Toon posts:

[W2K] Printer toevoegen dmv loginscript -> probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal:
Ik ben netwerkbeheerder op een school, hier maak ik gebruik van mandatory profiles. Ik heb in totaal 2 profielen voor alle gebruikers, profiel voor leerlingen en een profiel voor leerkrachten.
Als ik een (local)printer toevoeg met de administrator dan zien alle gebruikers op de desbetreffende computer die printer. Enkel als ik een netwerkprinter toevoeg dan is die printer niet beschikbaar na inloggen met een gebruiker. Om dit op te lossen ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om dit te automatiseren in het loginscript.

Wat is mogelijk:
• Printer toevoegen dmv rundll32 icm printui.dll
Bron: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;189105
code:
1
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /?

• Printer toevoegen dmv con2prt.exe uit de Windows NT Zero Administration Kit
Bron: http://support.microsoft.com/?kbid=181663
code:
1
con2prt /c \\server\sharename

• Printer toevoegen met kix32 loginscript
code:
1
ADDPRINTERCONNECTION('\\server\sharename')

De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 1:
Mainserver:
- Intel P4 1,7ghz
- 512ddr ecc
- 60GB SCSI RAID Mirror
- 60GB Onstream SCSI
- rest nvt
- Windows 2000 Small Buisness Server - SP4

Printerserver:
- Intel P3 700
- 256mb sdram
- Windows 2000
- HP Deskjet 970cxi

Clientcomputer's:
- Windows 2000

De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 2:
Mainserver:
- Dell Poweredge 1500SC
- Intel P3 1,2ghz
- 512MB SDRam - ECC
- 18GB SCSI RAID Mirror + Hot Swapable
- 2x 60GB SCSI
- 24GB HP Tapestreamer
- Windows 2000 Small Buisness Server

Printerserver:
- Intel P2 400mhz
- 128mb sdram
- 4gb hdd
- Windows 2000 Server

Clientcomputer's:
-Windows 2000

De Hard/Softwareconfiguratie thuis:
Workstation 1:
- AMD Athlon XP 1800+
- 512MB DDR
- 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4
- Epson stylus photo 8nogiets(meen ik :X )

Workstation 2:
- AMD Duron 700
- 256MB SDRAM
- 2x 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4

Wat heb ik geprobeerd en waar loop ik tegenaan:
Ik ben begonnen met testen in het thuisnetwerk, als ik dan vanuit hier een printer toevoeg dan werkt alles perfect(!!). Zodra ik een printer in gebouw 1 of 2 wil toevoegen aan een Windows 2000 Client dan krijg in continu de melding dat hij de printer niet kan vinden, en als ik met het commando1 ga kijken op de computer dan zie ik wel degelijk de printer staan, dus ik krijg met het toevoegen2 een fout.

Command 1:
code:
1
net view \\printerserver

Command 2:
code:
1
con2prt /c \\printerserver\printernaamdieuitcommandeenkomt

Waarom via con2prt.exe :?
Ik wil in dit netwerk geen KIX32 hebben(ik vind het voor amateurs :+ ), en gebruik maken van rundll32.exe icm printui.dll vind ik niet echt netjes werken. Con2prt.exe werkt gewoon 10x zo simpel en het is daar speciaal voor gemaakt.

De vraag:
Waar kijk ik overheen en waarom werkt het thuis wel en op bijde gebouwen(compleet geschijden netwerken, vpn asap) niet?
Het enige verschil is dat ik thuis zit als local admin en hiet op het werk als dienstverlener(groepen dienstverlening+administrator+systeembeheer). Het zou geen rechten probleem mogen zijn (maar ik sluit het niet uit) want als ik of een andere gebruiker de printer toevoeg via Instellingen->Printers dan werkt het WEL.
Ik heb het ook getest met de gebruiker administrator en daar wil het ook niet werken, en het lijkt me dat die gebruiker wel voldoende rechten heeft :+
Namens 200 leerlingen en 65 personeelsleden 1000 maal dank :Y)
offtopic:
Groepen Systeembeheerder en Administrator is een verschil als ik kijk met ifmember.exe, administrator laat hij niet zien, daarom systeembeheer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 12:13 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Ad. 1. Nogal wiedes. Als jij als beheerder een netwerkprinter toevoegt, is die alleen voor de beheerder (bij locale printers is dat anders). De netwerkprinter wordt in het profiel van betreffende gebruiker toegevoegd.

Ad. 2. Kix32. Voor amateurs? Daar zul je moeten uitkijken, temeer deze bewering niet te staven is...!!! Ik heb gewerkt bij bepaalde overheidsinstellingen en daar werd volop gewerkt met KIX32! Je kunt me niet vertellen dat daar een stelletje amateurs werkt!!! Niet bedoeld om je af te zeiken, maar ik krijg het gevoel dat je in dat opzicht niet weet waar je het over hebt...
Dat je geen kix wil hebben, moet je zelf weten...

