Toon posts:

thin clients , voor en nadelen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ze willen hier op mijn werk thin client's
ik heb nu een netwerk waar 1454 leerlingen inloggen.
met de thin client's komt er weer een server bij en die pushed alle programma's
maar wat zijn daar de voordelen van en de nadelen ???
wel moeten cd cd-rom's in de thin client's zitten en dat moet werken....

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

afaik heb je niet direct mogelijkheden tot cd-roms in je Thin Clients.
Wat ik wel gezien heb zijn Thin Clients van Sun. Die zijn erg mooi en hebben ook audio en 4x usb op de thinclients. (Sun's oplossing is alleen klote, omdat hun gebruikte protocol hun eigen server nekt als er te veel mensen te gelijkertijd werken).

Bij mijn vriendin op haar werk heb ik begrepen uit haar klachten dat die thin clients nog wel eens out-of-sync raken met de server. Nu weet ik helaas niet wat voor hardware ze gebruiken (thin clients en server-back-end) dus ik mag hier eigenlijk niet al te veel over oordelen.

Gezien er oplossingen zijn die USB naar de thin clients kunnen brengen, zal je ook vast wel een cd-rom oplossing hebben bij een thin client. (Waarom hebben leerlingen trouwens cd-roms nodig??? Al je software is voor geinstalleerd, daat is 1 van de mooie ideeen met thin clients...).

1 advies ... bezuinig niet op de server capaciteit, zeker niet met leerlingen, die met een man of 10 en een zwik appz natuurlijk je dual Xeon achtige server nog steeds flink kunnen belasten.
suc6 ;)

I've visited the Mothership @ Cupertino

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 11:05:
Om profesionele vraagstukken aan te kunnen zal je een bepaalde basis kennis moeten hebben om die op te lossen - aangezien jij deze schijnbaar niet hebt, ga je de de adviezen die hier gegeven gaan worden niet op de juiste waarde kunnen inschatten, en is dit hele topic dus eigenlijk overbodig.

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

elevator schreef op 27 november 2003 @ 11:50:
[...]

Om profesionele vraagstukken aan te kunnen zal je een bepaalde basis kennis moeten hebben om die op te lossen - aangezien jij deze schijnbaar niet hebt, ga je de de adviezen die hier gegeven gaan worden niet op de juiste waarde kunnen inschatten, en is dit hele topic dus eigenlijk overbodig.
Sorry hoor, maar dit klinkt nogal onzinnig. Hoe kom je in godsnaam aan basiskennis als je er meteen al van uitgaat dat iemand adviezen niet op de juiste waarde kan inschatten. Misschien is het beter om GoT dan op te doeken.
Kennis dien je te vergaren door veel aanwijzingen te krijgen/op te zoeken. Op een gegeven moment begin je echt wel de 'rode lijn' te zien, maar misschien gaat dat bij jou niet zo. Gelukkig bij de meeste mensen wel.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

precies...
elevator, jij bent ook niet pratend, lopend en rekenend uit je moeder komen wandelen... Iedereen moet ergens beginnen... En kennis vergaren van anderen (in dit geval GOT) is in mijn ogen een beter leerproces dan honderden boeken doorspitten... Ik stem vóór dit topic :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

MikeyMan schreef op 27 november 2003 @ 12:02:..
elevator, jij bent ook niet pratend, lopend en rekenend uit je moeder komen wandelen...
Dat is misschien waar, maar ik neem aan dat elevator begonnen is om een simpel stapje van de ene kant van de box naar de andere kant te doen terwijl de stijlen niet losgelaten werden en niet met de marathon van NY oid.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Thin clients...een beetje terminal server vreet 50 a 100meg geheugen per client. Ik weet niet hoeveel terminal PC's je wilt aansluiten...maar denk dat je als je met een verhouding van 1 op 2 toch een aardig servertje neer zult moeten zetten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Janoz schreef op 27 november 2003 @ 12:09:
[...]

Dat is misschien waar, maar ik neem aan dat elevator begonnen is om een simpel stapje van de ene kant van de box naar de andere kant te doen terwijl de stijlen niet losgelaten werden en niet met de marathon van NY oid.
Kan elevator dit zelf niet vertellen? Jullie moeten elkaar niet zo de hand boven het hoofd houden. Alsof niemand hier iets over thin clients kan vertellen zonder meteen marathon achtige stappen te nemen.
Maar goed, het topic gaat inderdaad de verkeerde kant op en dat kwam niet door de TS. Door wie dan wel........

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Disciplus-Simplex schreef op 27 november 2003 @ 11:58:
Sorry hoor, maar dit klinkt nogal onzinnig. Hoe kom je in godsnaam aan basiskennis als je er meteen al van uitgaat dat iemand adviezen niet op de juiste waarde kan inschatten. Misschien is het beter om GoT dan op te doeken.
Kennis dien je te vergaren door veel aanwijzingen te krijgen/op te zoeken. Op een gegeven moment begin je echt wel de 'rode lijn' te zien, maar misschien gaat dat bij jou niet zo. Gelukkig bij de meeste mensen wel.
Ik denk dat jij vergeet het onderscheid te maken tussen een training (eg: Windows voor Dummies), en het Professional Networking & Servers forum op Gathering of Tweakers.

