zo..
Wat is de beste programmeertaal om mee te beginnen.
liefst in het nederlands maar hoeft niet
.
grz René
liefst in het nederlands maar hoeft niet
grz René
Janoz schreef op 01 februari 2002 @ 08:56:
[quote]
[b]Op vrijdag 01 februari 2002 08:49 schreef pkouwer het volgende:[/b]
Lekker duidelijk antwoord....vb/delphi/java. Is er nou niemand die zegt "Dat is het beste voor die toepassing ?"
[/quote]
Dat KUN je niet zeggen!!!
Je kunt toch ook niet zeggen dat Engels de beste taal is om een thriller mee te schrijven...
Die dingen die jij opnoemt hebben zoals ik bovenaan al zei voor het grootste deel met de programmeurs te maken..
[ Voor 82% gewijzigd door gorgi_19 op 26-11-2003 22:20 ]
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Verwijderd
Samengevat is dit je topicstart? Tja vind je het raar als we daar niets mee kunnen? We kunnen je pas wat aanbevelen als we meer informatie krijgen. Informatie als Wat wil je ermee gaan doen, Ga je voor makkelijkheid of snelheid, of wat voor een platform moet het draaien, hoeveel tijd wil je er in investeren enzovoorts enzovoorts.Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:15:
[ Voor 9% gewijzigd door bille op 26-11-2003 22:34 ]
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Verwijderd
Ik zou voor BASIC gaan. Heet niet voor niets zo.Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 22:15:
Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.
Great minds think in parallel gutters.
http://www.pascal-central.com/ppl/#OriginsNiklaus Wirth completed development of the original Pascal programming language in 1970. He based it upon the block structured style of the Algol programming language. There were two original goals for Pascal. According to the Pascal Standard (ISO 7185), these goals were to a) make available a language suitable for teaching programming as a systematic discipline based on fundamental concepts clearly and naturally reflected by the language, and b) to define a language whose implementations could be both reliable and efficient on then-available computers.
Verwijderd
Klinkt lullig, maar er zit wat in.
Dat lijkt me een prima keuze. Bij Basic kun je bijvoorbeeld kiezen voor Microsoft Visual Basic, bij Pascal ligt Borland Delphi voor de hand.Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:41:
dan denk ik dat ik met pascal of basic ga beginnen.
Die zijn er absoluut. Kies een niet al te dik boek dat gericht is op beginners.ik wil zon handboek gaan kopen waarin je het kan leren als die er zijn
Inhoeverre je dat gaat lukken, hangt af van je ambities. Om maar meteen met de teleurstelling te beginnen: een professioneel racespel kost een ontwikkelteam van 100 man een jaar of twee tijd. Zoiets gaat je dus nooit lukken in je eentje (tenzij je 200 jaar oud wordtik wil uiteindelijk bereiken om spellen te kunne programmeren.
Een goede grap mag vrienden kosten.
micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©
Nee, dat is niet persoonlijk. Iedereen die beide heeft gedaan denkt daar zo over.Delphi32 schreef op 27 november 2003 @ 01:09:
VB heb ik tot versie 6 ook mee gewerkt, vond ik een drama tov Delphi maar dat is puur persoonlijk
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Als je echt wilt beginnen is Pascal denk ik de beste keuze. Het is een 'Flat Language' dat zoveel wil zeggen dat je er gestructureerd programmeren van leert. Geen vreemde Object-Oriented dingen en zo. Borland heeft een leuke compiler er voor waarmee je ook nog eens WIN32 Console-based dingen kunt doen, en je dus helemaal niet druk hoeft te maken over Objects. Als je dan het standaard gestructureerde spul onder de knie hebt, weet wat een Linked List, een Tree en ander pointer shit is en hoe dat werkt, wat multi-dimensionale array's voor je kunnen doen en zo, dan kun je daarna verder gaan in iets als Delphi (dat ooit van Pascal for Windows af kwam), VB of C++ / C# of een andere OO language.Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 23:41:
oke bedankt iedereen..
dan denk ik dat ik met pascal of basic ga beginnen..
ik wil zon handboek gaan kopen waarin je het kan leren als die er zijn
ik wil uiteindelijk bereiken om spellen te kunne programmeren.
