[SHELL] Conditional reboot router

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met twee problemen:
[1] Ik ben absoluut hopeloos in scripting
[2] Ik heb een Vigor2600W die z'n PAT-tables vern**kt.

Achter de router hang een LAN en in dat LAN een Debian-servertje, waarop o.a. een website draait.
Daar de router een webinterface heeft, heb ik die verplaatst naar een andere poort dan 80, en alles dat op poort 80 binnenkomt, moet middels NAT/PAT naar de server.
Kijk ik in mijn active NAT-tables, dan behoort er dit te staan:
Index Protocol Public Port Private IP Private Port
1 6 443 192.168.22.2 443
2 6 80 192.168.22.2 80

Niets aan de hand, ware het niet dat om de zoveel tijd IP-adres 192.168.22.2 veranderd in 0.0.22.2, hetgeen mijn website dus onbereikbaar makt :(

Ik wil een script maken, dat middels een telnet-sessie inlogt, het commando sys nat uitvoert en de output checkt op het voorkomen van de waarde 192.
Komt dat voor, dan is er niets aan de hand en kan de sessie afgeslote worden.
Komt dat niet voor (ergo: de NAT-tabellen zijn corrupt), dan moet het commando sys reboot gegeven worden.

Dit klinkt allemaal heel eenvoudig en zal het ook wel zijn, maar niet voor mij dus :'(

Alvast bedankt!

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ik kan je verder niet helpen, maar ik denk dat dit in het Operating System deel van het forum moet. Heb het al gereport btw...

[ Voor 3% gewijzigd door OkkE op 27-11-2003 13:09 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Misschien is het handig om erbij te vermelden in welke taal/op welk OS dat scriptje moet draaien, en wat je allemaal al zelf geprobeerd hebt?

• The Jester

The Jester

Topicstarter
In principe is het mij om het even of een een shell-script is (BASH), Perl of Python.
Daar ik alleen wat van shell-scripting afweet heb ik dat geprobeerd. Ik kom wel met een telnet de router in, maar dan staat het script in de background o.i.d. want ik zit dan op de telnet-prompt van mijn router.
Ik snap bij god niet hoe ik dan geautomatiseerd commando's kan laten uitvoeren....

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Als jij het al niet snapt, hoe moeten wij jou uitleg dan snappen? :?

Ik kan er in ieder geval geen touw aan vastknopen wat je nu wil en of het hier wel of niet thuishoort.

Wat je wil kan in ieder geval relatief eenvoudig met VB, C, C++ of wat dan ook door simpelweg een standaard TCP connectie te openen en daar wat cleartext commando's overheen te versturen of te lezen. Je zoekt dan naar 'sockets'.

Wat je in dat geval wilt voor je proggie stap voor stap:
• Connect aan router poort 23
• Stuur username, stuur password
• Flush alle output
• Stuur 'sys nat'
• Lees alle output uit en parse die op zoek naar 192
• Stuur conditioneel 'sys reboot'
• Close connection

Professionele website nodig?

• The Jester

The Jester

Topicstarter
Wat jij net opsomde is idd precies wat ik wil
(Geen VB natuurlijk, want het draait op een Linux-bak).

Probleem is dus, dat ik bij god niet weet HOE ik die commands/responses kan
sturen/afvangen, want eenmaal in de telnet-prompt van de router kan ik e.e.a. alleen maar met 't keyboard afhandelen en het is toch echt de bedoeling dat een script dit voor mij af kan handelen...

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2025
klinkt als sockets.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:32

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

batch topics horen in WOS of NOS, niet in PW

Ik kreeg van collega moto-moi dit berichtje:
Deze wil ik niet in NOS hebben, maar hij mag wel een nieuw topic maken, met een wat betere openingsposting..
check voor je je topic daar opent eerst even de NOS FAQ :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Mjah ik probeerde nog te polsen of ik er echt niet een P&W topic van kon maken, maar idd als je niet kunt of wilt programmeren gaat het niet opschieten nee :)

Op naar Non-Windows Operating Systems dus :P

Professionele website nodig?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.