De topicstarter noemt 3 losstaande feiten op (het aantal user (niet aantal concurrent users), dat er een server bij moet (...), en dat ze een CD-ROM moeten gebruiken). Vervolgens moet hier dan een antwoord op komen ?

Omdat een van de basis punten van GoT is, dat je zelf eerst moeite doet, en dit hier overduidelijk niet gedaan is, behoort dit topic eigenlijk vanuit den beginne al niet op GoT thuis.

Echter, zou je je over dit punt heenzetten, en toch op de topicstart in willen gaan, heb je gewoon meer informatie nodig.

Neem bijvoorbeeld dit: zoals je weet heb je Thin Clients in vele vormen en maten. Aangezien de topic starter niet aangeeft welk OS / oplossing (is het NT TSE 4.0, NT TSE 4.0 + Citrix, W2K, W2003, is het LSTP, Canaveral iQ, Tarantella?), niet aangeeft wat de eisen zijn, niet aangeeft wat de gebruiker zal moeten kunnen (wat voor applicaties), niet aangeeft wat het budget is, niet aangeeft /waarom/ ze naar thin clients willen gaan, en zo nog een heleboel dingen meer niet aangeeft, trek ik hieruit de conclusie dat de topicstarter dat zelf ook niet weet.

Hiermee kan ik dus niet anders concluderen dat dit topic dus zinloos is omdat als we hier heel goed onderbouwd gaan uitleggen (als voorbeeld even!) dat de topicstarter Windows 2003 Server nodig heeft en een professionele load balancing oplossing, de topicstarter heel goed kan zeggen. Eh. tja. maar ik zocht eigenlijk iets gratis op Linux en ik heb nog een oude PC staan met 512mb geheugen.

• Stewie!
  • Laatst online: 07:33

Stewie!

Keen must die!

Cdrom maak je toch virtueel aan op de server? Of zet zo'n cdserver rackje neer. Elke thin client een eigen cdrom geven is niet echt optimaal he?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 11:05:
maar wat zijn daar de voordelen van en de nadelen ???
wel moeten cd cd-rom's in de thin client's zitten en dat moet werken....
Wie zijn "ze", heb jij er nog iets over te zeggen ?

Beheer je in je eentje een netwerk met 1452 gebruikers ? Wat zeggen je collega beheerders er van ?

Reken op max 60 gebruikers per server (dual cpu), dus er komen wel wat meer servers bij dan je vermoed. Daarbij "pushed een TS geen apps naar de thin clients maar worden ze gepublished.

Als je thin clients gaat gebruiken moet je geen cd drives willen !

Je noemt het aantal leerlingen, vertel eens om hoeveel werkplekken het gaat.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Eerlijk gezegd sluit ik mij aan bij Elevator.
TS kan natuurlijk met google al het nodige voorwerk verrichten (topics genoeg op het internet). Ook zou hij de bibliotheek kunnen induiken. Het is duidelijk dat TS zich niet geheel confirmeerd aan de policies.

Maar goed, afgezien daarvan heeft hij ook niet helemaal ongelijk om eens hier op GoT zich al wat te informeren...

TC's hebben id normaliter géén CD-rom drive, dat is juist het concept van die dingen. Je zou wel achteraf via USB eentje kunnen aansluiten.
Ik heb verschillende malen met de TC's gewerkt, maar nog nooit echt tegen problemen aan gelopen.

Nadelen:
- het kost bandbreedte, hoewel dat nog best meevalt.
- je hebt een server nodig met het nodige aan resources.
- netwerk + infrastructuur moet stabiel zijn
- zorg voor redundantie, dus 1 extra server (evt in een cluster), valt 1 server uit dan zit direct iedereen zonder werk...

Voordelen:
- scheelt heel veel onderhoud
- weinig mechanische onderdelen in een TC, dus weinig/geen slijtage

Mja, dit zijn maar een paar puntjes waar ik zo even aan dacht. Er zijn er meer, natuurlijk (maar dan moet ik echt gaan denken en met stevige koppijn heb ik daar even geen zin in...).

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
sorry sorry sorry.
als ik jullie ogen niet genoeg voorbereiding heb gedaan.
heb ik wel gedaan moet ik dan de volgende X alle site's neerzetten ???
en ik ben een systeem/netwerkbeheerder weet genoeg over w2k AD enz enz enz
maar niet over thin client's
daarom vraag ik het dus hier zodat ik wat feedback heb.
daar is een forum voor denk ik.
maar ik weet genoeg, dus deze topic kan dicht :)

Verwijderd

Topicstarter
sorry las niet alle post's van dat ik niet alle info gaf :(

er moeten TC komen om in elk lokaal een pc te hebben die :
1. internet op kan
2. word enz enz enz
3. Multimedia toepassingen
4. cd-rom's ( of over netwerk )
5. moet w2k op staan server is w2k met AD
er staat nu een server met AD , hoe fix het dan dat die met de TC server goed alles bij houd ?
want als ze nu inloggen dan krijgen ze een scherm met wat ze wel en niet kunnen.
en ook hun eigen"home" directory.
en als ze op een TC inloggen moet dit dus ook kunnen.
we zijn aan het kijken wat de beste oplossing is.
of 30 TC met 1,2 servers'
of 1 nieuwe leerling server ( staat nu een oude en die moet toch vervangen worden ) met daarop gewoon w2k ws.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-12 20:14

