Het verhaal:
Ik ben netwerkbeheerder op een school, hier maak ik gebruik van mandatory profiles. Ik heb in totaal 2 profielen voor alle gebruikers, profiel voor leerlingen en een profiel voor leerkrachten.
Als ik een (local)printer toevoeg met de administrator dan zien alle gebruikers op de desbetreffende computer die printer. Enkel als ik een netwerkprinter toevoeg dan is die printer niet beschikbaar na inloggen met een gebruiker. Om dit op te lossen ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om dit te automatiseren in het loginscript.
Wat is mogelijk:
• Printer toevoegen dmv rundll32 icm printui.dll
Bron: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;189105
• Printer toevoegen dmv con2prt.exe uit de Windows NT Zero Administration Kit
Bron: http://support.microsoft.com/?kbid=181663
• Printer toevoegen met kix32 loginscript
De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 1:
Mainserver:
- Intel P4 1,7ghz
- 512ddr ecc
- 60GB SCSI RAID Mirror
- 60GB Onstream SCSI
- rest nvt
- Windows 2000 Small Buisness Server - SP4
Printerserver:
- Intel P3 700
- 256mb sdram
- Windows 2000
- HP Deskjet 970cxi
Clientcomputer's:
- Windows 2000
De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 2:
Mainserver:
- Dell Poweredge 1500SC
- Intel P3 1,2ghz
- 512MB SDRam - ECC
- 18GB SCSI RAID Mirror + Hot Swapable
- 2x 60GB SCSI
- 24GB HP Tapestreamer
- Windows 2000 Small Buisness Server
Printerserver:
- Intel P2 400mhz
- 128mb sdram
- 4gb hdd
- Windows 2000 Server
Clientcomputer's:
-Windows 2000
De Hard/Softwareconfiguratie thuis:
Workstation 1:
- AMD Athlon XP 1800+
- 512MB DDR
- 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4
- Epson stylus photo 8nogiets(meen ik
)
Workstation 2:
- AMD Duron 700
- 256MB SDRAM
- 2x 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4
Wat heb ik geprobeerd en waar loop ik tegenaan:
Ik ben begonnen met testen in het thuisnetwerk, als ik dan vanuit hier een printer toevoeg dan werkt alles perfect(!!). Zodra ik een printer in gebouw 1 of 2 wil toevoegen aan een Windows 2000 Client dan krijg in continu de melding dat hij de printer niet kan vinden, en als ik met het commando1 ga kijken op de computer dan zie ik wel degelijk de printer staan, dus ik krijg met het toevoegen2 een fout.
Command 1:
Command 2:
Waarom via con2prt.exe
Ik wil in dit netwerk geen KIX32 hebben(ik vind het voor amateurs
), en gebruik maken van rundll32.exe icm printui.dll vind ik niet echt netjes werken. Con2prt.exe werkt gewoon 10x zo simpel en het is daar speciaal voor gemaakt.
De vraag:
Waar kijk ik overheen en waarom werkt het thuis wel en op bijde gebouwen(compleet geschijden netwerken, vpn asap) niet?
Het enige verschil is dat ik thuis zit als local admin en hiet op het werk als dienstverlener(groepen dienstverlening+administrator+systeembeheer). Het zou geen rechten probleem mogen zijn (maar ik sluit het niet uit) want als ik of een andere gebruiker de printer toevoeg via Instellingen->Printers dan werkt het WEL.
Ik heb het ook getest met de gebruiker administrator en daar wil het ook niet werken, en het lijkt me dat die gebruiker wel voldoende rechten heeft
Namens 200 leerlingen en 65 personeelsleden 1000 maal dank
Ik ben netwerkbeheerder op een school, hier maak ik gebruik van mandatory profiles. Ik heb in totaal 2 profielen voor alle gebruikers, profiel voor leerlingen en een profiel voor leerkrachten.
