Toon posts:

Laten we Michael Robertson (Lindows) steunen!

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ene Hans de Vries uit Odoorn (Drenthe) die met zijn kleine computerbedrijfje het lef heeft om PCs standaard met Lindows erop geïnstalleerd te verkopen, krijgt daarvoor een proces van Microsoft aan zijn broek. Dit in het kader van de rechtszaak die Microsoft Nederland aan het voorbereiden is tegen Lindows.

Toen De Vries dit hoorde, stuurde hij een mailtje aan Lindows. De baas van Lindows, Michael Robertson, liet daarop zien dat hij echt een van de good guys is, en antwoordde nog diezelfde dag dat hij persoonlijk naar Nederland kwam, en naast De Vries zou komen zitten tijdens het gesprek met Microsoft.

Dit ondanks het feit dat het gesprek valt tijdens Thanksgiving, wat in Amerika meer nog dan Kerstfeest, het feest is waarop je bij je familie hoort te zijn.

Ik vind dat we Michael een steuntje in de rug moeten geven. Laten we hem als Nederlandse Linux-gebruikers laten merken dat we achter hem staan!

Ik heb het adres van het bedrijfje van Hans de Vries opgezocht, en ik stel voor dat we een Thanksgiving-kaartje sturen naar:

Michael Robertson
p/a DV Computer Systems
Oude Kampenweg 1
7873 AG Odoorn

Nog wat relevante links:

Het bericht hierover op Tweakers.net
Het bericht op Fok!
Het bericht op Borger-Odoorn web
Het verhaal volgens Robertson, inclusief het mailtje van De Vries
Het Slashdot-interview met Michael Robertson van mei jl. (de moeite waard)
Het bedrijf van Hans de Vries
De site van Lindows

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 02:47 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:48
En wat is precies de eis??? Het feit dat het niet-microsoft is? Het feit dat Lindows te veel op windows lijkt? Heeft Microsoft een contract met deze man dat deze computers verkoopt met MS Windows erop? Dan is ie de lul, als dit niet is, heeft MS geen poot om op te staan...

• Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-09 21:23

peace, love & linux

Typo, de winkel van hans de vries is geen www.dvsc.nl maar www.dvcs.nl

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 06:44
En ik vind het toch wel netjes dat de grote meneer achter Lindows
hem komt helpen.
Wel logisch ook weer wat extra publiciteit is nooit weg, maar het betekekend wel dat ie achter zijn product staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet wat de eis precies is.
Maar ik denk dat Microsoft deze actie gepland heeft onder het motto: Laten we hem dreigen met een rechtszaak, dan bindt hij vanzelf wel in.

Een tactiek die ook wel logisch is als je kijkt naar de situatie:
Het grootste, rijkste, machtigste bedrijf ter wereld vindt iets vervelend.

En besluit een klein mini eenmanszaakje in Drenthe te elimineren als precedent voor andere slimmerikken die van plan waren om Lindows aan te bieden.

Ze hebben tenslotte advocaten genoeg om deze zaak uit te vechten, en het geld interesseert ze niet.

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-09 02:20
Ik ben niet pro of anti MS maar dat ze een redelijk klein Nederlands bedrijf al bedreigen met een rechtzaak omdat ze bang zijn dat Linux based OSen over een tijdje best populair kunnen worden vind ik een beetje sneu :/

van fok:
Ze zijn in Nederland een rechtszaak tegen Lindows aan het voorbereiden en omdat Lindows hier geen vestiging heeft, wordt mijn bedrijf aangeklaagd.
:X

[ Voor 30% gewijzigd door Sir_Killalot op 27-11-2003 05:14 ]

• dreambofh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05-2020
Het kaartje is onderweg :)

Verwijderd

vanmiddag ook maar ff een kaartje sturen B)

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 15:48
* Mac_Cain13 vind het initiatief van sushi-nori zeer goed en zal ook een kaartje sturen!

Uiteraard ook hulde aan Michael Robertson dat hij zo snel beslist 'eventjes' naar ons koude kikkerlandje te komen om een niet al te groot bedrijfje te helpen! Dat maak je niet vaak mee. _/-\o_

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 20:34
Toffe gast die Michael Robbertson O-)

Deze actie van MS Nederland vindt ik echt sneu en had het niet zo weer verwacht van MS Nederland, maar eerder van die USA gastjes. Als ik me niet vergis is het ook nog verboden om zonder fundamentele aanwijzingen te dreigen met een aanklacht.