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Om maar 's even ontopique te gaan:

Als je Thincliens met CD-ROM wilt moet je dus voor FAT clients gaan.
Fat clients zijn gewone pc's met bijvoorbeeld ICA clientsoftware erop. Als je 't makkelijk wilt doen, maak je die waterdicht (bijvoorbeeld met progman.exe als shell en alles verder afgeschermt, 1 icon: aan uit doe je gewoon via centrale management software) zodat je daar alvast geen gedonder kunt krijgen.
Op die manier kun je je huidige machines hergebruiken. De CD-ROM van je machines moet je delen evenals de A-drive zou je die willen gebruiken en je kunt in je loginscript zetten dat deze die shares als default aanmaakt onder een bepaalde driveletter.

Je kunt dat in bijvoorbeeld een ICA sessie gewoon je lokale drives benaderen voorzover je dat ingesteld hebt. Software installeren kan dus niet vanaf je lokale clients.

Verder: Centralised computing klinkt allemaal heel erg leuk en aardig maar houdt er wel rekening mee dat gebruikers de hele tijd liggen te zeuren over software die geïnstalleerd moet worden en dat niet alle software werkt onder bijvoorbeeld ICA (Citrix). Dit is een feit waarmee je zeker rekening moet houden.
Ook is het zo dat als er een server down gaat dat de andere meer load krijgen daardoor, de gebruikers werken in principe lokaal op de server, gaat er nog eentje down dan moet je toch al een verdomd goede loadbalancer hebben wil je dat nog op kunnen vangen. Brengt ons bij het punt van load balancing, deze is gewoon nodig wil je al je verkeer fatsoenlijk laten stromen over je netwerk.
Verder heb je natuurlijk nog een aparte file server nodig en evt. nog een aparte printserver, die laatste hoeft niet zo spectaculair te zijn, het ligt eraan hoeveel printers je hebt natuurlijk.

Ook moet je rekening houden met email, hoe gaat dat in zijn werk, welke mailserver ga je gebruiken áls je überhaupt een mailserver gebruikt... Let ook goed op welke software je installeerd op de TS-en, geeft deze niet teveel overhead.

Je zult alle bandbreedte die je tot je beschikking hebt moeten benutten, niets ongebruikt laten... Bouw daarom wel buffers in, bijvoorbeeld houd minimaal 10mbits bandbreedte over voor evt. latere toepassingen en noodvoorzieningen.

En bedenk dat gebruikers al snel geneigd zijn om te klagen over de trage snelheid van het netwerk! Meer mensen betekend meer bandbreedte en dus meer verbruik. Dus een nominaal lagere snelheid!

Natuurlijk zijn er wel voordelen ;)
Je hoeft niet meer alle pc's af te lopen voor onderhoud, is er een fatclient defect, gewoon omwisselen, no problem er is geen afhankelijke software op de clients geïnstalleerd, maar gewoon standaard software die voor elke client hetzelfde is.

Central computer heeft als voordeel dat je een dikke serverfarm hebt, die alle clients serveren. Dit heeft dus wel voordeel in hardwareaanschaf en levensduur van de hardware, als het goed is hoeven gebruikers niets te merken wanneer servers vervangen wordt. Bijhangen van servers is gewoon extreem gemakkelijk, gebruikers merken het meteen in snelheid en de last van de servers wordt meteen minder :) Anderzijds is het tegenover gesteld als je servers weg doet.

Natuurlijk heb je nu een vast budget, je hoeft immers niet meer elke zoveel jaar je clients te vernieuwen, deze kun je de komende 5 jaar minimaal laten staan, omdat zij alleen beeld en toetsenbordaanslagen doorgeven. Hoogstens je netwerkappartuur omdat die het meeste gebruikt gaat worden.

Omdat je spreekt van zoveel clients zou ik niet volledig centralised gaan werken, maar verschillende lokaties en dus ook verschillende netwerken gebruiken, dit scheelt je zoveel in capaciteit. Ook kun je bij wijze van nood op iets terug vallen. Je kunt de verschillende lokaties verbinding met een backbone van glas met routers ertussen die je desgewenst open en dicht kunt zetten. Je moet natuurlijk wel een of meerdere fileservers hebben, die kunnen dan mooi verbonden worden met je backbone. Zo creeër je redundancy binnen je netwerk.

Vooral handig omdat je best wel afhankelijk bent van je netwerk. Denk daar ook goed overna, een 10mbits netwerk forget it! 100mbit kan goed, maar toch zou ik voor 1gb gaan onderling voor de servers en tussen de backbones.

