Pioneer VSX-909RDS-K

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 27963

Topicstarter
Daar mijn oude trouwe stereo (Pioneer N72-T) kuren aan het vertonen is (gaat vaak niet meer uit standby), ben ik op zoek naar iets nieuws (goed en duur).

De N72-T is overigens 11 jaar oud en staat bijna altijd aan (nu effe niet dus :() dus alle lof aan Pioneer op dit punt trouwens...

Nu vond ik de Pioneer VSX-909RDS-K altijd erg mooi maar deze is helaas nauwelijks meer te krijgen.

Kent iemand een winkel die er nog een heeft staan?

- Hij moet nieuw zijn.
- Hij moet zwart zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 27963 op 27-11-2003 21:12 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27

GaMeOvEr

Is een hork.

Waarom zou je in vredesnaam een verouderd type Surround Receiver willen hebben, waar al 2 opvolgers voor zijn?

Zeker aangezien de nieuwere types nieuwere codecs hebben en de Dacs heus niet slechter zijn geworden en er ook nog eens meer kanalen ondersteund worden.

Aannames zijn fataal.

Topicstarter
Ben ik het allemaal mee eens, hier even mijn redenen:

1. Als ie nog te vinden is, is het vast tegen dumpprijs bijna.
2. Ik vind hem veel mooier dan de twee nieuwere (deze heeft oude stijl design van Pioneer).
3. hij ondersteund ook 7.1 alleen zijn er maar 5 kanalen versterkt, om die laatste 2 te versterken heb je een extra versterker nodig. Er zijn trouwens ook nog nauwelijks (geen?) films die 7.1 gebruiken en ook geen games. Daarbij heb ik nu geen ruimte om 7 boxen neer te zetten, dus dat worden er (voorlopig) toch 5.

Ik zie over het algemeen weinig verschillen tussen dit model en de nieuwere, correct me if I'm wrong.
Ik zou wel graag willen weten of er echt nieuwe technieken zijn in de nieuwe modellen waardoor deze zoektocht echt onverantwoord zou zijn.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Onverantwoord is dan ook niet het geval. ;)

Als je hem inderdaad voor een dumpprijs vind, is het nog steeds een mooi apparaat, het was natuurlijk wel een dure serie, met bijbehorende kwaliteit, afwerking en features.

Als we er even vanuit gaan, dat je DTS-Es of DTS 96/24 niet boeiend vind, mis je op deze Receiver altijd nog DPL II en Dts Neo:6, wat toch wel een hele verbetering is van DPL voor stereo materiaal, voor bijvoorbeeld video, of TV films of zoiets dergelijks.

Het is nog steeds een mooi apparaat, maar (persoonlijk) zou ik er niet meer dan 500€ voor geven als je hem tegenkomt, gewoon omdat AV receivers gewoon steeds beter worden, dus oude "Flagships" worden na 2 jaar al zo goed als ingehaald op zo'n beetje ieder gebied (vermogen, Dacs (Tegenwoordig heeft een beetje receiver al 192/24 Dacs), features, etc) door hun "middenklasse" nakomelingen.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 27-11-2003 23:42 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, dank voor je reactie, ik zal even kijken wat die dingen inhouden die je noemde, als ik deze niet kan vinden ga ik waarschijnlijk naar de Pioneer VSX-AX3-K (beste zwarte receiver van Pioneer). Ik zal ze nog even verder vergelijken met de info die je gaf.

Heb je ook van dit spul en zo ja, welke boxen raad je aan? Ik ga zaterdag een rondje audiozaakjes doen namelijk...

Overigens ging mijn stereo net toch weer aan, maar goed, hij loopt dus op zijn laatste benen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Anoniem: 27963 schreef op 28 november 2003 @ 00:12:
Ok, dank voor je reactie, ik zal even kijken wat die dingen inhouden die je noemde,
Dat zijn surround formaten. :)

DTS-ES is zeg maar de Dts tegenhanger van Dolby Digital EX (Dus 6.1) en DTS96/24 is een nieuwe standaard die nog niet van de grond is. :P Maar zoals de naam al aangeeft, moet dat dus een formaat worden met 96Khz sampling en 24bits resolutie. :) DPL is Dolby Prologic. Dat gebruik je zeg maar om van een stereo bron een "surround" bron te simuleren, in tegenstelling tot Dolby Digital of DTS, die gebruik maken van echte 5.1 tracks. :) Dolby Prologic "verzint" van een 2.0 soundtrack zeg maar een 4.1 soundtrack. Stemmen gaan naar de center en je 2 achterspeakers zijn mono met een beperkt spectrum (100-8000Hz dacht ik) voor effecten.