Het begint een beetje het SCO verhaal te worden. 'Wij klagen je aan omdat er code van ons in je kernel zit maar zeggen niet welke code dat is.'

Ik heb hier maar 1 woord voor: schandalig!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
Als je nog meer wilt doen, zou je natuurlijk ook kunnen overwegen daar een systeem te kopen (ik bedoel, zelfs al heb je het niet zo op Lindows, dan kun je gewoon een andere Linux-distributie installeren ;) )

Ik heb alleen geen idee wat voor hardware ze daar verkopen enzo.

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
* weijl stuurt ook ffies een kaartje

voor et goede doel ;)

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 15:54
Goed idee! NaliXL doet mee!

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Voor de goede orde: ik begrijp van de FP dat gesprekken tot nader order zijn uitgesteld tot een latere datum, evenals de rechtszaak zelf (die in de VS).
LAATSTE NIEUWS, dd 27-11-2003, 09:50

Omdat ik gister al hoorde dat de afspraak met DV Computer Systems niet doorgaat heb ik voor de zekerheid ook maar eens gebeld met Microsoft.

Ook het verwachte gesprek (morgen 11:00) tussen JaMa MultiMedia Providers (Authorized Lindows Builder, Reseller, Consultant, Insider) en Microsoft is ook van de baan.
De storm lijkt te zijn gaan liggen.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Wekkel schreef op 27 november 2003 @ 10:24:
Voor de goede orde: ik begrijp van de FP dat gesprekken tot nader order zijn uitgesteld tot een latere datum, evenals de rechtszaak zelf (die in de VS).

[...]

m.a.w. die man krijgt dalijk 180 thanksgiving kaartjes thuis van tweakers met steunbetuigingen zonder dat er wat gaat gebeuren? :P :o

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Wekkel schreef op 27 november 2003 @ 10:24:
[...]
Bron? Ik zie niks op de t.net/fok frontpage?

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

FP, in de discussie. Een andere Lindows dealer (?) geeft aan dat gesprekken met Microsoft niet doorgaan.

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
Dat had Microsoft nooit verwacht dat iemand van Lindows naar Nederland zou komen, denk dat ze nu inderdaad niet meer zo hard willen/hoeven.

Het is natuurlijk ook belachelijk om iemand die het inkoopt en verkoopt hier mee te belasten dan wel aan te klagen. Daarvoor moet je bij Lindows zijn.

Verwijderd

Het is uberhaupt belachelijk dat Microsoft de verkoop van een product wil verbieden, terwijl de rechter in het kort geding juist heeft gezegd dat het product wel degelijk verkocht mag worden? De enige mogelijkheid hiertoe is een rechterlijk verkoopverbod, en die heeft Microsoft niet gekregen. Elke verdere actie van Microsoft is buitenwettelijk.

Verwijderd

da's dus gewoon dreigen van die klootzakken van MS. bah!

Verwijderd

Topicstarter
- edit - al gevonden..

Heb Robertson zelf ook al gemaild en die winkel in Drenthe om te vragen hoe het zit, maar van beiden nog geen reactie.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 13:35 ]

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik kan MS niet helemaal volgen in deze zaak. Hoezo zou je geen anders OS mogen installen op pc's.

Dit is zijn toch gewoon nazi praktijken..?? Ik heb er geen ander woord voor!

Verwijderd

Topicstarter
Wat extra nieuws van Webwereld:

- Robertson komt wel, maar een weekje later ivm Thanksgiving

- Microsoft geeft geen commentaar aan de pers, maar heeft wel De Vries gebeld om te zeggen dat het "niet zo dreigend bedoeld was"

- Microsoft beweert dat het gebruik van de naam "Lindows" verboden is (dus bij deze, sorry Microsoft!)

http://www.webwereld.nl/nieuws/16999.phtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Microsoft krabbelt terug

Ze hebben daar natuurlijk een kosten/baten analyse gedaan en besloten dat ze het voor nu beter kunnen laten zitten.

