mengpaneel voor zangmicrofoons??

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
Tegenwoordig zing ik wel eens mee in een gospelbandje (jaja) en nu willen we tijdens het oefenen niet telkens alle echte apparatuur uit de kast trekken (zoals dat lompe mengpaneel enzo).

Nou hebben de gitarist en de toetsennist en de bassist en violist enzo allemaal een versterkertje voor zichzelf. Voor de zangers (2 dames en ik) is er goede actieve box met een line en een mic ingang. Maar nu hebben we natuurlijk meerdere microfoons. 2 actieve microfoons en nog wat anderen waarvan ik niet weet hoe of wat. Ook wat die phantoom voeding willen hebben. Nou is mijn vraag:

Wat voor soort mengpaneeltje van een kanaal of 4 wil ik hier voor? Ik wil er niet te veel aan kwijt. En de kerk is niet zo rijk bij ons :).. Ik bedoel natuurlijk een mengpaneel om een 3/4 microfoons aan te hangen en die weer aan te sluiten om die ene actieve box ..

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-08 19:50

Robert

You have your answer..

een spirit folio notepad is wel een nice mengpaneel, heeft iig 4 mic-ingangen en voor 180,- heb je hem al in huis :) (ffe googlen en misschien heb je hem wel voor minder bij een veilingsite)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

Verwijderd

Ik zou voor de Behringer UB-1204PRO gaan, kost ongeveer 145 euro

Het is een zeer compleet mixertje en heeft schakelbare phantoomspanning

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/UB1204/ub1204.jpg

• Jaccoh
Allebij erg leuk speelgoed.. als iemand die 2e hands weet. Ik zoek al op google. Maar das wel weer overkill ergens die dingen :D

En deze dan? :

Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/UB1202/ub1202.jpg

Ub 1202?

Of mist die schakelbare phantoom spanning?

[ Voor 36% gewijzigd door Jaccoh op 27-11-2003 16:53 ]

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

Jaccoh schreef op 27 november 2003 @ 15:21:
Allebij erg leuk speelgoed.. als iemand die 2e hands weet. Ik zoek al op google. Maar das wel weer overkill ergens die dingen :D

En deze dan? :

[afbeelding]

Ub 1202?

Of mist die schakelbare phantoom spanning?
Zover ik weet heeft deze geen schakelbare fantoom spanning helaas.
Maar 145 voor de andere Behringer is toch wel te doen ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Jaccoh
Koenzie schreef op 28 november 2003 @ 08:39:
[...]

Zover ik weet heeft deze geen schakelbare fantoom spanning helaas.
Maar 145 voor de andere Behringer is toch wel te doen ?
Das wel te doen ja.. maaruh.. ik heb nog geen verkoper/dealer gevonden in nederland.

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Jaccoh schreef op 28 november 2003 @ 08:44:
[...]

Das wel te doen ja.. maaruh.. ik heb nog geen verkoper/dealer gevonden in nederland.
Volgens mij heb ik hem bij Konijn Muziek in Eindhoven gezien

• Jaccoh
Koenzie schreef op 28 november 2003 @ 09:08:
[...]

Volgens mij heb ik hem bij Konijn Muziek in Eindhoven gezien
Nog 1 vraag .. :D ... die 1202 heeft wel phantoom stroom .. moet dat dan schakelbaar zijn?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:20

mr_petit

opperprutser

dat hoeft niet, maar dan moeten je dynamische microfoons (+kabels) wel gebalanceerd zijn. (volgens mij)

"man is not truly one, but truly two,"

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:15

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jaccoh schreef op 28 november 2003 @ 09:49:
[...]
Nog 1 vraag .. :D ... die 1202 heeft wel phantoom stroom .. moet dat dan schakelbaar zijn?
Moet niet, is wel aardig als het wel zo is... en wat denk je?
Afbeeldingslocatie: http://www.behringer.com/UB1202/UB-1202_top.jpg
Rechts bovenin, knopje met het bijschrift "Phantom" ... Dat is de schakelaar die Phantoom aan/uit schakelt.

