Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Antec 400w] nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ik was vanmiddag even bezig om mijn pc wat stiller te krijgen, alles ging prima tot ik de fancontroller tijdelijk ff weglegte op de zijkant van mijn cdrom racks.
Daar had ie een paar tellen geleden ook gelegen zonder probleem (ik heb overigens 2 fancontrollers, de andere zat al bevestigd aan de case).

Toen verschenen er een klein aantal vonkjes en ging de voeding uit. Dit ook omdat de stroom-groep eruit knalde :'(
Helemaal geen erge knetter oid trouwens.

Na even gewacht te hebben met de pc van het stroomnet af en de groep weer omgezet te hebben sloot ik de voeding weer aan. Na het knopje omgezet te hebben knalde de groep er weer uit. Serious shit dus :(

Wat kan ik nog proberen om mijn voeding te redden, of hoef ik het niet eens meer te proberen?!

Alvast bedankt voor het mee-denken.

Trouwens: ik ben van plan 460w Enermax EG465AX-VE(G) te gaan bestellen als het niets wordt.. iemand argumenten tegen deze voeding?
http://www.enermax.com.tw/eg365ax-ve-fca.htm

Edit//
Midden boven de cpu koeler is mijn fancontroller te zien (De 2e lag rechts op het 5.25" rack.

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgDOAtMTqZREkCoAAIlhyMVVRc0yZnlcOxUx9oagkN7WuxvIch6fIlFmDHvb0cgoXHkCGqrgbbU25bUg2nyaMITJV9QR0A5OfD5Y3Gndb20/Complete.JPG?dc=4675438204818743282

[ Voor 16% gewijzigd door Race Eend op 26-11-2003 22:32 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:10
Hoe kan je nou vonken krijgen als je pc uit is en je je fancontroller op zn kant neerlegt?

Weet je _zeker_ dat alle kabels nog mooi vast zitten?.. Klinkt als ergens een molexje verkeerd om ofzo..

Of probeer de pc een te starten van een andere groep (nee! niet in de badkamer :P).. kijken of daar de stoppen er wel utischieten

Weet je ook zeker dat je zekering in de meterkast nog wel goed is (die heeft natuurlijk de 1e keer een opdonder gekregen)

Verwijderd

man, wat jy dr in hebt hangen kan zelfs nog makkelijk met een 300w voedingkje.... :|

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:40:
man, wat jy dr in hebt hangen kan zelfs nog makkelijk met een 300w voedingkje.... :|
Dat maakt in dit geval toch niet uit :?

TS: Je voeding maakt klaarblijkelijk ergens kortsluiting, heb je al geprobeerd om hem helemaal los te hangen en dan aan te zetten? Moet je ff 2 bepaalde draadjes van de ATX stekker aan elkaar verbinden (weet niet meer welke uit m'n hoofd, even zoeken met GoT of Google. Niet de geleidende delen beetpakken want dan kan je zelf ook een opdonder krijgen!)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

dreeke schreef op 26 november 2003 @ 22:42:
[...]
TS: Je voeding maakt klaarblijkelijk ergens kortsluiting, heb je al geprobeerd om hem helemaal los te hangen en dan aan te zetten? Moet je ff 2 bepaalde draadjes van de ATX stekker aan elkaar verbinden (weet niet meer welke uit m'n hoofd, even zoeken met GoT of Google. Niet de geleidende delen beetpakken want dan kan je zelf ook een opdonder krijgen!)
Een ATX voeding wordt niet met een schakelaar aangezet, maar met een laagspanningslijntje, welke geaard moet worden. Dit wordt normaalgesproken gedaan door de schakelaar op de voorkant van de kast. Wil je de voeding los gebruiken, zonder computer, dan monteer je een schakelaar tussen deze power-on lijn (de groene draad in de moederbord-stekker) en een zwarte draad (ook in de moederbord-stekker). Je kan dan met deze schakelaar de voeding aan en uit schakelen. Ook kun je deze twee draadjes rechtstreeks met elkaar verbinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 22:47 ]

• Race Eend
Heb hem idd al op een andere groep gehad, deze knalde er helaas ook uit.
Molexjes zitten gewoon goed, ik heb alles losgekoppeld, maar het lampje op het mobo gaat niet branden, alleen de groep knalt er weer uit :( Ga dit niet te vaak proberen, want straks krijgt mijn mobo misschein ook een klap en ben ik helemaal ver van huis.

