[PC] Voor de aankomende phase change koper

Pagina: 1
Acties:

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Om voor luitjes die ook aan de phase change willen, heb ik ff hier de 3 sterkste normaal verkrijgbare op een rijtje gezet

• vapochill Xtrm 404
• prometeia mach 1 404
• prometeia mach 2 standaard

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/16443/full.jpg

Gezien de slechte kwaliteit van mijn huidige camera heb ik hieronder de onbelaste temps nogmaals vermeld

• vapochill -31,5
• prom m1 -57
• prom m2 -57

Dit alles bij een kamertemperatuur van 17 graden en luchtvochtigheids graad van 45 %.

Nu had ik helaas niet de beschikking over 3 dezelfde proc om tegelijk een stress picture te maken .

Een belasting op een vapochill Xtrm zal toch zeker een vermindering in houden van 10 a 15 graden. Terwijl een normale vapochill een hogere onbelaste temp zal uitlezen en daar de belaste temp drop dan ook aanzienlijk zal zijn.
De aangepaste M1 en de standaard M2 kwamen bij mij tijdens een stress test niet onder de -45 in een zomer situatie.
De oudere M1 heeft tijdens een belasting weer meer last van hogere temps en grote temp drop. Maar die kunnen op eenvoudige manier geupgrade worden naar een ander gas. daar loopt hier een draadje over.
Zelfs een oudere classic vapochill kan worden vorzien van ander gas.

Er zijn andere fabrikanten bezig met soort gelijke producten, dus er begint nu toch wel een betere markt voor te ontstaan

Waarom dit topic? Een beetje een leidraad voor het kopen van deze veels te dure dingen. Zowel nieuw als 2dehands zijn deze machines toch in redelijke aantallen te krijgen. Echter zijn deze koelbeesten juist bij een beetje normaal gebruik stil en geven de gebruiker een meer dan leuke overclock
Een van de fabrikanten geeft dan bv aan dat je altijd een 1/2 jaar je tijd voorbij ben :) en dat vond ik wel een mooie omschrijving.
Ook de levensduur van dit soort koeling is natuurlijk heel lang, mits goed onderhouden! Met upgrade kits zijn toekomstige cpu sockets zeker ook te gebruiken. Zelf heb ik nog een oude slot versie van een classic vapo en die kon je indertijd gratis laten omzetten naar socket

Hebben jullie als aankomende PC koper meer vragen stel ze in dit topic

Dit topic is niet bedoeld om met je eigen temps te showen of het verschil tussen de 3 te bespreken !!!!!! Ook eventuele kinderziektes die bij begin productie zijn ontstaan worden hier niet besproken!!!!! Wel kan je vragen stellen als je er een 2dehands wil kopen.

Gewoon een beetje praktijk ervaring delen met mensen die er over denken om tot aanschaf over te gaan

offtopic:
Welke mod/gotter kan/wil mij helpen dit in een mooi jasje te plaatsen? Als dit topic jullie goedkeuring krijg natuurlijk! :) Maar volgens mij zijn er veel verspreidde topics te vinden en niks tot het gericht kopen van zo,n jongen?

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 15:26
1 thx voor dit topic, had al een tijdje wat vragen maar geen plaats on die te ventileren.

Is het mogelijk om op 1 phase change set meerdere blokken aan te sluiten zoals bij waterkoeling, ik heb dit nog nooit gezien, wel koeling van meerdere onderdelen, per onderdeel een phase change set.

zelf vind ik Phase change pas interesant worden als ik met 1 set, CPU, GPU en NB zou kunnen koelen.

Verwijderd

Nee, dit is op dit moment niet mogelijk (of je moet zelf een phasechanger bouwen natuurlijk)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Weet iemand ook de afmetingen van de kale unit, dus zonder behuizing. Omdat ik een chieftec dragon bezit, en ik aan het sparen ben voor een 2e hands Prom zou ik van een oude chieftec kast een unit eronder willen maken. Maar dan moet ik wel weten of dit met de breedte wel uitkomt.

Verwijderd

Buzz_NL schreef op 27 november 2003 @ 14:34:
1 thx voor dit topic, had al een tijdje wat vragen maar geen plaats on die te ventileren.

