Datalimiet en Fair use policy UPLOAD-breedband

Pagina: 1
Acties:

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Geachte mede internetgebruikers,

Naar aanleiding van het hieronder gewezen topic heb ik de volgende vraag.
Nu bij veel/alle basic adsl lijnen de upload danwel download is verhoogd, zou ik graag willen weten hoe providers omgaan met hoge uploadverbruik.
datalimieten en fair use policies bij breedband abbo's/

Omdat de upload naar 320 kilobit is gegaan (ongeveer 32 kb haalbaar)is het aantrekkelijk voor mij om een games server te gaan hosten voor de fun. Als deze server dag en nacht aan blijft staan, ga ik dan problemen krijgen met mijn provider? Ik zelf zit aangesloten bij tiscali van KPN.

Het gebruik van zo'n game server is ongeveel 60 Kb per 2 uur.

Alle op en aanmerkingen zijn welkom :D

p.s.:Ik ben deze vraag maar niet op het andere topic gaan stellen anders zou ik het draad van dat verhaal onderbreken.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

MeNTaL_TO

The future is not set

60 KB per 2 uur?

Lijkt me niet he.
Ik weet niet of tiscali een FUP heeft, maar dacht dat ze een limiet hadden van 20 GB en dan kunnen ze idd moeilijk gaan doen.
Maar welke spel zou je gaan hosten?

Je kan maar 3-4 spelers kwijt op die server, hou daar wel rekening mee.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Moffin
het moest rond de 60 mb zijn voglens mij :D, ik weet het niet precies.

ik heb het al getest en ik kan 8 personen hosten, de game die ik bedoel is counter-strike. Ook gebruik ik de lijn voor wat ftp dooreinden. maar 20 gb ja daar ga ik dan dnek ik wel overheen komen, weet iemand een exact aantal of heeft er wel eens iemand een reactie gehad van de provider op overmatig upload gebruik?

• pt0x
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

Het is per provider natuurlijk anders. maar ik heb nog nooit gehoord dat een "ADSL" provider moeilijk heeft gedaan tegen wie dan ook.
ik heb hier mijn verbruiks stats en je kan zien dat ik in November (en dus sinds de snelheids verhoging) qua upload verbruik verbubbeld ben. XS4ALL doet er iig niet moeilijk over.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/j.persson/stats.jpg

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08

Pimmuz

Roar

Tiscali ADSL-Basis via KPN

44,95 euro per maand;
20 keer zo snel als een gewone telefoonlijn;
downloaden met 1024 Kbit/s en versturen met 320 Kbit/s;
datalimiet van 20.000 MB;
5 mailboxen van 50 MB;
25 mailadressen;
een eigen homepage van 50 MB;
overal ter wereld uw mail checken;
een vast IP-adres;
gratis 10 SMS'jes per dag versturen vanaf uw computer.

Ik weet niet of ze die 20gig strak hanteren aangezien dit de het eerste (KPN)basis abbo is wat ik tegenkom bij een provider met fup...

• Moffin
juaNto schreef op 27 november 2003 @ 11:09:
Tiscali ADSL-Basis via KPN

44,95 euro per maand;
20 keer zo snel als een gewone telefoonlijn;
downloaden met 1024 Kbit/s en versturen met 320 Kbit/s;
datalimiet van 20.000 MB;
5 mailboxen van 50 MB;
25 mailadressen;
een eigen homepage van 50 MB;
overal ter wereld uw mail checken;
een vast IP-adres;
gratis 10 SMS'jes per dag versturen vanaf uw computer.

Ik weet niet of ze die 20gig strak hanteren aangezien dit de het eerste (KPN)basis abbo is wat ik tegenkom bij een provider met fup...
\

Ja dat is een mooi punt om even te citeren, ik zit al bij tiscali voordat deze voorwaarde waren gehanteerd, ik januari verloopt mijn abonnenment bij tiscali, en neem aan dat pas na de verlenging deze voorwaardes actief worden voor mij, of heb ik dit fout. Is het dan met die 20 gig datalimiet een combo van upload/download? Is het dan ook misschien niet verstandiger om over te stappen naar Xs4all, omdat deze zo te zien niet moeilijk doet over de hoge upload zoals eerder gepost.

• Pimmuz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:08

Pimmuz

Roar

het is zowiso slim naar Xs4all over te stappen hehe :)

Maar uhm tjah ik weet niet hoe dat in zijn werking gaat met dat opzeggen bij verandering van contract...

Kun je toevallig geen bbned nemen? dan zou ik gewoon opzeggen in januari en demon aan vragen ofzo :)

• Moffin
juaNto schreef op 27 november 2003 @ 12:01:
het is zowiso slim naar Xs4all over te stappen hehe :)

Maar uhm tjah ik weet niet hoe dat in zijn werking gaat met dat opzeggen bij verandering van contract...

