[ADSL] splitter installeren

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:19
Mijn vriendin heeft samen met haar huisgenoten een ADSL pakket aangeschaft (tiscali surf). Nu ben ik gevraagd om de modem + netwerk te installeren. Het aanleggen van het netwerk was geen probleem, maar ik zit een beetje in m'n maag met de ADSL-splitter. Deze moet tussen dit zooitje kabels geinstalleerd worden.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/frederix29/telefoon.jpg

Mijn vraag is dus: Op welke manier moet ik het telefoonstekkertje hieraan knippen? (kleurvolgorde?)

Hier staat tekst

Verwijderd

2 uitgaande lijnen >? Dat gaat niet echt. Of zie ik het nou fout. Maar je kan iig altijd gewoon even een telefoon pakken en kijken met welke 2 draadjes je contact krijgt en daar de splitter op zetten maar ik snap alleen niet waarom daar 2 draaden uitkomen... Mischien weet je wat beter hoe het daar zit?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:06:
2 uitgaande lijnen >? Dat gaat niet echt. Of zie ik het nou fout. Maar je kan iig altijd gewoon even een telefoon pakken en kijken met welke 2 draadjes je contact krijgt en daar de splitter op zetten maar ik snap alleen niet waarom daar 2 draaden uitkomen... Mischien weet je wat beter hoe het daar zit?
Ik kan het uit het plaatje niet echt opmaken. Wie weet hebben ze gewoon 2 toestellen op 1 lijn aangesloten. (Die dikke kabel lijkt op knutsel-werk namelijk. Ik bedoel dus de rechtse kabel.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 23:12 ]

• Sjaak_Afhaak
de situatie zoals je die nu ziet, houdt in dat de lijn die onder uit het kastje komt, is de ingaande lijn, hier wordt telefoonlijn direct in 2 gesplitst (studentenhuis).

Hier staat tekst

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 22:44
en waar zit je NT1 dan ??

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:16
moet toch niet zo'n punt zijn. Je krijgt een keurig pakketje erbij met een kastje waarop je de kabels vast kunt maken zodat je kabeltje krijgt met stekkertje om in de splitter te pluggen. Verder is de handleiding ook best duidelijk.

en inderdaad, gewoon even testen op welke draadjes het signaal zit. Zoals ik het zie op die rommelige foto lijkt het mij gewoon rood en blauw te zijn.

ik heb zelf surf al 2 keer probleemloos aangesloten.

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er wordt toch niet over ISDN gesproken? :)

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

ISDN?

TS, even voor de duidelijkheid: Ze hebben daar dus 1 telefoonnummer met 2 toestellen eraan. (Er kan dus iemand op toestel 2 meeluisteren als een ander op toestel 1 aan het bellen is.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:10:
[...]

Ik kan het uit het plaatje niet echt opmaken. Wie weet hebben ze gewoon 2 toestellen op 1 lijn aangesloten. (Die dikke kabel lijkt op knutsel-werk namelijk. Ik bedoel dus de rechtse kabel.)
Ja dat bedoelde ik, ik omschreef het beetje vaag :)
Sjaak_Afhaak schreef op 26 november 2003 @ 23:10:
de situatie zoals je die nu ziet, houdt in dat de lijn die onder uit het kastje komt, is de ingaande lijn, hier wordt telefoonlijn direct in 2 gesplitst (studentenhuis).
Dan moet je dus op de lijnen waar die kabels naartoe gaan de splitter zetten. En dan die 2 kabels weer in de splitter stoppen. Met evt knutselwerk ;) ben even de naam kwijt van die mooie koppelblokjes :D

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 23:15 ]

• Sjaak_Afhaak
larsemenneke schreef op 26 november 2003 @ 23:12:

en inderdaad, gewoon even testen op welke draadjes het signaal zit. Zoals ik het zie op die rommelige foto lijkt het mij gewoon rood en blauw te zijn.

op welke plekken in het stekkertje moet ik die dan installeren?
Dan moet je dus op de lijnen waar die kabels naartoe gaan de splitter zetten. En dan die 2 kabels weer in de splitter stoppen. Met evt knutselwerk
je bedoelt de splitter nog tussen de binnenkomende lijn en het kastje plaatsen?

