Harde Schijf problemen

Pagina: 1
Acties:

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Ik heb sinds vanmiddag een groot probleem met mijn HD.
Ik heb nu snel Xp geinstalleerd op een 15 gb maxtor omdat mijn 40gb ibm het niet meer doet.

Het zit zo:
Als mijn pc opstart met de HD aangesloten dan komt ie tot het scherm waar je op F2 kan drukken om in de bios te komen. Daar loopt alles dan vast en moet ik de pc weer handmatig opstarten.

Ik kan wel snel meteen op F2 drukken en in de bios komen, daar ga ik dan naar de IDE instellingen om mijn HD te laten detecteren. Ik zet het 2x op "Auto" en dan staat er "Seraching for HDD" en daar loopt mijn systeem dan weer doodleuk op vast, waardoor ik weer opnieuw kan opstarten. Ik weet me geen raad meer.

Ik heb ook geprobeerd om de HD pas aan te zetten NA de piep en dat scherm met F2 en "Del" en "Esc" (sorry weet niet hoe dat scherm heet). Omdat dit een paar keer in het verleden gelukt is nadat een hd niet herkent werd. Dit werkt nu dus ook niet, dan gaat het balkje van WinXP leuk van links naar rechts en het blijft maar doorgaan.

Ik heb een aantal belangrijke bestanden op die HD staan, en die moet ik echt terugkrijgen voordat ik aan noodoplossingen als format ga denken. De schijf heeft 3 partities. Op 1 van de partities stond Windows, en op de andere 2 mijn data.

Ik heb ook de FAQ doorgelezen, en op topics gezicht maar nergens een oplossing voor mijn probleem.

Oh misschien nog iets wat van hulp kan zijn: De eerste 2x dat ik opstarte stond er iets van: Onjuiste configuratie.....bla bla bla.... iets met "HAN"..... bla bla bla....
Tis misschien niet veel, maar ik ben ten einde raad. Dus alles kan helpen.

Signature

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Stel de instellingen van de HD in het BIOS eens handmatig in. Vaak staan deze gegevens op de HD.

ARME AOW’er

Verwijderd

Misschien is een bios update handig?
Kan zijn dat hij em dan wel pakt.

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 27 november 2003 @ 19:21:
Stel de instellingen van de HD in het BIOS eens handmatig in. Vaak staan deze gegevens op de HD.
Je bedoelt , cilinders, heads en die andere dingen. Die informatie kan ik niet vinden op mij hd.
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 19:21:
Misschien is een bios update handig?
Kan zijn dat hij em dan wel pakt.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar tot vanmiddag werkte de schijf gewoon wel met deze bios versie.

[ Voor 32% gewijzigd door BMW_M3 op 27-11-2003 19:23 ]

Signature

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

BMW_M3 schreef op 27 november 2003 @ 19:22:
[...]
Je bedoelt , cilinders, heads en die andere dingen. Die informatie kan ik niet vinden op mij hd.
Site fabrikant.....? (en gelijk Powermax downloaden)

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 27-11-2003 19:27 ]

ARME AOW’er

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

probeer eens een andere kabel, als dat niet werkt in een andere computer testen, als dat ook niet werkt dan stuur je hem door naar /dev/null de prullenbak

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfboy op 27-11-2003 19:39 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
Wolfboy schreef op 27 november 2003 @ 19:33:
probeer eens een andere kabel, als dat niet werkt in een andere computer testen, als dat ook niet werkt dan stuur je hem door naar /dev/null
Opletten: Hij heeft het over WinXP, en dus geen /dev/null available... Zeg dan gewoon dat hij hem in de prullenbak moet gooien!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Bubbaman schreef op 27 november 2003 @ 19:37:Opletten: Hij heeft het over WinXP, en dus geen /dev/null available... Zeg dan gewoon dat hij hem in de prullenbak moet gooien!
Sorry ben ik gewoon een beetje gewend 8)7

Verwijderd

Kijk eens of je schijf op slave staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 19:40:
Kijk eens of je schijf op slave staat.
Als je er de ballen verstand van hebt post dan ook niet of lees minstens de startpost eens goed door!

Als antwoord op het harddisk probleem: zodra je pc vastloopt bij het detecteren van de harddisk is het goed fout.
Grote kans dat hij gewoon morsdood is en je er niks meer af kan halen.

Wat HEEL soms weleens wil helpen is om de harddisk in een anti statisch zakje ff een uurtje in de vriezer te droppen.
Vervolgens aansluiten en hopen datie werkt.
Zoja: als de donder je data die je wil hebben backuppen want dit werkt vaak maar voor een paar minuten! (werk in pc winkel en dit grapje heb ik al meerdere keren gedaan).

Werkt het dan nog niet -> R.I.P. en retour IBM/hitachi als je er nog garantie op hebt :)

Verwijderd

Zijn er nou ook nog mensen die eens normaal antwoord op een vraag kunnen geven.
Je zal maar als leek in de problemen zitten en toch nog iets wil doen om het toch voor elkaar te krijgen, dat vind ik knap.
Heb respect voor elkaar.
Maar voor sommige figuren is dat moeilijk.
Ook zouden deze mensen geweert moeten worden om op deze site aanwezig te zijn.
Dus laten die potentiele klagers, galbakken, drekemmers nu eens een andere site op gaan zoeken waar meer van dat soort figuren zitten :( :( :( (soort zoekt soort zeggen ze wel eens)
Wie de schoen past trekke hem aan.
Zo dat ben ik ff kwijt. })

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

offtopic:
Hoebedoelu? Ben je je schoen kwijt dan?