(maar dat willen meer mensen)
ik ga eerst eens kijken of programmeren me bevalt
Nothing is a problem once you've debugged the code
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Forget your fears...
...and want to know more...
Waarom zou je eerst BASIC leren om daarna naar pascal, OO pascal en tenslotte naar C++ over te gaan?Aetje schreef op 27 november 2003 @ 01:55:
Probeer het volgende pad eens:
Basic (leer je iteratisch werken mee)
Turbo Pascal (procedurele programmeertaal. Hiermee leer je de syntax voor Delphi)
Object Pascal (= Delphi. Leer je objectgeorienteerd programmeren mee)
C++ (Grote sprong, compleet andere syntax, moeilijk in het begin. Maar als je C++ kent ken je ook Java, Flash actionscript en een hoop andere dingen die van C afgeleid zijn).
https://fgheysels.github.io/
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Verwijderd
Ach, zolang ASM JMP niet verdwijnt is de GOT niet obsoletecurry684 schreef op 27 november 2003 @ 09:21:
BASIC is een goede manier om je hele programmeerkunst bij voorbaat te vern**ken. Je leert programmeren dmv GOTO en diverse andere foute concepten.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Tja....Dido schreef op 27 november 2003 @ 11:38:
[...]
BASIC geeft je de vrijheid om kloteprogramma's te schrijven. Het voordeel is dat je er dan zelf - als het goed is - wel achter komt wat wel en niet gewenst is als je een programma van meer dan 10 regels schrijft.
COBOL is voor typmiepen.En als je wilt bikkelen is er altijd COBOL nog
HTML is geen programmeertaal, maar de Hyper Text Markup Language. Oftewel een 'notatietaal'.outerspace schreef op 27 november 2003 @ 11:42:
<html>
<title>HTML de Beste</title>
<body> ik vind html de beste manier van programmeren, want html is een programmeertaal voor het bouwen van website's. Het is simpel, en als je probs hebt, kan je het 9/10 keer vinden op internet</body>
</html>
Sja, waar ik hier zit wordt het nog veelvuldig gebruikt. Een willekeurig stukje variabeledeclaraties:whoami schreef op 27 november 2003 @ 11:44:
COBOL is voor typmiepen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| 01 user_context_dt PIC 9(09) comp. 01 LIB$K_INPUT_FORMAT PIC 9(09) comp value external LIB$K_INPUT_FORMAT. 01 LIB$K_OUTPUT_FORMAT PIC 9(09) comp value external LIB$K_OUTPUT_FORMAT. 01 return_code_dte PIC s9(09) comp. 01 date_format PIC x(25) value "|!Y4!MN0!D0!H04!M0!S0!C2|". 01 gross_req_obp_rec. 05 date_requirement PIC s9(11)v9(7). 05 part_number PIC x(15). 05 issue PIC x(02). 05 vehicle_family_code PIC x(03). 05 consumer_code PIC x(02). 05 project_batch_number PIC x(03). 05 project_fase PIC x(04). |
Ok... Je hebt blijkbaar gelijk. Weet ik dat ook meteen...curry684 schreef op 27 november 2003 @ 11:45:
[...]
HTML is geen programmeertaal, maar de Hyper Text Markup Language. Oftewel een 'notatietaal'.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Dat heb ik niet gezegd, ik bedoel dat je in COBOL veel te veel moet typen als je iets wilt proggen....curry684 schreef op 27 november 2003 @ 11:47:
[...]
Als jij durft te zeggen dat dit beginner-proof is.... hierbij vergeleken is C een overzichtelijke duidelijke taal
1
| ADD 1 TO varblaat |
Verwijderd
Ik ben van mening dat als je iets wilt leren je het maar gelijk goed moet leren, je kunt wel beginnen met wat basic... maar de overstap van basic naar een taal als C was ook niet mijn makkelijkste stap.Dido schreef op 27 november 2003 @ 11:38:
[...]
...geen slecht startpunt, dat hoor je mij niet zeggen. Maar een interpreted language geeft - wederom in mijn ervaring - ...
