[VMWare] Geluid in DOS

Pagina: 1
Acties:

• onok
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 20:46
Ik heb een compaq nx9000 notebook van HP. leuk ding, werkt prima, maar er zijn geen DOS drivers van. Ik ben momenteel aan het spelen met VMware, zodat ik bijvoorbeeld oude DOS spelletjes kan spelen. Op de website van HP staan voor deze laptop alleen drivers voor Windows 2K en XP. (hier)
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik toch geluid onder DOS krijg?
Ik ken de tool VDM sound, waarmee je DOS geluid onder XP werkend kan krijgen, maar die moet ik dus niet hebben want draai dus echt DOS (onder VMware dan).
iemand enig idee?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hier staat wel wat bij:
http://gathering.tweakers...5Bsearch%5D=Zoek#hitstart

-----------------------------------------------------
Veel mensen hebben problemen met het geluid onder DOS. Vaak is de geluidskaart niet goed geïnstalleerd of de instellingen van deze kaart worden door DOS niet goed geïnterpreteerd.

Veel emulatoren werken in de standaardinstellingen niet met geluid. Daarom zal het geluid aangezet moeten worden. Kijk in de readme.txt hoe je dit moet doen. Is dit niet het geval, loop dan de volgende zaken na:

1) Zorg ervoor dat de geluidskaart goed geïnstalleerd is: in de Windows directory (c:\windows) zie een bestand met de naam: autoexec.bat. Klik met rechts op dit bestand en kies voor "Bewerken" om de inhoud van dit bestand te zien. Er moet iets staan zoals: SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6 (deze regel is voor de Sound Blaster)

Dit betekent dat je geluidskaart geïnstalleerd is. Zie je deze regel niet probeer dan met de software die bij de geluidskaart zit, dit opnieuw te installeren.

2) Vind je deze regel, of iets dat hier op lijkt, maar kun je nog steeds geen geluid horen als je spellen onder DOS speelt, dan kan het zijn dat DOS niet de correcte instellingen toepast. In de Windows directory (c:\windows) zal een bestand staan met de naam: ctcm.exe. Voer dit bestand uit door naar de Windows directory te gaan, ctcm te typen en op Enter te drukken. Zo zou DOS de juiste instellingen moeten uitvoeren.

Dit commando moet steeds uitgevoerd worden wanneer je DOS start. Zet hiervoor de regel: c:\windows\ctcm.exe in het autoexec.bat bestand en sla het op.
BRON: http://www.mameworld.net/...vies_overzicht.htm#geluid

[ Voor 75% gewijzigd door Outerspace op 27-11-2003 11:29 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

onok schreef op 27 november 2003 @ 10:09:
Ik ken de tool VDM sound, waarmee je DOS geluid onder XP werkend kan krijgen, maar die moet ik dus niet hebben want draai dus echt DOS (onder VMware dan).
iemand enig idee?
VMWare emuleert een geluidskaart, als ik het goed heb een SB 2.1 ofzo, deze moet je dan ook in DOS gebruiken, hetgeen kan door de SET BLASTER regel goed toe te passen.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt