Toon posts:

Excel Ninja gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig in excel, ik heb twee bestanden die elkaar aan moeten gaan vullen.

Bestand 1 > hoofdbestand
een kolom usernames, en nog meer kollommen met info met betrekking tot afdrukken

Bestand 2 >databestand
een kolom met usernames en een kolom teamnames.

ik wil graag de teamnames aangevuld hebben in bestand 1

dus als van dijk voorkomt in bestand1 moet hij in bestand2 vandijk zoeken en de teamname achter de vandijk in bestand 1 zetten.
Ik hoop dat duidelijk genoeg is.

Is dit makkelijk te regelen met bijvoorbeeld vb?

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Met een simpele VLOOKUP moet dit toch lukken?

code:
1
=VLOOKUP(A1,[Bestand2]Sheet1!$A:$B,2,0)

zoiets bijvoorbeeld

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
of in het nederlands vert.zoeken.

Verwijderd

makkelijk is het niet, het zal wel de nodige uurtjes programmeren kosten!!

in ieder geval moet je eerst zorgen dat allebei de bestanden geopend worden. (ik neem aan dat je het VB script vanuit het hoofdbestand opent, dus dan alleen dat andere bestand laten openen).

dan kun je met diverse zoekfuncties de waarden in meerdere variabele op laten slaan, en de cellen in het hoofdbestand daarna met de ene variabele laten vergelijken, en als hij klopt dan de andere variabele er zoveel kolommen achter laten zetten!!

natuurlijk ook inbouwen dat als de achterste kolom al gevuld is, hij eerst controleert of het hetzelfde is, en of hij het er anders overheen moet schrijven of niet!!

Verwijderd

-Marshal- schreef op 27 november 2003 @ 10:48:
Met een simpele VLOOKUP moet dit toch lukken?

code:
1
=VLOOKUP(A1,[Bestand2]Sheet1!$A:$B,2,0)

zoiets bijvoorbeeld
Shit, hij is me net voor.
code:
1
=VLOOKUP("de waarde die je zoekt";[het bestand waar je in zoekt]Sheet1!$A:$B;2;FALSE)

$A:$B, dit staat voor de kolommen waar je de informatie in zoekt en uit haalt.
2 staat voor de kolom waar de informatie uitgehaald moet worden, in dit geval dus kolom B (de tweede kolom uit $A:$B)
FALSE betekent dat er een exacte match gevonden moet worden.
Succes...
En anders.... F1

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 10:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij moet bij lookup de waarden gesorteerd staan. als je dan zoekt dan zul je niet alles vinden toch??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 10:58:
volgens mij moet bij lookup de waarden gesorteerd staan. als je dan zoekt dan zul je niet alles vinden toch??
Kwestie van effe testen en misschien af en toe F1 gebruiken. Het zou zo toch wel moeten lukken lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Gaat niet goed, zodra een username 2 keer vookomt raakt ie de kluts kwijt.

Verwijderd

Met een "FALSE" of een onwaar moet het goed gaan. Let erop dat het bereik van de opzoektabel $vast $Staat, voordat je je formule naar beneden sleept. Als het nu niet lukt, dan ben ik benieuwd wat er mis ging.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 11:36:
Gaat niet goed, zodra een username 2 keer vookomt raakt ie de kluts kwijt.
Wordt het begrip username niet vaak gebruikt als zijnde uniek....?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
De titel is 'Excel Ninja gezocht'. Niet echt duidelijk wat nu de vraag is :+
Geef dus ajb. even een topictitel die je vraag beschrijft, ik neem namelijk aan dat je niet op zoek bent naar ExcelNinja.exe ;)
Zie de SA policy voor wast tips over titels als je inspiratie nodig hebt.

Verder zou ik inderdaad de online help bij die o pdracht even goed doorlezen & wat proberen.
Als sorteren een probleem is, kan je ipv. vert.zoeken ook Zoeken gebruiken i.c.m. Index, dat is iets bewerkelijker maar werkt ook.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1