Is het mogelijk om op 1 phase change set meerdere blokken aan te sluiten zoals bij waterkoeling, ik heb dit nog nooit gezien, wel koeling van meerdere onderdelen, per onderdeel een phase change set.

zelf vind ik Phase change pas interesant worden als ik met 1 set, CPU, GPU en NB zou kunnen koelen.
Het is wel mogelijk.. Bowman heeft dit geklust. Let wel; hij is Phase Guru en dit doe je dus niet zo ff..

Afbeeldingslocatie: http://www.fewture.cistron.nl/picture1324.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fewture.cistron.nl/picture1326.jpg

8)

• Buzz_NL
Hmmmm....zeer cool letterlijk en figuurlijk ;)

waarschijnlijk kan je volgend jaar zo een Vapochill of prom set aanschaffen.

Verwijderd

Weet je ook ergens waar je een M1 kan halen? 2e hands zijn ze bijna niet te vinden.

• petervandamned
er zijn zelfs tokoos waar ze de m1 nieuw verkopen
was wel in usa

verder e-bay in de gaten en andere 2dehands websites
op tweakers komen ze ook regelmatig voorbij
maar onze markt is beperkt natuurlijk

• petervandamned

Er zijn verschillende fabrikanten met andere ontwerpen aan het spelen
zelf gebruik ik meerdere om dit te bereiken.
erik9287nl schreef op 27 november 2003 @ 14:56:
Weet iemand ook de afmetingen van de kale unit, dus zonder behuizing. Omdat ik een chieftec dragon bezit, en ik aan het sparen ben voor een 2e hands Prom zou ik van een oude chieftec kast een unit eronder willen maken. Maar dan moet ik wel weten of dit met de breedte wel uitkomt.
breedte is zo rond de 19 cm
in een chieftech kast moet dat zonder problemen lukken
er zijn meerdere hier op dit forum warbij dat gelukt is
Buzz_NL schreef op 27 november 2003 @ 15:12:
Hmmmm....zeer cool letterlijk en figuurlijk ;)

waarschijnlijk kan je volgend jaar zo een Vapochill of prom set aanschaffen.
vapochill (asetek) kondigde jaren terug al aan dat ze dual gingen bouwen, wat nooit gedaan is
prometeia (nVENTIV) heeft volgens mij deze plannen ook niet

het worden dus echt de nieuw komers

• Buzz_NL
Waarschijnlijk wel, als je kijkt naar WC dan zijn met name de gewone jongens die een bedrijfje hebben opgezet en de beste spullen op de mark verkopen(bv.Cathar)

Ik verwacht een soort gelijke ontwikkeling op het gebied van Phase Change. als dat gebeurt stap ik van WC over op PC

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 19:28

Exigence

dnkroz

Buzz_NL schreef op 27 november 2003 @ 16:12:
Waarschijnlijk wel, als je kijkt naar WC dan zijn met name de gewone jongens die een bedrijfje hebben opgezet en de beste spullen op de mark verkopen(bv.Cathar)

Ik verwacht een soort gelijke ontwikkeling op het gebied van Phase Change. als dat gebeurt stap ik van WC over op PC
Zodra ik genoeg geld heb komt er zo spoedig mogelijk een phager deze kant op :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zijn er nog dingen die je echt in de gaten moet houden als je zo'n ding 2e hands ergens op de kop wilt tikken?

(Voor mij nu nog niet aan de orde, alhoewel ik graag ooit zo'n koelertje thuis wil hebben ;))

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

als ik ooit t geld ervoor over heb, dan staat er zeker en PaCh bij mij in huis :P maarjah, voorlopig als scholier zijnde zal dat er wel niet van komen. aangezien ik nog een rijbewijs moet gaan halen enzo. Maar t lijkt me heerlijk speelgoed :P Alleen al om aan kennissen te vertellen "mijn procc. is -40c B) " nu al heb ik regelmatig mensen die verbaast staan te kijken als ik vertel dat me PC WC'ed is :)
Maar komt er eigenlijk nog geluid van de compressor? en hoeveel is dat ongeveer? want je hebt aleen dan de fan+ compressor die geluid maken?

