Toon posts:

[Alg] beste programmeertaal om mee te beginnen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zo..

Wat is de beste programmeertaal om mee te beginnen.

liefst in het nederlands maar hoeft niet :).

grz René

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-12 16:51

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kijk hier eens :)

En onderstaande quote van Janoz geeft eigenlijk al een heel stuk je antwoord. :)
Janoz schreef op 01 februari 2002 @ 08:56:

[quote]
[b]Op vrijdag 01 februari 2002 08:49 schreef pkouwer het volgende:[/b]
Lekker duidelijk antwoord....vb/delphi/java. Is er nou niemand die zegt "Dat is het beste voor die toepassing ?"
[/quote]

Dat KUN je niet zeggen!!!

Je kunt toch ook niet zeggen dat Engels de beste taal is om een thriller mee te schrijven...

Die dingen die jij opnoemt hebben zoals ik bovenaan al zei voor het grootste deel met de programmeurs te maken..

[ Voor 82% gewijzigd door gorgi_19 op 26-11-2003 22:20 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

In het Nederlands? :)

Nou, PHP is, vergeleken met andere talen, een eenvoudige programmeertaal, waarvoor bovendien ontzettend veel tutorials enz. beschikbaar zijn (en waar ook veel help over is gepost op dit forum). Maar programmeren vereist een bepaald inzicht dat je niet zomaar krijgt. Het blijft dus moeilijk. Als je al een programmeertaal kent, dan kan je vaak vrij eenvoudig een andere leren. Van nul beginnen is echter vrij moeilijk. Niet om je te ontmoedigen ofzo... je moet alleen niet denken dat je zomaar de mooiste dingen bouwt. Je moet lang proberen, soms uren puzzelen op één probleem (dat is niet leuk), en vooral veel ervaring opdoen.

Overigens kan je met PHP geen "echte" (standalone) programma's maken. Alleen interactieve websites. Maar dat is ook heel stoer (want dat is mijn werk ;)). Als je echte programma's wilt maken, zou ik eens gaan zoeken op C#, een taal die ik vrij makkelijk, mooi en functioneel vind. Hoe dat is voor de beginner, weet ik niet. Misschien vind jij Visual Basic (om maar eens een door mij verafschuwde, en overigens ook niet echt begrepen, taal te noemen) wel veel makkelijker.

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:15:
Samengevat is dit je topicstart? Tja vind je het raar als we daar niets mee kunnen? We kunnen je pas wat aanbevelen als we meer informatie krijgen. Informatie als Wat wil je ermee gaan doen, Ga je voor makkelijkheid of snelheid, of wat voor een platform moet het draaien, hoeveel tijd wil je er in investeren enzovoorts enzovoorts.

Geef aub snel wat meer informatie, anders wordt dit weer zo'n topic waarin bepaalde 'Language-zealots' brullen dat 'hun taal' de beste is, zonder onderbouwing.

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12 18:03

bille

Don't call me Buff

JAVA is natuurlijk de beste taal om in te beginnen.. dat weet toch iedereen :+

maare.. ALS je gaat programmeren.. neem mijn advies aan.. ga EERST Object Oriented Design es onder de knie krijgen (als je dat nog niet kan bedoel ik)

[ Voor 9% gewijzigd door bille op 26-11-2003 22:34 ]

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

Verwijderd

Ok, mijn verhaal:

Ik ben nu 16 en ik besloot om een 3 jaar geleden een kijkje te nemen in de programmeer wereld, het begon allemaal met html, dat kreeg ik redelijk onder de knie, en toen leerde ik php kennen, dar heb ik een heeeeel klein beetje mee gekloot in het begin, maar ik had al ontdekt dat webdesign nix voor mij is.
Ik heb geen smaak en kan geen "mooie" dingen maken :) Dus ik d8, ok andere progtaal, en ik ging naar de bibliotheek, zag daar C++ liggen, en ik d8 ok ik ga eens een kijkje nemen in C++. Beviel me redelijk goed, maar na de standaar dingen werdt het redelijk moeilijk, vooral als je aankomt bij pointers, waarik nu nog steeds moeite mee heb.

Ik prog nu al een tijd(een beetje tussen actief en passief in) in C++ ben ondertussen 1 keer een kijkje gaan nemen in delphi omdat C++ niet echt wou, en niet veel resultaat had. Je moet er visueel niet veel van verwachten in het begin. Maar omdat delphi zo ongelofelijke klote werkt(zowel taal als IDE) ben ik maar weer teruggegaan naar C++, en heb daarna flink doorgezet, heb een paar standaard dingen geleerd wat niet in boeken wordt behandelt maar wel veel wordt gebruikt, bv Winsock API, ennuh nu kan ik steeds meer.

Verder, qua syntax lijkt php heeeel veel op C++, maar in php heb je vor zowat alles al een functie, terwijl je in C++ zowat alles zelf op moet lossen. Ik was vandaag bezig om een love meter te maken(zo eentje als bij tmf), effe uitgezocht hoe zoiets werkt, en ik ging aan de slag.
Het bleek dat je de frequentie van de letters moet bijhouden, dus hoe vaak een bepaalde letter voorkwam in naam1lovesnaam2. En het is voor een beginner imo een redelijke uitdaging omzoiets te maken. Alleen het goed tellen al heb ik 1 n8 over gedaan in mn bed met pen en papier :D

Dus het valt niet altijd mee, maar als je het leuk vind, en je wil het lukt alles wel. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet nog helemaal niks van programeren.

ik weet alleen dat als je een programmeertaal weet dat de andere makelijk te leren zijn.

met welke niet al te moeilijke programmeertaal kan je de rest ook makelijk of snel leren?

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08 17:16
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:15:
Ik zou voor BASIC gaan. Heet niet voor niets zo. ;)

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-12 14:20

PromWarMachine

Forsaken Archer

Pascal is een geweldige taal om mee te beginnen. De syntax is vaak zeer onlogisch, maar je wordt werkelijk bij elke fout op je vingers getikt. Dit is bij talen als PHP, C++ en ook JAVA veel minder.

Een voorbeeld van wat ik bedoel: als je een array (rij waarden) van 5 maakt en je probeert in het 6e veld, dat niet bestaat, een waarde in te voeren, dan zullen php, C++ en JAVA dat doen, Pascal kapt al bij het compilen van zoiets. Dat heeft mij erg geholpen.

Dividend for Starters

• Count
  • Laatst online: 10-08-2023
De vraag is wat je wil bereiken.

Great minds think in parallel gutters.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12 22:13
bij de TU delft 1e jaars informatica begin je met java. Is in het begin doorbijten, maar t voordeel van deze taal is dat er suppperveel van over op internet te vinden is. En dat je veel kan opzoeken in de java API
zo heb ik t ook geleerd, en als je dit kent kan je doorgaan naar talen als c, c++, pascal, php, VHDL, eigenlijk alles :+

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11 01:42
Pascal is inderdaad een ideale taal om mee te leren programmeren (zoals hierboven ook al vermeld), het is er zelfs (in eerste instantie) speciaal voor ontworpen:
Niklaus Wirth completed development of the original Pascal programming language in 1970. He based it upon the block structured style of the Algol programming language. There were two original goals for Pascal. According to the Pascal Standard (ISO 7185), these goals were to a) make available a language suitable for teaching programming as a systematic discipline based on fundamental concepts clearly and naturally reflected by the language, and b) to define a language whose implementations could be both reliable and efficient on then-available computers.
http://www.pascal-central.com/ppl/#Origins

Verwijderd

Pascal / Basic
ASP(VB) / PHP voor websites

Lijkt mij de beste manier om te beginnen...Vind je dat allemaal te simpel kun je altijd snel doorstappen naar een OO taal als Java/C#.. Maar daar zou ik niet mee starten als ik jou was...

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:10
ik heb nu op school C++, C, Assembly, VB en VBA gehad.. Ik vind PERSOONLIJK C++ het fijnste werken, maar dat kan komen omdat 1 van de kerels uit me klas waar ik mee omga er goed mee kan werken en we er een goede leraar voor hebben...

Maar Visual Basic is ook vrij makkelijk te leren... je moet gewoon ff de basis van de talen bekijken en dan beslissen wat jou het meest ligt..

Misschien ook wel handig om te kijken WAT je wil doen, want de ene taal is sterker in bepaalde dingen dan een andere taal..

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32

Dido

heforshe

bigtree schreef op 26 november 2003 @ 23:05:
Ik zou voor BASIC gaan. Heet niet voor niets zo. ;)
Klinkt lullig, maar er zit wat in.

Verwacht trouwens niet dat als je een programma kunt schrijven in 1 taal, je de rest "makkelijk" leert.

Iedere volgende taal wordt makkelijker, dat is waar, maar er zijn niet voor niets verschillende talen!

