Serial ATA schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-02 14:21

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb een A7V600. Ik heb een Serial ATA schijf besteld om te gebruiken als gewone disk en daarnaast verder geen harde schijven. Nu las ik net eens het boekje van mijn mobo door en ben daaruit niet echt wijzer geworden. Als ik het lees maak ik eruit op dat Serial ATA speciaal en alleen is om RAID systemen mee te maken. Je kan een Serial ATA schijf toch ook wel als single drive laten functioneren zonder de tweede Serial ATA connector op het mobo aan te sluiten op een tweede schijf (aangezien ik die sowieso niet wil gaan gebruiken).

Volgens mij kan je een SATA schijf ook gebruiken zonder RAID systeem. Toch? Ben er even niet zeker van zomaar ineens.

Profile

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Heb je wel gezocht? Ik zie diverse topics over dit onderwerp:
Serial ATA van MSI KT4 ook als non-RAID te gebruiken?
RAID 0/1 met 1 harde schijf?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ja, maar wat ik wil weten is of die schijf gewoon zoals je normaal een ATA schijf gebruikt gebruikt kan worden. Uit de info in dat topic wordt ik niet helemaal wijzer, want dat gaat echt over RAID zelf grotendeels.

Profile

• dawuss

dawuss

gadgeteer

heb je de tweede wel gelezen dan?
Als je een disk aansluit op een RAID controller moet er een single disk array gemaakt worden om ermee te kunnen werken. Maar het is geen échte RAID. Daar heb je inderdaad meerdere schijven voor nodig

micheljansen.org

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien dat BalusC het e.e.a. in de FAQ kan aanvullen. Zal even een TR maken en dit vragen.

I.m.o. is het gewoon een RAID1 met slechts een schijf.

ARME AOW’er

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
dawuss schreef op 27 november 2003 @ 00:04:
heb je de tweede wel gelezen dan?

[...]
Heb ik inderdaad gelezen. Het hele topic (niet zoveel posts overigens, maar goed). Wat ik daaruit opmaak is dat SATA dus wel standaard voor RAID is gemaakt. Ik heb een Seagate SATA schijf van 160GB besteld. Ik heb geen zin daar veel ruimte op kwijt te raken door bijvoorbeeld een Array erop te moeten maken (of houdt je dan wel de ruimte van die schijf gewoon vrij)?

Daarnaast wil ik in de toekomst misschien een tweede SATA schijf erbij hebben, maar dat verplicht mij toch niet die in RAID 1 of 0 te zetten? Daardoor verlies ik dan schijfruimte.

[ Voor 16% gewijzigd door Godjira op 27-11-2003 00:09 ]

Profile

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Godjira schreef op 27 november 2003 @ 00:07:
[...]

Heb ik inderdaad gelezen. Het hele topic (niet zoveel posts overigens, maar goed). Wat ik daaruit opmaak is dat SATA dus wel standaard voor RAID is gemaakt. Ik heb een Seagate SATA schijf van 160GB besteld. Ik heb geen zin daar veel ruimte op kwijt te raken door bijvoorbeeld een Array erop te moeten maken (of houdt je dan wel de ruimte van die schijf gewoon vrij)?
ja, want een array definieer je volgens mij in de controller (correct me if i'm wrong)

RAID heeft nauwelijks (of geen) overhead op je schijf. Daar hoef je je in ieder geval geen zorgen over te maken.

micheljansen.org

Verwijderd

Je houd het gewoon vrij, gaat niks geen ruimte verloren (naast de standaard metrieke/normale meetmethode die 1000 bytes IPV 1024 bytes als 1 kilobyte beschouwen). Dit gaat gewoon werken als een JBOD: just-a-bunch-of-disks. In dit geval maar één disk. Let wel op: je zult, aangezien het een losse S-ATA controller is (niet in de southbridge, ook met een eigen BIOS), wel op F6 moeten drukken voor losse RAID/SCSI drivers tijdens windows setup, maar ook dát is geen probleem als je er geen windows op installeert.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 00:13:
Je houd het gewoon vrij, gaat niks geen ruimte verloren (naast de standaard metrieke/normale meetmethode die 1000 bytes IPV 1024 bytes als 1 kilobyte beschouwen). Dit gaat gewoon werken als een JBOD: just-a-bunch-of-disks. In dit geval maar één disk. Let wel op: je zult, aangezien het een losse S-ATA controller is (niet in de southbridge, ook met een eigen BIOS), wel op F6 moeten drukken voor losse RAID/SCSI drivers tijdens windows setup, maar ook dát is geen probleem als je er geen windows op installeert.
Dat klopt inderdaad :). Dat gaat helemaal goed komen. Op die schijf wordt dus wel Windows geinstalleerd, maar goed.