Verwijderd
Are you following me, Are you following me?
Hoe je het wend of keert, bikkelen moet je toch als je goed wil leren programmeren.curry684 schreef op 27 november 2003 @ 09:21:
BASIC is een goede manier om je hele programmeerkunst bij voorbaat te vern**ken. Je leert programmeren dmv GOTO en diverse andere foute concepten.
Wil je bikkelen? Pak C. Geen 'vreemde wazige objecten' zoals men het hier zo fijntjes omschrijft, je leert er de syntax van C#/C++/Java alvast mee, je leert dmv pointers de inner workings van je computer kennen. En C is een aardig zuivere taal.
Verwijderd
ehm C# lijkt niet echt meer op C (wel een beetje op C++).... C# is eigenlijk een beroerde taal als je C++ of Java gewent bent, want nu moet je alles combineren... Vooral de namingconventions van microsoft zijn beroerd. Op me stage moet ik alles volgens die manier maken, maar dat druist compleet in tegen de manier je Sun adviseerd....RedRose schreef op 27 november 2003 @ 11:56:
[...]
Hoe je het wend of keert, bikkelen moet je toch als je goed wil leren programmeren.Daarnaast lijkt het mij onzinnig voor een beginner om direct met OO-modellen of -talen te gaan smijten. De meeste boeken en leermethodes beginnen toch echt met uitleggen wat types, variables en control structures zijn en als je weet hoe een pointer werkt en er mee om kan gaan, ben je alweer een eindje verder. Ik zou dus ook C aanraden, omdat je dan een kruising hebt van een goede basis hebt voor 'hogere'/nieuwere talen en je ook leuke dingen met C kan doen. En ook C gaat gillen als je ergens een } of ; vergeten bent hoor.
Dit is kortzichtig.djlinsen schreef op 27 november 2003 @ 11:56:
Delphi: voor het snel inelkaar zetten van een of ander stom tooltje.
C#: voor de grote projecten
Java, JSP: voor de webprojecten waarvan de server geen php ondersteunt
C++: staat denk ik wel bekend om zijn performance, dus zou ik die voor dat soort projectjes gebruiken (ik kan het echter niet dus gebruik ik c# wat iets langzamer is bijv. door de garbage collection)
Mee eens. Ik probeer alleen te denken vanuit een beginner. En daarom moet je imho ook beginnen met C en al helemaal niet met C#. Puur voor de basis, meer platformonafhankelijkheid dan C#, de reden die jij net noemt en insert nog een paar al genoemde redenen.Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:00:ehm C# lijkt niet echt meer op C (wel een beetje op C++).... C# is eigenlijk een beroerde taal als je C++ of Java gewent bent, want nu moet je alles combineren... Vooral de namingconventions van microsoft zijn beroerd. Op me stage moet ik alles volgens die manier maken, maar dat druist compleet in tegen de manier je Sun adviseerd....
Verwijderd
mmmm c is ook niet helemaal platform onafhankelijk.... ligt aan de librarys die je importeerd. Als je de verkeerde pakt dan kent bv linux deze niet...RedRose schreef op 27 november 2003 @ 12:05:
[...]
Mee eens. Ik probeer alleen te denken vanuit een beginner. En daarom moet je imho ook beginnen met C en al helemaal niet met C#. Puur voor de basis, meer platformonafhankelijkheid dan C#, de reden die jij net noemt en insert nog een paar al genoemde redenen.
Windows.h includen zal niet 123 werken nee.Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:11:
mmmm c is ook niet helemaal platform onafhankelijk.... ligt aan de librarys die je importeerd. Als je de verkeerde pakt dan kent bv linux deze niet...
Als je leert programmeren is het maken van GUI geen prioriteit.Ook een nadeel aan C is dat het over het algemeen console apps zijn. het is heel moeilijk om in C een gui te maken en C is een beetje outdated en kan bv niet makkelijk met nieuwe hardware praten...
