Toon posts:

Mijn opa's PC is er plots mee gekapt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
OK, m'n opa belde net op. Hij werkt met een PC die ik voor hem heb gebouwd, wat het des te erger maakt...

Hij zei dat hij gewoon aan het computeren was toen de muis plotseling stilstond en het hele systeem hing. CTRL ALT DEL deed niks, dus toen maar op reset gedrukt.
Vervolgens startte de PC niet meer door.

Ik heb hem zojuist dus aan de lijn gehad en hem achter de PC laten zitten. Hij doet de mainswitch aan waar printer, scanner, boxen en scherm op zitten. Die krijgen allemaal hun stroom, cq springen aan.

Het lampje op de monitor is dan groen. Dan gaat de PC aan. Koelers gaan draaien, zowel CPU als voeding en lampjes van CD-ROM en CD-RW knipperen, en HD activiteit en power on lampjes branden ook. Na een paar seconden gaat het groene monitorlampje over naar oranje. Die krijgt dus geen signaal door.

Ongeveer vanaf dat moment, misschien iets later, gebeurt er helemaal niks. Scherm blijft zwart en er is ook geen activiteit vd PC te bekennen.

Mijn oom denkt dat het mobo naar z'n grootje is.
De computer heb ik daar gebouwd, en 2 dagen laten testdraaien; volts waren stabiel, cpu temp standaard om en nabij 50 graden.

FF hieronder wat er in zit:

AMD XP1800+ (gebruikt, door mij)
MSI KT3 Ultra2 (idem dito)
256 DDR PC2700 RAM (nieuw)
40 Western Digital 7200 RPM, 8mb cache (nieuw)
ik dacht een BenQ of Lite-on CDROM en brander (nieuw)

voor de rest standaard onboard shit.

Ik woon dus in Zwolle en mijn opa in Bussum. Gelukkig gaan we er zondag heen vanwege z'n verjaardag en HCC Dagen.

Maargoed, kan iemand mij vertellen wat er mis is met de computer en wat er misschien vervangen moet worden?

Alvast heel erg bedankt...

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stewie!

Keen must die!

videokaart :)

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Neem deze guide even door, hier staat alles in over dit soort situtaties: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
videokaart is btw een GF4 MX480

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 13:07
videokaart denk ik. of krijgt hij uberhaupt wel iets te zien? dat kon ik uit je verhaal niet opmakne of ik heb er overheen gelezen.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Ik dacht ook meteen aan de videokaart. Of is de PC of monitor net schoongemaakt of verzet ? Dan kan er wel eens een kabel loszitten.
(een kennis van de week: "mijn geluidskaart doet raar." Ik erheen: geluidskaart doet het gewoon, alle inputs zijn in orde, geen probleem met drivers of windows-instellingen. Wat blijkt: de speakers waren uitgeleend geweest: losse stekker in de speaker ! :) ).

Omdat de lampjes van CD-rom e.d. gaan branden, denk ik dat Windows gewoon (=goed) opstart - dus is er geen probleem met moederbord, geheugen, cpu (anders zou je eerst BIOS-beepjes krijgen), noch met HD e.d.

[ Voor 28% gewijzigd door Brothar op 27-11-2003 18:53 ]

eagle

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 21:44
als je vid kaart of mem kapot is krijg je bij de meeste mobo's een piepje

zit er onboard vid op? (anders ff wisselen met andere kaart)

maar ik ben bang dat je proc kapot is (mobo zou ook kunnen, maar minder waarschijnlijk)

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Of je videokaart of je moederbord heeft een knal voor z'n harses gehad, ik krijg hetzelfde geval als ik mijn moederbord heb overklokt (bios geheugentimings, cycles, fsb etc), ik zou ff je CMOS resetten!!!

Verwijderd

Topicstarter
Gody schreef op 27 november 2003 @ 18:42:
videokaart denk ik. of krijgt hij uberhaupt wel iets te zien? dat kon ik uit je verhaal niet opmakne of ik heb er overheen gelezen.
hij ZEGT dattie niks te zien krijgt. en over piepjes heeft hij het niet gehad, dus dat zal wel niet zo zijn want dat valt nl. wel flink op :)

maar ik merk al dat de meningen verdeeld zijn. ik ga zondag eerst wel ff de kabels allemaal checken. dan cmos wissen en als er dan nog niks gebeurt? wat is dan het meest waarschijnlijke?

misschien toch videokaart omdattie geen signaal doorkrijgt? maar dan nog, het is toch raar dattie dan niet naar Windows doorboot of niet? :S

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Hij boot volgens mij wel naar Windows (Windows gaat de IDE-apparaten af, vandaar dat de lampjes van CD-rom e.d. aangaan), maar er komt geen beeld op de monitor.
Ik zou maar een reserve- (of eigen) videokaart meenemen om het te kunnen testen c.q. uitsluiten.
(Wat doen vrouwen als er bezoek wordt verwacht: alles schoonmaken. 't Zou niet de eerste keer zijn dat zo een kabel los komt te zitten).

Wat je ook kunt doen is een opstartdiskette meenemen, en in DOS opstarten, danwel Windows opnieuw installeren.

[ Voor 55% gewijzigd door Brothar op 27-11-2003 19:08 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
mijn opa durft niet eens dat ding open te maken dus dat zal het wel niet zijn :) ik HOOP dat het niet mijn oude hardware is, want dan moet ik zelf dokken.

