Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Floppy Drive interface, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Relix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11-2005

Relix

Aerith Gainsborough - Cetra

Topicstarter
Ik ben bezig met een electronica-project (met een PIC) waarbij ik graag informatie zou willen opslaan. Ik heb hier nog een Floppy Drive liggen en dit leek me geschikt om te gebruiken. Ik zou dus willen de Floppy Drive verbinden met een PIC microcontroller en die zo besturen.

Maar: ik vind niet veel info over de interface waarme floppy drives werken, en hoe ik deze dus moet besturen. Ik heb al enkele dagen gegoogled en heb deze links verzamelt:

http://www.ohmslaw.com/switches.htm
http://ohlandl.kev009.com/floppy/Floppy_Pinouts.html
http://www.accurite.com/FloppyPrimer.html
http://www.computerhope.com/help/floppy.htm
http://www.ctips.com/floppy.html

Allemaal geven ze ongeveer dezelfde info, namelijk de pin-outs van de kabel. Hiermee ben ik wel iets, maar niet veel. Ik kan enkele dingen afleiden van de naam van de pins, maar hoe ik precies data moet lezen van een diskette heb ik nog niet gevonden.

Kan er iemand dus meer info geven over hoe die interface nu eigenlijk werkt?

If you come here... you'll find me... I promise

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waarom pak je niet gewoon een I2C Flash Eprom? Die kosten bijna niks, er kan zat in en het is heel makkelijk aan te sturen. Of anders een compact flash card via een ATA interface. Elektuur heeft daar wel een boel over geschreven.

• Relix

Relix

Topicstarter
Ik heb inderdaad een aantal dagen mijn zinnen gezet op CompactFlash kaarten, en daar ook redelijk veel over gevonden (bv dit artikel waarin een PIC wordt gekoppeld aan een CompactFlash kaart: http://www.walrus.com/~ra...pactflashOnPicArticle.pdf ), maar het is overkill om dit te gebruiken, en ik kan geen SMT solderen (die socket heeft 50 SMT pinnen |:( ).

I2C geheugen is inderdaad een goed idee, maar daar weet ik niets van. Ik zal eens dat eens moeten onderzoeken.

Ik heb ondertussen een artikel gevonden dat een antwoord geeft op al mijn vragen ivm floppy drives ;). Hier te vinden: http://www.suu.edu/facult...s/Marcraft/RefShChp10.pdf

Hiermee mag dit topic dus gesloten worden

relix gaat I2C Flash Eprom gaan googlen

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Gaaf idee, mag ik vragen waar je het voor gaat gebruiken ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik sluit niks: houd ons maar op de hoogte. :)

• Dr Nix
  • Laatst online: 27-11 09:58

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

flash eprom? rare naam? wat is het nou?

Maar die dingen die je bedoelt, zijn heel handig. Ik zal zometeen eens wat iic code voor een eeprom online zetten. Er zijn echter ook PIC's (avr's weet ik niet) die een iic bus onboard hebben.

Ik heb hier met een meest simpele PIC een 512k eeprom geinterfaced. Dus 64 KB. Als je alleen maar wat data logt is dit meestal meer dan genoeg. Je hebt ons alleen nog niet verteld wat voor en hoeveel data je wil opslaan.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Dr Nix
  • Laatst online: 27-11 09:58

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Zo, even wat code geextraheerd uit mijn bestaande progsel.
Bij de serie eeproms die deze code gebruikt, zitten 2 "typen", namelijk 24c00 t/m 24c16 en 24c32 en hoger. Beide worden ondersteund, de routines heten dan ...16 of ...512 om het verschil aan te geven.
De code vind je hier.
Let op: het doet niets als je dit inprogt en aansluit, het is maar een verzameling routines.

Je zult toch wel het een en ander van picproggen af moeten weten om dit aan de praat te krijgen, maar dat was geen probleem geloof ik.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Relix

Relix

Topicstarter
Ik weet nog niet veel van picproggen ofzo af, maar heb wel al laatst een programmer gekocht, heb hier enkele PIC's liggen, heb al veel ervaring met programmeren (alleen niet in assembler). Ik heb alleen nog geen koperdraad gevonden die in m'n breadboard past, en hier lokaal vind ik dit ook nergens |:(

Het apparaat dat ik zal maken zal met het internet verbonden zijn en een IRC-client hebben, zodat ik altijd online ben en anderen mijn nick dus niet kunnen afpakken. De data die er moet opgeslagen worden zijn de messages die andere mensen mij zenden terwijl ik offline ben (maar het apparaat dus online).