Dat geldt dus ook voor C.C++ komt weer beter in de richting van het moderne leven, maar heeft als nadeel niet echt goed overdraag baar te zijn.... Linux kan wel C++ lezen maar de windows GUI kan weer niet, want linux kent bv GTK+ als GUI
Het lijkt me daarom beter eerst algemene methoden te leren.C# is wel beter als je windows proggies gaat maken,omdat het microsoft is is de implementatie wat beter binnen hte windows model...
Het lijkt er wel op.Maar programmeer talen zijn natuurlijk heel persoonlijk
[ Voor 84% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 12:26 ]
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:11:
Ook een nadeel aan C is dat het over het algemeen console apps zijn. het is heel moeilijk om in C een gui te maken en C is een beetje outdated en kan bv niet makkelijk met nieuwe hardware praten...
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Verwijderd
Ben ik het wel met je eens dat het kortzichtig is, tis alleen niet mijn eerste keus.whoami schreef op 27 november 2003 @ 12:02:
[...]
Dit is kortzichtig.
Met Delphi kan je evengoed een groot project ontwikkelen, als met C#, Java, ....
Are you following me, Are you following me?
Dat heb je in iedere taal. Als je in voor mijn part Lisp een platformdependent framework pakt is het niet portable, anders wel.Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 12:11:
[...]
mmmm c is ook niet helemaal platform onafhankelijk.... ligt aan de librarys die je importeerd. Als je de verkeerde pakt dan kent bv linux deze niet...
Uhm dit is dus echt je reinste onzin. De hele Win32 API is C en geen enkele regel C++.Ook een nadeel aan C is dat het over het algemeen console apps zijn. het is heel moeilijk om in C een gui te maken en C is een beetje outdated en kan bv niet makkelijk met nieuwe hardware praten...
Ook onzin. GTK is een layer bovenop de XLib, net zoals bijvoorbeeld MFC en VCL dat zijn op Win32. XLib is net als Win32 100% C.C++ komt weer beter in de richting van het moderne leven, maar heeft als nadeel niet echt goed overdraag baar te zijn.... Linux kan wel C++ lezen maar de windows GUI kan weer niet, want linux kent bv GTK+ als GUI
Delphi en Kylix zijn niet uitwisselbaar, ze gebruiken een ander framework.Delphi kan ook op linux (via kylix)
.NET loopt per definitie wat achter op de Win32 API. Je bent dus met een C programma dat Win32 gebruikt per definitie 'moderner'.C# is wel beter als je windows proggies gaat maken,omdat het microsoft is is de implementatie wat beter binnen hte windows model...
Mjah Java platformindependent is een leuk fabeltje maar ondertussen goed achterhaald. Zodra je iets serieus buiten je app wil doen moet je echt platformspecifieke onderdelen gaan includen.Maar als je OO en platform onafhankelijk wilt moet je Java doen... Die gui draait op alles waar een Virtual machine voor is te krijgen....
Ik vind ze juist heel onpersoonlijk, als ik in C tegen iemand ga praten zijn ze meestal beledigdMaar programmeer talen zijn natuurlijk heel persoonlijk
Omdat erAlarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 12:23:
Waarom altijd beginnen met de 'gebruikelijke' talen.
Delphi heeft de VCL. Kylix de CLX. Maar Delphi 6 en 7 ondersteunen ook allebei de CLX om Kylix apps dus source code compatible te maken met Delphi 6 en 7.curry684 schreef op 27 november 2003 @ 12:53:
Delphi en Kylix zijn niet uitwisselbaar, ze gebruiken een ander framework.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Er is meer documentatie uit voor 'gekke' talen zoals Prolog, dan jij ooit in je leven zult lezenbigtree schreef op 27 november 2003 @ 12:59:
[...]