Wordt ik bij de aanschaf van een tweede schijf min of meer gedwongen die tweede en eerste schijf in RAID te zetten of kan ik die ook gewoon beiden apart gebruiken voor data opslag? Ik begrijp eruit dat ik voor twee schijven van beiden 160 dus wel gewoon met JBOD 320GB aan opslagruimte krijg (wat dan dus wel de bedoeling is)?

Profile

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Mijn ervaring met onboard RAID controllers (zowel IDE als SATA) is dat je gewoon de schijf eraan hangt en als je het raid menu niet gebruikt, de controller 'm gewoon als een single drive ziet zoals jij dat wilt hebben.

In het ergste geval moet je een RAID 1 aanmaken (zoals bij mijn Promise Ultra100 het geval is als ik 1 schijf eraan wil hangen) maar daarbij gaat idd niks verloren qua performance of HD ruimte.

Genoeg info?

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Gman schreef op 27 november 2003 @ 00:41:
Mijn ervaring met onboard RAID controllers (zowel IDE als SATA) is dat je gewoon de schijf eraan hangt en als je het raid menu niet gebruikt, de controller 'm gewoon als een single drive ziet zoals jij dat wilt hebben.

In het ergste geval moet je een RAID 1 aanmaken (zoals bij mijn Promise Ultra100 het geval is als ik 1 schijf eraan wil hangen) maar daarbij gaat idd niks verloren qua performance of HD ruimte.

Genoeg info?
Thanks, dat wilde ik weten! :)

Profile

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik heb hier me WD s-ata schijf ook gewoon als 1 drive en geen gezeur en gezeik met raid (is weer extra moeite bij het instaleren van windows en das al erg zat op zich) en het werkt perfect.

En sneller + stiller als de IBM deskstar die er eerst in zat :) (anders was het weer weg gegooid geld geweest) :)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Verwijderd

Gman schreef op 27 november 2003 @ 00:41:

Genoeg info?
de vraag of er een 2e sata erbij gehangen kan worden die ook single werkt wordt niet beantwoord?

als ik dit allemaal zo lees, begin ik toch te twijfelen of ik vrijdag wel die sata maxtor 80 gieg ga kopen.... want zo te lezen is het een heel gedoe om um te installeren? ik dacht gwoon aansluiten en in bios wat aanpassen en viola ik heb een snelle werkende harde schijf.... mischien toch maar een ata133 kopen. ff verder zoeken/lezen over het installeren van een sata....

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 03:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd

he senks BalusC, ik had gisteren je hele RAID verhaal gelezen (stripped, mirroring enz) plus je balusserver en nergens zag ik een single SATA erbij staan,

iig weet ik nu onbedoeld meer over RAID :P . ik wilde je al posten of mailen waarom er geen single sata werden besproken. maar je bent me al voor en ik ga het nu ff lezen..... :Y)
Kan ik een single HDD aan een RAID controller hangen?
Ja, dat kan. Gewoon even de HDD aan de controller hangen. Bij sommige RAID controllers (bijv. Highpoint) hoef je verder niks te doen, terwijl je bij andere RAID controllers (bijv. oudere Promise exemplaren) eerst een array moet toewijzen eer je van de HDD gebruik kan maken. Duik hiertoe de RAID BIOS in, selecteer de harddisk en maak een single-disk RAID0/1/whatever array aan
het enige wat ik weet over me sata controller is dat het ICH5R heet en dat is van intel lees ik maar van wie is promise dan? verder staat er alleen sata raid 0 op de doos. ik kan dus probleemloos een sata kopen en de bios veranderen bootvolgorde ide/scsi naar scsi/ide. en de rest van de windows setup gaat zoals ik gewend bent? ik vraag het maar ff dat ik morgen niet voor verassingen komt te staan.....

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 12:42 ]

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:05

bennierex

Pilot_Z

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 03:24:
[...]

de vraag of er een 2e sata erbij gehangen kan worden die ook single werkt wordt niet beantwoord?

als ik dit allemaal zo lees, begin ik toch te twijfelen of ik vrijdag wel die sata maxtor 80 gieg ga kopen.... want zo te lezen is het een heel gedoe om um te installeren? ik dacht gwoon aansluiten en in bios wat aanpassen en viola ik heb een snelle werkende harde schijf.... mischien toch maar een ata133 kopen. ff verder zoeken/lezen over het installeren van een sata....
Ik heb laatst nog voor iemand een computer gebouwd met 2 SATA schijven. Ik heb verder niets ingesteld mbt RAID en de controller herkende gewoon de 2 schijven apart net als bij een normalen ATA controller het geval zou zijn. Dit was met de on-board SATA controller van een Asus P4C800.

