5.1 geluid met receiver en 4 boxen?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 00:26
Nu ga ik binnenkort een nieuw mobo kopen met 5.1 geluid (waarschijnlijk nforce2 soundstorm) en was ik alvast wat aan het vooruitdenken.Ik heb namelijk een receiver met aansluitingen voor 5.1 geluid (sony str de435) die ik dus op mijn mobo kan aansluiten.
Alleen heb ik maar 4 speakers (2x pioneer s-z94 120w 8ohm, 2x Sony SS-MF315 150w 8ohm) bij dit setje die ik dan als Frontleft, Frontright, Rearleft en Rearright wil aansluiten.
Dat wil dus zeggen dat ik de speakeruitgang voor de centerspeaker en de woofer niet gebruik. Nu vraag ik me af of het geen kwaad kan om deze aansluitingen onbelast te laten? (de aansluitingen voor de woofer is trouwens geen speaker aansluiting maar een cinch-aansluiting)

En is het eigenlijk de moeite waard om de speakers zo aan te sluiten? Of is het effect niet zo duidelijk? 5.1 geluid e.d. is vrij nieuw voor me.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:12

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
volgens mij wordt er met 5.1 geluid de meeste stemmen naar de center speaker gestuurd, dus als je bijvoorbeeld een film kijkt, zal je de stemmen nie meer goed horen...

Home Assistant Configuratie V&A

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
BiG-GuY schreef op 28 november 2003 @ 07:18:
volgens mij wordt er met 5.1 geluid de meeste stemmen naar de center speaker gestuurd, dus als je bijvoorbeeld een film kijkt, zal je de stemmen nie meer goed horen...
Je kunt je geluidskaart gewoon vertellen dat er geen center+subwoofer aangesloten zijn, desnoods ook in de losse applicaties (PowerDVD, AC3Filter) even vertellen dat je maar 4 speakers hebt en hij de LFE & center over de fronts moet mixen.

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

En over aansluitingen 'onbelast laten'.

Je hebt vast ook ergens een stopcontact in huis waarop niets is aangesloten. Maak je je daar ook zo'n zorgen over? ;-)

Siditamentis astuentis pactum.

• Emcee
Varienaja schreef op 28 november 2003 @ 09:18:
En over aansluitingen 'onbelast laten'.

Je hebt vast ook ergens een stopcontact in huis waarop niets is aangesloten. Maak je je daar ook zo'n zorgen over? ;-)
Mm okay dat klinkt logisch :) maar ik heb iets gevonden in de handleiding van de receiver wat volgens mij erg goed van pas komt, je kunt namelijk de 4 boxen gebruiken in 'phantom' mode, waarin de twee front speakers een virtuele centerspeaker genereren. Dat lijkt me dus ideaal in mijn geval. Some more info:
Speakers required: at least four, and you don't always need a center channel

Surround sound formats can use seven speakers or more, not counting a subwoofer. Most surround systems use five, but you can use as few as four: a pair of front speakers and a pair of surround speakers. Most people also use a fifth speaker, a center channel. If you do not have a center speaker, you can set your surround sound receiver to "Phantom" center channel mode. Phantom center mode creates a virtual center speaker by sending half of the center information to the right speaker, and half to the left speaker. Phantom mode is available for all surround sound formats from Dolby Pro-Logic to DTS. You are better off without a center channel speaker than with a lousy or mismatched one. If your funds are limited when buying speakers, you will often get better sound by foregoing the center channel and using the money you save towards buying a better pair of front speakers. This will pay especially large dividends when listening to music
Je kunt je geluidskaart gewoon vertellen dat er geen center+subwoofer aangesloten zijn, desnoods ook in de losse applicaties (PowerDVD, AC3Filter) even vertellen dat je maar 4 speakers hebt en hij de LFE & center over de fronts moet mixen
ok zal t.z.t. wel even kijken wat handiger is, of gewoon alleen de front left/right en rear left/right op de receiver aansluiten of alles aansluiten en dan de receiver in phantom mode gebruiken

[ Voor 14% gewijzigd door Emcee op 28-11-2003 11:49 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Je zou ook je TV als centerspeaker kunnen gebruiken. Tenminste als je een center pre-out aansluiting op je receiver of je geluidskaart hebt.

Lekker goedkoop, en perfect geplaatst!

• Emcee
j-w schreef op 28 november 2003 @ 14:41:
Je zou ook je TV als centerspeaker kunnen gebruiken. Tenminste als je een center pre-out aansluiting op je receiver of je geluidskaart hebt.

Lekker goedkoop, en perfect geplaatst!
Dat gaat niet lukken, aansluiting voor center speaker (op de receiver) is geen tulp aansluiting, maar het 'centrum' van mijn opstelling wordt toch mijn 21" dell monitor :)
(zit hier op een studentenkamer, dus niet echt plek vooreen enorme home cinema opstelling :p)

Maar ik zal tzt wel eens gewoon wat gaan experimenteren wat wel en niet kan, kan altijd nog een logitech z640 setje kopen. Trouwens heeft de asus a7v600 ook een beetje fatsoenlijk 5.1 geluid? Misschien dat ik toch dit mobo ga kopen ipv de abit nf7-s

[ Voor 22% gewijzigd door Emcee op 29-11-2003 01:00 ]

Pagina: 1