Toon posts:

PC sterft (is gestorven?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een van de pc's in mijn netwerkje van 4 pc's bleef kuren vertonen. We werden het op een gegeven moment goed beu en besloten er alles af te halen en een schone installatie te doen. Tot dat moment zat er een WinME en een Win2000 installatie op. De Win2000 was er al afgehaald, echter we kregen nog steeds de keuze bij het opstarten tussen de twee win versies (ook al een reden om helemaal schoon te poetsen en van scratch af aan te herinstalleren).

Het is de bedoeling dat er nu WinXP Pro opgezet wordt, maar het volgende probleem doet zich voor.

Nadat we drive C, D en E hadden geformatteerd vanaf een reboot van een opstartflop, en daarna weer de pc aangezet met flop eruit om te zien of je nog steeds dat keuze menuutje kreeg tussen WinME en W2000 (ik weet nooit of je dat met een simpele format C eraf poetst) wilde de pc helemaal niets meer.

Opstart-flop erin, stroom erop, niets!

Bij het aanzetten zie je wel de ledjes van de Cd en Dvd drive aangaan, maar om onbekende redenen checkt hij niet of er een flop in zijn A drive zit en loopt dus vast. Hij komt niet eens op een scherm met de melding dat hij zijn systemfiles niet kan vinden!!. Sterker nog, de monitor krijgt niet eens een sync signaal volgens mij want het monitor ledje blijft geel i.p.v. groen.

Wat is de beste manier om e.e.a. voor elkaar te krijgen en hem wel van flop te laten starten?

Mocht daarvoor geen oplossing zijn, als ik een van de harddisks in een andere pc (met WinXP Pro) hang en een imange copy doe van de C schijf, heb ik dan een werkende WinXP pc als ik die schijf weer in de "lege" pc hang. Of is het niet zo simpel?

Verwijderd

Volgens mij is het niet zo simpel. Dat opstartmenuutje ten eerste maakt niet uit. Als je reinstalled met xp gaat dat weg. Dat is het master boot record en dat heb je met formateren niet leeg gemaakt. Maar zoals je het verteld zou ik niet weten wat je pc nu heeft. Hardeschijf inhoud heeft namelijk niks te maken met hoe je bios opstart. Als je normaal voordat windows startte je bios even zag zou je dat nu dus ook moeten zien. Zou je mischien ook iets meer specificaties van je pc kunnen geven dat zou wel handig zijn :)

Het doet me denken aan die ene vage compaq pcs die hadden dacht ik bios op de hd staan of zoiets vaags.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 21:15 ]

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:38

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Klinkt als Compaq pc waarvan de "bios" partitie is verwijderd.....

Al moet je dan dacht ik nog wel op z'n minst een knipperende cursor zien...

Edit: was sid toch ff eerder....

[ Voor 17% gewijzigd door Coach4All op 26-11-2003 21:17 . Reden: dubbel....... ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je probleem lijkt toch meer op een hardware probleem dan op een software probleem - ik verplaats hem eventjes naar Overige Hardware :)

Windows Operated Systems >> Overige Hardware

Verwijderd

klinkt alsof je mobo kapot is :/

Verwijderd

elevator schreef op 26 november 2003 @ 21:17:
Je probleem lijkt toch meer op een hardware probleem dan op een software probleem - ik verplaats hem eventjes naar Overige Hardware :)

Windows Operated Systems >> Overige Hardware
Of dus een software bios :D
Want het zou wel erg veel toeval zijn als nu net je mobo kapot is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 21:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord heb ik ook aan gedacht, maar dan moet de pc het volgens mij helemaal niet meer doen. Nu start hij in 29 van de 30 keer (is ongeveer de verhouding) niet meer op.

Ik weet dat alle harddisks leeg zijn, maar hij checkt niet eens de opstart flop. En ik weet dat dit raar en ongeloofwaardig klinkt, maar dat deed hij gisteren nog af en toe wel (vervolgens liep de XP installatie al snel vast direct nadat hij de initiele bestanden had overgekopieerd.

Wat vragen waarmee jullie misschien meer ervaring hebben dan ik:

1. Als het MBR gedeelte van de HD corrupt is, kan dit dan een verklaring zijn? Is er een manier om dit te resetten of opnieuw aan te maken?

2. Hoewel het moederbord hooguit 4,5 jaar oud is, kan het een lege batterij zijn? Het lijkt er namelijk op dat als ik de pc een tijdje rust gun, en dan weer opstart dat hij vaak wel opstart, ook van flop.

3. Als twee bovenstaande mogelijk problemen niet de verklaring kunnen zijn, wie weet dan een goede oplossing om het probleem te vinden, liefst zonder heel de PC uit te hoeven kleden en weer op te bouwen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog iets. Ik blijf ook na formateren van alle harde schijven nog steeds bij het opstarten (als hij dat tenminste doet) nog steeds een keuze menu om aan te geven van welk device hij moet booten (HD1, HD2, CDdrive, DVD drive, Floppy of Network device). Ik heb al in het BIOS gekeken, maar daar vind ik geen enkele instelling die dat aan of uit zet. Ik zal het ongetwijfeld een paar jaar geleden zelf zo hebben ingesteld op verzoek van mijn zoon, maar ik ben kwijt waarmee ik dit gedaan heb en hoe ik het nu weer uit zet.

Het andere keuze menuutje dat we kregen om te kiezen tussen de W2000 en de WinME editie is nu natuurlijk wel weg na het formatteren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het al een compaq bios zou zijn dan staat er iig ook nog een hardware BIOS op je mobo. Die dingen doen het zeker weten ook zonder dat grafische bios namelijk.
Probeer anders eens een BIOS-reset; kijk of dat werkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de goede orde: het is geen Compaq bios. Het is een P3B-F moederbord van ASUS met BIOS versie 1005 erop.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 09:16:
Even voor de goede orde: het is geen Compaq bios. Het is een P3B-F moederbord van ASUS met BIOS versie 1005 erop.
ok. EN heb je een bios reset al geprobeerd (zie ook de faq)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, even andere prioriteiten gehad, dus wat trage reactie.

BIOS reset heb ik gedaan maar mocht niet baten.

Het is nog steeds zo dat de pc vaak niet opstart. Je hoort van alles opstarten (ventilators, harde schijven, cdroms, etc maar meestal gaat het groene ledje van de monitor weer na een paar seconden op geel en de pc start niet door. Op de reset knop drukken of via START de pc restarten helpt ook zelden en loopt-ie weer vast.

Vreemd is dat als je de pc een keer of 20 uit en aan zet (uitzetten moet je dan doen door de powerknop een tijdke ingedrukt te houden) hij het onverklaarbaar dan opeens wel doet.

Ook de pc een tijdje uit laten en na bijvoorbeeld een uurtje weer aan schijn ook te helpen, dan doet hij het vaak weer wel.

Heeft nog iemand een idee in welke richting ik kan zoeken naar de oorzaak?

Nog even een korte situatie schets:
Intel PIII 800E
512 Mb RAM
ASUS P3B-F moederbord bios 1005
Normale middenklasse geluidskaart en videokaart
Twee harddisks
WinXp Pro

Verwijderd

condensatortje(s) op het moederbord de geest gegeven? M'n oom had precies hetzelfde, zomaar startte hij zeer slecht op. Paar condensators waren gaan lekken.
soms wil het ook wel eens helpen om je pc op een geaard stopcontact aan te sluiten.
Pagina: 1