Omdat er
- meer documentatie voorhanden is voor gebruikelijke talen
Zelfde als hierboven.- meer code-voorbeelden te vinden zijn voor gebruikelijke talen
Als je voor het eerst een hamer krijgt, dan ziet alles eruit als een spijker- meer vraag is naar programmeurs in gebruikelijke talen
Ik zou geen basic aanrader, maar dan gewoon pascal.Wel grappig trouwens, ik noemde BASIC eigenlijk als grap omdat je er nauwelijks nog een 'hedendaagse' applicatie mee kan maken, vanwege geen GUI-mogelijkheden. Toch kreeg ik van diverse kanten bijval, waarschijnlijk omdat er meer tweakers zijn begonnen met een C64 (of Atari zoals ik). Qua taal is BASIC prima om mee te beginnen, net zo goed als Pascal trouwens. Maar beide hebben geen GUI-mogelijkheden om leuke dingetjes mee te proberen. Dan kom je snel op VB of Delphi. Het ligt er maar aan wat de topicstarter belangrijker vindt: leren programmeren of applicaties maken. Oftewel; zie je programmeren als doel of als middel?
[ Voor 9% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 13:23 ]
Onderbouwing?Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 13:17:
c zou ik trouwens ook niemand willen aandoen, want het is gewoon een lelijke k*t taal die onnodig cryptisch is. Imho totaal ongeschikt om te leren programmeren.
Ok...
C is heel krachtig, maar daarom hoeft de syntax niet onnodig lelijk te zijn.C ligt heel dicht tegen assembler aan, en ondersteunt daarom "lelijke cryptische constructies" zoals pointers.
Helemaal mee eens. Iemand die quake in java gaat proggen, verklaar ik ook terplekke voor gestoord.Begrip van pointers levert je heel veel begrip op voor hoe een computer van binnen werkt, en daarmee het inzicht om snelle goed geoptimaliseerde constructies te implementeren.
Tja.. in java heb je dat inzicht niet nodig. Je hebt dan tijd om andere dingen te leren. Je moet je heel goed afvragen of je deze kennis ook nodig hebt aan het begin.Ik ben al vaak genoeg programmeurs tegengekomen die van hun leven enkel Java en VB hadden gezien en echt niet de vaagste notie hadden van hoe een computer z'n geheugen ordent en wat het verschil is tussen stack en heap geheugen en zo. Dat zijn de k*tprogrammeurs die ik niet in m'n team hoef, laat ze dan maar eerst een lelijk cryptische k*ttaal leren die ze dat onmisbare inzicht wel verschaft.
[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:21 ]
Een pointer in C/C++ is niet hetzelfde als een var keyword in Pascal.Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:19:
[...]
Natuurlijk al het geouwehoer met die pointers (ipv een var keyword zoals bij pascal), en wat dacht je van die akelige import functies.
Tja, da's een kwestie van smaak.C is heel krachtig, maar daarom hoeft de syntax niet onnodig lelijk te zijn.
c++ heeft dit er gelukkig bij in gekregen, maar c niet (daar zit je dus wel vast aan al die pointer extra`s). Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik eigelijk geen c meer hebt geprogt (serieus) na turbo c 2.0.whoami schreef op 27 november 2003 @ 14:22:
[...]
Een pointer in C/C++ is niet hetzelfde als een var keyword in Pascal.
Als je in Pascal een variable doorgeeft aan een functie met het var keyword, dan is dat hetzelfde als een variabele by reference passen in een C/C++ functie.
[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:30 ]
Passing by reference kent C idd niet, maar ik weet niet of ze het principe references niet kennen...Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:25:
[...]
c++ heeft dit er gelukkig bij in gekregen, maar c niet. Ik moet er trouwens wel bij vertellen dat ik eigelijk geen c meer hebt geprogt (serieus) na turbo c 2.0.
Vind ik wel. Hoe vaak ik al niet ben tegengekomen dat iemand in VB een object variabele declareert en hem toewijst aan een andere, in de veronderstelling dat ie een kopie maakt van het originele object. ( Java is hetzelfde verhaal ).Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:19:
Tja.. in java heb je dat inzicht niet nodig. Je hebt dan tijd om andere dingen te leren. Je moet je heel goed afvragen of je deze kennis ook nodig hebt aan het begin.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Enige kennis is idd wel nodig, en je kan denk ik in 5 minuten wel uitleggen wat een object is, en wat een referentie naar het object is *ziet al een erg eenvoudig schema voor zich*. Maar dit wil niet zeggen dat je er steeds op moet letten, en dat je ook onderscheid moet maken tussen stack en heap gereserveerd geheugen. Ik vind het persoonlijk echt bijzaken en imho kan je je in het begin beter concentreren op allerlei andere interessante zaken zoals recursie, backtracken, zelf types maken etc. Daar ben je echt niet veel pointer kennis bij nodig.farlane schreef op 27 november 2003 @ 14:36:
[...]
