Toon posts:

Waar komt het woord "Dutch" vandaan? 2

Pagina: 1
Acties:
  • 343 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nog even als reactie op het al afgesloten onderwerp "Waar komt het woord "Dutch" vandaan?":

Het is afgeleid van een oorspronkelijk germaans woord voor 'volk'. Dat werd zowel in het nederlandse als in het duitse gedeelte van europa gebruikt; alleen in duitsland is het dus blijven hangen. En sommige woorden voor buitenlanders blijven in het buitenland soms langer hangen dan in het land zelf.

In frankrijk bijvoorbeeld heten duitsers 'allemand', wat afstamt van een vroegere germaanse stam, de 'alamannen' aan de franse grens. En die stam is er denk ik ook al een jaar of 1000 niet meer.

Een woord verwant aan dutch/duits komt ook terug in de uitdrukking 'iemand iets diets maken' = 'iemand iets duidelijk maken' in de zin van het in de volkstaal zeggen.

Een bepaalde nederlandse kerk heeft nog tot in deze eeuw officieel de 'Nederduits Gereformeerde Kerk' geheten.

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

GraasGast

Analogue Heaven

Op donderdag 07 december 2000 23:53 schreef fortran het volgende:[...]Een woord verwant aan dutch/duits komt ook terug in de uitdrukking 'iemand iets diets maken' = 'iemand iets duidelijk maken' in de zin van het in de volkstaal zeggen.[...]
Hmm...dutch = duidelijke taal dus :P

Verwijderd

fortran:

Als een thread afgesloten heeft, is de discussie afgelopen. Dan is het dus <font color="red"><font size="7">NIET</font></font> de bedoeling dat je erover doorgaat in een nieuwe thread.

snappie?

P.S. Waarom ondersteunt GoT opeens geen HTML meer???

WE WANT HTML

Verwijderd

Ik heb altijd begrepen dat dutch afgeleid is van diets. En dat ze in het volkslied ook "van dietse bloed" zingen.

Verwijderd

Topicstarter
Captain Proton:

Ik krijg in de gaten dat ik een beetje brutaal ben geweest... sorry.

De geachte moderator had de vorige thread afgesloten met de opmerking dat dit onderwerp niet in dit forum thuis hoort.
En ik maar denken dat er onder 'Wetenschap en Levensbeschouwing' nog wel zulke dingen als vergelijkende taalwetenschap en etymologie onder te brengen waren...

• BoneZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-05-2021

BoneZ

don't panic

Op zaterdag 09 december 2000 01:24 schreef fortran het volgende:

De geachte moderator had de vorige thread afgesloten met de opmerking dat dit onderwerp niet in dit forum thuis hoort.
En ik maar denken dat er onder 'Wetenschap en Levensbeschouwing' nog wel zulke dingen als vergelijkende taalwetenschap en etymologie onder te brengen waren...
Dat dacht ik dus ook, maar ja hardstikke bedankt iig:)

reality is for people with no imagination

Pagina: 1