De vraag is natuurlijk inderdaad wat je wilt bereiken. Wil je echt leren codekloppen of wil je snel mooie, presentabele dingen maken?
Ik ben - als legacy-programmeur - bijvoorbeeld weinig gecharmeerd van het idee dat sommige mensen zich programmeur noemen omdat ze 5 controls op een form hebben gesleept en een wizzard hebben doorlopen :P
Aan de andere kant is dat wel zo goed als alles als je een een leuk frontendje aan je database wilt maken ;)
Dan heb je geen kennis nodig over code-optimalisatie, en zul je al helemaal niet warm lopen voor dingen als sorteerroutines schrijven (for the fun of it), een tutingmachine simuleren of een so klein mogelijk datumroutine maken die wel de paasdagen van voor de Gregoriaanse kalender ook correct teruggeeft.

offtopic:
Wat was het vroeger toch makkelijk... de C64 startte op in ROM-BASIC, je wist niet beter :)

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt iedereen..

dan denk ik dat ik met pascal of basic ga beginnen..

ik wil zon handboek gaan kopen waarin je het kan leren als die er zijn :)

ik wil uiteindelijk bereiken om spellen te kunne programmeren.
(maar dat willen meer mensen)

ik ga eerst eens kijken of programmeren me bevalt

• Tomatoman
  • Laatst online: 24-12 13:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:41:
dan denk ik dat ik met pascal of basic ga beginnen.
Dat lijkt me een prima keuze. Bij Basic kun je bijvoorbeeld kiezen voor Microsoft Visual Basic, bij Pascal ligt Borland Delphi voor de hand.
Die zijn er absoluut. Kies een niet al te dik boek dat gericht is op beginners.
Inhoeverre je dat gaat lukken, hangt af van je ambities. Om maar meteen met de teleurstelling te beginnen: een professioneel racespel kost een ontwikkelteam van 100 man een jaar of twee tijd. Zoiets gaat je dus nooit lukken in je eentje (tenzij je 200 jaar oud wordt :)). Een spel zoals Mastermind is daarentegen juist prima te programmeren door een beginner. Games programmeren kan dus wel, maar wees realistisch. Timmerman, leraar Frans of piloot word je tenslotte ook niet in een week.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Als ik kijk naar het aanbod op de meeste universiteiten in Nederland, dan beginnen ze bijna overal met Java.
Java is makkelijk, omdat het veel voorgedefinieerde klassen kent, maar tegelijkertijd is het ook objectgeorienteerd.
Daarna kun je makkelijk verder in C++ of iets dergelijks, en dat is waar je heen wilt als je spellen gaat programmeren.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat je dat zo niet kunt zeggen. Me lijkt dat je gewoon met de taal moet beginnen die voor jou doeleinden het geschiktst is. Gewoon analyses van de diverse talen opzoeken en bestuderen dus. Als je nog niet weet wat je wilt doen, zou ik de krachtigste, flexibelste en voor jou makkelijkst te leren taal nemen die je kunt vinden.

Mijn aanraders (moet je bekijken lijkt me):

lisp, python, c, c++, delphi, ruby, (Objective) Caml

Caml light misschien wel leuk voor jou doeleinden

• sniperz
  • Laatst online: 26-12 20:49
Denk dat Java een goed taal om me te beginnen als je dit beheerst dan kun je beginnen met C++

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 23:36

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Nog maar een 'user story' erbij :)
Zo'n 13 jaar geleden kocht ik mn eerste computertje, een Commodore Plus4 (nooit een succes geweest helaas...). Daar kon je basic in kloppen en dat voerde die dan uit. Het feit dat je een apparaat allerhande opdrachten kon geven en dat ie dan precies deed wat jij hem zei, intrigeerde me enorm. Ik probeerde van alles, van database-applicatie tot en met flight simulators, als ik maar kon proggen :) Het beestje had zelfs een handleidinkje ASM proggen dus daar heb ik ook nog wat uren in gestoken. Heerlijk gewoon, lekker klooien zonder dat er wat op het spel stond.
Affijn, ding ging door mn eigen pre-tweaker-vaardigheden te gronde en ik had jarenlang niets (noemenswaardigs) meer. In mn studentenjaren een PC gekocht, me verbaasd over de werking van DOS en later Windows 95. Al die tijd vroeg ik me af hoe men al die mooie dingen toch maakte. Tot de dag (ik zal het niet vergeten) dat er een computer magazine uitkwam met een ceedeetje waarop Delphi 1.0. Een ontwikkelomgeving voor Windows! Wow! Meteen geïnstalleerd. Na de eerste schrik (voor het eerst OO development, en dan binnen Windows ook nog) had ik toch vrij snel de boel weer onder de knie.
Sindsdien heeft mijn leven een drastische wending genomen. Ik gaf mn studie op (weinigen weten wat ik heb gestudeerd maar het had niets met IT te maken), kreeg een baan als programmeur ergens en werk ik dagelijks met Delphi.

Het zal je dan ook niet verbazen als ik Delphi ga aanraden als beginners-ontwikkelomgeving. Ben er zelf ook mee begonnen en nog steeds zeer content mee. De voornaamste redenen zijn de doorzichtigheid van de taal (gebaseerd op Pascal, zeer gestructureerd dus) en het feit dat Delphi je doorgroeimogelijkheden biedt. Vandaag maak je een Galgje of Mastermind, lekker simpel, en morgen ga je een stapje verder met wat leuke API's enzo, tot je in de distributed environments uitkomt. Alles kan! Je mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt, de boel is goed gedocumenteerd imho en je kan dus precies dat aanleren wat jij leuk vindt om te doen.

No offense naar VB, C++ en Java hoor. VB heb ik tot versie 6 ook mee gewerkt, vond ik een drama tov Delphi maar dat is puur persoonlijk :)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-12 15:02
Delphi32 schreef op 27 november 2003 @ 01:09:
VB heb ik tot versie 6 ook mee gewerkt, vond ik een drama tov Delphi maar dat is puur persoonlijk :)
Nee, dat is niet persoonlijk. Iedereen die beide heeft gedaan denkt daar zo over. :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• DaRealRenzel
  • Laatst online: 24-12 18:48

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:41:
oke bedankt iedereen..

dan denk ik dat ik met pascal of basic ga beginnen..

(maar dat willen meer mensen)

ik ga eerst eens kijken of programmeren me bevalt
Als je echt wilt beginnen is Pascal denk ik de beste keuze. Het is een 'Flat Language' dat zoveel wil zeggen dat je er gestructureerd programmeren van leert. Geen vreemde Object-Oriented dingen en zo. Borland heeft een leuke compiler er voor waarmee je ook nog eens WIN32 Console-based dingen kunt doen, en je dus helemaal niet druk hoeft te maken over Objects. Als je dan het standaard gestructureerde spul onder de knie hebt, weet wat een Linked List, een Tree en ander pointer shit is en hoe dat werkt, wat multi-dimensionale array's voor je kunnen doen en zo, dan kun je daarna verder gaan in iets als Delphi (dat ooit van Pascal for Windows af kwam), VB of C++ / C# of een andere OO language.

Een goed beginners Pascal boek (ooit zelf mee begonnen) is Cooper's Condensed Pascal. Simpele uitleg, simpele voorbeeldjes, doeltreffend resultaat. of het er na 15 jaar nog is weet ik niet....

suc6!!

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Pascal is prima om mee te beginnen. Ik heb het geleerd met Savitch: Pascal, An introduction to the art and science of programming.
Daar moet ik bij vertellen dat ik vroeger op de C64 al had gespeeld met Basic.
Een algemeen boek over datastructuren en algoritmen is ook handig om de gedachte achter programmeren te leren kennen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12 13:08

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Probeer het volgende pad eens:
Basic (leer je iteratisch werken mee)
Turbo Pascal (procedurele programmeertaal. Hiermee leer je de syntax voor Delphi)
Object Pascal (= Delphi. Leer je objectgeorienteerd programmeren mee)
C++ (Grote sprong, compleet andere syntax, moeilijk in het begin. Maar als je C++ kent ken je ook Java, Flash actionscript en een hoop andere dingen die van C afgeleid zijn).

Forget your fears...
...and want to know more...

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-12 16:19
Aetje schreef op 27 november 2003 @ 01:55:
Probeer het volgende pad eens:
Basic (leer je iteratisch werken mee)
Turbo Pascal (procedurele programmeertaal. Hiermee leer je de syntax voor Delphi)
Object Pascal (= Delphi. Leer je objectgeorienteerd programmeren mee)
C++ (Grote sprong, compleet andere syntax, moeilijk in het begin. Maar als je C++ kent ken je ook Java, Flash actionscript en een hoop andere dingen die van C afgeleid zijn).
Waarom zou je eerst BASIC leren om daarna naar pascal, OO pascal en tenslotte naar C++ over te gaan?
Da's helemaal niet nodig. Als je een taal wilt leren, dan begin je imo best niet met BASIC.
Pascal is een goed beginstation, maar ik zou meteen ook de OO principes leren, en dus met Object Pascal beginnen.

Het is ook pure kwatsch om te stellen dat je Java kunt als je C++ kunt. Je zult Java makkelijker leren als je C++ kunt, da's waar, puur omdat de syntax sterk gelijkt (nagenoeg hetzelfde is) als die van C++.
Echter, de libraries in Java zijn anders dan die in C++, C++ kent dingen die Java niet heeft, etc....

https://fgheysels.github.io/

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Op de TU Eindhoven begin je in het eerste jaar met een klein beetje Pascal. Daarna, krijg je ongeveer alleen nog maar GCL. Een theoretische taal. (Misschien schrijf ik er wel ooit een compiler voor ;))

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Riegstar
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

En nu mijn verhaal.
In de begin jaren van mn studie heb ik Modula moeten leren..(syntax vergelijkbaar met PASCAL)
Het is prettig dat je elke keer op je vingers wordt getikt wanneer je een typo hebt gemaakt, bv als een { of een ; vergeten bent. En hoe frustrerend is het wanneer je perongeluk een oneindige loop hebt gemaakt en dat daardoor de DOS weer eens vastloopt.

Na Modula kreeg ik een spoedcursus JAVA met boeken van de OpenUniversiteit. (= aanrader)

JAVA is een prima taal om OO te leren en je kan het gebruiken voor diverse doeleinden. BV Applets voor WEB, Swing voor Grafisch en veel netwerk-libs.