Echter, stel je voor als die gast van DVCS gewoon bang was geworden en was gestopt met het verkopen van die machines...9 van de 10 keer zal deze strategie wel werken.

Bah :r

Overigens klopt een van de eerste reacties in die thread wel:
a.prinsen schreef:
En DVCS bedankt Microsoft voor de gratis reclame.

Een betere entree hadden ze niet kunnen krijgen!

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 28-11-2003 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wilke schreef op 28 november 2003 @ 15:15:
Echter, stel je voor als die gast van DVCS gewoon bang was geworden en was gestopt met het verkopen van die machines...9 van de 10 keer zal deze strategie wel werken.
In Nederland hoef je niet bang te zijn wanneer een groot bedrijf je aanklacht, zoals in Amerika. Hier heb je rechtsbijstand, terwijl je in Amerika op hopeloze kosten wordt gejaagd bij een aanklacht. Misschien dat Microsoft zich daarin vergist heeft, maar het op tijd doorkreeg.

Het lijkt me buitengewoon sterk dat je in Nederland een bedrijf aan kunt klagen voor het verkopen van een produkt, wanneer je niet een proces tegen de Nederlandse staat hebt aangespannen om invoer van het produkt verboden te krijgen. Een tweede optie is dat Microsoft door een officier van justitie op de vingers is getikt onder het motto: je kan aanklagen wat je wil, maar deze zaak komt niet voor de rechter, want je kan iemand daar in Nederland helemaal niet voor aanklagen...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Confusion schreef op 28 november 2003 @ 16:21:
[...]

In Nederland hoef je niet bang te zijn wanneer een groot bedrijf je aanklacht, zoals in Amerika. Hier heb je rechtsbijstand, terwijl je in Amerika op hopeloze kosten wordt gejaagd bij een aanklacht. Misschien dat Microsoft zich daarin vergist heeft, maar het op tijd doorkreeg.
Inderdaad, maar zoals je in het originele bericht kunt lezen maak je mensen zo wel bang, en ook deze computerverkoper zegt 'hallo, ik heb geen geld over ofzo om advocaten in te huren, dus als het zo loopt dan ben ik gedwongen om te stoppen met het verkopen van Lindows machines'.

Het kan wel zo zijn dat de wet dit-of-dat zegt, maar je hebt dan toch een advocaat nodig en bovendien kost het een heleboel tijd en moeite en waarschijnlijk ook geld (tenzij het inderdaad tot een rechtszaak komt en die ook gewonnen wordt). Zou ik niet direct zien als 'goh, lachen, win ik toch wel', als ik gewoon een 'kleine' computerhandelaar was.

Inderdaad is NL (nog wel!) een stuk minder erg dan in Amerika, maar toch: bang maken werkt in veel gevallen prima. En daar heeft Microsoft reeds jarenlange ervaring mee.

Vandaar dat ik over hun gedrag als bedrijf zeg: :r

En dat is geen troll: Microsoft is nota bene veroordeeld als monopolist en het misbruiken van die positie in de Verenigde Staten. Goed, niet dat ze gestraft zijn, maar ze zijn wel veroordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben geen rechtsgeleerde ozo, maar ik denk niet dat in dit geval een officier van justitie kan bepalen of Microsoft iemand kan aanklagen. Als Microsoft een aanklacht indient dan moet dat, als er geen schikking komt, dat voor de rechter komen.

En de kosten worden niet gedekt door de rechtsbijstand, die is volgens mij alleen bedoelt voor particulieren. Hij kan natuurlijk wel een rechtsbijstand verzekering hebben. Die ondernemer leidt hoe dan ook schade. Microsoft ook maar die kan dat beter aan met een winstmarge van 80%.

Je zou denken dat Microsoft wat voorzichtiger zou zijn nu ze onderwerp zijn van een onderzoek van de Europese Commisie. In Europa zijn ze namelijk nog niet veroordeelt. Met dit soort gedrag lijkt me dat een kwestie van tijd.

Je kunt zeggen wat je wilt van Lindows (ik zou het nooit kopen), maar het zijn wel lekkere felle jongens. Ze brengen meer keus voor de consumenten en maken Linux aantrekkelijk voor bepaalde groepen mensen (mensen met meer geld dan tijd). Als ik met een probleem zit weet ik wie ik ga mailen. O-)
Pagina: 1