Verwijderd

bennierex schreef op 27 november 2003 @ 12:39:
[...]
Ik heb laatst nog voor iemand een computer gebouwd met 2 SATA schijven. Ik heb verder niets ingesteld mbt RAID en de controller herkende gewoon de 2 schijven apart net als bij een normalen ATA controller het geval zou zijn. Dit was met de on-board SATA controller van een Asus P4C800.
aha senks.... dus de bios veranderen naar "eerst scsi dan ide" en de rest van de setup gaat zoals ik gewend bent toch? dus als je geen array maakt zijn het losse single werkende schijven. al stop je er 4 in?

dit is korrekt wat ik zeg?

Verwijderd

Als jij een (1) S-ATA disk aan de ICH5R bridge hangt, zie je in windows een (1) volume met de capaciteit van de harde schijf. Als je er twee aan hangt zie je twee volumes met de corresponderende capaciteit.

Met andere woorden, S-ATA werkt net zoals P-ATA. Het enige verschil is de chip die het geheel aanstuurd. De ICH5R is de eerste Intel chip die RAID 0/1 aan kan. Vandaar waarschijnlijk jouw verwarring, oudere intel chipsets konden dit niet.
(ok, wel via software-RAID, maar dat maakt dit verhaal nodeloos moeilijk, negeren dus)

Maar als jij geen RAID wilt gebruiken hoeft het niet. Gewoon die disk eraan hangen, windows setup starten, F6, driver disk voor de ICH5R erin en gaan.

Succes

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:05

bennierex

Pilot_Z

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:45:
[...]

aha senks.... dus de bios veranderen naar "eerst scsi dan ide" en de rest van de setup gaat zoals ik gewend bent toch? dus als je geen array maakt zijn het losse single werkende schijven. al stop je er 4 in?

dit is korrekt wat ik zeg?
Heeft niks met SCSI te maken toch? Volgens mij werkt het zelfs al met de standaard instellingen, maar ik zou het gewoon ff bekijken aan de hand van de handleiding van je mobo hoe je precies je BIOS in moet stellen.

Het verhaal van mikek7001 hierboven is ook mijn ervaring ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:32:
het enige wat ik weet over me sata controller is dat het ICH5R heet en dat is van intel lees ik maar van wie is promise dan?
ICH5R is van Intel :) Promise is gewoon de fabrikant van diverse SATA oplossingen .. Zie www.promise.com
verder staat er alleen sata raid 0 op de doos. ik kan dus probleemloos een sata kopen en de bios veranderen bootvolgorde ide/scsi naar scsi/ide. en de rest van de windows setup gaat zoals ik gewend bent? ik vraag het maar ff dat ik morgen niet voor verassingen komt te staan.....
Jouw PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Da's alles wat je hoef te weten ;)

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-03 06:37

DkF

Ik heb dus een A7V8X met SATA controller (Promise 376), da's volgens mij dezelfde als op het bord van de TS.

Daarop kun je dus een SATA schijf, maar ook een gewone schijf hangen.
Ik heb daar dus een gewone (ATA) schijf aan hangen.
Vervolgens in de setup van de controller kan ik dan een raid-array van 1 schijf aanmaken en klaar is kees!

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Morgen komt mijn schijfje binnen in ieder geval en dan wordt het denk ik pas 's avonds inbouwen en testen ermee. Hopelijk gaat het allemaal meteen goed, maar ik zal hier posten hoe ik het precies gedaan heb als het allemaal werkt zoals het hoort.

Profile

Verwijderd

oke senks again balusc en mikek7001 voor de korte doch superduidelijke uitleg :)
bennierex schreef op 27 november 2003 @ 14:38:
Heeft niks met SCSI te maken toch? Volgens mij werkt het zelfs al met de standaard instellingen, maar ik zou het gewoon ff bekijken aan de hand van de handleiding van je mobo hoe je precies je BIOS in moet stellen.
zie hier wat op balusc gegeven linkje staat :

Waarom wordt mijn ATA/RAID controller gezien als SCSI device?
Alle ATA/RAID controllers staan in de Windows apparaatbeheer onder SCSI devices. Dat is normaal; het ligt aan de drivers, de ATA/RAID controller wordt door zijn/haar drivers anders benaderd dan een normale IDE controller. Hierbij worden een aantal eigenschappen van SCSI gebruikt: door de driver van de ATA/RAID controller wordt de mogelijkheid geboden om meer dan 1 request in de wachtrij te plaatsen, wat bij gewone IDE controllers niet gebeurt. Hierdoor kunnen de requests in een efficiëntere volgorde afgehandeld worden, waardoor de schijven efficiënter benaderd worden. Dat is zo wel bevorderlijk voor de snelheid.