Na mijn studie: ben ik programmeur geworden in de voedsel-industrie.
In het begin was het Visual Basic wat we daar hadden (kan ik maar niet aan wennen, vind het een taal van nix) maar gelukkig maakten we een paar maanden later de sprong naar de .NET omgeving.
In de .NET was C# mn taaltje, syntax lijkt heel erg veel op JAVA!!
Dus de overgang van JAVA naar C# was voor mij appeltje eitje!!

Maar goed. Waar moet je nu mee beginnen..? De .NET omgeving vereist wel veel van je hardware (het blijft microsoft), dus daarom zou ik je JAVA kunnen aanraden!

De JDK downloaden van java.sun.com en dan nog een simpele editor zoals Ultraedit en je bent klaar.

Succes!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12 01:59

curry684

left part of the evil twins

BASIC is een goede manier om je hele programmeerkunst bij voorbaat te vern**ken. Je leert programmeren dmv GOTO en diverse andere foute concepten.

Wil je bikkelen? Pak C. Geen 'vreemde wazige objecten' zoals men het hier zo fijntjes omschrijft, je leert er de syntax van C#/C++/Java alvast mee, je leert dmv pointers de inner workings van je computer kennen. En C is een aardig zuivere taal.

Minder bikkelen? Pak Delphi. Wel objecten, maar snel veel en mooi resultaat. De objecten zijn heel duidelijk, en Delphi is een goede zuivere taal.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Het is moeilijk om te zeggen waar je mee moet beginnen. Ik ben in aanraking gekomen met programmeren via Visual Basic, maar daar was ik al snel op uitgekeken.
Toen het ik gewoon 4 goede boeken gelezen van C++ en VC++. Na veel doen, doen, doen en doen... kom je uiteindelijk wel ergens.
Het is een beetje afhankelijk welke kant je op wilt. Ik heb me nu op C# gegooid. Dit omdat het tijdperk van .NET is aangebroken. Ik weet niet of er iemand is in je directe omgeving die al ervaring heeft met een bepaalde taal.
Het is vaak makelijk op zo iemand in je omgeving te hebben, kun je nog is wat dingen vragen enzo. Maar een paar goede boeken doen ook wonderen ;)

Good luck!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32

Dido

heforshe

curry684 schreef op 27 november 2003 @ 09:21:
BASIC is een goede manier om je hele programmeerkunst bij voorbaat te vern**ken. Je leert programmeren dmv GOTO en diverse andere foute concepten.
Ach, zolang ASM JMP niet verdwijnt is de GOT niet obsolete :P

BASIC geeft je de vrijheid om kloteprogramma's te schrijven. Het voordeel is dat je er dan zelf - als het goed is - wel achter komt wat wel en niet gewenst is als je een programma van meer dan 10 regels schrijft.
Ik zou dan overigens niet VB aanraden, maar gewoon ouderwets QBasic of Quickbasic (die laatse kun je .exe's mee maken).

C is ook zeker geen slecht startpunt, dat hoor je mij niet zeggen. Maar een interpreted language geeft - wederom in mijn ervaring - een beginner meer aanmoediging om door middel van trial and error eens wat dingen te proberen. (Dat kun je ook luiheid noemen :P )

En als je wilt bikkelen is er altijd COBOL nog en voor de die-hards ASM >:)

Wat betekent mijn avatar?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

<html>
<title>HTML de Beste</title>
<body> ik vind html de beste manier van programmeren, want html is een programmeertaal voor het bouwen van website's. Het is simpel, en als je probs hebt, kan je het 9/10 keer vinden op internet</body>
</html>
;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• whoami
Dido schreef op 27 november 2003 @ 11:38:
[...]

BASIC geeft je de vrijheid om kloteprogramma's te schrijven. Het voordeel is dat je er dan zelf - als het goed is - wel achter komt wat wel en niet gewenst is als je een programma van meer dan 10 regels schrijft.
Tja....
Mijn mening is dat je -als beginner- best direct op de goeie manier leert programmeren, en dus geen foute dingen leert. Die leer je nl. maar moeilijk weer af.
En als je wilt bikkelen is er altijd COBOL nog
COBOL is voor typmiepen.

• curry684

curry684

outerspace schreef op 27 november 2003 @ 11:42:
<html>
<title>HTML de Beste</title>
<body> ik vind html de beste manier van programmeren, want html is een programmeertaal voor het bouwen van website's. Het is simpel, en als je probs hebt, kan je het 9/10 keer vinden op internet</body>
</html>
;)
HTML is geen programmeertaal, maar de Hyper Text Markup Language. Oftewel een 'notatietaal'.

• curry684

curry684

Sja, waar ik hier zit wordt het nog veelvuldig gebruikt. Een willekeurig stukje variabeledeclaraties:
COBOL:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
    01  user_context_dt                PIC  9(09) comp.
    01  LIB$K_INPUT_FORMAT             PIC  9(09) comp value external LIB$K_INPUT_FORMAT.
    01  LIB$K_OUTPUT_FORMAT            PIC  9(09) comp value external LIB$K_OUTPUT_FORMAT.
    01  return_code_dte                PIC s9(09) comp.
    01  date_format                    PIC  x(25) value "|!Y4!MN0!D0!H04!M0!S0!C2|".

01 gross_req_obp_rec.              
       05 date_requirement             PIC s9(11)v9(7).
       05 part_number                  PIC x(15).
       05 issue                        PIC x(02).
       05 vehicle_family_code          PIC x(03).
       05 consumer_code                PIC x(02).
       05 project_batch_number         PIC x(03).
       05 project_fase                 PIC x(04).

Als jij durft te zeggen dat dit beginner-proof is.... hierbij vergeleken is C een overzichtelijke duidelijke taal :z

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

curry684 schreef op 27 november 2003 @ 11:45:
[...]

HTML is geen programmeertaal, maar de Hyper Text Markup Language. Oftewel een 'notatietaal'.
Ok... Je hebt blijkbaar gelijk. Weet ik dat ook meteen... ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• whoami
curry684 schreef op 27 november 2003 @ 11:47:
[...]

Als jij durft te zeggen dat dit beginner-proof is.... hierbij vergeleken is C een overzichtelijke duidelijke taal :z
Dat heb ik niet gezegd, ik bedoel dat je in COBOL veel te veel moet typen als je iets wilt proggen....

Al die 'divisions' (data division, waar je -als ik het me nog goed herinnern- nog een onderscheid moet maken tussen variabelen en files, procedure division, .... )

Als je een variable wilt incrementen:
code:
1
ADD 1 TO varblaat

etc....

Verwijderd

Dido schreef op 27 november 2003 @ 11:38:
[...]
...geen slecht startpunt, dat hoor je mij niet zeggen. Maar een interpreted language geeft - wederom in mijn ervaring - ...
Ik ben van mening dat als je iets wilt leren je het maar gelijk goed moet leren, je kunt wel beginnen met wat basic... maar de overstap van basic naar een taal als C was ook niet mijn makkelijkste stap.
Je moet er gewoon voor gaan, als je echt iets wilt leren zul je er tijd en moeite voor over moeten hebben. Zoals er toch vele hier in /7 hebben gehad :D

Verwijderd

Vaak beginnen scholen met Java....

Zowiezo is het aan te raden om eens met een van de Borland suites te beginne. Daar zit meestal goede help in en kent een goede GUI manager zodat je de GUI code niet steets hoeft te rammen...

Mijn volgorde:
* HTML
* VBA (een klein beetje macrotjes)
* Visual Basic (5) (waarmee ook een eindproject HAVO is gemaakt)
* ASP
* JAVA (via HIO)
* C++
* Linux Shell (Basis van scripting)
* Delphi + Object Pascal
* C# (stukje zelf studie en veel via mn stage...)

binnen kort:
* C# uitbouwen
* C++ uitbouwen
* PHP

Het gaat vooral dat je LEERT denken als een programmeur. Je moet complexere problemen kunnen oplossen en goed in procedures en functies kunnen denken. Ook is het belangrijk dat je goed in objecten kan denken en hoe deze communiceren.... Dan is JAVA een goede taal om mee tebeginnen (download JBuilder Personal van Borland) en verdiep je in UML (om te modelleren) daarna kan je vrijwel aan iedere OO taal beginnen door je een klein stukje in te leren...

(de denkwijze blijft gelijk, maar talen wisselen nogal snel!)

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 19:22

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Op school begonnen met delphi 3, wat met dat sleur en pleur vooral in het begin lekker makkelijk is, daarna ansi-c en java gedaan. ansi-c is een beetje oud voor windows apps en dan kom je uit bij c++, maar daar snap ik nog steeds geen drol van. Java vind ik een mooie taal omdat dat echt OO is terwijl delphi 3,4,5 en 6 zo half om half zijn. Nadeel van Java vond ik de ontwikkelomgeving Visual cafe of Jbuilder ik kan daar niet mee werken hoor. En dan die compiler van java, die was 2 jaar geleden traaaaaaaag. Nu ben ik voornamelijk bezig met C#, de voordelen van java als taal en de voordelen van visualstudio als ontwikkelomgeving. Als de dingen die je wil programeren het even toelaten dan zou ik voor c# kiezen. Ik gebruik de verschillende talen meestal als volgdtdtdtt:

Delphi: voor het snel inelkaar zetten van een of ander stom tooltje.
C#: voor de grote projecten
Java, JSP: voor de webprojecten waarvan de server geen php ondersteunt
C++: staat denk ik wel bekend om zijn performance, dus zou ik die voor dat soort projectjes gebruiken (ik kan het echter niet dus gebruik ik c# wat iets langzamer is bijv. door de garbage collection)

pff veel te lang verhaal geworden :Z Zelf een keuze maken en er 100% voor gaan zodat je tenminste 1 taal goed kan lijkt me verder wel handig.

