Toon posts:

[DV-Cam] Capture probleem of deffect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden een Samsung VP-D80 MiniDV cam aangeschaft. Nou is dit niet de beste mini-DV cam maar dit probleem vind ik toch wel vreemd.

Zodra ik capture ziet elk beeldje er dus zo uit:

http://kuffi.f2o.org/raff.jpg
(zie zwarte rand en gele transparante lijn)

Ik weet niet hoe dit komt, het ligt niet aan de manier waarop ik capture lijkt me (ik heb alle verschillende mogelijkheden geprobeerd) en aan mijn camera ligt het waarschijnlijk ook niet want als ik de beelden op de cam bekijk zie je niets van dit lijntje. Waarschijnlijk ligt het dus ergens tussen de cam en mijn firewire kaart in.

Maar wat kan dit zijn? Slechte kaart? Slecht contact? Etc. Heeft nog iemand dit probleem en zo ja, wat moet ik er tegen doen?

Alvast bedankt!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46

Steffie

Opaque

Is dit wel een probleem? Wellicht hoort het gewoon zo met die camera, omdat dit stuk van het beeld toch wegvalt dankzij de overscan van een TV.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat zou wel slecht zijn omdat ik de cam momenteel eigenlijk alleen gebruik voor filmpjes op de computer te zetten, editen en daar mooi te laten (of op internet te zetten). In de winkel vonden ze het een vaag probleem en ze vroegen of ik mijn Image Stabilize (mode) had aanstaan maar ik heb het allemaal al geprobeerd, deze (en andere modes) aan uit gezet, maar dat is het probleem niet.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 16:25

megaleo

Special member

Zijn ze nadat je ze hebt overgezet en/of bewerkt wel van goede kwaliteit?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, bewerken heeft geen nut, en overzetten (naar video of DVD) doe ik eigenlijk nooit. In adobe kun je met Motion voor AVI files wel het videobestand een paar pixels verschuiven maar ik wil graag het probleem oplossen ipv verbergen en omdat ik niet altijd AVI gebruik is het nog niet mogelijk ervan af te komen.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dit is redelijk basic, en komt hier minstens 1x in de week voorbij.

In je bewerkings programma even het de-interlace filter aanzetten. Je ziet nu maar de helft van de beeldlijnen.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:21
Dat gedoe met die image stabalizer van samsung (ook verkocht bij de Aldi als onder de merknaam medion) is echt idioot. Mijn pa kreeg met capturen geen geluid en dat was inderdaad verholpen door die stabalizer uit te zetten. :?

Het hierbovengenoemde de-interlacen zorgt er alleen voor dat de streperigheid weg is bij je plaatje, maar ik ga er vanuit dat je dat wel wist.

Als je toch met video bewerkings programma's aan de slag gaat kun je natuurlijk het beeld wel een klein stukje scalen zodat die geelzwarte rand weg valt ( in principe hetzelfde als wat er op je tv gebeurd...dat stukje zie je daar niet) Helaas zal je rendertijd hier wel onder te lijden hebben.

edit:
Je kan ongeacht de codec die je gebruikt bewerkingen loslaten op je filmpje in Premiere(dus ook scalen). Het maakt dus niet uit of het avi only is...

Moven met motion zou ik niet doen. Je wil je beeldverhouding gelijk houden(neemik aan). Aan de linkerkant wat wegsnijden houdt in dat je gaat scalen

[ Voor 20% gewijzigd door sanderb op 27-11-2003 03:20 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Topicstarter
little_soundman schreef op 27 november 2003 @ 02:19:
Dit is redelijk basic, en komt hier minstens 1x in de week voorbij.

In je bewerkings programma even het de-interlace filter aanzetten. Je ziet nu maar de helft van de beeldlijnen.
Thanks, maar field interpolate, interlace consecutive frames of always deinterlace hebben allemaal geen effect :( Zit ik op de foute plek te kijken ??

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:46

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 16:47:
Thanks, maar field interpolate, interlace consecutive frames of always deinterlace hebben allemaal geen effect :( Zit ik op de foute plek te kijken ??
Die reactie heeft ook helemaal geen betrekking op jouw probleem. Niet zo verwondelijk dat je het geen effect vind hebben ;)

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb gisteravond de door jou genoemde problemen op het plaatje niet opgemerkt. Ik heb naar het midden zitten kijken, en niet naar de randen.

Mijn excuses voor het op het verkeerde spoor zetten.

• e1f
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-08 09:46

e1f

Als je het weg wil hebben kan je gewoon een beetje er vanaf croppen. Scalen is het veranderen van je beeldverhouding, dan blijft het randje dus zitten, maar als je cropt knip je het er gewoon af. Waar het randje vandaan komt snap ik ook niet. Het zou idd niet moeten horen als je het op het schermpje niet ziet dat het dan ook niet bij je capture zou moeten zitten. Probeer eens wat dingen door de camera direct op de tv aan te sluiten of je't dan ook hebt. En direct op de pc bekijken (dus niet in een bewerkingsprogramma), zo kan je wat dingen uitsluiten waar het aan zou kunnen liggen.

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 00:29

Koenzie

Never leave, just go

offtopic:
lijpe sprong op het plaatje

[ Voor 11% gewijzigd door Koenzie op 28-11-2003 11:22 ]

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Pagina: 1