Dit mixertje zou wel kunnen voldoen aan wat je wilt. Houd er wel rekening mee dat hier dus MAX 4 mic's aan kunnen. Zodra je een 5e mic nodig hebt gaat dat niet meer.

Tevens zou ik toch die andere nemen, de 1204, ivm met de faders... is wat makkelijker bedienen. Prijs technisch moet je de keuze zelf maken.

Feedback in Utrecht en Rotterdam heeft is dealer van Behringer app.

Alles kan stuk.

• Jaccoh
dat is dus inderdaad precies wat ik zoek. Ik heb em gevonden ergens voor 117 euro. Zou dat nog beter kunnen? (dat is ook de prijs volgens behringer)

• Jaccoh
Ik heb van behringer een xls file-tje gekregen met winkels.. cool

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Jaccoh schreef op 28 november 2003 @ 09:49:
[...]

Dacht dat je phantoom per kanaal regelbaar wou hebben... sorry

• Jaccoh
Koenzie schreef op 28 november 2003 @ 10:26:
[...]

Dacht dat je phantoom per kanaal regelbaar wou hebben... sorry
:D ik was niet boos want ik weet van dit soort dingen veels te weinig .. :) .. overigens.
Wat gebeurd er als ik twee MICs aansluit die geen phantoom nodig hebben en 1 die dat wel nodig heeft? Wie weet hoe dat zit? Blaas ik dan een microfoon op?

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:18

snoei

kabels... :D

dat gaat over het algemeen altijd goed.

verzwakt de niet phantoom mic ineens een heel stuk, dan kan hij er niet tegen... (maar zal er niet kapot van gaan)

• Jaccoh
snoei schreef op 28 november 2003 @ 10:34:
dat gaat over het algemeen altijd goed.

verzwakt de niet phantoom mic ineens een heel stuk, dan kan hij er niet tegen... (maar zal er niet kapot van gaan)
:Y) Geen vuurwerk dus. O-)

• Koenzie

Koenzie

Never leave, just go

Neej inderdaad geen vuurwerk :)

Meeste goede mic's kunnen er wel tegen

Verwijderd

Het gaat inderdaad goed. Zorg er wel voor dat je microfoonkabels gebalanceerd zijn aangesloten. Anders maak je kortsluiting met je fantoom voeding.

Bij XLR

pin 1 aarde
pin 2 + (hot)
pin 3 - (cold)

wanneer ze niet goed zijn aangesloten is 1 en 2 doorverbonden.

Dit kan je makkelijk controleren en oplossen.

• Jaccoh
Koenzie schreef op 28 november 2003 @ 10:37:
[...]

Neej inderdaad geen vuurwerk :)

Meeste goede mic's kunnen er wel tegen
Die zijn bij ons perfecto geregeld door de kerk :7

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Inderdaad dynamische mics en condensator mics (zonder en met fantoomvoeding resp.) kun je prima mixen (check die woordspeling :P )als je een gebalanceerde verbinding gebruikt. Het balanceer-circuit zal namelijk alle gelijkspanning van de kabel af filteren (en fantoomspanning is 48V dc).
Wel of niet schakelbaar: ik kan me niet voorstellen dat er mixers bestaan die niet schakelbare fantoomvoeding hebben. Je moet namelijk altijd microfoons in- en uitpluggen als de fantoomvoeding uit staat, anders loop je het risico om een micrfoon-preamp in je mixer op te blazen.
Ik denk dat men in deze context bedoelt of de phantom-power per kanaal schakelbaar is of alleen globaal, maar dat is in jouw geval altijd globaal en is prima.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Het moet wel goedkoop zijn he? Ik zou een iets uitgebreider model kiezen. Het minste wat je wilt is een semi parametrische EQ voor de midband. Of in het nederlands: een EQ waarbij je niet alleen de cut/boost (verzwakken/versterken) kan instellen, maar ook de frequentie waarbij dat gebeurt. Bij dat mixertje op de foto ligt die frequentie vast bij 2.5KHz, niet een bijster nuttig frequentie om te EQen. Wat je wilt is kunnen EQ-en bij zo'n 250Hz, zeker als je gewend bent de mic dicht bij je mond te houden (wat ook verstandig is ivm feedback). En verder een shelving filter voor het hoog, maar die zit er eigenlijk altijd wel op (op die van de foto ook).

