Toon posts:

[Geluidskaart] Sweex 5.1 kaartje produceert geen frontgeluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Voordat ik mijn post begin: Ik heb al gezocht op google, de FAQ nagekeken, gezocht op tweakers.net, maar ik kwam mijn probleem niet tegen. Daarom post ik het maar.

Situatie:
Ik heb een vrij nieuwe bak (Asus A7N8X Deluxe, AMD 2600+) met daarin een Sweex 5.1 geluidskaartje. Op dit kaartje heb ik mijn geluidssetje aangesloten (Creative Inspire 6700). Ik heb dit setje niet op de ingebakken geluidskaart van het moederbord aangesloten, omdat dit vreemde galmende effecten geeft (waar ik ook al heel veel mee geprutst heb, tevergeefs, maar daar gaat het niet om.)

Probleem:
Bij de drivers zit een bijgeleverd mixertje waarmee je in kan stellen hoeveel speakers je hebt, en wat het individuele volume van elke speaker is. In het dialoogvenster kun je zien welke uitgang/ingang je moet gebruiken voor welk kanaal. Als ik aangeef dat ik 5 speakers heb (eigenlijk 6, maar de upmix van de Inspire maakt het 5), dan staat er dus een afbeelding welke uitgang wat is. In dit geval is dit:

Groen: Front speaker out
Blauw: Rear speaker out
Roze: Center/Sub

Als ik deze richtlijnen aanhoudt, en de kabels op deze manier inplug, dan klopt alles, behalve de front speaker out. Als ik deze namelijk in de groene druk (zoals de afbeelding bij de instellingen suggereert) dan heb ik alleen bij het rechterkanaal geluid. Als ik de front speakers in de zwarte druk, dan heb ik door beide boxen geluid, maar dan zijn deze ook aan de rear-uitgang geplugd. (Getest met de test-functie). Blijkbaar fungeren de zwarte en de blauwe beiden als rear-out. Prima allemaal, maar de front speaker out werkt dus niet!

Wat ik gedaan heb om het probleem proberen op te lossen:
- Als eerste nieuwe drivers gedownload.
- Gecontroleerd of alle stekkers in de versterker (subwoofer) goed zaten. Dus geen ingangen verwisseld. (dus geen groen stekkertje in een oranje gedrukt ofzo :P)
- Windows instellingen nagekeken (Dus niet alleen de instellingen bij de mixer)

Wie weet wat ik kan doen?
Mocht er tóch al een topic geplaatst zijn hierover, verwijs me er alsjeblieft naar, en wees aardig tegen me ;)

Verwijderd

dit is niet als flame bedoelt maar koop toch een echte geluidskaart zoals een Audigy1 of Audigy 2. Je hebt wel goede speakers (Creative Inspire 6700) maar een kloten geluidskaart.
Werkt je Nforce 2 APU Soundstorm echt niet ? deze is velemalen beter als heel die Sweex 5.1 , waar heb je die Sweex vandaan ? bij een pakje boter gekregen of zo ...?
Kijk eens goed naar je onboard audio .... je moet gewoon wat met de instellingen rommelen.

P.S als het echt niet werkt is (Nforce 2 Soundstorm) is je moederbord kapot , terug naar de winkel er mee.

Verwijderd

Topicstarter
De reden waarom ik dit brakke kaartje gebruik, is dat de ingebakken geluidskaart brak werkt. Hij geeft wel surround, maar hij voegt zo'n irritant galm-effect toe. Als iemand me kan vertellen hoe dit verholpen kan worden, dan ben ik ook tevreden, hoor! ;)

Verwijderd

Ik heb al meerdere A7N8X-Deluxe PC's in elkaar gezet, maar nooit een onoplosbaar galm probleem tegengekomen :?

Galm geluiden kun je uitzetten bij Omgevingspresets in het SoundStorm bedieningspaneel.
Als je probleem alleen optreedt bij spellen kun je in het spel ook kiezen voor DirectSound ipv EAX.
Installeer wel de drivers die je kunt downloaden bij Asus en niet van Nvidia.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 00:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook érg tevreden met de A7N8X! Maar ik kreeg die galm-effecten maar niet weg, dus had ik als (luie) oplossing maar dat Sweex-kaartje erin gedrukt. Ik zal je tips morgen uitproberen. Alvast bedankt