Are you following me, Are you following me?

• RedRose
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

RedRose

Icebear

curry684 schreef op 27 november 2003 @ 09:21:

Wil je bikkelen? Pak C. Geen 'vreemde wazige objecten' zoals men het hier zo fijntjes omschrijft, je leert er de syntax van C#/C++/Java alvast mee, je leert dmv pointers de inner workings van je computer kennen. En C is een aardig zuivere taal.
Hoe je het wend of keert, bikkelen moet je toch als je goed wil leren programmeren. ;) Daarnaast lijkt het mij onzinnig voor een beginner om direct met OO-modellen of -talen te gaan smijten. De meeste boeken en leermethodes beginnen toch echt met uitleggen wat types, variables en control structures zijn en als je weet hoe een pointer werkt en er mee om kan gaan, ben je alweer een eindje verder. Ik zou dus ook C aanraden, omdat je dan een kruising hebt van een goede basis hebt voor 'hogere'/nieuwere talen en je ook leuke dingen met C kan doen. En ook C gaat gillen als je ergens een } of ; vergeten bent hoor. ;)

Sundown Circus

• curry684

curry684

Mijn volgorde:
• C64 Basic
• C64 Assembler
• Amiga Assembler
• Amiga C
• Windows C++
• BSD C++
• VAX/VMS C++

:)

Het laatste BASIC wat ik heb gedaan is dus zo'n 18 jaar geleden, en daarna ben ik via assembler naar C gestapt. Vanaf assembler is C een hele simpele stap omdat je direct snapt wat pointers e.d. inhouden en hoe je iets effectief moet schrijven.

Nadeel is dat het al een jaar of 5 niet meer reeel is om in ASM complete programma's te schrijven zoals 'vroegah'. En dus adviseer ik C of C++ als je serieus wil beginnen met programmeren, of C#, Java of Delphi als je iets laagdrempeliger wil.

Verwijderd

RedRose schreef op 27 november 2003 @ 11:56:
[...]
Hoe je het wend of keert, bikkelen moet je toch als je goed wil leren programmeren. ;) Daarnaast lijkt het mij onzinnig voor een beginner om direct met OO-modellen of -talen te gaan smijten. De meeste boeken en leermethodes beginnen toch echt met uitleggen wat types, variables en control structures zijn en als je weet hoe een pointer werkt en er mee om kan gaan, ben je alweer een eindje verder. Ik zou dus ook C aanraden, omdat je dan een kruising hebt van een goede basis hebt voor 'hogere'/nieuwere talen en je ook leuke dingen met C kan doen. En ook C gaat gillen als je ergens een } of ; vergeten bent hoor. ;)
ehm C# lijkt niet echt meer op C (wel een beetje op C++).... C# is eigenlijk een beroerde taal als je C++ of Java gewent bent, want nu moet je alles combineren... Vooral de namingconventions van microsoft zijn beroerd. Op me stage moet ik alles volgens die manier maken, maar dat druist compleet in tegen de manier je Sun adviseerd....

• whoami
djlinsen schreef op 27 november 2003 @ 11:56:

Delphi: voor het snel inelkaar zetten van een of ander stom tooltje.
C#: voor de grote projecten
Java, JSP: voor de webprojecten waarvan de server geen php ondersteunt
C++: staat denk ik wel bekend om zijn performance, dus zou ik die voor dat soort projectjes gebruiken (ik kan het echter niet dus gebruik ik c# wat iets langzamer is bijv. door de garbage collection)
Dit is kortzichtig.
Met Delphi kan je evengoed een groot project ontwikkelen, als met C#, Java, ....

Daarnaast heeft managed memory ook z'n voordelen: het alloceren van geheugen gaat daar nl. sneller dan in C++ bv.
Dat komt omdat op de 'managed heap' alle geheugen 'gecompacted' is. Bij geheugen-allocatie weet de runtime direct vanaf welk punt het geheugen vrij is, en weet hij ook direct dat -als er voldoende memory vrij is- hij het geheugen in één blok kan alloceren.
Er moet dus geen linked list oid doorlopen worden om geheugen te gaan alloceren.

Dit voordeel brengt dan natuurlijk wel een nadeel met zich mee: als er geheugen vrij gegeven wordt (door de GC), dan moet de managed heap opnieuw 'gecompacted' worden, en dat vergt tijd.

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:00:ehm C# lijkt niet echt meer op C (wel een beetje op C++).... C# is eigenlijk een beroerde taal als je C++ of Java gewent bent, want nu moet je alles combineren... Vooral de namingconventions van microsoft zijn beroerd. Op me stage moet ik alles volgens die manier maken, maar dat druist compleet in tegen de manier je Sun adviseerd....
Mee eens. Ik probeer alleen te denken vanuit een beginner. En daarom moet je imho ook beginnen met C en al helemaal niet met C#. Puur voor de basis, meer platformonafhankelijkheid dan C#, de reden die jij net noemt en insert nog een paar al genoemde redenen. ;)

Sundown Circus

Verwijderd

RedRose schreef op 27 november 2003 @ 12:05:
[...]
Mee eens. Ik probeer alleen te denken vanuit een beginner. En daarom moet je imho ook beginnen met C en al helemaal niet met C#. Puur voor de basis, meer platformonafhankelijkheid dan C#, de reden die jij net noemt en insert nog een paar al genoemde redenen. ;)
mmmm c is ook niet helemaal platform onafhankelijk.... ligt aan de librarys die je importeerd. Als je de verkeerde pakt dan kent bv linux deze niet...

Ook een nadeel aan C is dat het over het algemeen console apps zijn. het is heel moeilijk om in C een gui te maken en C is een beetje outdated en kan bv niet makkelijk met nieuwe hardware praten...

C++ komt weer beter in de richting van het moderne leven, maar heeft als nadeel niet echt goed overdraag baar te zijn.... Linux kan wel C++ lezen maar de windows GUI kan weer niet, want linux kent bv GTK+ als GUI

Delphi kan ook op linux (via kylix)

C# is wel beter als je windows proggies gaat maken,omdat het microsoft is is de implementatie wat beter binnen hte windows model...

Maar als je OO en platform onafhankelijk wilt moet je Java doen... Die gui draait op alles waar een Virtual machine voor is te krijgen....

Maar programmeer talen zijn natuurlijk heel persoonlijk :+

• RedRose
  • Niet online

RedRose

Icebear

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:11:
mmmm c is ook niet helemaal platform onafhankelijk.... ligt aan de librarys die je importeerd. Als je de verkeerde pakt dan kent bv linux deze niet...
Windows.h includen zal niet 123 werken nee. ;) Beter leren omgaan met algemene procedurele methoden kan wel met C
Ook een nadeel aan C is dat het over het algemeen console apps zijn. het is heel moeilijk om in C een gui te maken en C is een beetje outdated en kan bv niet makkelijk met nieuwe hardware praten...
Als je leert programmeren is het maken van GUI geen prioriteit.
C++ komt weer beter in de richting van het moderne leven, maar heeft als nadeel niet echt goed overdraag baar te zijn.... Linux kan wel C++ lezen maar de windows GUI kan weer niet, want linux kent bv GTK+ als GUI
Dat geldt dus ook voor C. :)
C# is wel beter als je windows proggies gaat maken,omdat het microsoft is is de implementatie wat beter binnen hte windows model...
Het lijkt me daarom beter eerst algemene methoden te leren. ;)
Het lijkt er wel op. ;)

Sundown Circus

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10 08:59

D4Skunk

Kind of Blue

Zeer simpel & volledig wettelijk en gratis:
Download de .NET SDK bij Microsoft
Download Sharpdevelop (zoek ff op Google)
Installeer alles
Start sharpdevelop op
Nieuw projectje

En je hebt je eerste programma !!!!

off-topic:
heb zowat alle talen gebruikt, van Basic tot c++, asm tot cobol.
Ik moet zeggen dat c# nu wel echt mijn favoriet is, had ik deze taal en dit framework vroeger gehad, dan was mijn leercurve VEEL sneller ontwikkeld.

• Alarmnummer
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Tja.. ik ga toch echt voor prolog ;)

Waarom altijd beginnen met de 'gebruikelijke' talen. En als leek is het vaak eenvoudiger om met Prolog te beginnen, dan als doorgewinterde programmeur.

[ Voor 84% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 12:26 ]

• Creepy
  • Laatst online: 11:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

offtopic:
Psst: de drivers voor de meeste hardware zijn/worden nog steeds in C geschreven. Desnoods in C++, maar voor al het lowlevel gebeuren (het echte bitneuken zeg maar) wordt standaard C of zelfs assembly gebruikt).

En in C kan ik prima een GUI bouwen.. ligt aan de gebruikte tools en library maar GTK is toch echt C (en geen C++!).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

De .NET omgeving is voor ieder wat wils en bied genoeg ingangen.
Ik bedoel, je kan er met diverse talen op programmeren: VB.NET, C#, J# enz.
Maar een nadeel van .NET omgeving is dat het framework niet goed draait op oudere windows.
En als je VisualStudio .NET wilt gebruiken als ontwikkel tool, heb je bovendien een stevige PC nodig met plenty geheugen.