Kun je toevallig geen bbned nemen? dan zou ik gewoon opzeggen in januari en demon aan vragen ofzo :)
Ik heb al voor bbned gekeken maar dat is nog niet beschikbaar in mijn regio :(. Ik ga ook maar zeker overstappen naar xs4all (net besloten :D), het punt is wel dat ik het liefst geen week of maand zonder internet zit omdat ik het ene moet opzeggen en het andere moet aanmelden, dat zou heel jammer zijn :P

Weet iemand of dit soepeltjes verloopt en/of iemand er ervaring mee heeft?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Upload valt bij veel providers buiten het gestelde datalimiet. Zie ook andere topics hierover.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Stewie!

Keen must die!

Wat voor game heb je het over. Ik denk eerder dat een gameserver voor bijv UT 8kb/sec/client nodig heeft. Ja 8kb (voor goede ping enzo)!
Vergeet vooral niet dat mensen pissig worden als jij de server effe sluit omdat je ook wilt kunnen internetten (reken maar op dat je zelf geen enkel spel meer online kan spelen (behalve op je eigen server))

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Moffin
DaMorpheus schreef op 27 november 2003 @ 12:19:
Wat voor game heb je het over. Ik denk eerder dat een gameserver voor bijv UT 8kb/sec/client nodig heeft. Ja 8kb (voor goede ping enzo)!
Vergeet vooral niet dat mensen pissig worden als jij de server effe sluit omdat je ook wilt kunnen internetten (reken maar op dat je zelf geen enkel spel meer online kan spelen (behalve op je eigen server))
Het is de bedoel dat er een paswoord op komt, dus alleen voor bepaald members, met 8 personen kan ik nog makkelijk internetten, dit heb ik al getest, omdat er nog 2 computers op het netwerk zitten en die zijn met netlimiter gecapt :D op 5 kb upload, deze 2 computers worden alleen maar gebruikt voor msn enz. dus dat is genoeg.
Voor counter-strike heb je aan 4,5 kb per persoon ruim genoeg, het gebruikt ongeveer 3 kb met uitstoten naar boven en benenen dus dat moet gaat wel lukken. Alleen is de vraag gaat me provider dit leuk vinden en hoelang :D

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Stewie!

Keen must die!

Ja dat vind hij leuk en zolang je contract loopt.
probeer het maar eens, en houd je dataverkeer goed bij met zo'n progje.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-05 21:01
Datalioemiet = dataliemiet
Of het nou up of down is,
het blijft gewoon dataverkeer :)

• Juicy
  • Laatst online: 05:19
Als je dan wil zeiken ... het is datalimiet ...

-

• Robocom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 08:41
MetHod schreef op 27 november 2003 @ 12:15:
Upload valt bij veel providers buiten het gestelde datalimiet. Zie ook andere topics hierover.
Nou, bij Chello anders écht niet :( Ik werd destijds 'geklokt' op 46,9 Gb dataverkeer en daarvan was 25,5 Gb upload (Edonkey 10 kb/s upload=25,5 Gb/maand). Vervolgens werd mij in niet al te vriendelijke bewoordingen verteld dat men uitging van een gemiddeld dataverkeer (up- én download) van 5 Gb/maand.

Gelukkig zit ik nu op TweakDSL ;)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
273 GB Download :o
Ik blijk een hele brave burger te zijn O-)

XS4ALL kijkt niet naar de upload-hoeveelheid. Enkel de download valt onder de FUP.
Vanwege een server bij mij thuis is de upload bijna zo hoog als de download (6GB per maand ongeveer) maar ik heb XS4ALL er nog nooit over gehoord.
Het is ook niet echt te doen met ADSL. Maar voor echt hosten is het eigenlijk niet echt geschikt. Zodra iemand gaat downloaden trek je heel de verbinding dicht.
Een kleine gameserver gaat nog redelijk goed, maar je kan echt niet tippen aan de echt servers met een fatsoenlijke aansluiting.

Ook als je applicaties zoals RogerWilco draait dan gaat het toch hard met de hoeveelheid data en merk je de beperkingen van ADSL.

Senile! Senile Oekaki

• eX0duS
  • Laatst online: 06-05 00:52
Dus als ik het goed begrijp is je download zeg maar "beperkt", maar je upload niet? Dus ook al upload je honder duizend GB (ok is wat overdreven), hier word dan niks van gezegt?

• pt0x
  • Laatst online: 03-01-2025

pt0x

Why are we here..

datalimiet word als een geheel beschouwd. dus je al je datatraffic zowel up als down. anders zou een ISP wel dom zijn, ik draai een server (ftp, proxy, web, irc)
en dat zien ze daar bij XS4ALL echt wel hoor. ze doen er mischien niet veel aan maar als jij 6 maanden lang alleen maar je hele upload vol trekt krijg wel een melding, en ik denk dat je inderdaad mag spreken over zo'n soort termijn voordat ze echt iets gaan zeggen.

kijk bij XS4ALL heb ik een FUP dus dan word je op lange termijn gemonitored
als jij nou een datalimiet hebt en je zit er 6 maanden lang overheen, dan maken ze de maanden ervoor wel een aantekening om zou bij te houden of jij voor de zoveelste keer over je limiet heen zit.