[ Voor 25% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 26-11-2003 23:16 ]

Hier staat tekst

Verwijderd

larsemenneke schreef op 26 november 2003 @ 23:12:
moet toch niet zo'n punt zijn. Je krijgt een keurig pakketje erbij met een kastje waarop je de kabels vast kunt maken zodat je kabeltje krijgt met stekkertje om in de splitter te pluggen. Verder is de handleiding ook best duidelijk.

Ik zie ook maar 2 aangesloten draden op (IS)RA, al is de foto niet echt duidelijk, er hangen wat kabeltjes voor....

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 21:41

DaRoot

Some say...

Pak de rode en de blauwe ader, zorg dat je die steeds aan de middelste 2 contacten van de RJ11 stekker hebt, hoe om maakt in de praktijk niets uit.
Witte en oranje niet gebruiken.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Als ik het goed zie gebruiken ze hier 2 lijnen dus 2 aparte telefoonnummers. Op 1 van de 2 zal dan adsl aangevraagd zijn. Even uitzoeken welke lijn dat is en dan die lijn aansluiten op de line-in van de splitter.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:16:
Als ik het goed zie gebruiken ze hier 2 lijnen dus 2 aparte telefoonnummers. Op 1 van de 2 zal dan adsl aangevraagd zijn. Even uitzoeken welke lijn dat is en dan die lijn aansluiten op de line-in van de splitter.
Waar maak jij uit op dat ze 2 aparte lijnen hebben? Er komt gewoon 1 kabel van onderen naar de ISRA, en er is maar 1x een kabel te zien, waarin rood, blauw, oranje, en wit zitten. Tegenwoordig worden alleen de rode en blauwe nuttig gebruikt.

Verwijderd

Hoezo zouden ze 2 lijnen gebruiken afaik zijn het gewoon 2 gedeelde telefoons ofzo lijkt me. Hij vertelt immers dat ie ze splitst.

Daroot was net iets eerder :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 23:18 ]

• Sjaak_Afhaak
het is dus 1 lijn, 2 telefoons..

Hier staat tekst

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 22:44
Br@m schreef op 26 november 2003 @ 23:13:
[...]
Er wordt toch niet over ISDN gesproken? :)
Eeeuhhhh 8)7 8)7 |:( |:(
* Bud_s moet nodig eens naar de opticien :) :)

kwas ff in de war ... sid_6.8 had het over 2 uitgaande lijnen, dus ik dacht gelijk aan ISDN .....
Het gaat dus blijkbaar fout als ik begin te denken, misschien ff een reboot hier :) ROFL

[ Voor 31% gewijzigd door Bud_s op 26-11-2003 23:21 ]

Verwijderd

DaRoot schreef op 26 november 2003 @ 23:17:
[...]

Waar maak jij uit op dat ze 2 aparte lijnen hebben? Er komt gewoon 1 kabel van onderen naar de ISRA, en er is maar 1x een kabel te zien, waarin rood, blauw, oranje, en wit zitten. Tegenwoordig worden alleen de rode en blauwe nuttig gebruikt.
Tenzij je dus 2 lijnen hebt. Die 2e lijn (die ze hier niet hebben, want dat is duurder en het gaat om een studentenhuis) gaat dan over de andere 2 draadjes.

Verwijderd

Sjaak_Afhaak schreef op 26 november 2003 @ 23:14:

je bedoelt de splitter nog tussen de binnenkomende lijn en het kastje plaatsen?
Nee, waar nu dat knutselwerk zit aan de bovenkant maak je een kabeltje naar de splitter en daar stop je weer dat knutselwerk in.
Dat daaronder is van de kpn...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 23:21 ]

• schwarzenegger
Sjaak_Afhaak schreef op 26 november 2003 @ 23:14:
[...]

op welke plekken in het stekkertje moet ik die dan installeren?

***knip***
je hebt toch dat kleine kastje gekregen? daar kun je aan de ene kant de draadjes op de schroefjes vastdraaien en aan de andere kant kun je dan een rj11 stekker inpluggen die je naar de splitter laat lopen

check maar eens de cd rom die bij het modem en doe het zelf pakket geleverd is

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:19:
[...]

