[6.1] 6e speaker wel of niet aansluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 22:01
Hoi, ik heb nu een leuke 6.1 receiver en daarbij heb ik natuurlijk speakers besteld, maar nu zat ik me af te vragen of het aan te bevelen is de rear center ook aan te sluiten (moet ik dan dus nog kopen).

Maakt die speaker echt een significant verschil of ben ik eigenlijk net zo gelukkig met 5 speakers?

• py.mosjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-10-2022

py.mosjuh

fikkert.net

vergelijk het eens met 3 speakers voor? haal de center daar er even tussen uit en kijk wat je zelf hoort?

Kites rise highest against the wind - not with it (Winston Churcill)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 21:38

jotheman

Was like that when I got here!

Tenzij je geluidskaart 't ondersteunt is 't gewoon een samenvoeging van de linker en rechter achterspeaker, dus bijster veel boeit 't meestal niet...
Als je 't compleet wilt hebben kun je 'm eventueel wel kopen.

I see dead pixels...

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
py.mosjuh schreef op 27 november 2003 @ 17:40:
vergelijk het eens met 3 speakers voor? haal de center daar er even tussen uit en kijk wat je zelf hoort?
Dat is nou net niet zo'n goede vergelijking. De center speaker voor is zo ongeveer de belangrijkste speaker in een home cinema setup. Die handelt alle dialogen zo ongeveer af. En dat kan je van een rear center nou bepaald niet zeggen.

Ligt een beetje aan de set die je hebt denk ik. En er zijn ook niet zo heel veel DVD's die een 6.1 spoor hebben.

specs

• Azrael
twopack schreef op 27 november 2003 @ 17:46:

Ligt een beetje aan de set die je hebt denk ik.
Hoe bedoel je dat?
En er zijn ook niet zo heel veel DVD's die een 6.1 spoor hebben.
nouja dat zal alleen maar meer worden in de toekomst natuurlijk :)

Verwijderd

py.mosjuh schreef op 27 november 2003 @ 17:40:
Niet helemaal vergelijkbaar, daar staat normaal gesproken je tv. Dus daar vind ik het wel logisch, maar bij een goede opstelling van je achterspeakers vind ik het eerlijk gezegd nogal onzin.

Ik draai nu zelf overigens even een kleine twee maanden zonder center-speaker door een verhuizing, en het verschil is aanwezig maar niet bijster groot. Voor de achterkant vind ik het nogal onzin eerlijk gezegd :)
Azrael schreef op 27 november 2003 @ 19:20:
[...]
Hoe bedoel je dat?
[...]
nouja dat zal alleen maar meer worden in de toekomst natuurlijk :)
Ik vind het 6.1 of zelfs 7.1 gebeuren onzin, het is aardig maar het kost je een berg met ruimte en ik vind het geen significante verbetering. De enige verbetering waar ik nog geld in steek is als ze ook boven/onder kanalen aanbrangen, het liefst via algoritmes anders is het ook weer zo'n gehannes :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 19:24 ]

Verwijderd

Het is een beetje een uitbreiding op je back-surround. De effecten zijn dan wat beter geplaatst. Vraag is of je genoeg ruimte hebt om die speakers goed te plaatsen zodat het ook goed uit de verf komt. :)

Het is dus zeker niet te vergelijken met je front-center.

• Azrael
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 19:23:
Het is een beetje een uitbreiding op je back-surround. De effecten zijn dan wat beter geplaatst. Vraag is of je genoeg ruimte hebt om die speakers goed te plaatsen zodat het ook goed uit de verf komt. :)
Nouja, m'n kamer is maar 12 m2.
Ik zat alleen te denken als je een extra surround speaker erbij zet dat je het surround geluid wat eerlijker verdeeld, met name handig als je met meerdere mensen een film kijkt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik heb ook een 6.1 (yamaha 440) en heb de center achter er wel bij.
Maar om nu te zeggen dat het een wereld van verschil maakt? Neen.

Wel is, zoals Play al aangaf, de plaatsing van belang.

Wise enough to play the fool

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 10:42
Ik heb zelf een va333es reciever van sony staan, allereerst heb ik gedraaid met 5.1 speakers en later toch een extra achter speaker er bij gekocht. Ik vind het echt een wereld van verschil. De geluidsdruk is nu veel sterker en het geluid ook veel mooier. Dat wat je zei, dat er nog niet zoveel 6.1 dvd's zijn klopt, zo'n extra achterspeaker heeft alleen nut als je versterker dit singnaal kan verzinne. Mits die dat kan, zeker aanschaffen zo'n extra speakertje.

Verwijderd

thoomie schreef op 27 november 2003 @ 19:54:
Ik heb zelf een va333es reciever van sony staan, allereerst heb ik gedraaid met 5.1 speakers en later toch een extra achter speaker er bij gekocht. Ik vind het echt een wereld van verschil. De geluidsdruk is nu veel sterker en het geluid ook veel mooier. Dat wat je zei, dat er nog niet zoveel 6.1 dvd's zijn klopt, zo'n extra achterspeaker heeft alleen nut als je versterker dit singnaal kan verzinne. Mits die dat kan, zeker aanschaffen zo'n extra speakertje.
een sterkere geluidsdruk? Als je normale speakers niet genoeg volume kunnen leveren en je daarvoor afhankelijk bent van dat centerspeakertje dan zit er echt iets goed mis...

Sorry hoor maar zoals je voorganger al aangaf, het ligt meer aan de plaatsing van je speakers. Een wereld van verschil zal het niet maken, althans niet zoals ten opzichte van de normale centerspeaker. Daar ligt nl ook je aandacht en niet zozeer aan de achterkant.

• Azrael
T zou ongeveer zo komen te staan (snelle schets, verhoudingen kloppen niet helemaal):

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/jfv/pics/temp/speakers.PNG

• Borry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07

Borry

prutsen is mijn leven

Ik heb zelf een 7.1 systeem en ik heb het een keer geprobeerd mer een paar geleende boxen.
Het heeft bijna geen toegevoegde waarde.
Zolang er nog geen DVD's zijn in 6.1 of 7.1 is het zonde van je geld.

The fact that Jellyfish have survived for 650 million years despite not having a brain is GREAT NEWS for stupid people!

Pagina: 1