De diepvriesmethode, de klap (wel zacht) met een hamer staan gewoon in de FAQ en werken in een enkel geval ook nog. Verder zijn er tools van IBM en staat de FAQ boordevol mogelijke oplossingen.

Eigenlijk zou dit topic niet eens geopend moeten worden als je het goed beschouwd. Behoudens een enkele poster die niet goed of er overheen gelezen heeft is er niets aan de hand.

ARME AOW’er

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

zo stom was dat met "slave" nog niet...als je 2 masters of 2 slaves op een kabel hebt kan dat behoorlijk fout gaan.
kan uit je post niet opmaken of je nog andere dingen aan de kabel hebt..
haal alle schijven en cdroms eens los en zet ALLEEN de hd erop..vindt iem dan wel ?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 15:30

Robtimus

me Robtimus no like you

Trekt je voeding het nog wel? Want mijn HD wou eerst ook niet opspinnen. Ik gaf toen de HD de schuld, maar achteraf bleek de voeding de meer waarschijnlijke schuldige.

Ik weet het niet zeker, want ik heb ze beide tegelijk vervangen :)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Over welk moederbord, en over welke harddisk heb je het ?
Het enige wat ik lees is dat het om een 40Gb harddisk gaat.
Tikjes en vriezers zijn leuk, maar daar zou ìk net mee beginnen.

Als je het typenummer van je harddisk weet (uit de pc schroeven, lezen, master/slave-settings controleren, weer terugzetten), kun je de heads/cyl etc. opzoeken op de site van de fabrikant.

Als je in de Bios kunt komen, kun je dit invoeren, maar beter is het de harddisk automatisch te laten detecteren. Heb je een ouder moederbord, dan kán het zijn dat je een Bios-update moet uitvoeren (oudere moederborden kenden een grens van 32Gb voor HD's).

Ik zou allereerst de voedingsstekker en IDE-kabel nagaan (zitten ze goed aangedrukt ?), en als dit geen oplossing biedt, zou ik de harddisk aan een nieuwer moederbord hangen. (en uiteraard dat alles met juiste master/slave settings).

[ Voor 16% gewijzigd door Brothar op 27-11-2003 20:44 ]

eagle

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Het automatisch detecteren in de bios ging juist niet goed, daarop liep die vast.

Nu heb ik de bios geflashed naar een oudere versie. Het automatisch detecteren werkt nu in de bios wel gewoon goed. Daar herkent ie mijn hd wel op dit moment. Alleen nu zie ik de hd nog steeds niet bij "Deze Computer".

Signature

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

heb je nu op je 15Gb en op je 40Gb harddisk het besturingssysteem staan ?
(en staan ze misschien allebei master gejumpered ? het is mijn ervaring dat master/slave jumperen beter werkt dan beide apparaten op cable-select jumperen).
koppel die 15 Gb dan eens los.

[ Voor 43% gewijzigd door Brothar op 27-11-2003 20:51 ]

eagle

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Brothar schreef op 27 november 2003 @ 20:50:
heb je nu op je 15Gb en op je 40Gb harddisk het besturingssysteem staan ?
(en staan ze misschien allebei master gejumpered ? het is mijn ervaring dat master/slave jumperen beter werkt dan beide apparaten op cable-select jumperen).
koppel die 15 Gb dan eens los.
Op die van 40 staat/stond inderdaad ook winxp, alleen als ik die van 15 loskoppel en in plaats daarvan die van 40 zet, dan geeft ie aan dat het besturingssyteem niet in orde is en wil hij een bootdisk zien in A:/

Kleine update:
WinXP herkent de hd nu wel. Alleen als ik deze wil openen geeft ie aan dat deze niet is geformatteerd en of ik wil formatteren. Maar ik denk dat mijn gegevens toch nog op de schijf staan, en die raak ik natuurlijk kwijt als ik ga formatten.

Ik ga nu proberen om die files terug te krijgen, als dat nog kan. Heb al een aantal progs gedl om verloren data weer te pakken te krijgen.

Tips natuurlijk welkom!

Signature

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Topicstarter
Hahahah ik denk dat jullie dit nog nooit hebben gehad.
Een 40GB harde schijf die in een klap 790GB wordt. Hahahahahaha

Ik snap er echt de ballen meer van

Signature

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

oh jawel hoor, met brakke kabels en brakke mobo's heb ik ook weleens een 80gig zien omtoveren naar een 3TB schijf of 400gig oid.

zoals ik al zei test het in een andere computer of iig met een andere kabel

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:39
ik heb ook weleens een ibm gehad ook een 40 gig die is nu kaduuk maare probeer die 40 eens te formateren hij deed het bij mij toen weer voor 2 maandjes maar dat maakt niks uit hij deed het nog :9 ow jah en die 40 gig werd bij mij wel eens herkend als 120 gig 8)7

succes :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Pagina: 1