Verder onthoudt dat per gebruiker ongeveer 100 mb RAM gebruikt wordt, reken nooit te weinig maar ga altijd van meer uit, dan wordt je load namelijk wat beter verdeeld op de server. Reken ook in schrijfruimte, een gebruiker kost je ongeveer 200 mb ruimte op de server. Vergeet hier ook niet aan te denken, houdt genoeg ruimte over, het systeem moet wel blijven draaien natuurlijk ;)

Op een quad Xeon 550 met 2048mb ram, 9gb hdd draaien bijvoorbeeld 50 ~ 70 gebruiker redelijk. Op een dual Xeon 1.2 met 1024mb ram, 9 gb hdd draaien 40 ~ 60 gebruikers prima en fatsoenlijk.
Hier op af gaande zou ik kijken voor dual Xeon's met 2048mb ram met 20 gb hdd kiezen, als je dan 3 gHz. Als je bovenstaande gegevens vergelijkt zou ik uitkomen op zo'n 60 ~ 90 gebruikers per server....

Rekensommetje:
1454 / 75 = 19,38.

Gaan we uit van hele servers worden het dus 20 terminal servers... Wordt aan de krappe kant misschien dus ga uit van nog 2 erbij just to be on the safe site...
22 terminal servers.

Hiervoor heb je natuurlijk ook loadbalancers nodig, anders gaat het falikant mis met inloggen, een server gigantische load, andere bijna niets, het moet gelijk verdeeld zijn natuurlijk ;) Anders heeft die wel goede snelheiden terwijl de andere totaal niets heeft...
Voor 22 terminalservers zou je best wel eens 2 loadbalancers kunnen inzetten, als je bovendien op twee verschillende lokaties werk binnen je gebouw (zéér aan te raden vanwegen redundancy!) Dat zijn dus weer 2 servers erbij...

Daarbij nog eens file en print servers. Laten we zeggen dat elke leerling een datastorage krijgt van zo'n 50 mb, redelijk voor leerlingen lijkt mij zo (weet niet welke leerlingen dat je hebt, ga ervanuit dat er geen grafische leerlingen bijhangen)
Krijg je dus 72,6 gb, er vanuit gaande dat we naar de 100mb gaan en nog wat extra ruimte opnemen voor andere zaken zou je een storage van 175 gb kunnen nemen. Lijkt me redelijk houd je 30 gb in reserve.
Je pakt voor te beginnen 1 file server, die deze storage servereert, dit is goed mogelijk. Misschien is het verstandiger om 2 of zelfs 4 servers te pakken ivm de hoge netwerk belasting die het netwerk gaat genereren omdat alle gebruikers hierop werken.
Buitendat als je meerdere fileservers hebt, zou je taken kunnen combineren, zo zou je een server kunnen installeren als zuiver printserver, daarnaast om de printserver te ontlasten zou je een deel van je printervloot op de fileservers erbij kunnen zetten.

Je hebt natuurlijk ook nog pc's nodig voor software op uit te rollen naar de TS-sen toe.
En je hebt een mailserver nodig als je die gebruikt.
Verder zou het ook zo kunnen zijn dat je een aparte applicatieserver gebruikt om applicaties op de draaien dit is een mogelijkheid om de load van je terminalservers omlaag te brengen en zo gebruikers sneller te laten werken.

Goed tellen we even op:

2 loadbalancers voor de terminalservers.
22 terminal servers.
4 fileservers waarvan 2 ook printservers zijn.
1 printserver.

Dat zijn dus al 31 servers, een niet echt misselijke serverfarm!

We hebben het trouwens nog niet gehad over het fysieke netwerk, zorg ervoor dat je géén spanningtree hebt en dat je collisiondomains zo klein mogelijk houd. Dit allemaal bevorderd je capaciteit en je load op je netwerk wat weer zorgt voor snelle connecties en blije gebruikers omdat het niet langzaam draait.

Al met al is het een hele kluif, je moet ook met de software om kunnen gaan, TS-servers beheren, je moet een hoop cursussen volgen, een hoop nieuwe kennis opdoen voor je aan dit avontuur kunt gaan beginnen. Buitendat zal het een gigantische kostenpost zijn, ik denk wel iets minder dan 'n complete herautomatisering van de desktops die overal staan.

En denk eraan: het is een achtbaan als je bezig bent kun je niet meer terug!

edit:
OMG wat een lap tekst... :X

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• LauPro
  • Laatst online: 19-12 10:06

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mooi verhaal, maar een kleine noot: het aantal Leerlingen zegt natuurlijk niets over het aantal computers ;). Ik schat op 1400 Leerlingen zo'n 120-leerling computers.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
3 lokalen met ieder 32 pc's
+ dus in elk lokaal een pc(tc)
komen we op +- stuk of 150
maar die 96 blijven dan gewoon inloggen op de normale AD server.
de andere TC pc's op de nieuwe server.
en ik weet niet of dat allemaal wel goed gaat :)

• eejee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12 11:04
Ben er hier op school ook mee bezig geweest en ontdekte dat er toch -veelal verouderde- software was die niet draaide onder thin client. Dus, kijk goed welke software je hebt draaien en of die nog werkt met thin client. Werk op een basisschool en er wordt veel oud DOS spul gebruikt, misschien ligt dat bij jullie anders, maar toch.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:50
eejee schreef op 27 november 2003 @ 14:07:
Ben er hier op school ook mee bezig geweest en ontdekte dat er toch -veelal verouderde- software was die niet draaide onder thin client. Dus, kijk goed welke software je hebt draaien en of die nog werkt met thin client. Werk op een basisschool en er wordt veel oud DOS spul gebruikt, misschien ligt dat bij jullie anders, maar toch.
Bij het invoeren van een TS/Citrix oplossing is dit vaak het grootste struikelblok: je moet alle applicaties testen of ze wel echt werken in een Terminal based omgeving.

