Aansluiten FD/nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-03 23:39

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Hoi. Vanmiddag is mijn nieuwe HD (Maxtor 120GB) binnengekomen, welke ik nu probeer in te bouwen e.d. Nu heb ik deze als Sec Mas gejumperd en aangesloten. Bios herkent de HD, alleen het ding wordt in het OS niet zichtbaar. Logisch, want, het ding heeft nog geen partities. Fdisk'en dus, bootfloppy maken en daarmee opstarten. Alleen, om de HD in te bouwen moest de floppydrive eruit. Wanneer ik deze nu aansluit, blijft vanaf dat ik de pc aanzet het groene ledje branden. Het lampje blijft aan, dus gaat niet na enkele tellen uit. Wanneer ik een floppy in het ding duw, begint het geval wel te draaien, maar lezen en dus booten ervan, ho maar. Booten vanaf cd-rom wil om onverklaarbare reden ook niet lukken.

De vraag dus: hoe krijg ik nu mijn HD ge'fdisk'ed? Kan ik bijvoorbeeld partition magic op de Pri Mas HD installeren en de nieuwe HD partitioneren? Zijn daar dingen anders dan bij fdisk v.w.b. het activeren van de HD?

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 27-11-2003 14:38 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer ik deze nu aansluit, blijft vanaf dat ik de pc aanzet het groene ledje branden
Kabel verkeerdom? Let op het rode draadje.

Maar welke OS heb je draaien? Vanuit Win9X/2K/XP kun je ook gewoon vanuit Windows partitioneren en formatteren hoor :) Vanuit 9X dus met FDISK en FORMAT (moet je wel even het DOS venstertje binnenduiken) en vanuit 2K/XP via Schijfbeheer (start > run > diskmgmt.msc) B)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
BalusC schreef op 27 november 2003 @ 14:41:
[...]
Rode draadje aan de flat-cable zit aan de kant van de powerconnector op de HD's.
Maar welke OS heb je draaien? Vanuit Win9X/2K/XP kun je ook gewoon vanuit Windows partitioneren en formatteren hoor :) Vanuit 9X dus met FDISK en FORMAT (moet je wel even het DOS venstertje binnenduiken) en vanuit 2K/XP via Schijfbeheer (start > run > diskmgmt.msc) B)
2k. Dat van diksmgmt.msc wist ik echt niet, het ding is nu aan het formatteren na het maken van de partities. Eerst kreeg ik een foutmelding: "Onvoldoende rechten om te formatteren", pc draait in veilige modus op de oude HD, omdat het ding anders crasht, maar het schijnt toch te lukken.

Update volgt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Schijfbeheer kun je overigens op de reguliere manier als volgt vinden: Control Panel > Administrative Tools > Disk Manager (de Nederlandse vertaling moet je zelf maar even bedenken :P ).

Wat betreft rechten: let op dat je als Administrator bent ingelogd en dat de schijf maagdelijk leeg is.

Verwijderd

Dat hdd mangement systeem kan je ook openen door rechts op "deze computer" klikken en dan staat die daar ook tussen

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Ik zie het ja... schaam schaam schaam.

Alleen even kijken of win XP nu wel wil booten vanaf de setup-cd-rom. Maar goed, daar moet ik even mee wachten, dus update volgt over een anderhalf uurtje denk ik.

I.i.g. bedankt voor de hulp :)!

Verwijderd

zeg uhhh, ik ben bang dat je je nog verder moet gaan schamen... Die led duidt er toch echt op dat de kabel verkeerd om zit, misschien ff op je mobo omdraaien? En als dat niet werkt toch op de drive zelf omdraaien, want het is niet altijd zo dat de rode kant naar de voeding wijst ;)

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:01:
zeg uhhh, ik ben bang dat je je nog verder moet gaan schamen... Die led duidt er toch echt op dat de kabel verkeerd om zit, misschien ff op je mobo omdraaien? En als dat niet werkt toch op de drive zelf omdraaien, want het is niet altijd zo dat de rode kant naar de voeding wijst ;)
Ach ja, als ik zo'n stomme ezel ben zal dat schamen wel terecht zijn. Hoe is de regel dan bij floppydrives?

I.i.g. zal ik zo even proberen, het ding is nog aan het formatteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Luke! op 27-11-2003 15:06 ]

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-03 17:13
BalusC schreef op 27 november 2003 @ 14:41:
[...]

Ben ik nou gek of word de HDD niet gedetecteerd als je de IDE kabel verkeerdom hebt aangesloten? (qua links rechts, dus met de rode streep).

57696520646974206c65657374206973206e657264

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Dat ging om de floppydrive, niet om de HD.
En fin, floppy werkt weer, ik had inderdaad de kabel verkeerd om erin.....
De nieuwe HD werkt nu goed, ik ga nu beginnen met installeren e.d.

Bedankt!

Verwijderd

data kabels met gekleurde kant naar je toe
floppy kabel precies andersom...

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 16:55:
data kabels met gekleurde kant naar je toe
Daar ben ik dus achtergekomen.
En fin, het werkt allemaal goed.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ook niet altijd. Er zijn nog altijd afwijkende fdd's waar de kabel nét anders zit dan op die andere 99%. Het vervelende is ook dat pin 1 (de rode ader) meestal niet duidelijk meer staat aangegeven op de fdd.
Pagina: 1