[Bluetooth] File transfer op PC, Pocket PC, Palm en Telefoon

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AdLentis
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-06 09:51

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Het probleem
Een deel van de bluetooth gebruikers zal het al wel hebben gemerkt: file-uitwisseling via bluetooth tussen verschillende apparaten werkt soms voor geen meter. Ik ben erachter dat er 2 belangrijke profielen voor filetransfer zijn. Aan de ene kant heb je het File Transfer Profile (FTP), en aan de andere kant het Object Push Profile (OPP). Bij de eerste kan je ook een soort filestore openen.

Voorbeeld
Zelf ben ik de eigenaar van een Palm Tungsten|T en een Sitecom Class II USB Bluetooth adapter. File uitwisseling met mijn PC wil (met nieuwe drivers) wel maar niet met de iPAQ van mijn collega.

Vragen
Welke apparaten kunnen wel files uitwisselen? Welk(e) profiel(en) ondersteunen ze?

Hieronder het huidige lijstje met de apparaten die OPP en FTP ondersteunen. Aanvullingen zijn dus welkom.

[Object Push Profile]
MSI Bluetooth USB (v1.4.2.10+)
Palm (PalmOS 5)
Siemens S55
Sitecom Bluetooth USB CN-500 (v1.4.2.10+)
Sony Ericson T610

[File Transfer Profile]
MSI BlueTooth USB (v1.3.2.7+)
Pocket PC (Windows Mobile 2002)
Sitecom Bluetooth USB CN-500 (v1.3.2.7+)
Sony Ericson T610
Palm (PalmOS 5) icm Softick BlueFiles, service-only

[ Voor 46% gewijzigd door AdLentis op 17-11-2004 15:38 . Reden: ftp mogelijk met palm... ]

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 11:42

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Mijn MSI ondersteunt gewoon OBEX. En die gebruikt de Widcomm drivers die zo'n beetje alle PC Bluetooth oplossingen gebruiken. De T610 doet ook OBEX, btw.
Weet je alleen wel zeker dat het twee verschillende dingen zijn? Als ik via OBEX de filelist in mn telefoon bekijk, en daarna iets kopieer, roept windows "opening ftp connection" :?

/edit: ff googlen: OBEX FTP, nu nog ff uitvinden of er nou echt een verschil is tussen FTP en OBEX FTP

[ Voor 21% gewijzigd door PowerFlower op 27-11-2003 13:54 ]

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
PowerFlower schreef op 27 november 2003 @ 13:52:
Mijn MSI ondersteunt gewoon OBEX. En die gebruikt de Widcomm drivers die zo'n beetje alle PC Bluetooth oplossingen gebruiken. De T610 doet ook OBEX, btw.
Weet je alleen wel zeker dat het twee verschillende dingen zijn? Als ik via OBEX de filelist in mn telefoon bekijk, en daarna iets kopieer, roept windows "opening ftp connection" :?

/edit: ff googlen: OBEX FTP, nu nog ff uitvinden of er nou echt een verschil is tussen FTP en OBEX FTP
Mijn palm heeft geen FTP-service draaien, en er is dus ook geen filestore die ik kan benaderen. Hij bied echter wel de mogelijkheid om een file te 'zenden' via bluetooth, sms of mail. Daarnaast kan je een file beamen via infrarood, en dat werkt altijd overal prima mee. Als ik van mijn PC een file wil sturen naar mijn palm, krijg ik de melding dat er geen FTP verbinding gemaakt kon worden. Jpg files sturen vanaf mijn palm naar de siemens s55 van mijn zwager en omgekeerd werkt echter weer prima. Net alsof de palm meer met een soort 'beam' methode werkt ipv met een filestore. :?