Dolby Prologic 2 is een hele verbetering ten opzichte van normale Dolby Pro Logic, omdat deze uit 2.0 echte 5.1 "berekend". Dit berekenen doet hij veel beter, dus het eindresultaat is ook veel beter. Achter is dus ook niet meer mono en een beperkt spectrum, maar stereo en een volledig frequentiebereik. Tevens is het geluid wat je krijgt ook gewoon veel realistischer dan alleen een stem uit het midden en veel galm. (Dat is wat DPL 1 gemiddeld doet. ;) )

Dts Neo:6 is dan weer de Dts tegenhanger van DPL 2. :)
als ik deze niet kan vinden ga ik waarschijnlijk naar de Pioneer VSX-AX3-K (beste zwarte receiver van Pioneer). Ik zal ze nog even verder vergelijken met de info die je gaf.
Dat type zegt me zo ff niets. Maar wil je gaan voor Home-Cinema, of voor gewoon stereo gebruik?
Heb je ook van dit spul en zo ja, welke boxen raad je aan? Ik ga zaterdag een rondje audiozaakjes doen namelijk...
Euh ja, ik heb best van dit spul, zie hier ;) : GaMeOvEr in "Post hier foto's en specs van je home-ci..." (misschien ff refreshen als alle (Veel!) plaatjes geladen zijn, dan zou je mijn reactie moeten zien. :)

Speakers kan ik je niet aanraden, het zijn namelijk jouw oren. ;)

Wat ik je wel kan aanraden zijn basistips:

- Neem voor jou vertrouwde CD's mee, bij voorkeur zo breed mogelijk qua waar je naar luistert. Ga rustig luisteren en neem je tijd ervoor. Sommige speakers klinken in het begin lekker, maar gaan daarna vervelen. (Bose-effect)

- Toonregelingen dienen _uit_ te staan! Je luisterd naar een Speaker zonder dat iemand aan de bass of trebble draait, of dat de loudness of bass-boost aan staat.

- Als de muziek speelt, beweeg een beetje heen en weer, om te kijken hoe het "afstraal gedrag" van de speaker is. (Kortom, klinkt het alleen op één plek goed, of hebben ze een lekker "breed" geluidsbeeld?

- Zorg ervoor, dat je op dezelfde volumes luistert als je van speakers wisselt, de ene speaker is gevoeliger dan de andere! Vaak lijkt het erop als je van een minder gevoelige speaker naar een gevoeligere speaker gaat, dat die gevoeligere beter klinkt, maar dat komt ook alleen maar door het volumeverschil. Je kunt pas goed beoordelen welke beter klinkt als je op hetzelfde volume luistert. (gevoeligere speakers hebben vaak weer een minder zware versterker nodig)

- Luister naar speakers op welk volume ze het lekkerst klinken. Is dat ook bij mindere volumes zo, of moet je ze eerst lekker opendraaien, zoja, kan dat bij jou? (Zegt niets over de kwaliteit van de speakers overigens, maar je dient er wel rekening mee te houden.)

Dat zijn wel de basistips. ;)

Nog een laaste tip : Bezuinig niet op je speakers, ten voordele van je versterker/receiver ofzo! Ze zijn het belangrijkste aspect van je hele installatie, want zij produceren het geluid. :)
Overigens ging mijn stereo net toch weer aan, maar goed, hij loop dus op zijn laatste benen... :'(
Schraap je spaargeld maar bij elkaar dan. ;)

edit:

Ik zie dat Pioneer hun productnamen heeft aangepast. :P Momenteel heet mijn VSX-D2011S dus de VSX-AX5i-S. :P

De AX3 is dus wat vroeger de D1011 was. :) Mooi apparaatje hoor, qua spec zeker beter dan de 909. :) Maarja, jouw smaak en jouw geld. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 28-11-2003 00:50 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik speel nog wel eens video'tjes af (VHS) dus dat DPL2 zou voor mij redelijk handig zijn begrijp ik al.

De set gaat gebruikt worden voor alles ongeveer: klassiek, pop, computer eraan, VHS, DVD. Hij staat daarbij ook altijd aan als ik thuis ben (heb altijd muziek opstaan).
Vandaar dat ik er ook geen moeite mee heb om er grof geld aan uit te geven.

Probleem is echter wel dat ik in een kamer zit van 3x4 (Uilenstede). Eigenlijk moet de oude Pioneer (N72-T) het nog even uithouden (1 a 2 jaar of zo). Overigens doet deze het nu ook weer gewoon...
* Gerwen klopt even af op zijn vet gelakte edoch houten bureau.

Bijkomend probleem is trouwens dat de receiver een phono-ingang moet hebben en dat heeft de VSX-AX3-K niet zie ik. De VSX-AX5i heeft dat dan weer wel maar die is er alleen in het zilver :| Volgens mij had de (in het zwart verkrijgbare) VSX-909RDS wel een phono ingang...
Pagina: 1