Dus de antwoord op de vraag: "Welke programmeertaal is het beste om mee te beginnen" hangt dus ook af van wat voor hardware je hebt en welke besturingssysteem je gebruikt.

Verwijderd

ik zou beginnen met iets simpels als ik jou was?
wat ik zo gelezen heb, heb je nog amper/geen programmeer ervaring.

Heb je al een website? Probeer anders een zoiets te maken, met een database erachter enz enz, gewoon als zandbak.
Een boek kopen en maar een paar "hello worlds" maken heeft voor mij nooit gewerkt. Pas als je een uitdaging hebt die je ook ECHT wilt volbrengen ga je door, door die ellende van het zoeken naar die ene fout, de perfecte functie en de stress van een verborgen ; die daar niet hoord!

Trekt de hele ebiz je niet, maak dan een leuke divx store applicatie met titels, omschrijvingen, genres, nummers, uitleners, datums enz enz of iets anders wat echt een "practisch" doel bied.

Verder zal ik me niet uitlaten over geschikte beginnerstalen aangezien ik alleen php, asp.net, c++ en een klein beetje java ervaring heb.
Een website maken is opzich een aanrader aangezien daar ZOOOO onwijs veel informatie (ook bergen nederlands) over te vinden is.

succes!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 19:22

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

whoami schreef op 27 november 2003 @ 12:02:
[...]

Dit is kortzichtig.
Met Delphi kan je evengoed een groot project ontwikkelen, als met C#, Java, ....
Ben ik het wel met je eens dat het kortzichtig is, tis alleen niet mijn eerste keus.

Are you following me, Are you following me?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou ook voor C# gaan, zoals D4Skunk het uitlegt. Waarom? Nou:
- C# heeft geen pointers ja, maar als je meer in C# bezig bent leer je ook het verschil tussen reference-types en value-types. Ik snap niet waarom je zoiets als pointers perse zou willen.
- Voor .Net is zeer veel informatie te vinden en wordt breed ondersteund.
- Je hebt al snel iets leuks in elkaar gezet (houdt de motivatie hoog)
- Het kan geheel gratis
- Makkelijke overstap naar web-based programmeren dmv asp.net
- Programmeren via click 'n play... ok ik weet hoe mensen hier tegenaan kijken maar in het begin is het erg makkelijk dat je kan dubbelklikken op een button en dan direct een eventhandler kan schrijven ipv dat je zelf dat event moet gaan koppelen (=moeilijker).

• curry684

curry684

[...]
Dat heb je in iedere taal. Als je in voor mijn part Lisp een platformdependent framework pakt is het niet portable, anders wel.
Uhm dit is dus echt je reinste onzin. De hele Win32 API is C en geen enkele regel C++.
Ook onzin. GTK is een layer bovenop de XLib, net zoals bijvoorbeeld MFC en VCL dat zijn op Win32. XLib is net als Win32 100% C.
Delphi kan ook op linux (via kylix)
Delphi en Kylix zijn niet uitwisselbaar, ze gebruiken een ander framework.
.NET loopt per definitie wat achter op de Win32 API. Je bent dus met een C programma dat Win32 gebruikt per definitie 'moderner'.
Maar als je OO en platform onafhankelijk wilt moet je Java doen... Die gui draait op alles waar een Virtual machine voor is te krijgen....
Mjah Java platformindependent is een leuk fabeltje maar ondertussen goed achterhaald. Zodra je iets serieus buiten je app wil doen moet je echt platformspecifieke onderdelen gaan includen.
Ik vind ze juist heel onpersoonlijk, als ik in C tegen iemand ga praten zijn ze meestal beledigd ;)

• bigtree
Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 12:23:
Waarom altijd beginnen met de 'gebruikelijke' talen.
Omdat er
- meer documentatie voorhanden is voor gebruikelijke talen
- meer code-voorbeelden te vinden zijn voor gebruikelijke talen
- meer vraag is naar programmeurs in gebruikelijke talen

:)

Wel grappig trouwens, ik noemde BASIC eigenlijk als grap omdat je er nauwelijks nog een 'hedendaagse' applicatie mee kan maken, vanwege geen GUI-mogelijkheden. Toch kreeg ik van diverse kanten bijval, waarschijnlijk omdat er meer tweakers zijn begonnen met een C64 (of Atari zoals ik :)). Qua taal is BASIC prima om mee te beginnen, net zo goed als Pascal trouwens. Maar beide hebben geen GUI-mogelijkheden om leuke dingetjes mee te proberen. Dan kom je snel op VB of Delphi. Het ligt er maar aan wat de topicstarter belangrijker vindt: leren programmeren of applicaties maken. Oftewel; zie je programmeren als doel of als middel?

• Creepy
  • Laatst online: 11:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

curry684 schreef op 27 november 2003 @ 12:53:
Delphi en Kylix zijn niet uitwisselbaar, ze gebruiken een ander framework.
Delphi heeft de VCL. Kylix de CLX. Maar Delphi 6 en 7 ondersteunen ook allebei de CLX om Kylix apps dus source code compatible te maken met Delphi 6 en 7.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Riegstar
  • Niet online

Riegstar

Wadapatja!

Als je begint met programmeren wil je graag resultaat zien. Dus het gaat erom snel krijg ik "Hello world" en hoe ingewikkeld is het om dit aan te passen.
Dat motiveert weer om verder te gaan.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

bigtree schreef op 27 november 2003 @ 12:59:
[...]
Omdat er
- meer documentatie voorhanden is voor gebruikelijke talen
Er is meer documentatie uit voor 'gekke' talen zoals Prolog, dan jij ooit in je leven zult lezen :)
- meer code-voorbeelden te vinden zijn voor gebruikelijke talen
Zelfde als hierboven.
- meer vraag is naar programmeurs in gebruikelijke talen
Als je voor het eerst een hamer krijgt, dan ziet alles eruit als een spijker ;)

Ik ben van mening dat voor veel oplossingen de verkeerde taal wordt gekozen. Talen zoals prolog zijn uitermate geschik voor de meeste bedrijfslogica en zou ook veel beter beheerd kunnen worden als het niet hard in de code werd geprogrammeerd.

Je moet dus de juiste taal kiezen voor een bepaald probleem (het is natuurlijk wel erg fijn als je alles met elkaar kan combineren, anders heb je alsnog een groot probleem).
Wel grappig trouwens, ik noemde BASIC eigenlijk als grap omdat je er nauwelijks nog een 'hedendaagse' applicatie mee kan maken, vanwege geen GUI-mogelijkheden. Toch kreeg ik van diverse kanten bijval, waarschijnlijk omdat er meer tweakers zijn begonnen met een C64 (of Atari zoals ik :)). Qua taal is BASIC prima om mee te beginnen, net zo goed als Pascal trouwens. Maar beide hebben geen GUI-mogelijkheden om leuke dingetjes mee te proberen. Dan kom je snel op VB of Delphi. Het ligt er maar aan wat de topicstarter belangrijker vindt: leren programmeren of applicaties maken. Oftewel; zie je programmeren als doel of als middel?
Ik zou geen basic aanrader, maar dan gewoon pascal.

c zou ik trouwens ook niemand willen aandoen, want het is gewoon een lelijke k*t taal die onnodig cryptisch is. Imho totaal ongeschikt om te leren programmeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 13:23 ]

• curry684

curry684

Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 13:17:
c zou ik trouwens ook niemand willen aandoen, want het is gewoon een lelijke k*t taal die onnodig cryptisch is. Imho totaal ongeschikt om te leren programmeren.
Onderbouwing?

C ligt heel dicht tegen assembler aan, en ondersteunt daarom "lelijke cryptische constructies" zoals pointers. Begrip van pointers levert je heel veel begrip op voor hoe een computer van binnen werkt, en daarmee het inzicht om snelle goed geoptimaliseerde constructies te implementeren.

Ik ben al vaak genoeg programmeurs tegengekomen die van hun leven enkel Java en VB hadden gezien en echt niet de vaagste notie hadden van hoe een computer z'n geheugen ordent en wat het verschil is tussen stack en heap geheugen en zo. Dat zijn de k*tprogrammeurs die ik niet in m'n team hoef, laat ze dan maar eerst een lelijk cryptische k*ttaal leren die ze dat onmisbare inzicht wel verschaft.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Ok...

Afgezien van wat rommelige type notaties en volledig ontbreken van booleans het volgende:

&&, ||, ! voor een and, or en not.

Natuurlijk al het geouwehoer met die pointers (ipv een var keyword zoals bij pascal), en wat dacht je van die akelige import functies.

[edit]
Ik heb maar geen commentaar geleverd over de macro`s, want alle krachtige featurs kunnen misbruikt worden.
C ligt heel dicht tegen assembler aan, en ondersteunt daarom "lelijke cryptische constructies" zoals pointers.
C is heel krachtig, maar daarom hoeft de syntax niet onnodig lelijk te zijn.
Begrip van pointers levert je heel veel begrip op voor hoe een computer van binnen werkt, en daarmee het inzicht om snelle goed geoptimaliseerde constructies te implementeren.
Helemaal mee eens. Iemand die quake in java gaat proggen, verklaar ik ook terplekke voor gestoord.

De vraag of dit nodig is voor het goed leren proggen.
Ik ben al vaak genoeg programmeurs tegengekomen die van hun leven enkel Java en VB hadden gezien en echt niet de vaagste notie hadden van hoe een computer z'n geheugen ordent en wat het verschil is tussen stack en heap geheugen en zo. Dat zijn de k*tprogrammeurs die ik niet in m'n team hoef, laat ze dan maar eerst een lelijk cryptische k*ttaal leren die ze dat onmisbare inzicht wel verschaft.
Tja.. in java heb je dat inzicht niet nodig. Je hebt dan tijd om andere dingen te leren. Je moet je heel goed afvragen of je deze kennis ook nodig hebt aan het begin.

