Toon posts:

DMA wil niet aan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer hier fullscreen films te draaien, maar ik krijg dma niet aan (op geen van de ide controllers), waardoor ik denk dat de films daarom niet fullscreen draaien.

Hardware

Acer moederbord (volgens SiSoftware Sandra versie 91.E3534.HP1 voor de rest staat er alleen nog een registratienr., niets anders ;()
PIII 500Mhz
256MB RAM
ATI R7000 (met TV-out, daar is het om te doen, tis voor een filmzaal)
Win2k Pro UK + Service Pack 4

Nou heb ik in de FAQ het stukje over DMA gelezen en dus service pack(s) geïnstalleerd. Aangezien dit niet helpt wil ik graag het bios flashen of een tool voor dma vinden, maar het lukt gewoon niet. Voornamelijk omdat ik op www.acer.com geen aparte support kan vinden voor moederborden.

Heeft iemand een idee hoe ik DMA kan "forcen" ofzoiets, want dit gaat echt niet, filmpie op 50% is al 100% CPU load en zo bagger is een PIII 500Mhz nou ook weer niet :o

Update

Ik ben een beetje scheel ofzo: http://support.acer-euro.com/drivers/utilities.html#BIOS

Ik zal daarmee ff proberen die Acer bios 3.x te updaten

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 04:26 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 04:55
Wat voor films dan? DVD, DivX, XviD, MPEG ?

Als het een DivX/XviD film is met een hoge reso/bitrate zou het best zo kunnen zijn dat die P3 500 het niet trekt :)

Hiermee kan je dat makkelijk zien: http://www.headbands.com/gspot/

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Killalot schreef op 27 november 2003 @ 05:31:
Wat voor films dan? DVD, DivX, XviD, MPEG ?

Als het een DivX/XviD film is met een hoge reso/bitrate zou het best zo kunnen zijn dat die P3 500 het niet trekt :)

Hiermee kan je dat makkelijk zien: http://www.headbands.com/gspot/
DivX/Xvid idd, gewoon 1 of 2 cd's per film. Volgens mij moet dat echt wel goed gaan, want me pa heeft een PIII 450@500Mhz gehad, ook met 256MB RAM en zelfs WinXP en daarop heb ik ook altijd alle films bekeken (fullscreen).

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Wat kan je precies niet op DMA krijgen? Ik heb laatst een geintje gehad met een 440EX bordje waarbij DMA niet aan wilde gaan. Inteldrivers, allerlei truukjes, het wilde maar niet werken. Toen ik echter de HD met het Western Digital DOS programaatje op ATA33 zette in plaats van ATA100, draaide opeens alles wel in DMA 8)7

Dat was overigens windows98SE.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben vannacht tot 5:00 bezig geweest om dat dma te fixen, omdat films dus niet fullscreen goed draaide, maar nou de volgende dag, werkt het gewoon.

Toch zou het fijn zijn om dma nog aan te krijgen.

Dma doet het dus niet, als ik kijk bij device manager in win2k. Bij advanced options van de ide controllers (1 en 2), staat dma if available, maar de HDD en de 1e cd-rom speler die erin zitten (HDD op 1 en cd-rom op 2) geve PIO mode aan ;(

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je BIOS ondersteunt het wel (en staat het 'aan' in je BIOS)? Kijk eens op het informatiebeeld dat bij het opstarten heel snel voorbij flitst (tenzij je even op Pauze drukt).

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 27 november 2003 @ 12:26:
Je BIOS ondersteunt het wel (en staat het 'aan' in je BIOS)? Kijk eens op het informatiebeeld dat bij het opstarten heel snel voorbij flitst (tenzij je even op Pauze drukt).
in het bios kan ik niets vinden over dma ;(

ik wil bios flashen, maar elk schijfje waar ik een win98se opstartdisk van wil maken bevat badsectors :(

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Wat staat er op dat informatiescherm net voordat hij windows gaat booten?

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
edit > verhaal negeren(ik lag nog te :Z )

Naar mijn weten heeft jouw probleem helemaal niks met je DMA te maken |:(
DMA is er toch voor om een data stroom te verzorgen zonder dat er gebruik wordt gemaakt van processor kracht. Daar BV data te versturen van 1 device naar het andere ;) . In jouw geval zal de het OS de data(divx) ophalen bij een device(cd of hd) en deze wordt dan weer verwerkt(decode) door de CPU om een bruikbaar beeld te leveren.
Dus vandaar lijkt het me onwaarschijnlijk dat het aan je DMA ligt. Ik geloof ook niet dat het aan je CPU ligt want die moet dat volgens mij wel kunnen trekken, en al zou hij het niet kunnen zou je toch fullscreen(of je krijgt een fout melding) af kunnen spellen (alleen hakt het dan behoorlijk).
Met welke player probeer je eigenlijk fullscreen je movie's af te spelen?

[ Voor 7% gewijzigd door datkanveelbeter op 27-11-2003 16:02 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Data gaat natuurlijk van de DVD even naar HD, die de data netjes voedt aan de CPU. Bij DMA hoeft de CPU zich niet erg druk te maken over dat DVD-HD verkeer, zonder DMA wel. Ik ben ook van hakkelende DVD naar bijna vloeiende DVD gegaan doordat ik DMA aankreeg op een P2-233 MMX.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 04:55
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 11:15:
[...]

DivX/Xvid idd, gewoon 1 of 2 cd's per film. Volgens mij moet dat echt wel goed gaan, want me pa heeft een PIII 450@500Mhz gehad, ook met 256MB RAM en zelfs WinXP en daarop heb ik ook altijd alle films bekeken (fullscreen).
Maar als de films die je nu hebt een te hoge reso hebben trekt die P3 500 het gewoon niet :)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmm... DMA kan hier de processor best ontlasten. Ik las laatst ergens iets dat als Windows een aantal leesfouten heeft gehad op de IDE bus, dattie PIO mode vastgooit. Ik weet echter niet precies waar dat was, ff zoeken.

Ik neem aan dat je mobo drivers up to date zijn?

Forget your fears...
...and want to know more...

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-03 13:57
Inderdaad mijn verhaal net > klopt niet helemaal 8)7

De DMA-module handelt gewoon de I/O- opdrachten(read/write) af voor de procesor waardoor deze meer tijd over heeft voor andere dingen. Vooral bij grote informatiestroom(wat hier het geval is) levert dit een grote een snelheidwinst op.
Dus aan zetten die hap :X

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-03 19:35
Jupz, WinXP test het I/O device. Als deze te veel errors maakt zet hij hem uit voorzorg op PIO. Heb er erg veel gezeik mee gehad (en nog steeds), vooral met CDrom drives.

Gooi je I/O divices en controllers een allemaal weg en reboot. DMA kun je helaas niet forceren.

Misschien kan dit je ook nog helpen, maar bij mij werkte het helaas in geen van de gevallen.

tvw

Pagina: 1