Het lijkt me ook niet zo dat het allemaal automatish gebeurd bij de ISP's.
Ze monitoren wel alles automatish natuurlijk, maar met Data Quota's zullen ze niet werken bijv. tenzij je een datalimiet hebt van 10gb en je zit die maand al op 100gb :) dan zou ik als ISP ook ingrijpen.

daarbij nog een dingetje. vaak word er door Kabelmodemers gespeculeerd dat de ISP's (wanadoo, Casema, Chello) een veel strengere policy hanteren. DIT KLOPT! en waarom? nou, Cable gaat over een dikke backbone die word gebruikt door alle users aangesloten op die backbone dus als jij 24/7 een deel van die backbone vol loopt te trekken dan krijgen die andere users last van jouw verbruik.
Met ADSL is dit niet zo, daarom kunnen ze een snelheid ook garanderen via ADSL en niet via Cable

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

dataverkeer = zowel upload als download bij elkaar.

Voor de meeste ISP's is de verhoging van de uploadsnelheid het geen reden geweest om de FUP ruimer te stellen, immers zij moeten nog steeds per volume af tikken. Voor de gebruiker betekend het dus gewoonweg eerder je volume bereikt en dus een grotere kans dat de ISP je gaat melden dat je teveel verbruikt. Per ISP is het beleidt anders, sommige wachten eerst een beethje af om te zien of je structureel meer verbruikt dan je FUP toelaat, anderen klimmen na de eerste de beste overschrijding in de pen en waarschuwen meteen voor de mogelijke consequenties aan het doorzetten van het overmatig gebruik.

Zelf merk ik weinig van de verhoogde upload, ik had al 1024 Mbit up en aangezien dit zo'n beetje t max is van ADSL zal er dus weinig bij gekomen zijn. Daarnaast draai ik geen zware ftp-site met mp3's en/of warez dus ook daar geen exotisch verbruik.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Arnout
  • Laatst online: 14-05 09:14
Pantagruel schreef op 27 november 2003 @ 13:46:
dataverkeer = zowel upload als download bij elkaar.
Hangt van je provider af.

Laten we een doornsee ISP nemen, bijv. Planet:
Datalimiet
Het ADSL Standard-abonnement heeft een datalimiet van 1 GigaByte per maand. Elke 1 MB die u boven de limiet verbruikt, kost € 0,005.
Voor de berekening van het dataverkeer wordt alleen uitgegaan van data die u naar u toe haalt zoals bijv. webpagina's, binnen halen van e-mail en downloaden van programma's (downstream) en niet op basis van wat u verzendt, zoals bijvoorbeeld een e-mail of het uploaden van een homepage (upstream).
En dat is dan Planet, een conservatieve provider. ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik had het ook al eens uitgezocht (hier: [rml][ ervaringen] datalimiet[/rml]/ ) , Voor providers met een (toekomstige) HARDE datalimiet gaat het alleen om de download capaciteit. Maar je kun ter zeker van zijn dat in de algemene voorwaarden iets als FUP is opgenomen zodat als jij 100xzoveel upload als download dat zullen melden.

Het probleem met een FUP is dat het gewoon onzichtbare datalimieten zijn. Gewoon een addertje onder het gras, aap uit de mouw, etc,etc.

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 27-11-2003 14:50 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:33
pt0x schreef op 27 november 2003 @ 13:30:
daarbij nog een dingetje. vaak word er door Kabelmodemers gespeculeerd dat de ISP's (wanadoo, Casema, Chello) een veel strengere policy hanteren. DIT KLOPT! en waarom? nou, Cable gaat over een dikke backbone die word gebruikt door alle users aangesloten op die backbone dus als jij 24/7 een deel van die backbone vol loopt te trekken dan krijgen die andere users last van jouw verbruik.
Met ADSL is dit niet zo, daarom kunnen ze een snelheid ook garanderen via ADSL en niet via Cable
En voor adsl leggen ze voor iedereen een apparte backbone neer? Vanaf de wijkcentrale zit ook jouw adsl op een gedeeld lijntje hoor. Wat je als verschil moet zien is dat iedereen wel een apparte telefoonlijn heeft tot de centrale, maar met het blok gedeelde kabelaansluiting. (welke vervolgens vast ook wel ergens uitkomt en op een dikkere kabel gestouwd wordt met nog meer anderen)

Leuk he: zoek jij het een suit bij cistron... heeft een harde limiet, gaat over zowel de up als download.

[ Voor 6% gewijzigd door MagicTempest op 28-11-2003 06:31 ]

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Pagina: 1