Vind ik wel. Hoe vaak ik al niet ben tegengekomen dat iemand in VB een object variabele declareert en hem toewijst aan een andere, in de veronderstelling dat ie een kopie maakt van het originele object. ( Java is hetzelfde verhaal ).
Als die man had geweten wat pointers/references zijn dan had ie meteen gezien dat er niets van het object wordt gekopieerd, maar dat ie een tweede pointer naar hetzelfde object in zijn hand heeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:42 ]
C kent totaal geen references, maar in principe is een reference niets anders dan een pointer die gegarandeerd naar een geldig object wijst (er zijn wel null-pointers maar geen null-references).whoami schreef op 27 november 2003 @ 14:28:
[...]
Passing by reference kent C idd niet, maar ik weet niet of ze het principe references niet kennen...
[ Voor 7% gewijzigd door curry684 op 27-11-2003 14:45 ]
* farlane heeft op dit moment een merkwaardig beeld van curry684 achter zijn compiler voor zun ogencurry684 schreef op 27 november 2003 @ 14:43:
edit:
en met references kun je trouwens geen ranzige botergeile pointerarithmetic uithalen
brrr... *heeft nu het beeld*... dankjefarlane schreef op 27 november 2003 @ 14:50:
[...]
* farlane heeft op dit moment een merkwaardig beeld van curry684 achter zijn compiler voor zun ogen
Gelukkig, het is alweer weg .....
[ Voor 5% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 14:51 ]
Verwijderd
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 14:58 ]
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
Hmm, dat lijkt me sterk afhankelijk van wat er in die 5000 regels allemaal gebeurt ....PeeJay schreef op 27 november 2003 @ 15:01:
Een klein java progje (5000 regels), kan je in een klein uurtje ombouwen naar C++.
(stel je martin voor met z'n vinger heel hoog in de lucht)Glimi: Nou, fase één hebben we al bereikt, iedereen heeft z'n favoriete taal geplugt? Mooi.
Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment
Redelijk standaard functies. Geen slechte random functies die in C++ zitten enzo.farlane schreef op 27 november 2003 @ 15:05:
[...]
Hmm, dat lijkt me sterk afhankelijk van wat er in die 5000 regels allemaal gebeurt ....
Don't play dumb with me, that's a game you can't win....
“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.
- Maar je maakt wel wat mee! -
dat klopt niet, een pointer in pascal doe je met ^, net zoals een * in C. Zoals whoami al aangaf is var alleen maar voor references. Of wil je een array van C-style strings gaan definieren als var var charAlarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 14:19:
Natuurlijk al het geouwehoer met die pointers (ipv een var keyword zoals bij pascal), en wat dacht je van die akelige import functies.
oh, dus ze moeten maar weggelaten worden, omdat het misbruikt kan wordenIk heb maar geen commentaar geleverd over de macro`s, want alle krachtige featurs kunnen misbruikt worden.
1
2
3
4
5
| int main () { int * ptr = reinterpret_cast<int *> (rand ()); *ptr = 1234; } |
da's subjectief. Ik vind perl cryptisch, C is imho heel goed leesbaar. Het zit 'm denk ik in het feit dat veel C programmeurs ook cryptische namen voor hun variabelen en functies gebruiken (kijk bijvoorbeeld eens naar de linux APIC is heel krachtig, maar daarom hoeft de syntax niet onnodig lelijk te zijn.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
met uitzondering dat de check voor null niet hoeft bij castscurry684 schreef op 27 november 2003 @ 14:43:
Implementatietechnisch zijn ze verder eigenlijk gewoon hetzelfde.