Dan kom je erachter dat er bijvoorbeeld applicaties zijn die niet-random files plaatsen in je temp-dir, of hard verwijzen naar c:\ enzo zijn er veel meer problemen.

De vraag van de TS is ook niet juist gesteld: hij bedoelt: wat zijn de voor en tegens van Citrix/TS vs. reguliere clients.

En daar is volgens mij al echt heel veel over geschreven...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• eejee
Daar komt bij dat Citrix voor ons onbetaalbaar bleek, kan natuurlijk niet in je portemonne kijken...... ;)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-12 17:47

Qwerty-273

Meukposter

Wat is de reden dat je naar Thin Clients wilt gaan? Dat is het beste om duidelijk te maken. Want simpele kosten besparing en dergelijken is makkelijk te noemen, maar je moet wel rekening houden met een degelijk server park en de kennis in huis, of via inhuur/contracten direct beschikbaar.

Een thin client is niets meer dan een hele simpele computer die een sessie kan maken naar een soort terminal server (om de verwaring met MS terminal server te voorkomen) waar vervolgens een sessie wordt opgestart en de client zelf alleen maar een grafisch doorgeefluik is en de klikjes en data terug stuurt richting server.

Wat je precies wilt gaan doen met een cd-rom speler is mij onduidelijk. Misschien 1 cd-rom speler per lokaal, bij de leraar zodat daar als enige controle op zit, zodat men geen films van cd gaat draaien in de mediaspeler (of executable op cd). Of andere niet relevante dingen gaan doen.

De grootste vraag, wat wil je bereiken en waarom ga jij of gaan jullie voor deze optie?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-10 21:51

VisionMaster

Security!

Verdient deze tech. oplossing zichzelf terug door de centralisatie van je probleem domein?
Het is een dure oplossing, maar is het afhankelijk van het aantal gebruiks (los van de soort gebruikers natuurlijk ...)
Je hebt expertise nodig, je hebt veel nieuwe hardware nodig ... vandaar mijn vraag :)

[ Voor 54% gewijzigd door VisionMaster op 27-11-2003 14:38 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

LauPro schreef op 27 november 2003 @ 13:55:
Mooi verhaal, maar een kleine noot: het aantal Leerlingen zegt natuurlijk niets over het aantal computers ;). Ik schat op 1400 Leerlingen zo'n 120-leerling computers.
Tja, dat kan ik niet zien ja, ik kan wel op de gegevens afgaan die voor handen zijn. Als je vanuit gaat dat 1454 leerlingen + nog wat personeel schat ik zo.... Het ligt natuurlijk de school, ik was van een Uni of middelbare school uitgegaan, weet natuurlijk maar nooit ;)

Je kunt gewoon zelf verder rekenen...
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 13:58:
3 lokalen met ieder 32 pc's
+ dus in elk lokaal een pc(tc)
komen we op +- stuk of 150
maar die 96 blijven dan gewoon inloggen op de normale AD server.
de andere TC pc's op de nieuwe server.
en ik weet niet of dat allemaal wel goed gaat :)
Ik zou idd alles of niets overzetten op een TS omgeving... Niet de helft wel en de helft niet... Niet alleen maar voor de transperatie van je netwerk maar ook voor de betrouwbaarheid. Nu ren je achter 2 systemen dat is niet handig.

Als we opnieuw tellen:

150 pc's ik zou voor 3 TS servers gaan (mogelijke uitbreiding dus ;) ) Verder zou ik die 96 incalculeren, dan zou ik persoonlijk voor 5 of 6 TS-servers gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door zwahiel op 27-11-2003 14:44 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
waarom ze hier naar TC willen is omdat die klein zijn.
niet zo steel gevoelig zeg maar.
maar als ik dan kijk naar een nieuwe dell optiflex dan zijn die ook niet echt groot.
TC zijn kleiner maar ja die stelen ze ook als het moet.
en dat is alles wat ze er mee willen berijken.
maar dan denk ik dan, koop een goede server met backup enz enz enz
met daar gewoon de wsjes op , AD policies en klaar is kees.
ja kan wel wat kapot maarja dan heb je toch 3 jaar garantie.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:45:
maar als ik dan kijk naar een nieuwe dell optiflex dan zijn die ook niet echt groot.
Kortom, men is gewoon bang dat de hardware gejat wordt? ROFL.....dan heeft hier even terug iemand een hele lap text voor niks zitten typen ;)
Liujkt me dus meer een kwestie van (fysieke) beveiliging (tralies, kastsloten, afgesloten deuren, stalen kabels, etc), bewaking, en natuurlijk wil je je clients ook goed afgegrendeld hebben. Reborn kaartjes zijn ook wel handig btw...verklooi de PC maar, 1 reboot en alles staat weer op zijn plekkie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:45:
Sorry hoor; Ik begrijp jou bedoeling wel maar niet van de school; De enige motivatie om naar TC te gaan is diefstal.... (knurften!!) Da's dus echt de slechtste motivatie die ik in tijden heb gehoord.