Waarom ik een 400w voeding heb:
1. omdat hij standaard bij mn case zat.
2. omdat ik:
- 7 casefans heb
- Een Radeon 9700 pro met voltmod bezit
- Een zwaar overgeklokte P4 2666 heb
- Zo een tempgeregelde voeding heb die stil is (een 300w zou in de hoogste stand moeten wil hij dit systeem in de lucht houden.

Ik denk overigens niet dat een 300w dit trekt, alleen als je een hele goede zou hebben misschien.

//edit//
Dat voeding-verbind-truukje :p ken ik trouwens, even testen, stom dat ik dat nog niet gedaan heb!

[ Voor 8% gewijzigd door Race Eend op 26-11-2003 22:49 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Met overclocken is dat niet aan te raden nee, dan is zo'n 400 Antec wel fijn.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je mobo kortsluiting maakt en dat daardoor je voeding een oplazer krijgt, vervolgens gaat de stroom uit ...
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:50:
En Antec is één van de beste voedingen op dit moment, dus dat zit wel snor. :)
Ook goede voedingen kunnen kapot. Ik vind ze zelf eerlijk gezegd tegenvallen. Ze doen het wel goed mits ze werken, maar de uitval is nogal hoog. (ik verkoop ze en zie ze vrij vaak terug in verhouding tot andere merken)

[ Voor 48% gewijzigd door dreeke op 26-11-2003 22:52 ]

Verwijderd

En Antec is één van de beste voedingen op dit moment, dus dat zit wel snor. :)

Verwijderd

Je kunt het beste voeding los testen, zonder moederbord.

Dit kun je doen door PowerOn met Ground door te verbinden aan de ATX-mobo molex op pin 14 en 15. Zie ook: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

edit: ah, inmiddels begrepen :)

Anders even de voeding openmaken en nakijken op blootliggende draden, doorgebrande componenten en lekkage van condensators etc.
Let wel op dat je hem niet open maakt als er nog garantie op zit, want dan verbreek je het zegel en vervalt de garantie.
Die is met een beetje userabuse als kortsluiting veroorzaken met je baybus ook wel voorbij :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 23:05 ]

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:51:

Anders even de voeding openmaken en nakijken op blootliggende draden, doorgebrande componenten en lekkage van condensators etc.
Let wel op dat je hem niet open maakt als er nog garantie op zit, want dan verbreek je het zegel en vervalt de garantie.

• Race Eend
Getest, dat werkt dus ook niet, voeding uit mn kast gehaald, zodra ik hem op het stroomnet zet, zonder nog enig iets aan te raken knalt de groep er wéér uit en zit ik in het donker :(

Kan hem dus niet eens verbinden want hij knalt al...

/edit/
Garantie is denk ik al weg.. mn pc is al meer dan een jaar oud (de basis van het systeem).

Hoe lang is de garantie eigenlijk op zo'n antec voeding? Weet iemand dat uit zijn hoofd toevallig uit ervaring? (ik zoek zelf het zelf ook wel ff op op google.nl)

[ Voor 37% gewijzigd door Race Eend op 26-11-2003 22:55 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Ik gok dat je een van je schakel torren naar de tjifisteinen geholpen hebt ... of misschien zelfs wel allebij

met een ohm meter kun je ze zo doormeten als 2 pootjes in twee richtingen zijn doorverbonden (kortgesloten dus) dan kun je de tor zeker als defect beschouwen.

Ik heb geen idee of er transistoren of mosfets in de stuur trap van die antec zitten, maar de gewone transistoren heb ik al vaker vervangen door een BU508A de originele tor is altijd beter natuurlijk.

Repareren doe je zo.

• Race Eend
Hmm, ik heb helaas geen multimeter oid in huis.
En misschien is het beter om de voeding gesloten te laten, ivm garantie etc.

Op de antec site kan ik helaas (nog) nergens vinden hoe lang de garantie periode is. Iemand een idee?

Verwijderd

Op mijn Antec TruePower zit 3 jaar garantie, staat op de doos en de bon. :)

• Race Eend
Kzal ff contact opnemen met eynstein.. hopelijk zit op mijne ook 3 jaar :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:46:
[...]
Een ATX voeding wordt niet met een schakelaar aangezet, maar met een laagspanningslijntje, welke geaard moet worden. Dit wordt normaalgesproken gedaan door de schakelaar op de voorkant van de kast. Wil je de voeding los gebruiken, zonder computer, dan monteer je een schakelaar tussen deze power-on lijn (de groene draad in de moederbord-stekker) en een zwarte draad (ook in de moederbord-stekker). Je kan dan met deze schakelaar de voeding aan en uit schakelen. Ook kun je deze twee draadjes rechtstreeks met elkaar verbinden.
Moederbord-stekker is in dit geval hetzelfde als de ATX stekker die dreeke bedoelde :). Oftewel: je herhaald zijn oplossing nogmaals :P

Verwijderd

Ik heb ook een antec kast toen ik hem voor de eerste keer aansloot was het ook *boem* 2 condensators ontploft.
Dus ik zou eens de voeding openschroeven.
Maar kijkuit voor de garantie.