• Jaccoh
Jag schreef op 28 november 2003 @ 11:41:
Het moet wel goedkoop zijn he? Ik zou een iets uitgebreider model kiezen. Het minste wat je wilt is een semi parametrische EQ voor de midband. Of in het nederlands: een EQ waarbij je niet alleen de cut/boost (verzwakken/versterken) kan instellen, maar ook de frequentie waarbij dat gebeurt. Bij dat mixertje op de foto ligt die frequentie vast bij 2.5KHz, niet een bijster nuttig frequentie om te EQen. Wat je wilt is kunnen EQ-en bij zo'n 250Hz, zeker als je gewend bent de mic dicht bij je mond te houden (wat ook verstandig is ivm feedback). En verder een shelving filter voor het hoog, maar die zit er eigenlijk altijd wel op (op die van de foto ook).
We zijn een simpel bandje dat alleen wil kunnen oefenen zonder de professionele apparatuur uit de kast te halen. Alle instrumenten zijn al simpel versterkt met eigen speakertjes.. de ruimte waarin we oefenen is al een accoustische ramp dus dit mengpaneeltje zal best voldoen toch? :+

• Jag

Jag

Nee, de omstandigheden kunnen nog zo slecht zijn, dat mixertje is echt niet handig voor wat je ermee wilt. Kijk, dat het nooit mooi gaat worden neem ik zo van je aan, dat snap ik ook als ik drie regels van je start post lees. Maar er zijn gewoon een aantal minimale tools nodig om er iets acceptabels van te maken. Zoek gewoon een mixertje uit die iets simpels als een semi parametrische EQ heeft. Dat klinkt heel ingewikkeld, maar is standaard op alles behalve de aller goedkoopste spullen.
Neem dan een Spirit M4 of een Mackie tafeltje. Behringer kan ook, maar dan zul je waarschijnlijk een iets groter model moeten nemen, die nog steeds niks kosten overigens.

Verwijderd

Jag schreef op 28 november 2003 @ 12:34:
...
Neem dan een Spirit M4 of een Mackie tafeltje. Behringer kan ook, maar dan zul je waarschijnlijk een iets groter model moeten nemen, die nog steeds niks kosten overigens.
Als je de prijzen bekijkt van de M4 en de Mackie's (meer dan 500 euro) denk ik niet dat die in het budget zullen vallen.

Ga je puur af op het moeten hebben van een shelving EQ dat zit je al snel aan een mixer met 16 of meer kanalen, dat lijkt me ook weer een overkill.
Overigens vraag ik het me af of in dit specifieke geval een shelving EQ uberhaubt wel nut heeft- het moet ook nog eens bedienbaar blijven en we zijn niet allemaal een audio-engineer.

• Jag

Jag

Die shelving EQ zit er wel op, maar die is nog niet eens heel essentieel (alhoewel de HF shelving natuurlijk zeker wel nuttig is). Het gaat erom dat je wat midlaag eruit moet kunnen EQen. Na ja, niks moet natuurlijk, maar als het een beetje moet klinken wel :). Het proximity effect, speakers/microfoons die wat te enthousiast zijn in het midlaag, zonder die EQ mogelijkheid krijg je een heel erg wollig onverstaanbaar geluid. Het geluid van een goedkoop amateuristisch zangsetje, heel karakteristiek geluid.
Misschien dat je het ook eens hier kan vragen, dat is een dedicated live audio forum.
Pagina: 1