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:21 ]

• whoami
Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:19:
[...]

Natuurlijk al het geouwehoer met die pointers (ipv een var keyword zoals bij pascal), en wat dacht je van die akelige import functies.
Een pointer in C/C++ is niet hetzelfde als een var keyword in Pascal.
Als je in Pascal een variable doorgeeft aan een functie met het var keyword, dan is dat hetzelfde als een variabele by reference passen in een C/C++ functie.

Een reference en een pointer zijn afaik niet hetzelfde.
Tja, da's een kwestie van smaak.
Ik vind de C++ syntax niet mis.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 27 november 2003 @ 14:22:
[...]

Een pointer in C/C++ is niet hetzelfde als een var keyword in Pascal.
Als je in Pascal een variable doorgeeft aan een functie met het var keyword, dan is dat hetzelfde als een variabele by reference passen in een C/C++ functie.
c++ heeft dit er gelukkig bij in gekregen, maar c niet (daar zit je dus wel vast aan al die pointer extra`s). Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik eigelijk geen c meer hebt geprogt (serieus) na turbo c 2.0.

En verder went het uiteindelijk ook wel, maar ik zie de toegevoegde waarde er neit van in. Java (of c#) leest gewoon lekker, geen gezeik met pointers ed. Je beperkt je gewoon meer tot de essentie van het verhaal en laat de vm maar uitzoeken hoe hij het wil aanpakken. Je verliest misschien wat controle, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog niet nodig gehad. Zie het als het verschil tussen declaratief en procedureel proggen. Bij declaratief proggen beperkt je meer tot de essentie van het verhaal en met procedureel niet. Een declaratief programma is daarom korter, dus beter te lezen, dus bug vrijer. Tja.. en misschien wat langzamer..

[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:30 ]

• whoami
Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:25:
[...]

c++ heeft dit er gelukkig bij in gekregen, maar c niet. Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik eigelijk geen c meer hebt geprogt (serieus) na turbo c 2.0.
Passing by reference kent C idd niet, maar ik weet niet of ze het principe references niet kennen...

• farlane
Tja.. in java heb je dat inzicht niet nodig. Je hebt dan tijd om andere dingen te leren. Je moet je heel goed afvragen of je deze kennis ook nodig hebt aan het begin.
Vind ik wel. Hoe vaak ik al niet ben tegengekomen dat iemand in VB een object variabele declareert en hem toewijst aan een andere, in de veronderstelling dat ie een kopie maakt van het originele object. ( Java is hetzelfde verhaal ).

Als die man had geweten wat pointers/references zijn dan had ie meteen gezien dat er niets van het object wordt gekopieerd, maar dat ie een tweede pointer naar hetzelfde object in zijn hand heeft.

Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te verzinnen. ( Tel het aantal topics over bitpielen met de serieele / paralelle poort maar eens :) )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

farlane schreef op 27 november 2003 @ 14:36:
[...]
Vind ik wel. Hoe vaak ik al niet ben tegengekomen dat iemand in VB een object variabele declareert en hem toewijst aan een andere, in de veronderstelling dat ie een kopie maakt van het originele object. ( Java is hetzelfde verhaal ).

Als die man had geweten wat pointers/references zijn dan had ie meteen gezien dat er niets van het object wordt gekopieerd, maar dat ie een tweede pointer naar hetzelfde object in zijn hand heeft.
Enige kennis is idd wel nodig, en je kan denk ik in 5 minuten wel uitleggen wat een object is, en wat een referentie naar het object is *ziet al een erg eenvoudig schema voor zich*. Maar dit wil niet zeggen dat je er steeds op moet letten, en dat je ook onderscheid moet maken tussen stack en heap gereserveerd geheugen. Ik vind het persoonlijk echt bijzaken en imho kan je je in het begin beter concentreren op allerlei andere interessante zaken zoals recursie, backtracken, zelf types maken etc. Daar ben je echt niet veel pointer kennis bij nodig.

Zie bv pascal. Pascal is ontwikkeld om studenten te leren programmeren. Schijnbaar vonden ze toen al dat pointers in het begin niet erg belangrijk waren om de essentie achter programmeren te leren. Anders hadden ze al die extra pointer notaties uit c wel overgenomen en het var keyword weggelaten.

c is imho totaal ongeschik om mensen mee te leren proggen.

[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:42 ]

• curry684

curry684

whoami schreef op 27 november 2003 @ 14:28:
[...]
Passing by reference kent C idd niet, maar ik weet niet of ze het principe references niet kennen...
C kent totaal geen references, maar in principe is een reference niets anders dan een pointer die gegarandeerd naar een geldig object wijst (er zijn wel null-pointers maar geen null-references).

Het grootste voordeel van de reference is dat ie dus minder error-prone is (je kunt 'm niet vergeten te initializeren) en dat ie notationeel een stuk schoner is (je hoeft niet te dereferencen of address-of operators te gebruiken). Implementatietechnisch zijn ze verder eigenlijk gewoon hetzelfde.

edit:
en met references kun je trouwens geen ranzige botergeile pointerarithmetic uithalen :D

[ Voor 7% gewijzigd door curry684 op 27-11-2003 14:45 ]

• farlane
curry684 schreef op 27 november 2003 @ 14:43:
edit:
en met references kun je trouwens geen ranzige botergeile pointerarithmetic uithalen :D
* farlane heeft op dit moment een merkwaardig beeld van curry684 achter zijn compiler voor zun ogen :)

Gelukkig, het is alweer weg ..... :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

farlane schreef op 27 november 2003 @ 14:50:
[...]

* farlane heeft op dit moment een merkwaardig beeld van curry684 achter zijn compiler voor zun ogen :)

Gelukkig, het is alweer weg ..... :)
brrr... *heeft nu het beeld*... dankje :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:51 ]

Verwijderd

Ik zou toch voor python (www.python.org)
Deze taal is net zo makkelijk te leren als basic, maar enorm krachtig
- cross-platform
- goede online tutorials
- enorm object georienteerd (alles zijn objecten)
- leesbaar (in tegenstelling tot bv perl en php vaak)
- eenvoudige string handling (geen gedoe met buffers zoals in C)
- goede basis datatypes zoals lijst, dictionary, arbitrary length integer
- heeft een command line interpreter om makkelijk even contstructies uit te proberen zonder iets te hoeven compileren
- elegant, geen enorme kluwen code om eenvoudige dingen te doen
- grote toepasbaarheid, het wordt gebruikt voor command line tools, gui's, games (bijvoorbeeld de MMORPG Eve), servers, dynamische webpagina's

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 14:58 ]

• PeeJay
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Ikzelf geef de voorkeur aan Java. Ik ben ook met c++ begonnen en kan beide, maar java gaat toch soepeler.
Een klein java progje (5000 regels), kan je in een klein uurtje ombouwen naar C++.
Assembly moet je links laten liggen, dat is echt niet leuk :P

En BASIC, tja, dat heb ik nooit geleerd en ben ook niet van plan dat te doen.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Nou, fase één hebben we al bereikt, iedereen heeft z'n favoriete taal geplugt? Mooi. Het wachten is nu op fase 2, waarin we gaan ranten op elkaars aanbevelingen :+

Serieus, hoe denkt iedereen toch te weten 'wat het beste is'. Wat weten we nou? 'Ik wil ooit een spel programmeren' tja, dat kan ook in Haskell zeg maar ;)
Belangrijker is wat de TS wil leren en wat hij er voor over heeft. Wil je leren programmeren om meer te leren over informatica en dat ook echt _willen_, dan zou ik een mix van low level/high level geörienteerde taal proberen, zoals C++. Wil je gewoon wat kunnen programmeren om wat te doen aan softwaredesign, concentreer je dan meer op een meer high level taal als Java/Phyton. Wil je vervolgens toch de 'snel resultaat'-methode, dan zijn dingen als PHP en consorten weer de aangewezen talen.

Het draait imho dus allemaal om hoeveel de persoon wil investeren en wat hij/zij er mee wil leren.

• farlane
PeeJay schreef op 27 november 2003 @ 15:01:
Een klein java progje (5000 regels), kan je in een klein uurtje ombouwen naar C++.
Hmm, dat lijkt me sterk afhankelijk van wat er in die 5000 regels allemaal gebeurt ....

• farlane
Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:51:
brrr... *heeft nu het beeld*... dankje :'(
Erg he ? ;)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
Glimi: Nou, fase één hebben we al bereikt, iedereen heeft z'n favoriete taal geplugt? Mooi.
(stel je martin voor met z'n vinger heel hoog in de lucht)
ikke nog niet! ;) .

Maar goed, laat ik daar ook maar niet over beginnen. Ik voel wel wat voor de Python tips, als het idee achter deze tipis inderdaad aansluit op de situaties van de topic starter.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• PeeJay
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

farlane schreef op 27 november 2003 @ 15:05:
[...]