• Race Eend
Garantie is helaas al weg.. 15 maanden en ik heb maar 1 jaar bij eynstein..
Ik ga hem zo even open schroeven. En kijken of er ook zichtbaar schade is..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 10:31:
[...]

Moederbord-stekker is in dit geval hetzelfde als de ATX stekker die dreeke bedoelde :). Oftewel: je herhaald zijn oplossing nogmaals :P
Hij wist zo niet welke kleuren, dus dat heb ik er even aan toegevoegd. Wijsneus! ;)

• Race Eend
Oke hij is open gemaakt.. ziet er goed uit verder ik zal zo ff pics schieten, er zit op de doorzichtige plastic beschermingslaag een klein bruin vlekje, maar de zekering eronder is absoluut niet verkleurd ofzo.

Ook zijn alle condensatoren netjes vlak en ik kan nergens stof, zwarte aanslag etc ontdekken, het is me dus een raadsel :X

• ochoch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10-2020
Dat Eynstein op z'n systemen 1 jaar garantie geeft betekent nog niet dat er geen onderdelen in kunnen zitten die wel een langere garantietermijn hebben toch?

• Race Eend
Dat klopt idd wat je zegt.. maar als de fabrieksgarantie niet meer is.. dan schiet het niet op.. :(

---------------------------------------------------------------------------------
Hallo,

Std. zit er op de kasten 1 jaar garantie, dus ook op die voeding. Helaas. Ook wij kunnen die niet meer claimen. Excusses voor het ongemak.

Mvgr,
Jos
Eynstein Computers

[ Voor 3% gewijzigd door Race Eend op 27-11-2003 16:53 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15
Anders kijk eens of je ergens een multimeter kunt lenen, als je geluk hebt is het maar een kapot transistortje van 2 eur

Repareren doe je zo.

• Race Eend
Nou ik heb een nieuwe enermax 460w gekocht.. en ben daar zeer tevreden over..!! :D

Cpu voltage kon 0.5v naar beneden (komt neer op 3 graden temp daling). Voltages zijn veel stabieler en zijn bovendien allemaal minimaal 3.3v 5v en 12v helemaal top dus!

Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0QgDVAmgSsj!sI395fOlSaOIMJxl4y6M7!Sp2JRptcwGKCM*jkgLwYrkMG10qEBJmQDkpQ6lXT!vZ1psR80niNL4JrZ7ipHVSc2qLOl4Lbq8/PC010043.JPG?dc=4675449464392017021
(voeding is overigens omgekeerd, omdat ik de backplate van mijn kast heb omgedraait.. zodat de voeding verder naar boven kon, de 92 mm zuigt nu de lucht van boven in de kast weg..)

Van de week ga ik proberen met een maat van me om die antec voeding nog proberen te redden, ff doormeten etc.. (maar ff op de wasmachine groep ;) ) anders knalt telkens de stroom van het hele huis eraf.. Hoop dat het lukt.. dan kan ik hem altijd nog in mijn huidige systeem zetten en de 460w enermax in een volgend systeem :)

Ik laat het jullie weten!
(nog tips wat ik moet controleren etc? Wat ik niet over het hoofd moet zien?!)

[ Voor 18% gewijzigd door Race Eend op 03-12-2003 23:41 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:36

Exigence

dnkroz

Heb je trouwens die zekering in je voeding al getest? Misschien dat die doorgeslagen is, maar dan vind ik het wel vaag dat die stoppen eruit knallen.

• Race Eend
Nee ik heb de zekering nog niet getest.. op dit gebied ben ik echt een newbie O+, dus dat ga ik van de week ff samen met een maat uit mn klas proberen..

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:20

star-saber

Ryzen

tja gouden regel

bezig met elektrisch spul stekker eruit
ook al staat ie uit.

en bij atx blijft er altijd spanning aanwezig met stekker erin ook al staat ie uit
Pagina: 1