[ Voor 6% gewijzigd door AdLentis op 27-11-2003 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Na een portie extra onderzoek ben ik erachter dat het waarschijnlijk zo zit:

Palm werkt met het Object Push Profile om bestanden te versturen, en Sitecom en Pocket PC met het File Transfer Profile. Daarom willen ze niet samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AdLentis schreef op 04 december 2003 @ 13:20:
Na een portie extra onderzoek ben ik erachter dat het waarschijnlijk zo zit:

Palm werkt met het Object Push Profile om bestanden te versturen, en Sitecom en Pocket PC met het File Transfer Profile. Daarom willen ze niet samenwerken.
Kun je Object Push niet gewoon inschakelen op je PC? Ik heb zelf zo'n heel simpel en goedkoop Mycom BT-dongeltje en daarmee kan ik ook Object Push doen. Ik kan dus via OBEX gewoon verbinden met mijn T610 om bestanden te lezen en schrijven, maar ik kan ook Object Push gebruiken om bestanden te versturen/ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Laatst online: 00:52
Noname BT-dongle met widcomm 1.4.2-stack(gehackte Belkin) icm Nokia 3650 ondersteund FTP en OBEX, met als verschil dat als ik een file via OBEX naar mijn GSM stuur, hij blijkbaar 'publiek' toegankelijk blijft.

[ Voor 8% gewijzigd door Fire69 op 04-12-2003 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 13:25:
[...]

Kun je Object Push niet gewoon inschakelen op je PC? Ik heb zelf zo'n heel simpel en goedkoop Mycom BT-dongeltje en daarmee kan ik ook Object Push doen. Ik kan dus via OBEX gewoon verbinden met mijn T610 om bestanden te lezen en schrijven, maar ik kan ook Object Push gebruiken om bestanden te versturen/ontvangen.
Zo'n optie kan ik nergens vinden. Ik heb de volgende services tot mijn beschikking:

- Audio Gateway
- Headset
- PIM Synchronization
- Fax
- File Transfer
- PIM Item Transfer
- Dial-up Networking
- Network Access
- Bluetooth Serial Port

Ik heb tot nu toe ook nog geen problemen gehad met file-uitwisseling tussen mijn palm en telefoons. Verder kan je op telefoons vaak ook browsen (FTP). Het lijkt erop dat mijn PC met z'n sitecom dus geen object-push ondersteund, maar wel FTP, net als een PPC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Services van mijn T610:
Dial-up
File transfer
Handsfree
Headset
Imaging
Object push
Serial port
Synchronization

edit:
En werkt perfect samen met mijn Tungsten T, zonder drivers

[ Voor 24% gewijzigd door Canaria op 04-12-2003 13:40 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

AdLentis schreef op 04 december 2003 @ 13:32:
[...]

Zo'n optie kan ik nergens vinden. Ik heb de volgende services tot mijn beschikking:
[...]
Ik heb tot nu toe ook nog geen problemen gehad met file-uitwisseling tussen mijn palm en telefoons. Verder kan je op telefoons vaak ook browsen (FTP). Het lijkt erop dat mijn PC met z'n sitecom dus geen object-push ondersteund, maar wel FTP, net als een PPC.
Welke drivers gebruik je?

Oh en btw, de SonyEricssons hebben 2 seriele poorten voor BT beschikbaar

[ Voor 9% gewijzigd door PowerFlower op 04-12-2003 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
PowerFlower schreef op 04 december 2003 @ 14:28:
[...]

Welke drivers gebruik je?

Oh en btw, de SonyEricssons hebben 2 seriele poorten voor BT beschikbaar
De bijgewerkte sitecom drivers van internet, v1.3.2.7. Betere security dan meegeleverde drivers.

Btw, je kan daarmee extra bluetooth COM poorten toevoegen, weet zo niet wat beperking is. Ik ga zo even een MSI bluetooth adaptertje halen.

update:
Heb inmiddels dus een MSI bluetooth adapter gehaald, het blijkt dat ik daarmee wel files van mijn PC naar mijn Palm kan sturen, maar niet van mijn Palm naar mijn PC. Beetje vreemd...

[ Voor 24% gewijzigd door AdLentis op 04-12-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Welke drivers zaten er dan bij de MSI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Fire69 schreef op 05 december 2003 @ 14:51:
Welke drivers zaten er dan bij de MSI?
Dat zal ik ff thuis moeten checken.

