Hoe data te restoren van oude Novell 2.2 tapes ?

Pagina: 1
Acties:

• Troubular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04-2024

Troubular

The One and Only

Topicstarter
HELP :)

Ik moet de data restoren (don't ask!!! :) van een aantal tapes die gemaakt zijn met de tape utility van Novell Netware 2.2
Helaas zijn een aantal van de installatie diskettes niet goed meer, daarnaast is het al bijna onmogelijk om nog compatible hardware te vinden. (De oude server is inmiddels niet meer).

Weet iemand een utility welke deze Novell tapes kan teruglezen ?
(Liefst Windows, DOS, Linux of zo)

Andere suggesties zijn van harte welkom.

"We are what we repeatedly do. Excellence, then is not an act but a habit."

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Mja, dat kun je wel vergeten. Het bestandsysteem van Novell 2 is anders dan Dos, Ntfs of eender welk bestandsysteem.
Ik vrees dat het enige wat je kunt proberen is de tapes te restoren onder een nieuwere versie van netware. Maar ook dan zul je tegen de nodige problemen aanlopen. (Denk maar simplelweg aan: met welk programma is destijds de backup gemaakt?)
Probeer met een oude 286 of 386 een Novell 2.x server op te zetten (Novell versie 2 is hier en daar nog te vinden....) en dan de restore te draaien.

Daarnaast moet je er ook van uitgaan dat de tapes waarschijnlijk niet of moeilijk te lezen kunnen zijn. De tapes zullen hoogstwaarschijnlijk een jaar of 7 oud zijn (of meer).
Bovendien is Novell 2 al zo'n 7 jaar (als het al niet meer is) uitgerangeerd en dat is ook van toepassing op het gebruikte backup programma.

Ik vrees dat je hier heel veel problemen zult gaan krijgen met het restoren.

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Nulnulnix op 27-11-2003 23:36 ]

We have just one world, but we live in different ones...

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Als ik bij Novell zoek dan kom ik op http://support.novell.com...earchtid.cgi?/1203051.htm
het volgende tegen:

You must restore data to the same system version it was backed up from:
v2.12 to v2.12, v3.0 to v3.0, etc.

Het gaat dan niet over de versie van nbackup maar over de Novell-versie.

Als Novell 2.2 inderdaad maar 14 diskettes is dan heb ik waarschijnlijk de images nog wel staan.....

EDIT:
Wat voor tapes/streamer is het eigenlijk, wanneer zijn ze voor het laatst beschreven en om hoeveel data gaat het (om je kans op succes in te kunnen schatten).

Ik heb wel wat installatie-ervaring met Novell 2.2, is een stuk lastiger te doen dan 3.12...

[ Voor 25% gewijzigd door martinr op 27-11-2003 23:48 ]

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de tijd/moeite :)

Ik was al bang voor dat de backup via Novell zelf zal moeten gebeuren, ik hoopte echter dat er ooit een bedrijf/persoon geweest was die hier een tooltje voor gemaakt had. (Linux kan ook de meeste filesystems lezen bijv, ondanks beveiligingen)
Novell 2.2 bestaat uit een twintig tal diskettes.
Waar ik bang voor ben is dat zelfs het vinden van hardware al een ramp gaat worden... ik probeer nu bijvoorbeeld een 3com Etherlink III (3c509B) te gebruiken terwijl de server alleen een Etherlink II ondersteund.
De originele server is niet langer meer, ik probeerde het nu op een oude machine te installeren met een andere tapestreamer (QIC2120)... het is een long shot, maar het is erg belangrijk voor de eigenaar.

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Etherlink II en III lijkt me niet te mixen. Meer kans maak je dan met zo'n NE2000-compatible ISA netwerkkaartje... (een paar weken geleden had ik je daar nog aan kunnen helpen, maar intussen weggegooid). Die moeten nog wel redelijk te vinden zijn (vrijwel altijd BNC-kaarten).

Toolbox lijkt pas vanaf 3.12 te gebruiken, anders had je de bestanden na een restore nog naar een FAT-partitie kunnen kopieeren.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Heb je de originele server nog beschikbaar maar alleen een verkeerde netwerkkaart (EL III) ? Of probeer je het op compleet ander systeem?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-02 18:15

Metzie

Nyaano !

limoentje schreef op 28 november 2003 @ 12:59:
Heb je de originele server nog beschikbaar maar alleen een verkeerde netwerkkaart (EL III) ? Of probeer je het op compleet ander systeem?
Volgens mij moet je aan een bril, hij schijft notabene 2x De oude server is inmiddels niet meer.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• Troubular

Troubular

The One and Only

Topicstarter
Ik geloof dat ik deze keer het maar moet opgeven... ik kan niet eens hardware vinden welke ondersteund wordt door Novell 2.2

Als er nog mensen suggesties hebben sta ik daar uiteraard voor open, maar ik wil iedereen in ieder geval heel hartelijk bedankt voor alle tijd en moeite.

Verwijderd

Trouble schreef op 05 december 2003 @ 08:23:
Ik geloof dat ik deze keer het maar moet opgeven... ik kan niet eens hardware vinden welke ondersteund wordt door Novell 2.2

Als er nog mensen suggesties hebben sta ik daar uiteraard voor open, maar ik wil iedereen in ieder geval heel hartelijk bedankt voor alle tijd en moeite.
Als je nog een oude isa kaart zoekt kan ik je daar wel mee helpen.. zijn nog van die 10mbit dingen.. ze zijn ook behoorlijk oud dus support zal er vast wel voor zijn
(zijn 3com isa kaarten)..

mocht je interesse hebbe dan hoor ik het wel .. icq of emailtje oid

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 16:18 ]

Pagina: 1