Alleen, zo'n heel project voor alleen een IRC-clientje vind ik wat overkill, daarom heb ik besloten er ook wat webpages op te zetten. De data die moet worden opgeslaan zal dus ook bestaan uit webpages. Maar dit zal waarschijnlijk pas in een later stadium gemaakt worden.

Het is dus waarschijnlijk wel EEPROM dat ik bedoel ;)

Bedankt voor jullie hulp allenszins :) _/-\o_

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:11

KnOeFz

no comment...

draad voor je breadbord kun je op http://www.voti.nl bestellen ...
hier is de link naar het pakketje: http://www.voti.nl/winkel/producten_1.html#M-Wires
(ik heb verder niets met die site te maken ofzo, heb er wel zelf eens wat gekocht)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Als ik het goed begrijp, wil jij een IRC client maken, die in een microcontroller zetten en daarmee het web op gaan?!? Pittig!!

Maar als je al zo bezig gaat, waarom niet via USB aan je PC aansluiten om data uit te kunnen lezen

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Relix

Relix

Topicstarter
Omdat zoiets al minstens 15 euro kost ;)

Die chips van FTDI zijn mischien 10 euro, maar ik kan zeker niet SMT solderen, dus ja.

En omdat het een volledig stand-alone ding moet zijn. De firmware en data en zo zal worden uitgelezen via de LAN.

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017

Parcye

Mr C

Als je hem toch aan t web hangt, kan je het ook op t web oplsaan :D

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Relix

Relix

Topicstarter
Goed idee, maar het is nog altijd makkelijker om iets lokaal op te slaan dan weer een heel protocol te moeten schrijven om iets op te slaan op bv een FTP server. O-)

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

en het is gewoon LEUK, toch?

Leer je ook nog es wat, plus dat het stoer is om later te kunnen zeggen, jah da heb ik zelf in elkaar geklust...

Verwijderd

Floppy's ben je zo beu (wie sleept er tegenwoordig nog met floppy's)! Zoals ze al gezegd hebben, je hebt hem aan internet hangen dus gebruik die mogelijkheid. Kijk eens op http://www.mcselec.com/easy_tcp_ip.htm. Daar staat iets van TCP/IP met een microcontroller aan internet. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden wat dat betreft..

Maar kun je niet beter een oude pc pakken die je in een hoek van de kamer neer zet (een minimale Pentium of zo met een netwerkkaartje) waar je een stukkie software voor schrijft. De kosten was ook een "probleem" voor jou las ik. Een oude pc moet je ongeveer gratis op de kop kunnen tikken. Dit is veel goedkoper dan zelf hardware in elkaar bakken, zoiets kost altijd veel meer dan je in eerste instantie denkt.
Je zegt zelf nog geen ervaring te hebben met pic's. Ik kan je nu al zeggen dat ik het zeer knap zou vinden als je dit binnen een jaar tijd gefikst zou krijgen! Ga eerst eens rond kijken wat je wil en schat in of het haalbaar is voor jou zonder dat iemand jou precies voor moet doen wat jij wil (een beetje hulp kan nooit kwaad)...

Verwijderd

Relix schreef op 28 november 2003 @ 22:39:
Die chips van FTDI zijn mischien 10 euro, maar ik kan zeker niet SMT solderen, dus ja.
SMT solderen is niet zo moeilijk. Je kunt altijd een klein printje maken die een verloop heeft naar een of andere DIL behuizing. Vertin eerst de kopervlakken van het SMT component op de print. Dan leg je het component erop en soldeer je een voor een alle pinnetjes vast door een bout zonder tin op de pinnen te houden. Het is ff oefenen maar valt best mee.
Oohja, gebruik goede tin. Ik heb horen zeggen dat zilvertin de beste is omdat deze praktisch niet tussen 2 pinnen wil doorvloeien en dus geen sluitingen veroorzaakt. Maar met normale goede tin moet het ook lukken.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 12:33 ]

• Relix

Relix

Topicstarter
Ik heb inderdaad zelf ook geen floppy disk meer in mijn PC, maar ik vond het origineel om dat te gebruiken met een PIC.