Verwijderd

en hoeduur is zo'n 2e hands Phase change ding dan?

• petervandamned
Twynn schreef op 27 november 2003 @ 18:06:
Zijn er nog dingen die je echt in de gaten moet houden als je zo'n ding 2e hands ergens op de kop wilt tikken?

(Voor mij nu nog niet aan de orde, alhoewel ik graag ooit zo'n koelertje thuis wil hebben ;))
Naar de algemene staat kijken, helaas kopen sommige deze zonder na te denken. Gewoon poen te veel, die klooien er wat mee op de verkeerde manier. Ik geloof er heilig in dat Danfloss geen slechte compressors bouwt voor deze doeleinden. Een geknikte hose is natuurlijk nooit geen goed teken maar als de prijs laag genoeg, gewoon doen. Valt best te fixxen voor een redelijk bedrag of een vriendelijk mede gotter. Ik heb er zelf ook al een paar opgekocht in het buitenland van mensen die er niks mee konden en ze draaien allemaal weer.

Vapoos en proms kun je zonder mobo starten om te kijken of ze wel werken.
hiervoor wil ik best eens wat piccies maken om dit te laten zien! Of een filmpje
Dit wil nog niet zeggen dat ze 100% zijn. Gebroken en of gekankte spullen zullen snel hun gas kwijt raken en zeer weinig doen. Te weinig gas zal weinig voorkomen maar dat valt bij te vullen.

Vraag ook waarom ze hem verkopen.
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 18:54:
en hoeduur is zo'n 2e hands Phase change ding dan?
Vanaf een 200 euro tot zo'n 700 euro
afhankelijk wat erbij zit en staat van onderhoud
_ferry_ schreef op 27 november 2003 @ 18:42:

Maar komt er eigenlijk nog geluid van de compressor? en hoeveel is dat ongeveer? want je hebt aleen dan de fan+ compressor die geluid maken?
de laatste proms zijn erg stil in tegenstelling tot de 1
vapoos zijn altijd redelijk stil geweest

hou hier ook weer rekening mee net als bij gewone koeling, hoe minder geluid hoe minder de koeling, hoe minder de overclockbaarheid. Dit alles in een stress/gebruiks situatie

[ Voor 26% gewijzigd door petervandamned op 27-11-2003 19:04 ]

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Ik wil misschien ook nog een prometeia gaan kopen , maar ik heb hetzelfde probleem als _ferry_, geld te kort en rijbewijs zit er aan te komen.. :P

Misschien van de zomer en dan er een amd 64 onder stoppen (6)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

Ik wil wel even reageren op die mach2 :)

Die -57 is NIET wat het lijkt (helaas). de echte temp, ligt een 10 graden hoger (nog zeer lekker). Die tempsensor is dusdanig slecht (ja, "matig" is veel te zwak uitgedrukt), dat hij meer af gaat wijken hoe verder hij onder de -30 komt.

Ook is het software gebeuren rond de mach2 niet ideaal. De heatpad aan de achterkant werkt goed tegen condens, maar het verlaagt (helaas) wel de prestatie van je systeem. Maar, dit is makkelijk op te lossen met een mach1 kit of een groot stuk neopreen (wat je bij menige winkel kan kopen waar je de prommy ook koopt).
Het display zit er helaas ook niet standaard bij. Een voordeel van de mach2 is dat hij wel iets betere prestaties levert onder grote load (meer dan 150w) en ook wat stiller is door de betere fans die er in zitten :)

Al met al, ik denk dat je (nieuw/2e hands) beter af kan gaan op een prommy mach1. Deze zal je ook meer tegenkomen omdat er veel mensne zijn die overgestapt zijn op een mach2. Mijne heb ik een maand geleden ofzo gekocht voor 450 euro (incl de kast die er bovenop zat, een atx conditioner om de stroom naar het mobo af te sluiten als een mobo de reset niet vasthoud, en een p4 kit).

Nette prijs al zeg ik het zelf.