:Y)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 18:59 ]

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Op een NF7-S (Sillicon Image 3112A SATA/RAID Controller) kun je gewoon twee SATA schijven hangen zonder RAID 0 of 1 of het aanmaken van arrays. Zoals hierboven vermeld, je gaat gewoon niet naar de RAID BIOS van je moederbord.

Je loopt natuurlijk wel de grootste snelheid-winst mis zonder RAID. En tijdens de Windows installatie moet je de diskette van je RAID controller gebruiken. Ja waarschijnlijk staan er SATA RAID drivers op je diskette, toch heb je deze ook nodig zonder raid.

offtopic:
Smht heeft hier omdat RAID 0 niet goed werkt 2x 120GB Maxtor schijven lopen, dat draait ook als een trein, jammergenoeg wil het hieronder beschreven systeem niet heel lekker op het moment (onvoorspelbare blauwe schermen)

Ik zou wel aanraden twee schijven in te bouwen, draait gewoon makkelijker en is ook in geval van backup veel prettiger.

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Verwijderd

ik maak regelmatig een backup met me brander, zo gepiept en zo krijg ik steeds weer een schone installatie van windows en werkt alles lekker en snel.
Je loopt natuurlijk wel de grootste snelheid-winst mis zonder RAID.
dus met andere woorden, als ik maar 1 sata drin douw is ie langzamer dan bijv ata100 omdat het een single schijf is? sata 150 gaat pas op als je 2 erindoet of is 1 sata 150 en 2 sata 300? 3 sata 450 ? ik weet dat als je 2 drin douwt hij sneller is maar ik heb echt geen backup nodig. dit is geen ziekenhuisputer en als me systeem zou crashen pak ik me backupcd gwoon ff.....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 00:58 ]

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 00:57:
ik maak regelmatig een backup met me brander, zo gepiept en zo krijg ik steeds weer een schone installatie van windows en werkt alles lekker en snel.

[...]

dus met andere woorden, als ik maar 1 sata drin douw is ie langzamer dan bijv ata100 omdat het een single schijf is? sata 150 gaat pas op als je 2 erindoet of is 1 sata 150 en 2 sata 300? 3 sata 450 ? ik weet dat als je 2 drin douwt hij sneller is maar ik heb echt geen backup nodig. dit is geen ziekenhuisputer en als me systeem zou crashen pak ik me backupcd gwoon ff.....
Tja, waarschijnlijk zet ik nog wel een keer een zelfde schijf naast die Seagate die ik vandaag binnen krijg en hang die samen in RAID 0 om zo meer snelheid te krijgen. Het grootste nadeel van sommige RAID's is dat je dan eigenlijk 1 schijf voor 'niks' hebt. Dan heb je twee keer 160GB, maar je kunt die maar 1 keer gebruiken. Bij RAID 0 overigens niet, hoor, maar bij andere varianten wel. Ik zal het nooit voor backup gebruiken, daar heb ik mijn DVD brander voor. Bij RAID 0 ben je weer al je data kwijt als een van de schijven defect raakt, wat dus weer enigzinds zonde is, maar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Godjira op 28-11-2003 06:23 ]

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik kom er dus net achter dat S-ATA een andere powerconnector heeft dan de gewone IDE harde schijven. Wordt ook niet bij de harde schijf zelf meegeleverd en ook bij mijn pas nieuwe moederbord zijn geen convertors geleverd. Nu zit ik dus met een harde schijf die ik niet aan kan sluiten. Echt balen is dat. Kan ik EUR 9,- gaan betalen bij MyCom Amersfoort voor zo'n stom kabeltje, omdat zij de enigen zijn in deze buurt die ze uberhaupt ook verkoopt. Echt wel een beetje naaierij en te belachelijk voor woorden.

Profile

Verwijderd

Ik weet niet of dit bij de seagate dit het geval is bij mijn maxtor dus wel, maar meestal zit er op de schijf ook nog de normale aansluiting op zoals bij p-ata schijven dit het geval is.