Er zijn dan betere andere alternatieven; geef de directie een abbo op de lijmcourant of laat het Pattex mannetje langs komen....

TC is in sommige gevallen absolutt de moeite van het overwegen waard; maar wel met de juite redenen...

Suc6

• seq_uence
zwahiel schreef op 27 november 2003 @ 14:41:
150 pc's ik zou voor 3 TS servers gaan (mogelijke uitbreiding dus ;) ) Verder zou ik die 96 incalculeren, dan zou ik persoonlijk voor 5 of 6 TS-servers gaan.
Ik zou zeker geen extra servers aanschaffen als je die nu nog niet nodig hebt, dat is het mooie van SBC, het is zo schaalbaar als het maar kan ! ;)

• Qwerty-273
  • Laatst online: 22-12 17:47

Qwerty-273

Meukposter

Als je wilt dat ze niet makkelijk gestolen worden. Kan je ook kijken naar blades. Er zijn kant en klaar oplossingen met blades waar deze centraal worden beheerd. En er via cat5 kabels de conenctie naar monitor/muis/keyborad word verzorgt.. ook usb aansluitingen zijn mogelijk. Misschien is dit makkelijker en beter voor jullie situatie (maar misschien ook niet).

Dus op werk plek staan dan alleen monitor/muis/keyboard. waar je de monitor gewoon makkelijk kan vast maken aan bureau? Gewoon dom weg schroeven een optie? anders klooien met staal kabels.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

seq_uence schreef op 27 november 2003 @ 16:20:
[...]

Ik zou zeker geen extra servers aanschaffen als je die nu nog niet nodig hebt, dat is het mooie van SBC, het is zo schaalbaar als het maar kan ! ;)
Goed, zit ook weer wat in, persoonlijk heb ik liever een TS server meer dan capaciteit te weinig...
The_Eagle schreef op 27 november 2003 @ 15:59:
[...]

Kortom, men is gewoon bang dat de hardware gejat wordt? ROFL.....dan heeft hier even terug iemand een hele lap text voor niks zitten typen ;)
Euhm ja... }:O

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48
Je hebt al gemeld dat je voldoende kennis hebt van AD. Is het dan geen optie om met RIS het systeem met de bestaande cliënts te maken? Dan heb je toch ook maar weinig onderhoud, ik vind het in ieders geval erg prettig werken. Zeker als je remote software installeerd kost het je in verhouding maar weinig tijd.

Verwijderd

Topicstarter
het verkloten van de kanniet :)
en anders hebben we ghost
maar ze willen echt voor de mooiheid en makkelijkheid TC
en ik moet toch ondebouwen waarom wel of niet we TC willen :)
mensen bedankt

Verwijderd

eejee schreef op 27 november 2003 @ 14:07:
was dat de enige reden? heb je het dus niet geintroduceerd? ik onderzoek als vader momenteel ook of terminal server concept iets is voor onze kleine basisschool met +/- 40 pc's. een van de leden van de ICt groep is een groot voorstander. ik weet het nog niet. ben dus op zoek naar voorbeelden in het basisionderwijs en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.

• seq_uence
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 08:03:
[...]

was dat de enige reden? heb je het dus niet geintroduceerd? ik onderzoek als vader momenteel ook of terminal server concept iets is voor onze kleine basisschool met +/- 40 pc's. een van de leden van de ICt groep is een groot voorstander. ik weet het nog niet. ben dus op zoek naar voorbeelden in het basisionderwijs en probeer zoveel mogelijk info te verzamelen.
Aardige kick ;)

Met de komst van Windows 2003 is de terminal server van Microsoft een goede optie mits de gebruikte software op een terminal server kan draaien. Ook geluid naar de clients is niet echt een optie, dus geen multimedia !

Zelf zou ik voor 40 pc's waarschijnlijk geen terminal server inzetten, behalve als die pc's op verschillende lokaties staan, dan is het weer wel een optie. :)

Het Edulan project ken je denk ik wel, de basis daarvoor is volgens mij ook een terminal server platform.

• eejee
[...]

Yep! We waren in de luxe positie dat er bij Compaq voor ons ( niet alleen onze school, maar een aantal, verbonden in een groot project!) is getest wat werkte en wat niet _/-\o_ ! Er viel toen wel erg veel af. Eigenlijk konden ze toen (alweer zo'n 2 jaar geleden), alleen garanderen dat Windows en de Office applicaties goed zouden draaien ;) . De rest van de door ons aangeleverde software leverde in meer of mindere mate problemen op :'( .