Hmm, dat lijkt me sterk afhankelijk van wat er in die 5000 regels allemaal gebeurt ....
Redelijk standaard functies. Geen slechte random functies die in C++ zitten enzo.
Ik doelde eigenlijk meer op de opbouw met classes. In java gebruik je geen headerfiles en werkt prototyping anders.
De aanroepen van functies moet je wel langslopen idd.
Maar 5000 regels is niet zoveel met een menu en wat ander grafisch spul erin :)

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• OkkE
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

De topicstart doet mij denken aan mezelf een jaar of wat geleden.. Ik ging leren programmeren, want al die software en games waren zo gewelig, dat wilde ik ook kunnen. Toen ook info gezocht en vanalles...... en nu? Nog steeds niet veel van terecht gekomen, zit nu op me stage PHP scripts te schrijven. :{
Niet dat ik wil zeggen dat de topicstarter net als mij is, maar ik denk dat er veel mensen het ook graag willen en denken dat het wel "even" te leren is. Maar ik wens de topicstarter natuurlijk veel succes. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Deviator79
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:41
Op de HEAO begonnen we op dag 1 met Java en daarna door met Cobol

* Deviator79 haakte na dag 1 al af..

- Maar je maakt wel wat mee! -

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-12 04:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

dat klopt niet, een pointer in pascal doe je met ^, net zoals een * in C. Zoals whoami al aangaf is var alleen maar voor references. Of wil je een array van C-style strings gaan definieren als var var char :?

Ik had het er laatst nog met iemand op #devschuur over (Creepy geloof ik) dat pascal juist een wat irritanter type-notatie-systeem heeft, omdat je niet elk type in 1 regel kan opschrijven. Een pointer naar een pointer naar int kun je niet definieren als ^^Int, daar heb je een ander subtype voor nodig.

Het wachten is op Visual C++ whidbey, waarbij je managed en unmanaged code perfect kan mixen. Managed pointers en references krijgen dan een andere notatie (resp. ^ en %) :P
Ik heb maar geen commentaar geleverd over de macro`s, want alle krachtige featurs kunnen misbruikt worden.
oh, dus ze moeten maar weggelaten worden, omdat het misbruikt kan worden :? Vind ik een erg kromme redenering (die ik overigens wel vaker hoor). Alsof we beschermd moeten worden tegen onszelf. Laten we dan pointers ook maar afschaffen, anders kan ik dit doen:

C++:
1
2
3
4
5
int main ()
{
    int * ptr = reinterpret_cast<int *> (rand ());
    *ptr = 1234;
}

Macro's zijn gewoon enorm handig voor compile-time conditionele code (bijvoorbeeld verschillen tussen debug en release builds), en assertions e.d.. Dat zijn dingen die ik echt mis bij andere talen
da's subjectief. Ik vind perl cryptisch, C is imho heel goed leesbaar. Het zit 'm denk ik in het feit dat veel C programmeurs ook cryptische namen voor hun variabelen en functies gebruiken (kijk bijvoorbeeld eens naar de linux API :r). Dat kun je nauwelijks C zelf kwalijk nemen. Oh wacht, we moeten natuurlijk tegen onszelf beschermd worden, dus laten we identifiers van minder dan 8 tekens maar verbieden (beetje overdreven natuurlijk, maar alleen om het even te relativeren :))

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op 27 november 2003 @ 14:43:
Implementatietechnisch zijn ze verder eigenlijk gewoon hetzelfde.
met uitzondering dat de check voor null niet hoeft bij casts :P
PeeJay schreef op 27 november 2003 @ 15:01:
Ikzelf geef de voorkeur aan Java. Ik ben ook met c++ begonnen en kan beide, maar java gaat toch soepeler.
het is natuurlijk subjectief, maar ik denk dat je dan niet genoeg ervaren was in C++. Memory-management zijn vooral dingen waar je problemen mee gaat krijgen in het begin, maar waarbij je als ervaren programmeur gewoon absoluut geen moeite meer mee hebt. Bovendien is de STL zo ongelooflijk veel productiever dan java's collections, zelfs met generics (in 1 tel kan ik een dynamische array van ints gebruiken waarbij ik kan invoegen en verwijderen. Hoe lang duurt het in java voordat je zoiets hebt opgezet? Goed, en nu hetzelfde verhaal als je er ook een voor doubles nodig hebt). Templates, operator overloading en references maken het programmeerleven echt zoveel gemakkelijker
Dat betwijfel ik ten zeerste. 5000 regels vind ik niet bepaald klein (comments tellen niet mee natuurlijk), dat code je denk ik niet in een week als je er ook nog over na moet denken (en dus niet simpel typwerk, zoals het ophalen of initialiseren van allerlei data enzo)

[ Voor 73% gewijzigd door .oisyn op 27-11-2003 16:40 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

.oisyn schreef op 27 november 2003 @ 16:31:
[...]
dat klopt niet, een pointer in pascal doe je met ^, net zoals een * in C. Zoals whoami al aangaf is var alleen maar voor references. Of wil je een array van C-style strings gaan definieren als var var char :?
Ik wil ermee zeggen dat je in pascal niet zo snel naar een pointer hoeft te grijpen omdat je door een var al dmv reference kan doorgeven.
oh, dus ze moeten maar weggelaten worden, omdat het misbruikt kan worden :? Vind ik een erg kromme redenering (die ik overigens wel vaker hoor). Alsof we beschermd moeten worden tegen onszelf. Laten we dan pointers ook maar afschaffen, anders kan ik dit doen:
Ik denk dat je het dan nog even goed moet lezen, het was positief bedoelt. Macro`s worden over het algemeen een schadelijk c element gevonden, omdat je het dus kan misbruiken. Maar iedere krachtige feature kan misbruikt worden. Ik heb dus geen problemen met macro`s (en zou zelfs willen dat ze in java terug te vinden zijn)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ah ok, dan heb ik je opmerking verkeerd geinterpreteerd, sorry :)
(en derhalve is de helft van mijn post gelijk tot niet relevant verklaard, voor niets zitten typen |:( :P)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Java heeft sinds kort het assert commando. Hierdoor kan je in ieder geval optioneel alle zware berekeningen laten uitvoeren (handig voor het debuggen). Maar je mag het niet gebruiken bij publieke methodes (en ook niet bij protected), dus je kan het maar beperkt inzetten aangezien ik toch graag mijn classes in verschillende packages indeel.

Dit zou met Macro`s ook opgelost kunnen worden, maarja... een betere assert functionaliteit was ook een oplossing geweest :P

Verwijderd

Zelf ben ik begonnen in basic [op een msx, lekker traag] toen ik 3/4 was. Let op: begonnen! dus ik beweer niet dat ik sockets aanstuurde op mn 4e verjaardag. Basic is imho erg makkelijk om mee te beginnen, met name visual basic dan. Je bouwt in enkele minuten een grafische interface, en de taal zelf programmeert lekker. De compiler is lekker soepel.
Alleen is basic natuurlijk niet een snelle taal. Hoewel de performance van VB aardig is, is het toch nog steeds niet aan te raden om een 3d game te bouwen in VB.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Even wat dingen die me te binnen schieten:

Volgens mij is er geen beste programmeertaal om mee te beginnen. Er is alleen maar een goede stok achter de deur nodig om te leren programmeren. Als je een grote opdracht (of een goed idee) krijgt om weet ik wat voor toepassing te schrijven, moet je eens opletten hoe snel je dingen onder de knie hebt.

Het heeft geen enkele zin om te zeggen "Ik ga leren programmeren". Het heeft alleen maar zin om te zeggen 'Ik ga dit en dit maken, wat zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken'. Vaak kom je dan bij php terecht als het gaat om eenvoudige website-toepassingen en bij delphi/vb/java voor clientside toepassingen. C++ is volgens mij (in de praktijk) vaak iets wat je pas later "aandurft". Niet omdat het zo moeilijk is maar omdat er eenvoudiger (lijkende) alternatieven voor het grijpen liggen.

Verder zal je keuze vooral afhangen van smaak; wat je wel/niet mooi vindt. Elke taal heeft zijn eigen voor- en nadelen (de een wat meer voor dan nadelen ;)). Je zult het nooit weten als je er niet eens wat mee geknoeid hebt.

Tot slot is er niemand die assembly in gaat zetten voor een webapplicatie en niemand die C# gebruikt om een wasmachine aan te sturen (hoewel ...?). Go figure :Y)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 17:58:
Zelf ben ik begonnen in basic [op een msx, lekker traag] toen ik 3/4 was.
het spijt me zeer, maar op je 6e leer je pas lezen/schrijven op de nederlandse school. Ik geloof er dus geen fluit van

Verwijderd

mischien een tip voor (beginnende) coders;
http://proce55ing.net/
een leuke taal gebaseerd op java, (nog wel in de alpha-fase)

En denk dat een beginnende coder tijd nodig heeft om dingen te snappen,
fietsen leer je ook niet in 1 dag.

mijn coding experience door de jaren heen;
basic - zx-spectrum/C64
assembler - zx-spectrum
basic - amiga
c - amiga
assembler - amiga

nu oa. java, c, c++ & (actionscript & lingo. ahum)
en python aan het uitchecken.

• bigtree
Als het gaat om het leren programmeren, is de ene taal wel degelijk beter dan een andere. Zo lang een taal maar een soort van PRINT of IF-THEN-ELSE kent, kan je er al wat oefeningen mee doen. Dan dus liever een omgeving die lekker laagdrempelig is. Want om nou een pakket van 300MB te installeren om een 'Hello world' op het scherm te krijgen... beetje overkill.

Verwijderd

Tja ik zou met een echt object georieenteerde taal want dat begint telkens belangrijker te worden. Ik denk dat je niet zo zeer moet kijken waarmee je het beste kan beginnen maar welke taal je het beste kan gebruiken voor de doeleinden die je uiteindelijk met het daadwerkelijke programmeren later wil gaan bereiken.

• Macros
  • Laatst online: 21-11 11:06

Macros

I'm watching...