Ik heb hier nog een volledig werkende PII 233mhz, een 486 en een 386, waarmee het allemaal zou lukken binnen 5 minuten, maar waar is de uitdaging? Trouwens, de electriciteitskosten om nog een extra PC 24/7 aan te hebben zullen ook niet niks zijn. Een PIC is op dat vlak toch wat zuiniger lijkt me.

Ik heb al redelijk veel gelezen over PIC's en met een beetje source code plukken van hier en daar moet het me wel lukken om in enkele maanden een werkende IRC client te maken, denk ik (hoop ik ;) ).

Bedankt voor de uitleg over hoe SMT te solderen, zeer interessant, maar ik heb zelfs nog geen goede soldeerbout dus ja... |:( (die moet ik ook eens gaan kopen voordat ik hiermee kan beginnen)

Verwijderd

Hoe wil je je PIC op het internet hangen dan?

• Relix

Relix

Topicstarter
Sorry dat ik even niet reageerde, examens op school ;)

Met het spul (IIM7000) dat je kan kopen bij http://www.mcselec.com/easy_tcp_ip.htm zoals NoBrain al heeft gezegd :D

Ik heb even nagedacht over jullie oplossingen om de informatie op het internet the bewaren, maar een FTP client is te ingewikkeld. Daarom heb ik gedacht aan het volgende: als de PIC bv 10 logs van mensen heeft, dan maakt hij een email aan en verstuurt die naar mijn inbox. Zo blijft de informatie bewaard extern, makkelijk bereikbaar, snel en een mail-verzender kan ik altijd nog gebruiken.

Verwijderd

Ik zit met een vraag die eigenlijk een beetje onder dit zelfde idee valt...
Ik heb namelijk een defecte dvd home deck waar een ide dvd speler in zit. Nou leek het mij een leuk idee om daar een harddisk voor in de plaats te gebruiken aangezien het defect in de ide speler zit.

Maar nou vraag ik me af hoe ik die moet gaan aansturen aangezien er toch een iets uitgebreidere ide controller nodig zal zijn. Lijkt me erg sterk dat ze gewoon alle standaard ide aansturingen standaard in zon speler bouwen.

iemand ideeen?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op 11 december 2003 @ 00:29:
Lijkt me erg sterk dat ze gewoon alle standaard ide aansturingen standaard in zon speler bouwen.
Nou, hardwarematig is de IDE bus zo simpel dat het niet de moeite loont om zelf iets te prutsen. Ik weet dus wel zeker dat die DVD speler een standaard IDE controller-chipje aan boord heeft.

Softwarematig is het een andere zaak. Het zou me niks verbazen als er in de software alleen routines zitten voor het lezen van data. Tot zo ver zal het nog wel gaan, maar de software moet natuurlijk ook weten wat voor soort disc 'in de drive' zit (CD-R, CD-RW, DVD, etc.). In het geval van een harddisk zal die wel geen begrijpelijke info terugleveren en denk ik dat je DVD spelers er niets mee weet te doen.

Wat makkelijker zou zijn is een VIA EPIA boardje in je DVD speler stoppen. Die kosten al niet zo veel meer en het is een PC, dus kun je er alles mee doen wat je met een gewone PC kunt.

Maar goed, dan zit je nog steeds met een defecte DVD drive in het apparaat :).

[ Voor 5% gewijzigd door RetepV op 11-12-2003 12:07 ]

Macbook Pro

Verwijderd

Volgens mij is t geen standaard ide maar weet t nog steeds niet ckr.
Had namelijk een oude cdrom speler aangesloten aan dat ding en volgens mij is die dus nu overleden. Het hele apparaat gaat namelijk niet meer aan als ik die aansluit maar zodra de standaard speler er weer aan hang gaat ie dat wel :S
Pagina: 1