We hebben er toen dus van af gezien en zijn gegaan voor gewoon cliënt-server.

[ Voor 6% gewijzigd door eejee op 18-02-2004 20:56 ]

• seq_uence
eejee schreef op 18 februari 2004 @ 20:55:
[...]

Yep! We waren in de luxe positie dat er bij Compaq voor ons ( niet alleen onze school, maar een aantal, verbonden in een groot project!) is getest wat werkte en wat niet _/-\o_ ! Er viel toen wel erg veel af. Eigenlijk konden ze toen (alweer zo'n 2 jaar geleden), alleen garanderen dat Windows en de Office applicaties goed zouden draaien ;) . De rest van de door ons aangeleverde software leverde in meer of mindere mate problemen op :'( .

We hebben er toen dus van af gezien en zijn gegaan voor gewoon cliënt-server.
Dat moeten dan wel erg exotische applicaties zijn geweest, op dit moment weet ik alleen van AutoCad dat het niet goed draait op een terminal server. Zelf beheer ik een Citrix omgeving waarin 50 applicaties zijn opgenomen.

edit:

Of je had veel DOS en 16bit applicaties....

[ Voor 5% gewijzigd door seq_uence op 18-02-2004 21:45 ]

• Maarten @klet.st
  • Laatst online: 22-12 20:47
[...]
Dat je applicaties niet draaien in een TS omgeving is wel een redelijke killer voor het hele concept. Als je alleen maar software gebruikt die goed werkt op een terminalserver (of daarop goed aan de praat te krijgen is, dat kan soms dagen prutsen zijn), dan is het thin-client concept perfect. Citrix hoeft niet eens, een Windows 2003 server en voor je TC's hardware-based machines of oude PC's met Linux en een recentie rdesktop (ja, meer dan 8 bit kleur :)) werkt perfect en kost weinig. Maar ja, als 20 man applicatie X willen gebruiken, maar applicatie X werkt maar voor 1 concurrent user, dan heb je er verdomd weinig aan :( . Dat is dus per geval afhankelijk, waarbij je ook nog moet 'gokken' dat je in de nabije toekomst niet opeens met software opgezadeld wordt die niet op een TS werkt..

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:09
seq_uence schreef op 18 februari 2004 @ 21:37:
Dat moeten dan wel erg exotische applicaties zijn geweest, op dit moment weet ik alleen van AutoCad dat het niet goed draait op een terminal server. Zelf beheer ik een Citrix omgeving waarin 50 applicaties zijn opgenomen.
Wat versta je onder exotische applicaties? Waar ik werkte werd op een gegeven moment overgegaan op Citrix voor bepaalde applicaties.

Één applicatie, IBIS PROM, werd daartoe speciaal aangepast door Brink Automatisering omdat het pakket aanvakelijk niet was ontworpen voor Terminal Server oplossingen. Zo werkte het pakket met een Access-database, en dat ging niet helemaal goed via Citrix.

• seq_uence
ddc schreef op 19 februari 2004 @ 01:20:
[...]

Wat versta je onder exotische applicaties? Waar ik werkte werd op een gegeven moment overgegaan op Citrix voor bepaalde applicaties.

Één applicatie, IBIS PROM, werd daartoe speciaal aangepast door Brink Automatisering omdat het pakket aanvakelijk niet was ontworpen voor Terminal Server oplossingen. Zo werkte het pakket met een Access-database, en dat ging niet helemaal goed via Citrix.
Waarom zou je geen Acces database vanaf een terminal server kunnen benaderen, ok een Acces database is single-user, maar dat is ie in een client-server omgeving ook........

• eejee
edit:

Of je had veel DOS en 16bit applicaties....
[/quote]

Dat is/was helaas nog veel het geval op basisscholen! Dus niet exotisch maar ouwe meuk, waarvan de onderwijsuitgeverijen niet echt bereidt zijn om ze aan te passen.

En deze topic begon ooit met een vraag i.v.m. het onderwijs, vandaar mijn opmerking.

[ Voor 16% gewijzigd door eejee op 19-02-2004 20:35 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Hoewel er in dit draadje zinvolle argumenten gepost worden, vind ik dat het al te snel over technische oplossingen gaat.

Ik krijg de indruk dat het management een buzzword gevonden heeft, en vervolgens de ICT afdeling uitgebreid aan het werk zet, maar zonder duidelijke richting. ( zo van : "Jongens, Thin clients, is dat wat ?")

Als ik dit verkeerd zie, dan heb je een mooi startpunt.
Wat is het doel wat ze met Thin Clients eventueel willen bereiken ?

Centraal beheer ?, Minder beheer ?, Diefstal preventie ?.
Dat doel moet je eerst helder boven water krijgen.

Als een ServerBasedComputing concept een bijdrage kan leveren aan jullie 'problemen' zul je, na het nodige onderzoek (leeswerk!) met een leverancier moeten gaan praten. Een forum als dit kan je wat helpen, maar alleen met een paar algemene adviezen. Het management kan er namelijk niets mee dat tweakers gezegd hebben dat....