Pasgeleden stond er in V&A eentje te koop voor 350euro :)

[ Voor 8% gewijzigd door Epsilon op 27-11-2003 20:31 ]

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

dan heb je zeker nog nooit gehoord van phase change waterkoeling
maakt minder geluid dan een prom en je kan er van alles aanhangen zelfs 2 pc`s :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ralleman/waterkoeling/Haeg-Li/Haeg-Li.JPG

Verwijderd

Epsilon schreef op 27 november 2003 @ 20:28:

Die -57 is NIET wat het lijkt (helaas). de echte temp, ligt een 10 graden hoger (nog zeer lekker). Die tempsensor is dusdanig slecht (ja, "matig" is veel te zwak uitgedrukt), dat hij meer af gaat wijken hoe verder hij onder de -30 komt.

Ook is het software gebeuren rond de mach2 niet ideaal. De heatpad aan de achterkant werkt goed tegen condens, maar het verlaagt (helaas) wel de prestatie van je systeem. Maar, dit is makkelijk op te lossen met een mach1 kit of een groot stuk neopreen (wat je bij menige winkel kan kopen waar je de prommy ook koopt).
Het display zit er helaas ook niet standaard bij. Een voordeel van de mach2 is dat hij wel iets betere prestaties levert onder grote load (meer dan 150w) en ook wat stiller is door de betere fans die er in zitten :)

Al met al, ik denk dat je (nieuw/2e hands) beter af kan gaan op een prommy mach1. Deze zal je ook meer tegenkomen omdat er veel mensne zijn die overgestapt zijn op een mach2. Mijne heb ik een maand geleden ofzo gekocht voor 450 euro (incl de kast die er bovenop zat, een atx conditioner om de stroom naar het mobo af te sluiten als een mobo de reset niet vasthoud, en een p4 kit).

Hoe weet je dat de temp sensor zoveel afwijkt? Alleen van dat kleine mislukte expiriment wat we gedaan hebben?

Die laatst in de V&A stond had ik op gereageerd maar kreeg niets terug.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Twynn schreef op 27 november 2003 @ 18:06:

Wat je zeker moet doen is hem aan laten zetten,desnoods neem je zelf een
pc voeding mee .
Wanneer hij het niet doet d.w.z.hij wordt niet kouder dan -40 binnen een minuut of 10 en je hebt er geen verstand van {NIET KOPEN}

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:42

Epsilon

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 21:01:
[...]

Hoe weet je dat de temp sensor zoveel afwijkt? Alleen van dat kleine mislukte expiriment wat we gedaan hebben?

Die laatst in de V&A stond had ik op gereageerd maar kreeg niets terug.
Door de kleine expiriment, wat overigens niet mislukt was (we hebben geen uiterste kunnen testen, maar dat doet neit terzaken), zag je we DUIDELIJK dat die tempsensor UBERbrak is

EERST wijkt ie af naar boven en naar mate het kouder wordt, wijkt ie af naar beneden. Als dit bij een paar graden bleef en over de gehele range hetzelfde, ok, dan kan dat aan calibratie en contact tussen sensor en blok liggen. Maar het verschilde bijna 15 !!!! graden op het koudste punt. Zegt genoeg

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:29
Haeg schreef op 27 november 2003 @ 20:37:
maakt minder geluid dan een prom en je kan er van alles aanhangen zelfs 2 pc`s :)

[afbeelding]
Al wel over gehoord, maar nog geen info erover in de mail ;)

Verwijderd

Epsilon schreef op 27 november 2003 @ 21:47:
[...]

Door de kleine expiriment, wat overigens niet mislukt was (we hebben geen uiterste kunnen testen, maar dat doet neit terzaken), zag je we DUIDELIJK dat die tempsensor UBERbrak is

EERST wijkt ie af naar boven en naar mate het kouder wordt, wijkt ie af naar beneden. Als dit bij een paar graden bleef en over de gehele range hetzelfde, ok, dan kan dat aan calibratie en contact tussen sensor en blok liggen. Maar het verschilde bijna 15 !!!! graden op het koudste punt. Zegt genoeg
De tempsensor zit in de kop, onze tempsensor zat aan de ene kant tegen de kop en aan de andere kant tegen de lucht, dan gaat de andere tempsensor natuurlijk ontzettend afwijken omdat ie snel opwarmt door de lucht, maar binnenin wordt het natuurlijk kouder.