Maar goed, het probleem is nu dus ineens weer veel vager geworden. Ik installeer de sitecom op de PC van mijn broertje, en files sturen naar palm werkt gewoon! Ik probeer het later op mijn werk (daar zal ik de sitecom nu gaan gebruiken) en daar werkt het ook prima! Vervolgens weer op mijn eigen PC, met de MSI, en daar werkt het weer voor geen meter meer! Dit ga ik dus nog uitzoeken, want dit slaat nergens op... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Format c: ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Helaas, ik ben een volhouder ;)

Het zit 'm dus blijkbaar in het feit dat windows standaard via FTP een file wil versturen. Pas als ik een keer de services op de palm handmatig heb gezocht (via My Bt Places), dan heeft windows door dat hij via OPP moet verzenden. Na een reboot is windows het weer vergeten.

Er zijn nieuw drivers van MSI, die ga ik 's proberen...

[ Voor 8% gewijzigd door AdLentis op 10-12-2003 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Welke versie zijn die MSI-drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Onder MSI drivers 1.3.1 (volgens mij was dat Widcomm 2.1.7?) werkt het bij mij ook niet vanaf de Palm. Nu ff 1.4.2 aan het installeren, eens zien.
Brakke installer overigens weer... gezeur met het aanvragen van een security key bij Widcomm (waarschijnlijk om al dat gehack van hun drivers tegen te gaan) en wat geinstalleerd wordt is "MicroStar International Bluetooth Software(NO RODOCTION)" whatever that may be... ben benieuwd of het zometeen überhaupt nog werkt na reboot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
1.3.1 zal ook Widcomm 1.3.1 geweest zijn, maw OOOUUUDDD!!!! :)

Als je geen gezeur wil ivm keys, installeer je de gehackte Belkin 1.4.2, maar ja, dan moet je hem wel hacken, en staat er ook Belkin natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Het lag dus typisch aan de drivers, want v1.4.2.10, de nieuwe van MSI en inmiddels ook de nieuwe van Sitecom, werken wel. Ik kan nu zonder problemen files verzenden en ontvangen op mijn palm, zowel via de sitecom als de msi. Ze gebruiken allemaal dezelfde bt-chip volgens mij.

Een ander groot voordeel van de MSI is dat deze een veel beter bereik heeft. De Sitecom draait op de spanning van de data-aansluitingen en is niet aangesloten op de voeding van USB. Daardoor is het bereik van de Sitecom zelfs minder dan van mijn palm. Ik kan nu op zolder en in de woonkamer prima verbinding maken, dat kon voorheen niet. De sitecom komt nauwelijks door muren en plafonds heen. De palm zelf en de MSI wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Is het bereik van de Tungsten zó goed? Interessant dat ga ik zo eens proberen! Inmiddels heb ik een T3 i.c.m. de MSI stick die ik al had, en eigenlijk werkt WebPro best prima als browser, ik kan via de MSI ook mn PC als proxy gebruiken en ga zo maar eens kijken hoe ver ik weg kan lopen van mn werkplek terwijl ik online blijf *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obex Push wil voor mij ook niet werken met mijn sitecom CN-500.

Ik krijg alleen pim functionaliteiten te zien als services, na het installen van pim transfer services zie ik wel obex push functies maar daar kan ik tot noch toe alleen businesscards mee versturen :S

Heb de laatste drivers van sitecom geinstalleerd etc maar et wil nie.
/me draait trouwens windhoos xp pro met alle laatste sp's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 februari 2004 @ 20:20:
Obex Push wil voor mij ook niet werken met mijn sitecom CN-500.

Ik krijg alleen pim functionaliteiten te zien als services, na het installen van pim transfer services zie ik wel obex push functies maar daar kan ik tot noch toe alleen businesscards mee versturen :S

Heb de laatste drivers van sitecom geinstalleerd etc maar et wil nie.
/me draait trouwens windhoos xp pro met alle laatste sp's.
Heb je wel een discovery van de services op je Palm(?) gedaan? En hoe probeer je te sturen? Met Send-To zou het moeten kunnen...

Verder moet het soort bestand dat je stuurt herkend worden door je palm. Er moet een applicatie op aanwezig zijn die het ondersteund.

Pagina: 1