CDG is één van de grotere Citrix spelers in nederland. www.cdg.nl
Ze kunnen ook een scan doen bij jullie om te kijken of SBC gaat werken voor jullie met jullie applicaties.

Citrix biedt absoluut voordelen maar heeft een prijskaartje.
En zoals terecht al opgemerkt werd, je stapt op een rollercoaster en er is geen weg terug. Kies je voor SBC dan moet je dat zeer bewust doen.

Sterkte.

edit: Overigens bieden Thinclients geen enkele bescherming tegen diefstal. Beetje dief pakt alleen mee wat hij makkelijk kan verpatsen (tft schermen anyone?).

[ Voor 7% gewijzigd door aZuL2001 op 26-02-2004 13:37 ]

Abort, Retry, Quake ???

• seq_uence
Als je CDG erbij haalt vergeet dan niet dat je niet meer objectief kijkt naar een SBC oplossing zonder Citrix. CDG zegt wel dat ze dat zijn, maar als distributeur van Citrix kan ik dat moeilijk geloven. ;)

Verwijderd

en ik ben een systeem/netwerkbeheerder weet genoeg over w2k AD enz enz enz
maar niet over thin client's
Ten eerste zal ik maar aannemen dat je met AD -> ADS bedoelt? Verder vraag ik me af wat er op die enz, enz, enz staat... Daarnaast is het erg moeilijk om over jezelf te zeggen of je ergens kennis genoeg van hebt of niet...
1. internet op kan
Als je server het provide dan kan dat ja? :S
word enz enz enz
Wat is dat toch met dat enz. enz. enz.? Neem aan dat je hier het office pakket mee bedoelt?
3. Multimedia toepassingen
Wat moet ik hieronder verstaan? 3d-appz? Muziek? Video streaming? :?
4. cd-rom's ( of over netwerk )
De reden van een cd-rom speler? Als je die geeft kunnen we misschien een beter voorstel doen?
moet w2k op staan server is w2k met AD
want als ze nu inloggen dan krijgen ze een scherm met wat ze wel en niet kunnen.
en ook hun eigen"home" directory.
en als ze op een TC inloggen moet dit dus ook kunnen.
Ja dit kan, als je het maar goed configureerd.

Geef aub wat meer informatie, ik kreeg een beetje het idee dat je geen idee hebt waar je over praat

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2004 23:05 ]

Verwijderd

ddc schreef op 19 februari 2004 @ 01:20:
[...]

Ik moet beide partijen gelijk geven. Bijna alle applicaties krijg ik werkend onder citrix, desnoods door er maatwerk van te laten maken :) . Maar van de andere kant denk ik dat het er maar net mee te maken heeft in welke branch je zit, en welke toepassingen erop gedraait worden. Daarnaast hebben een hoop applicaties ook een lelijke oplossing voor multi-user :) . Kijk eerst of er een hoop specifieke software zit in de branch waarin je verkeerd. Zo ja dan zijn er vaak weinig alternatieven en zou ik dit zeker zwaar mee laten tellen in je keuze

• Compusmurf
  • Laatst online: 16-08-2024
om even in te gaan op de beginpost, heb de rest nog niet gelezen maar toch een goede toevoeging. Het is mogelijk met hp thinclient's om cd-rom te gebruiken. De t5700 werkt het met een diskette station. Je ziet hem dan niet op de thin client, maar wel in de ts.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-11 01:47
Iemand hier ervaring met video streaming over thins?

Bij ons op school (middelbare school) zijn ze van plan Nieuwe computers aan te kopen,voor een nieuw internetlokaal
40 pc's,
en wegens het centrale beheer zou het handig zijn een centrale server te hebben met daarop windows XP dan wel die multi-users toestaat (d.m.v. programma) zodat de lln, toch een vertrouwde omgeving hebben (en niet een win2003 afdoensel)

zodat we daar toch al kunnen beginnen met thin clients (40 oude 500mhz compaqs die normaal voor vuilbak bedoeld waren) . en het geld in server kunnen steken,
dan kunnen we eens zien wat het geeft (kwa problemen, onderhoud, prestatie, downtime en dergelijke)

(op het momment testen wij MS schoolserverv oor 3de jaar, dus domeintje op schoolmaat, dit is wel een handig tooltje )

Het probleem dat ik met een 1ghz 256mb testserver (en 2 clients) tegenkwam, was dat het bekijken van het VRTNIEUWS.NET (filmpje) nog al een hoge netwerkactiviteit opleverde voor een 100mbps verbinding (+- 35% gebruikt (bij Taakbeheer))
lag dit aan trage server?

of lag het mss aan de 5 100mbps switchen waar de data doorheen moest om de testserverpc te bereiken
(hoe kan ik die mensen eens duidelijk maken dat een centrale managed switch (met gigabit uplink naar 2 andere overvolle switchen) echt wel noodzakelijk is |:( |:( )

It's just a matter of time...

• seq_uence
Ik zie niet direct een verband tussen thin clients en jouw probleem..
En om nou een twee jaar oud topic omhoog te schoppen, je had beter een nieuw topic kunnen openen. :)

Verwijderd

Sorry, maar dit gaat mij inderdaad te ver.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.