Als ik een (local)printer toevoeg met de administrator dan zien alle gebruikers op de desbetreffende computer die printer. Enkel als ik een netwerkprinter toevoeg dan is die printer niet beschikbaar na inloggen met een gebruiker. Om dit op te lossen ben ik gaan zoeken naar mogelijkheden om dit te automatiseren in het loginscript.
Wat is mogelijk:
• Printer toevoegen dmv rundll32 icm printui.dll
Bron: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;189105
code:
1
| rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /? |
• Printer toevoegen dmv con2prt.exe uit de Windows NT Zero Administration Kit
Bron: http://support.microsoft.com/?kbid=181663
code:
1
| con2prt /c \\server\sharename |
• Printer toevoegen met kix32 loginscript
code:
1
| ADDPRINTERCONNECTION('\\server\sharename') |
De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 1:
Mainserver:
- Intel P4 1,7ghz
- 512ddr ecc
- 60GB SCSI RAID Mirror
- 60GB Onstream SCSI
- rest nvt
- Windows 2000 Small Buisness Server - SP4
Printerserver:
- Intel P3 700
- 256mb sdram
- Windows 2000
- HP Deskjet 970cxi
Clientcomputer's:
- Windows 2000
De Hard/Softwareconfiguratie op gebouw 2:
Mainserver:
- Dell Poweredge 1500SC
- Intel P3 1,2ghz
- 512MB SDRam - ECC
- 18GB SCSI RAID Mirror + Hot Swapable
- 2x 60GB SCSI
- 24GB HP Tapestreamer
- Windows 2000 Small Buisness Server
Printerserver:
- Intel P2 400mhz
- 128mb sdram
- 4gb hdd
- Windows 2000 Server
Clientcomputer's:
-Windows 2000
De Hard/Softwareconfiguratie thuis:
Workstation 1:
- AMD Athlon XP 1800+
- 512MB DDR
- 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4
- Epson stylus photo 8nogiets(meen ik
Workstation 2:
- AMD Duron 700
- 256MB SDRAM
- 2x 80GB 7200rpm
- Windows 2000 SP4
Wat heb ik geprobeerd en waar loop ik tegenaan:
Ik ben begonnen met testen in het thuisnetwerk, als ik dan vanuit hier een printer toevoeg dan werkt alles perfect(!!). Zodra ik een printer in gebouw 1 of 2 wil toevoegen aan een Windows 2000 Client dan krijg in continu de melding dat hij de printer niet kan vinden, en als ik met het commando1 ga kijken op de computer dan zie ik wel degelijk de printer staan, dus ik krijg met het toevoegen2 een fout.
Command 1:
code:
1
| net view \\printerserver |
Command 2:
code:
1
| con2prt /c \\printerserver\printernaamdieuitcommandeenkomt |
Waarom via con2prt.exe
Ik wil in dit netwerk geen KIX32 hebben(ik vind het voor amateurs
De vraag:
Waar kijk ik overheen en waarom werkt het thuis wel en op bijde gebouwen(compleet geschijden netwerken, vpn asap) niet?
Het enige verschil is dat ik thuis zit als local admin en hiet op het werk als dienstverlener(groepen dienstverlening+administrator+systeembeheer). Het zou geen rechten probleem mogen zijn (maar ik sluit het niet uit) want als ik of een andere gebruiker de printer toevoeg via Instellingen->Printers dan werkt het WEL.
Ik heb het ook getest met de gebruiker administrator en daar wil het ook niet werken, en het lijkt me dat die gebruiker wel voldoende rechten heeft
Namens 200 leerlingen en 65 personeelsleden 1000 maal dank
offtopic:
Groepen Systeembeheerder en Administrator is een verschil als ik kijk met ifmember.exe, administrator laat hij niet zien, daarom systeembeheer.
Groepen Systeembeheerder en Administrator is een verschil als ik kijk met ifmember.exe, administrator laat hij niet zien, daarom systeembeheer.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 12:13 ]