het is natuurlijk subjectief, maar ik denk dat je dan niet genoeg ervaren was in C++. Memory-management zijn vooral dingen waar je problemen mee gaat krijgen in het begin, maar waarbij je als ervaren programmeur gewoon absoluut geen moeite meer mee hebt. Bovendien is de STL zo ongelooflijk veel productiever dan java's collections, zelfs met generics (in 1 tel kan ik een dynamische array van ints gebruiken waarbij ik kan invoegen en verwijderen. Hoe lang duurt het in java voordat je zoiets hebt opgezet? Goed, en nu hetzelfde verhaal als je er ook een voor doubles nodig hebt). Templates, operator overloading en references maken het programmeerleven echt zoveel gemakkelijkerPeeJay schreef op 27 november 2003 @ 15:01:
Ikzelf geef de voorkeur aan Java. Ik ben ook met c++ begonnen en kan beide, maar java gaat toch soepeler.
Dat betwijfel ik ten zeerste. 5000 regels vind ik niet bepaald klein (comments tellen niet mee natuurlijk), dat code je denk ik niet in een week als je er ook nog over na moet denken (en dus niet simpel typwerk, zoals het ophalen of initialiseren van allerlei data enzo)Een klein java progje (5000 regels), kan je in een klein uurtje ombouwen naar C++.
[ Voor 73% gewijzigd door .oisyn op 27-11-2003 16:40 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik wil ermee zeggen dat je in pascal niet zo snel naar een pointer hoeft te grijpen omdat je door een var al dmv reference kan doorgeven..oisyn schreef op 27 november 2003 @ 16:31:
[...]
dat klopt niet, een pointer in pascal doe je met ^, net zoals een * in C. Zoals whoami al aangaf is var alleen maar voor references. Of wil je een array van C-style strings gaan definieren als var var char
Ik denk dat je het dan nog even goed moet lezen, het was positief bedoelt. Macro`s worden over het algemeen een schadelijk c element gevonden, omdat je het dus kan misbruiken. Maar iedere krachtige feature kan misbruikt worden. Ik heb dus geen problemen met macro`s (en zou zelfs willen dat ze in java terug te vinden zijn)oh, dus ze moeten maar weggelaten worden, omdat het misbruikt kan wordenVind ik een erg kromme redenering (die ik overigens wel vaker hoor). Alsof we beschermd moeten worden tegen onszelf. Laten we dan pointers ook maar afschaffen, anders kan ik dit doen:
Verwijderd
Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz
het spijt me zeer, maar op je 6e leer je pas lezen/schrijven op de nederlandse school. Ik geloof er dus geen fluit vanVerwijderd schreef op 27 november 2003 @ 17:58:
Zelf ben ik begonnen in basic [op een msx, lekker traag] toen ik 3/4 was.
Verwijderd
Verwijderd
Ik heb geleerd te programmeren met Java, later ben ik veel PHP gaan gebruiken en ik heb een tijd niet echt begrepen wat er met generics werd bedoelt. Toen ik een aantal maanden serieus aan C ging beginnen en voor mijn opleiding moest werken aan een compiler voor een vaag taaltje om te leren compiler bouwen, wat een mengsel is tussen pascal en c (zie je het voor je? hehe) kwam ik er achter wat generics is.Bovendien is de STL zo ongelooflijk veel productiever dan java's collections, zelfs met generics (in 1 tel kan ik een dynamische array van ints gebruiken waarbij ik kan invoegen en verwijderen. Hoe lang duurt het in java voordat je zoiets hebt opgezet?
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
nou nee, generics zijn fundamenteel anders dan templatesMacros schreef op 27 november 2003 @ 19:59:
In C++ is generics geimplementeerd als templates,
java kent wel generics (niet standaard overigens nee, werd het niet standaard sinds 1.5?)wat Java niet heeft
Nou dat is het hele idee. Generics is syntactische suiker om vervelende casts e.d. niet zelf te doen. Want waarom steeds casten als je weet dat elk element in een java.util.Vector een MijnKlasse is ipv een Object. Die casts worden er dus omheen gevouwen door genericsmaar alles wat je met generics kan, kan je ook en flexibeler (wel langzamer) met Objects
gemaakt ja, maar niet echt goed bruikbaar door alle casts. Bij primitives moet je ze eerst nog boxen, en je moet ook nog eens het zootje gaan casten voordat je het eruit haalt.Een dynamische array van ints in Java is in 2 seconden gemaakt natuurlijk. Men nemen een Vector en stoppen daar Integer objecten in.
