Toon posts:

koude foto's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zou graag wat tips of eigenlijk ervaringen horen van jullie over het volgende:

Ik ga voldende week naar Lapland om beelden te hakken. :7 Ik wil heel graag mooie foto's maken maar vraag me af of ik voldoende heb aan mijn digitale ding of dat ik een spiegelreflex moet hebben?

Ik heb een minolta F100. Ik wil vooral mooie foto's maken van het landschap en vooral het Noorderlicht.

Vroeg me dus af of die dingen dat aan kunnen en of de temperatuur nog aanpassingen vraagt. Is rond de -20 graden denk ik dan. Overigens gaat de Poolnacht in als ik er ben dus veel heftig zonlicht zal er niet zijn... :)

Ik heb iets gelezen over ruis op door je chip enzo dus vandaar.
Als iemand ervaringen heeft hoor ik ze graag!

Alvast bedankt in ieder geval.

Groeten

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je een compactcamera hebt en die in je jas een beetje warm houdt, zit je goed. Hij blijft boven 0 en dat zal waarschijnlijk de minimum temperatuur zijn. Daarbij komt dat je TFT'tje de cam wel warm houdt, zoals je misschien zelf ook weet wordt zo'n TFT een beetje warm en dat kan zomaar genoeg zijn om de cam boven de minimum bedrijfstemperatuur te houden :)

Een DSLR is dan eerder een nadeel, hoewel die het bij -40 ook schijnen te doen, specificeren de fabrikanten 0 graden als minimum. Zo'n camera zal ook continu in de buitenlucht hangen, ik weet niet hoe dat gaat als je dat een paar uur volhoudt. Misschien in een goede tas, maar ik zou er niet te moeilijk over doen.

Hou er overigens rekening mee dat veel batterijen het nog maar amper doen bij 0 graden en lager. 'k Heb als kind 's met m'n RC auto buiten gereden en die ging in de winter steeds langzamer tot hij tot stilstand kwam. Eenmaal binnen en weer opgewarmd deed hij het weer :D

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 27-11-2003 11:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Tnx

Een digitale reflex heb ik helaas niet. Zit alleen een beetje met de grootte van die camera tas etc. Inderdaad kan je die kleine digitale in je jas verbergen en met een grote reflex camera heb je dat die steeds in de kou staat. Ik denk dat ik op lokatie bezig ben dus dan zou dat ding de hele dag in de min20 graden staan... :)

Voor batterijen heb ik 8 x 2100mA dus daar moet ik wel mee uit de voeten komen als ik ze dicht op mijn lijf draag. Zou heel graag het Noorderlicht vastleggen. Een keer of 50...: :) en een paar rendieren natuurlijk!

Als er nog mensen zijn die daadwerkelijk onder koude temperaturen digitale compact foto's hebben gemaakt hoor ik het graag!

groeten.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Had mijn compact altijd mee met snowboarden enzo. Maar dan was het meestal geen -20 ofzo ;) Maar zorg idd dat je spullen een beetje op je lijf (of iig onder je jas) draagt en houd idd die batterijen warm. Zorg iig voor wat reserve sets :)

Maar moet op zich goed te doen zijn. Let wel een beetje op condens enzo als je van buiten naar binnen gaat.

Verwijderd

Voornamelijk oplaadbare batterijen hebben problemen bij dergelijke temperaturen. Controleer dat eerst.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:28
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:46:
Voornamelijk oplaadbare batterijen hebben problemen bij dergelijke temperaturen. Controleer dat eerst.
Die heeft ie dus ook zoals je kon lezen.
Zoals al werdt gezegd: probeer vooral je batterijen warm te houden, dus steek ze ergens in je broekzak ofzo :+
Ook zal de camera zichzelf na verloop van tijd idd warm houden door het gebruik ervan en dus hiermee ook de batterijen, iig suc6 :)
Het kan wel zijn dat je tft wat trager wordt geloof ik bij bepaalde temperaturen.

[ Voor 8% gewijzigd door JvdW op 30-11-2003 15:57 ]

Verwijderd

Voor condens (buiten nr binnen) kun je het beste je cam buiten afsluiten in een plastic zak, en pas weer openen als deze op temperatuur is (uit de handleiding van mijn cam :) )

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de F100 meenemen. De serieuzere nikons kunnen best veel hebben,
Filtertje ervoor (vanwege het andere licht, als het licht is dan...) en een paar goede rolletjes (fuji nph 400 of superia reala).

Met een digicam die je jezelf geen plezier. Je kan ze natuurlijk ook gewoon beide meenemen. :)

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Je gaat ons die foto's toch wel laten zien als je terug bent hè? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Afhankelijk van het resultaat laat ik wat foto's zien misschien...:-)
Maarree dit berichtje van teacher begrijp ik niet helemaal? De F100 meenemen? en dan 400 asa? Moet je toch juist lagere iso hebben ? Enne... de F100 is mijn digitale...:-)

''''''Ik zou de F100 meenemen. De serieuzere nikons kunnen best veel hebben,
Filtertje ervoor (vanwege het andere licht, als het licht is dan...) en een paar goede rolletjes (fuji nph 400 of superia reala).

Met een digicam die je jezelf geen plezier. Je kan ze natuurlijk ook gewoon beide meenemen. '''''''''

Reflex diek heb is een Dynax super 505i Minolta
Misschien een misverstandje? ;)

Voorlopig moet ik maar afwachten met de extreme koude... :? Is uitzonderlijk warm daar nu!...-5 ofzo en soms zelfs warmer de laatste dagen... *&(*(^!!!!!!!!!ga ik een keer naar de 'Noordpool' is er geen sneeuw dalijk!..hahaha maar goed we zien het wel!... :'(

Ik zal een zakje meenemen voor de condens in ieder geval.

Verwijderd

mooie lowepro tas kopen en en kruik met warm water erin.
Die dingen hebben zo'n praktische vakjes.
je kunt er alles in proppen.
en je doet er erg lang mee + dat ze zo ook functioneel zijn.

http://www.lowepro.com
of http://www.lowepro.nl
Pagina: 1