Verwijderd

Doe gewoon eens een bios reset met de jumpers, bij mij verhielp dit hetzelfde probleem wat jij had :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
alles er uit trekken behalve voeding mem video en cpu en proberen maar.

ik gok op het mobo. heb je geen diagnostic led? zoek maar eens op 4 rode ledjes ofzo en msi.

mijn opa's pc is ook stuk maar dat komt omdat ik in mijn overmoed zijn p166mmx had vervangen door een k6-2-350 en die op 4x66 gezet had (max van mobo), waarop het mobo hem zelf op 6x66 zette, en hij dus 400 mhz was, ook volgens wcpuid. alleen na de volgende reboot kreeg ik gvd een beschermingsfout en kon ik format c: doen. paardenlul die ik ben. wel goed van asus dat de manual van dat bord uit 1912 nog op hun site stond.

[ Voor 13% gewijzigd door smvs op 28-11-2003 00:43 ]

Verwijderd

Luister als je dr bent ook eens of het geheugen geteld word. Geen beeld is overigens een kut-error, kan aan 100.000 dingen liggen. Neem iig, als je de mogelijkheid hebt, ander ram mee, andere videokaart, andere mobo en andere proc. Imo zou je er dan achter moeten komen.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik ga doen:

- BIOS resetten
- 1mb videokaartje proberen (PCI)
- 1 reepje 256mb PC2700 Twinmos van mezelf meenemen.

als het dan nog niet werkt. wat dan? op dit moment piept de pc dus niet als ik mijn opa moet geloven :/

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:30
wat deed je opa toen de pc vastliep dan kijk als hij op internet was iets aan het downloaden of zo kan het nog wel eens goed dat je mobo naar het gootje is |:(
maar ik denk zelf ook de videokaart geheugen lijkt me een beetje raar :? maar jah voor alle opties openstaan he 8)

succes :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dark Master schreef op 28 november 2003 @ 07:55:
wat deed je opa toen de pc vastliep dan kijk als hij op internet was iets aan het downloaden of zo kan het nog wel eens goed dat je mobo naar het gootje is |:(
maar ik denk zelf ook de videokaart geheugen lijkt me een beetje raar :? maar jah voor alle opties openstaan he 8)

succes :)
Een moederbord kapot omdat je via internet aan het downloaden was :?.

Right.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-05 22:30
Genghis Khan schreef op 28 november 2003 @ 07:56:
[...]

Een moederbord kapot omdat je via internet aan het downloaden was :?.

Right.
sorry als je iets opent wat je hebt gedownload :D

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Brothar schreef op 27 november 2003 @ 19:06:
Hij boot volgens mij wel naar Windows (Windows gaat de IDE-apparaten af, vandaar dat de lampjes van CD-rom e.d. aangaan), maar er komt geen beeld op de monitor.
Ik zou maar een reserve- (of eigen) videokaart meenemen om het te kunnen testen c.q. uitsluiten.
(Wat doen vrouwen als er bezoek wordt verwacht: alles schoonmaken. 't Zou niet de eerste keer zijn dat zo een kabel los komt te zitten).

Wat je ook kunt doen is een opstartdiskette meenemen, en in DOS opstarten, danwel Windows opnieuw installeren.
Ik denk NIET dat ie boot naar windows. Cdrom lampjes gaan altijd gewoon aan, zodra jij een molex stekker vastmaakt. Zelfs de ide kabel is niet nodig. De ide lampjes gaan altijd even aan bij de start. Toen mijn cpu kapot was was dat ook..

Gaat de harde schijf opspinnen?

Cmos idd eerst proberen of insert indrukken bij opstarten.

Wat ik idd zou doen is alle overbodige hardware eruit.. netwerkkaarten geluidskaarten hdd floppydrive cdromspelers etc etc

Alleen met mobo cpu koeler geheugen en al daar niet pci videokaart opstarten. Heb je dan nog geen boot.
Dan zou ik dat ding lekker mee naar huis nemen en flink gaan knutselen. Dan heb je een serieus mobo of processor probleem :(

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb diverse topics gezien waar op MSI mobo's de condensatoren de geest hadden gegeven. Dit betrof mobo's van paar jaar terug; boel mobo-fabrikanten hadden last van hetzelfde euvel door lading 'goedkope imitatie-condensatoren'.

Maar sluit ook niet uit dat het de voeding kan zijn, redelijk eenvoudig te checken door ff een andere eraan te koppelen.

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-03 20:15
ik zou zeggen dat het aan t mobo lag, zelf ook al paar x meegemaakt, kijk s naar de condensatoren zou ik zeggen, of neem iig een vervangend mobo mee. als je nix kan vinden dan is het vaak toch wel het mobo
en helemaal als ie ineens freezed en dan niet meer door de post heenkomt

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:07
Ik heb bij mijn vriendin ook dat soort euvels gehad.
Dan startte de pc niet meer op. Wel alle lampjes gingen aan: CD-ROM en dergelijke.
Daarbij was het wel zo dat de lampjes aan bleven staan. Dus dat de pc hing. Het probleem is ook dat de monitor dan niet echt aan wil gaan.
Dus zoals al eerder gezegd, trek alles eruit behalve cpu, voeding en geheugen. En zet één voor één alles er weer in. Elke keer opstarten. Op een gegeven moment krijg je waarschijnlijk hetzelfde probleem. Als je em opstart ook even goed luisteren of je bijvoorbeeld de HD hoort lezen. Als dit gebeurt, start de pc wel op. Dan neem ik aan dat het je vid kaart is.
Succes, het is echt het gaar als je monitor niet aangaat zodat je kunt zien wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
en als ik geen piepjes hoor; is het dan nog steeds mogelijk dat de 3dkaart stuk is?

Verwijderd

Kan altijd :) Maar dan waarschijnlijk niet.

Probeer nouw maar gewoon al die opties die we gegeven hebben.

Bios resetten, PCI-video-kaartje, ander RAM, HD enzo eens los koppelen (kale start), en als laatste gewoon stroom eraf, batterij eruit, een uurtje laten liggen, en dan weer erin

Suc6
Pagina: 1