Ad. 3. Bijde en geschijden behoren alletwee geschreven te worden met EI.

Ad. 4. Je geeft zelf al aan dat het wellicht een rechtenprobleem zou kunnen zijn. Je sluit dat zelfs niet uit. Waarom niet eerst dat controleren? Het wel voor de hand liggend...
Tevens zeg je het volgende: "Ik heb het ook getest met de gebruiker administrator en daar wil het ook niet werken, en het lijkt me dat die gebruiker wel voldoende rechten heeft."
Heb je dat getest met een local admin of domain admin?

Oh ja, waarom niet toevoegen via een policy?

[ Voor 3% gewijzigd door Nulnulnix op 27-11-2003 12:28 ]

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
De netwerkprinter wordt in het profiel van betreffende gebruiker toegevoegd.
Nou we maken hier gebruik van 2 profielen, en ik kan niet meer profielen maken(kan wel, maar dat wil ik gezien de omstandigheden niet hebben).
Kix32. Voor amateurs?
Nee het is alles behalve voor amateurs, dat ik batch kies boven kix heeft zo zn redenen.
Je geeft zelf al aan dat het wellicht een rechtenprobleem zou kunnen zijn. Je sluit dat zelfs niet uit. Waarom niet eerst dat controleren?
Zover ik weet is het geen rechten probleem want mijn localadmin(op client computer) en netadmin(active directory) geven het zelfde probleem. De rechten zijn goed ingesteld op de printer(zover ik kan zien).
Ik mag dan wel systeembeheerder zijn, maar een officiële/echte systeembeheerdersopleiding heb ik niet gehad.

Welke rechten moet ik toekennen aan een printer zodat hij werkt via dit scriptje? Handmatig werkt het WEL dus rechtenprobleem lijkt me nvt(en zeker niet als ik als administrator ingelogged ben).
Oh ja, waarom niet toevoegen via een policy?
Als gebruiker X inlogged in de printergroep ICT dan moet die gebruiker de printer in het ictlokaal zien. Als gebruiker X inlogt op een computer die bij de administratie staat dan moet hij de printer van de administratie zien.
Dit doe ik dmv deze code:
code:
1
2
FOR /F "tokens=1 delims=-" %%A IN ('ECHO %COMPUTERNAME%') 
DO SET COMPUTERGROUP=%%A
de DO staat op de zelfde regel, anders layout vern**kt
De computernamen hier zijn b.v.
ICT-LL1
ADM-Receptie
ADM-Finantien
OLC-LL1
OLC-LK (lk = leerkracht)

Met de bovenstaande code krijg ik de groepnaam van de computer te zien(b.v. ICT). Dan kan ik met een if de printer toevoegen.

[edit]
Ik heb even alle grouppollicy's nagelopen, daar staan alle printer rules op standaard(not configured).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
miniscule kick ;)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-09 15:28

mutsje

Certified Prutser

Waarom publish je ze niet gewoon in Active Directory en laat de gebruikers ze gewoon kiezen. Dit betekend 1 keer een profile aanpassen van zo'n user en klaar. Niks geen login scripts en dergelijke. Ook kun je ze volgens mij via een policy toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 02 december 2003 @ 08:48:
Waarom publish je ze niet gewoon in Active Directory en laat de gebruikers ze gewoon kiezen.
Grappig, gebruikers zijn erger dan n00bs. Het moet werken en dan wel vanzelf.
Dit betekend 1 keer een profile aanpassen van zo'n user en klaar. Niks geen login scripts en dergelijke.
Er zijn 8 hoofdgroepen (incl leerlingen) en ik heb geen zin om voor iedereen een apart profiel te maken (of voor iedere groep). Dus ik heb er even voor moetten kiezen om 2 profielen te gebruiken. personeel en leerlingen.
Ook kun je ze volgens mij via een policy toevoegen.
Nvt, zelfde verhaal. En dan zit ik nog met het probleem dat ik niet weet welke printer waar moet, dat heb ik nou voor al (99%) werkend.

Over het probleem zelf, het is opgelost.
IPV de sharename (net als mappen sharen) moet je de printernaam gebruiken, logisch :/

Ik haal dmv deze code de computergroep uit een computernaam:
code:
1
FOR /F "tokens=1 delimn=-" %%F IN ("%computername%") DO SET computergroup=%%F

Dus dit geeft dit effect:
ICT-LL1 -> ICT
ADM-RECEPTIE -> ADM

Hierna verwijs ik door dmv een GOTO Printer%COMPUTERGROUP% en ik heb de printers voor computers in de groep X. Dit kan vast wel slimmer, maar hoe?
De gebruiker hoeft dus NIETS te doen en kan zonder moeite printen.
Pagina: 1