Tenzij je dus 2 lijnen hebt. Die 2e lijn (die ze hier niet hebben, want dat is duurder en het gaat om een studentenhuis) gaat dan over de andere 2 draadjes.
Volgens mij doet de kpn dat niet. Als er 2 aparte analoge lijnen binnen zouden komen, zouden er 2 aparte ISRA punten geplaatst worden. KPN werkt altijd met rood, blauw, oranje en wit voor 1 lijn. Ook al worden vanaf de ISRA praktisch alleen de rode en de blauwe gebruikt. Zelfs bij ISDN trouwens.

• schwarzenegger
DaRoot schreef op 26 november 2003 @ 23:24:
[...]

Volgens mij doet de kpn dat niet. Als er 2 aparte analoge lijnen binnen zouden komen, zouden er 2 aparte ISRA punten geplaatst worden. KPN werkt altijd met rood, blauw, oranje en wit voor 1 lijn. Ook al worden vanaf de ISRA praktisch alleen de rode en de blauwe gebruikt. Zelfs bij ISDN trouwens.
dat is niet waar hoor, als de is/ra kast vol is dan gooien ze het gewoon over de vrije draden. Dat hebben ze hier in ons studentenhuis ook gedaan want als ik wil kan ik zo de draad van de bovenburen doorknippen en onze telefoon daarop hangen. En dan bellen maar.....

• DaRoot

DaRoot

Some say...

larsemenneke schreef op 26 november 2003 @ 23:25:
[...]

dat is niet waar hoor, als de is/ra kast vol is dan gooien ze het gewoon over de vrije draden. Dat hebben ze hier in ons studentenhuis ook gedaan want als ik wil kan ik zo de draad van de bovenburen doorknippen en onze telefoon daarop hangen. En dan bellen maar.....
Is dat zo? Zou ik wel slordig vinden van de KPN. Door je zo aan die kleurcodes te houden, is het niet verwarrend, maar als zelfs de kpn het door elkaar gaat smijten...

Tja, zal wel. 1 ding weet ik wel, combinatie ISDN + ADSL is phat makkelijk!

• schwarzenegger
DaRoot schreef op 26 november 2003 @ 23:28:
[...]

Is dat zo? Zou ik wel slordig vinden van de KPN. Door je zo aan die kleurcodes te houden, is het niet verwarrend, maar als zelfs de kpn het door elkaar gaat smijten...

Tja, zal wel. 1 ding weet ik wel, combinatie ISDN + ADSL is phat makkelijk!
ja dat is/ra punt hieronder in de kelder is gemaakt in de jaren 60 en kan moeilijk vervangen worden. Toen kwam echter de tijd van isdn ed en wilden veel verdiepingen meer dan 2 lijnen hebben. Toen zich ook nog eens bedrijven vestigden in de kelder was het helemaal funest. Het is/ra punt zit vol en dus moesten ze wel gaan splitten omdat anders mensen geen telefoon meer konden krijgen.

daardoor kan ik dus zo bij de kabels van de bovenburen omdat die bij ons door de leidingen naar boven lopen.... niet dat we er ooit aangekomen zijn ofzo maar het had gekund......

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Niet echt ontopic meer geloof ik.

Maar ik zou gewoon een rj11 einddoosje halen 2 keer ( bij een pakket van Concepts zat die erbij)

En het dan zo aansluiten:

Isra punt --> RJ11 doosje --> rj 11 kabel --> splitter ---> rj11 kabel ---> rj11 doos / varkenssnuit met rj11 ingang --> inhuis bekabeling.

En dan op de modem poort van je splitter je modem :-)

Gewoon te halen bij de Praxis en Gamma hoor :Y)

Direct op je isra punt kabel kan je namelijk geen rj11 conectors krimpen omdat de kabel te dik is. Daarom dat rj11 doosje kan eventueel ook een varkenssnuit zijn met daarin een varkenstekker naar rj11 toe. Ligt maar net aan je eventuele voorraad / prijs van de te kopen spullen.

[ Voor 50% gewijzigd door raymonvdm op 26-11-2003 23:46 ]

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Nou hij heeft inderdaad 2 lijnen.

De linker twee aansluitingen zijn van de 1-ste lijn. De andere twee van de tweede.

Je moet een van die twee hebben, op een van de twee hebben jullie ADSL. Dan kun je gelijk een kabel maken van die blauwe en rooie, naar een RJ11 connector. Deze kan in de splitter en you're off.

Ik heb vorige week hier precies hetzelfde aangesloten. Any questions, stuur maar een berichtje op ICQ.
Pagina: 1