Wat het aansluiten van 1 hd op de raid controller betreft, dit geeft geen enkel probleem gewoon aansluiten en opstarten. Tijdens het opstarten (vlak na bios) krijg je wel het raid programma, om je raid array te maken, maar daar moet je niets met doen.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 11:03:
Ik weet niet of dit bij de seagate dit het geval is bij mijn maxtor dus wel, maar meestal zit er op de schijf ook nog de normale aansluiting op zoals bij p-ata schijven dit het geval is.

Wat het aansluiten van 1 hd op de raid controller betreft, dit geeft geen enkel probleem gewoon aansluiten en opstarten. Tijdens het opstarten (vlak na bios) krijg je wel het raid programma, om je raid array te maken, maar daar moet je niets met doen.
Bij Seagate is dat dus niet zo. Zit alleen een aansluiting voor een SATA powerconnector.

Ik baal echt als een stekker.

[ Voor 3% gewijzigd door Godjira op 28-11-2003 11:21 ]

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Inmiddels hangt de schijf in mijn pc en hij draait perfect. Een RAID array aanmaken is nergens voor nodig. Gewoon bij de installatie van Windows XP op F6 drukken (wel eerst een floppy aanmaken met de laatste VIA S-ATA Raid Controller drivers (te vinden op de CD die meegeleverd is bij je mobo) en die in de drive steken). Dan kiezen voor de juiste driver en gaan met die banaan. Werkte prima bij mij. Wel moet je na de hele installatie even je VIA Raid Tool installeren (die zorgt voor betere drivers, als je de nieuwste download na installatie).

Profile

• JaP.NeT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 13:43
Super bedankt ik heb er veel aan gehad, eerst was ik ff in paniek met mijn enige SATA hdd in me nieuwe systeempje, maar ik ben druit . _/-\o_

Verwijderd

Of het als Raid aangesloten moet worden of niet, ligt een beetje aan het moederbord zelf, ik heb geen ervaring met jouw bord, dus dat weet ik niet.

Als in de bios van het moederbord, dus niet die van een aparte controller (raid o.i.d.), bij de schijven 6 IDE kanalen staan, dan wordem Sata schijven gewoon als normale schijven gezien, dit is dus het geval bij het Asus P4P800 Deluxe.

Worden de schijven in een aparte bios herkend, dan is het een Sata Raid controller, en moet je met Raid arrays werken.

Dus moet je zelf even kijken waar de schijf wordt genoemd...

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Ik heb zo het hele topic ff doorgelezen en ben er wel wat wijzer uit geworden. Bespaard me zometeen heel wat problemen als ik straks mijn seagate sata disk binnen krijg. Ik heb hier ook al een nieuwe mobo klaarliggen (asus p4p800). Nu zit ik alleen nog met een vraag.

Ik heb begrepen dat er toch enige snelheidswinst te behalen valt als je het in RAID zet, is dit ook het geval met een single sata disk?

telefoontoestel

Verwijderd

(kickje, sorry, ik heb zelfde probleem maar net iets anders)

ok, een leuk alternatief.

- 1 sata schijf (120 g)
- 0 floppy drives ter beschikking
- 1 cd met win xp pro eng
- een boel foutmeldingen

dat is dus mijn situatie:
- msi k8t neo fsr
- amd64 3000+
- maxtor 120 g sata
- gf 6800 le

dit heb ik gedaan:
- pc besteld ZONDER videokaart
- videokaart gekocht en ingebouwd (agp slot & voeding)
- pc opgestart
- in bios: primairy boot -> nec 3500 en secundairy -> maxtor schijf
- windows cd erin
- wat foutmeldinkjes gekregen over het niet kunnen zien van een HD
- win 98 cd gebruikt om maxtor te formatten (ook gelukt)
- schijf wordt nog steeds niet herkent door win xp

toen heb ik wat posts gelezen van mensen met ook maar 1 sata schijf, stond wel oplossing in (f6 tijdens setup enzo). maar daar was een floppy drive bij betrokken.

kortom: ik heb een nieuwe pc gekocht, waar ik nog niks mee kan.
iemand een ideetje?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Regel een (USB) floppy drive of slipstream de drivers in de XP setup CD. Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe installeer ik windows op een schijf aan een externe controller?" :)

Nutteloze kick en FAQ-gevalletje. Mocht je een op zichzelf staand probleem hebben, open dan een nieuw topic, maar ga niet je eigen problemen in andermans topics posten ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.