Bovendien is de STL zo ongelooflijk veel productiever dan java's collections, zelfs met generics (in 1 tel kan ik een dynamische array van ints gebruiken waarbij ik kan invoegen en verwijderen. Hoe lang duurt het in java voordat je zoiets hebt opgezet?
Ik heb geleerd te programmeren met Java, later ben ik veel PHP gaan gebruiken en ik heb een tijd niet echt begrepen wat er met generics werd bedoelt. Toen ik een aantal maanden serieus aan C ging beginnen en voor mijn opleiding moest werken aan een compiler voor een vaag taaltje om te leren compiler bouwen, wat een mengsel is tussen pascal en c (zie je het voor je? hehe) kwam ik er achter wat generics is.

In C++ is generics geimplementeerd als templates, wat inderdaad een heel erg krachtig en flexibel systeem is, wat Java niet heeft, maar alles wat je met generics kan, kan je ook en flexibeler (wel langzamer) met Objects in Java en PHP heeft er al helemaal geen last van omdat die helemaal geen typing heeft. Een dynamische array van ints in Java is in 2 seconden gemaakt natuurlijk. Men nemen een Vector en stoppen daar Integer objecten in. Het zal niet zo snel zijn als een statische array van ints, maar Java is toch niet bedoeld om te concureren op snelheid met C++, wat het 10 van de 10 keer toch zal verliezen, vanwege de VM, en zelfs als het compiled is de run-time checks op bijna alles terwijl C++ helemaal niks checked.

PS. Ik heb wel gehoord dat generics waarschijnlijk wel in Java 1.5 komt.
PSS. Ook leuk in Java (en SmallTalk en niet C++ (wel met speciale tools)) is Reflection. Kan je ook leuke dingen mee doen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Macros schreef op 27 november 2003 @ 19:59:
In C++ is generics geimplementeerd als templates,
nou nee, generics zijn fundamenteel anders dan templates
wat Java niet heeft
java kent wel generics (niet standaard overigens nee, werd het niet standaard sinds 1.5?)
maar alles wat je met generics kan, kan je ook en flexibeler (wel langzamer) met Objects
Nou dat is het hele idee. Generics is syntactische suiker om vervelende casts e.d. niet zelf te doen. Want waarom steeds casten als je weet dat elk element in een java.util.Vector een MijnKlasse is ipv een Object. Die casts worden er dus omheen gevouwen door generics
Een dynamische array van ints in Java is in 2 seconden gemaakt natuurlijk. Men nemen een Vector en stoppen daar Integer objecten in.
gemaakt ja, maar niet echt goed bruikbaar door alle casts. Bij primitives moet je ze eerst nog boxen, en je moet ook nog eens het zootje gaan casten voordat je het eruit haalt.

vergelijk

C++:
1
2
for (size_t i = 0; i < numbers.size (); i++)
    som += numbers[i];

met

Java:
1
2
for (int i = 0; i < numbers.size (); i++)
    som += ((Integer)numbers.elementAt (i)).intValue ();

De hele tijd casten en methods aanroepen is gewoon een pain in the ass imho. En het feit dat de java-variant niet type-safe is (in de C++ vector kun je er alleen ints in stoppen, in de java vector kan alles erin)

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 27-11-2003 20:26 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

.oisyn schreef op 27 november 2003 @ 20:24:
[...]
Als je je niet al te veel gaat verdiepen in de technische verschillen, dan is templates imho generics.
java kent wel generics (niet standaard overigens nee, werd het niet standaard sinds 1.5?)
Yep.. maar je kan het al een lange tijd gebruiken (lees een paar jaar)
Nou dat is het hele idee. Generics is syntactische suiker om vervelende casts e.d. niet zelf te doen.
In java misschien wel, maar in gyro niet.
De hele tijd casten en methods aanroepen is gewoon een pain in the ass imho. En het feit dat de java-variant niet type-safe is (in de C++ vector kun je er alleen ints in stoppen, in de java vector kan alles erin)
Als je je vector ook juist het geparametriseerd, dan kan je er alleen Integers in stoppen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 20:37 ]

• Macros

Macros

I'm watching...

Je zal het wel geen valide argument vinden, maar 2 weken terug heb ik een gast college gehad over C++ (vooral de verschillen met C) door 1 van de leden van het commitee dat de ANSI C++ standaard hebben bepaald.
Hij zei het letterlijk, dat de Templates samen met de STL zijn ontworpen om genericiteit te implementeren.

Een template kan bestaan voor alleen een functie of hele klassen. Als je zo'n template gebruikt dan wordt hij in de compiler vertaald naar het type dat je op dat moment wilt gebruiken en mee gecompiled, als je dezelfde template erg vaak gebruikt voor veel verschillende types, dan wordt die code in erg veel vormen door de compiler gedupliceerd en in je binary gezet. Genericiteit voor algoritmes is geimplementeerd met templates en iterators. Daarna kwam er een hele handeling met een ingewikkeld voorbeeld als afsluiting. Ik heb de sheets hier nog voor me, helaas kan ik geen digitale online versie vinden, want het is wel interesant :)

• Macros

Macros

I'm watching...

Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 20:36:
Als je je vector ook juist het geparametriseerd, dan kan je er alleen Integers in stoppen.
Volgens mij kan je met Reflection wel generics simuleren.

Dit is dan wel geen generics perse, maar heeft wel een aantal ideeen van het principe inzich. Het was geinspireerd door de foreach constructie in PHP:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
static Object[] foreach(Object[] arr, Method m){
    int size = Array.getLength(arr);
    Object[] results = new Object[size];
    try{
        for(int i = 0; i < size; i++)
            results[i] = m.invoke(arr[i], null);
    } catch(Exception e) {System.out.println(e); }
    return results;
}

Neemt een Object Array en een methode en voert die methode uit op elk object in die Array, deze versie werkt alleen op methodes zonder argumenten. Maar ik heb een paar verschillende versies gemaakt. Ik vond het wel geinig.

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Macros schreef op 27 november 2003 @ 20:48:
[...]

Volgens mij kan je met Reflection wel generics simuleren.
Waarom zo stuntelen als je het echte werk kan krijgen? Haal Codeguide maar eens op, (of IDEA), dan heb je een IDE die ook meteen generics aankan.

Er komt trouwens een beta (weet niet eens of dat het wel is) jdk1.5 uit binnenkort. Dan krijg je er meteen nog een hele lading andere features bij zoals generics, attributen, autoboxing, nieuwe forlus en nog meer leuks.

[ Voor 28% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 21:16 ]

• Macros

Macros

I'm watching...

Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 21:12:
[...]

Waarom zo stuntelen als je het echte werk kan krijgen?
Omdat het leuk is?!

• MSalters
  • Laatst online: 10-12 14:13
Macros schreef op 27 november 2003 @ 20:39:
[...]

Je zal het wel geen valide argument vinden, maar 2 weken terug heb ik een gast college gehad over C++ (vooral de verschillen met C) door 1 van de leden van het commitee dat de ANSI C++ standaard hebben bepaald.
Hij zei het letterlijk, dat de Templates samen met de STL zijn ontworpen om genericiteit te implementeren.

Een template kan bestaan voor alleen een functie of hele klassen. Als je zo'n template gebruikt dan wordt hij in de compiler vertaald naar het type dat je op dat moment wilt gebruiken en mee gecompiled, als je dezelfde template erg vaak gebruikt voor veel verschillende types, dan wordt die code in erg veel vormen door de compiler gedupliceerd en in je binary gezet. Genericiteit voor algoritmes is geimplementeerd met templates en iterators. Daarna kwam er een hele handeling met een ingewikkeld voorbeeld als afsluiting. Ik heb de sheets hier nog voor me, helaas kan ik geen digitale online versie vinden, want het is wel interesant :)
Ik heb een vermoeden dat ik dat college ken. Sterker nog, ik heb het gevoel dat ik dat college 2 jaar geleden zelf heb gegeven :) TU Delft, ITS? En ik heb het vermoeden dat dit jaar JC van Winkel het college gaf?

In elk geval is er een verschil tussen Generic Programming, het concept en Generics zoals ze in Java 1.5 zitten. Een uitwerking van het eerste vind je in Advanced C++, wat de Loki library presenteert. Dat is een library die bekende patterns in code uitdrukt. Met Java's generics lukt dat niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
euh..

bedankt allemaal van jullie aandacht hehe..

maar nu weet ik het niet meer goed :/

iedereen zegt wat anders 8)7

sinds gisteravond gepost en nu al 90 berichtjes ofzo :).

wat is c en c++ ofzo voor een programma? want dat hoor ik het meeste hier...

alvast bedankt voor jullie aandacht ;)

• zakalwe
  • Laatst online: 24-12 16:23
Er is natuurlijk wel een enorm verschil tussen de verschillende talen, maar wat eigenlijk iedereen hierboven zegt is dat leren programmeren niet hetzelfde is als een syntax (taal) leren. Een programmeur is iemand die zonder moeite problemen om kan zetten in deelproblemen en daar oplossingen voor kan bouwen. Een goede programmeur kan dat in elke voor de klus geschikte taal.

Conclusie: begin gewoon in een taal waar je wat mensen kent die je om hulp kan vragen of je verder kunnen helpen.

[ Voor 14% gewijzigd door zakalwe op 27-11-2003 22:24 ]

• bigtree
Zakalwe schreef op 27 november 2003 @ 22:22:
[...]waar je wat mensen kent die je om hulp kan vragen of je verder kunnen helpen.
Oftewel... welkom in P&W. ;)

Pagina: 1 2 Laatste