De tempsensor die tegen de lucht aan zit bereikt ook eerder de minimale tempratuur terwijl het binnenin nog kouder wordt.

Ook omdat we geen stabiele temp hebben kunnen krijgen is het expiriment echt totaal niet betrouwbaar, je moet zoiets meten met een stabiele temp anders door de schommelingen wijken de sensoren allebei af.

Ook zat er geen koelpasta tussen de sensor en de kop dus dat zorgt ook voor een groot verschil.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Vatt schreef op 27 november 2003 @ 22:25:
[...]

Al wel over gehoord, maar nog geen info erover in de mail ;)
Jij ziet ook alles he :) hij was ook vanmiddag pas klaar.
Ik ga dit weekend hcc ' en dan zie ik hoop ik ook een geschikte kast voor je.

• petervandamned
Haeg schreef op 27 november 2003 @ 20:37:
[...]

[afbeelding]
De Haeg chiller heb ik in test fase wel eens uitgeprobeerd en zal zeker een aangename aanvulling zijn op de standaard verkrijgbare producten. Misschien binnen kort een vergelijkings test maken tussen een water-chiller en prom.
Epsilon schreef op 27 november 2003 @ 20:28:

Ik mag aannemen dat je met meerdere m2 gewekt heb ;) Zoniet dan is 1 experiment een te vroege conclusie om dit voor alle m2 te zeggen :)
De m1 kan je tenminste nog calibreren. Ik heb wel eens in een gesprek met nVENTIV aan gekaart dat ik de oude display op de m2 wilde monteren maar dat is volgens hun niet nodig meer. Ik mag aannemen dat ze in Denemarken ook geijkte meters gebruiken.

Voor 350 euro zou ik zeker goed kijken of alles goed is
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 22:42:
[...]

De tempsensor zit in de kop, onze tempsensor zat aan de ene kant tegen de kop en aan de andere kant tegen de lucht, dan gaat de andere tempsensor natuurlijk ontzettend afwijken omdat ie snel opwarmt door de lucht, maar binnenin wordt het natuurlijk kouder.

De tempsensor die tegen de lucht aan zit bereikt ook eerder de minimale tempratuur terwijl het binnenin nog kouder wordt.

Ook omdat we geen stabiele temp hebben kunnen krijgen is het expiriment echt totaal niet betrouwbaar, je moet zoiets meten met een stabiele temp anders door de schommelingen wijken de sensoren allebei af.

Ook zat er geen koelpasta tussen de sensor en de kop dus dat zorgt ook voor een groot verschil.
Hoe leuk zo,n discussie ook kan worden, misschien beter om deze voort te zetten in de andere prometeia topic,s.

Ik zie nu andere mensen reageren in dit topic die normaal in prometeia/vapochill topics nog niet reageren. Gewoon omdat ze zo,n apparaat niet hebben en voor hun is dit topic een beetje. :)

• Buzz_NL
Ik heb wel van waterchillers gehoort, alleen nog niet in werking gezien.
maar hoe voorkom je dat het water bevriest? beetje anti-vries door het water?

Als ik het goed begrijp is waterchillen het met phase change(koelkast, vriezer) je Rad koelen :?

Verwijderd

Nee, je hebt gewoon een 'koud-water-bron', en that's it. Dat koude water verwerk je alsof je een gewoon waterkoelsysteem hebt. De waterchiller komt dus in plaats van de rad.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Buzz_NL schreef op 28 november 2003 @ 08:46:
Ik heb wel van waterchillers gehoort, alleen nog niet in werking gezien.
maar hoe voorkom je dat het water bevriest? beetje anti-vries door het water?
Antivries zou kunnen, maar dat verlaagt de koelcapaciteit van water, en wil je een lage temperatuur halen waarbij de vloeistof toch echt vloeibaar blijft dan kun je beter uitkijken naar andere vloeistoffen..

DaBit heeft ook hier ooit naar gekeken.. Ik geloof dat een mengsel met methanol in ieder geval nog vrij goed was..

Zie ook [rml][ OC] Koelvloeistof, -18 en stroperigheid[/rml] en [rml][ WC] Water vs. water/methanol: benchmark[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door Twynn op 28-11-2003 10:38 ]

Pagina: 1