1
2
| for (size_t i = 0; i < numbers.size (); i++) som += numbers[i]; |
1
2
| for (int i = 0; i < numbers.size (); i++) som += ((Integer)numbers.elementAt (i)).intValue (); |
[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 27-11-2003 20:26 ]
Als je je niet al te veel gaat verdiepen in de technische verschillen, dan is templates imho generics..oisyn schreef op 27 november 2003 @ 20:24:
[...]
nou nee, generics zijn fundamenteel anders dan templates
Yep.. maar je kan het al een lange tijd gebruiken (lees een paar jaar)java kent wel generics (niet standaard overigens nee, werd het niet standaard sinds 1.5?)
In java misschien wel, maar in gyro niet.Nou dat is het hele idee. Generics is syntactische suiker om vervelende casts e.d. niet zelf te doen.
Als je je vector ook juist het geparametriseerd, dan kan je er alleen Integers in stoppen.De hele tijd casten en methods aanroepen is gewoon een pain in the ass imho. En het feit dat de java-variant niet type-safe is (in de C++ vector kun je er alleen ints in stoppen, in de java vector kan alles erin)
[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 20:37 ]
Je zal het wel geen valide argument vinden, maar 2 weken terug heb ik een gast college gehad over C++ (vooral de verschillen met C) door 1 van de leden van het commitee dat de ANSI C++ standaard hebben bepaald.nou nee, generics zijn fundamenteel anders dan templates
Volgens mij kan je met Reflection wel generics simuleren.Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 20:36:
Als je je vector ook juist het geparametriseerd, dan kan je er alleen Integers in stoppen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| static Object[] foreach(Object[] arr, Method m){ int size = Array.getLength(arr); Object[] results = new Object[size]; try{ for(int i = 0; i < size; i++) results[i] = m.invoke(arr[i], null); } catch(Exception e) {System.out.println(e); } return results; } |
Waarom zo stuntelen als je het echte werk kan krijgen? Haal Codeguide maar eens op, (of IDEA), dan heb je een IDE die ook meteen generics aankan.Macros schreef op 27 november 2003 @ 20:48:
[...]
Volgens mij kan je met Reflection wel generics simuleren.
[ Voor 28% gewijzigd door Alarmnummer op 27-11-2003 21:16 ]
Omdat het leuk is?!Alarmnummer schreef op 27 november 2003 @ 21:12:
[...]
Waarom zo stuntelen als je het echte werk kan krijgen?
Ik heb een vermoeden dat ik dat college ken. Sterker nog, ik heb het gevoel dat ik dat college 2 jaar geleden zelf heb gegevenMacros schreef op 27 november 2003 @ 20:39:
[...]
Je zal het wel geen valide argument vinden, maar 2 weken terug heb ik een gast college gehad over C++ (vooral de verschillen met C) door 1 van de leden van het commitee dat de ANSI C++ standaard hebben bepaald.
Hij zei het letterlijk, dat de Templates samen met de STL zijn ontworpen om genericiteit te implementeren.
Een template kan bestaan voor alleen een functie of hele klassen. Als je zo'n template gebruikt dan wordt hij in de compiler vertaald naar het type dat je op dat moment wilt gebruiken en mee gecompiled, als je dezelfde template erg vaak gebruikt voor veel verschillende types, dan wordt die code in erg veel vormen door de compiler gedupliceerd en in je binary gezet. Genericiteit voor algoritmes is geimplementeerd met templates en iterators. Daarna kwam er een hele handeling met een ingewikkeld voorbeeld als afsluiting. Ik heb de sheets hier nog voor me, helaas kan ik geen digitale online versie vinden, want het is wel interesant
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
[ Voor 14% gewijzigd door zakalwe op 27-11-2003 22:24 ]
Oftewel... welkom in P&W.Zakalwe schreef op 27 november 2003 @ 22:22:
[...]waar je wat mensen kent die je om hulp kan vragen of je verder kunnen helpen.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq