wel wilde ruilen, zodat ik een celeron 300 @ 450 mhz heb + moederbord. Die celly is passief gekoelt, dus ook nog even een passief gekoelde videokaart, wellicht even een casefan op 4 volt oid laten draaien voor de airflow, enik heb een server waar ik gewoon doorheen kan slapen :)

Hij zal uiteindelijk gebruikt gaan worden voor het volgende denk ikzo:

Webservertje
Ftp server (als eriemand toevallig eens wat nodig heeft)
Mail server
Printer server (voor op het netwerk thuis)
Remote programma zodat ik hem overal vandaan kan besturen.
Wellicht Counter-Strike server (met pass, puur voor mijn kenissen)

Dat alles gepaard met win 2000 server :)

• Icey
wdekreij schreef op 29 november 2003 @ 11:48:
[...]

Mijn modem kan sowieso als router functioneren, hij stuurt nu immers 4 pc's aan, maar ik vroeg mij af of ik dus ook een 5e erop aan kon sluiten :)

Maar dat ga ik dan gewoon proberen :)

Naar alle waarscheinlijkheid spreek ik op de HCC morgen met iemand af die het setje wel wilde ruilen, zodat ik een celeron 300 @ 450 mhz heb + moederbord. Die celly is passief gekoelt, dus ook nog even een passief gekoelde videokaart, wellicht even een casefan op 4 volt oid laten draaien voor de airflow, enik heb een server waar ik gewoon doorheen kan slapen :)

Hij zal uiteindelijk gebruikt gaan worden voor het volgende denk ikzo:

Webservertje
Ftp server (als eriemand toevallig eens wat nodig heeft)
Mail server
Printer server (voor op het netwerk thuis)
Remote programma zodat ik hem overal vandaan kan besturen.
Wellicht Counter-Strike server (met pass, puur voor mijn kenissen)

Dat alles gepaard met win 2000 server :)
Dedicated CS server (dus console modus) gaat prima, gewoon ff in google intikken 'counterstrike console' o.i.d en je komt zat handige manuals tegen *heb het eerder gedaan, erg makkelijk.

Zorg wel voor wat geheugen, 128 mb is te weinig dat vreet win2000 wel op, dus 256 als je een lekker servertje neer wilt zetten ;)

Overigens, alvast een tip als je gaat beginnen.
-GEEN IIS, gebruik gewoon apache, vele malen veiliger
-JE moet _poortmappen_ wil je je mailserver/web/ftp laten werken achter je router, zie: Het Grote Poortmappingsverhaal

Wat je zult moeten poortmappen is bijv.:
80 http (webserver)
25 smtp (mailserver)
110 pop (mailserver)

Doe je dat niet dan kom je nergens ;)

En uiteindelijk heb je dan (na een weekje heerlijk manuals lezen om je apache goed in te stellen (dus phpmyadmin dicht, htacces etc) een leuk servertje staan ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/server2.JPG
Pagina: 1