Nieuwe 5.1 set. Welke geluidskaart?

Pagina: 1
Acties:

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik was van plan om de Creative inspire T5400 te kopen, luister alleen een beetje muziek en kijk wat tv op mijn pc. Nu is mijn vraag welke geluidskaart voldoet. Kan ik vooruit met een simpele kaart van terrratec ( de 5.1 fun ) of de creative Sb 5.1 digital. Of moet ik gaan denken aan een audigy 2 voor goed geluid. ( of mischien de audigy 1). Kortom welke geluidskaart is goed ( genoeg ) voor deze geluidsset.
Het liefst zo goedkoop mogelijk ( maar moet natuurlijk wel goed blijven)

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:42
Als je het alleen voor wat muziek en TV kijken gebruikt, volstaat je standaard onboard geluid wel hoor. Is wel cool van je dat je je mobo erbij zet O+, heeft namelijk nogal impact op bepaalde geluidskaarten.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

als je een nForce 2 based mobo hebt, is onboard geluid meer dan genoeg, ik zou zelfs willen zeggen dat n extra kaart zonde van je geld is. Het geluid van soudstorm(niet alle nForce 2 borden hebben dat, meesten wel) is kwalitatief nl. bijna net zo goed als de Audigy. Zeker als je alleen muziek luistert en TV kijkt is dat perfect, en je beurs word r ook vrolijk van ;).

[ Voor 2% gewijzigd door RSpliet op 26-11-2003 21:10 . Reden: rarara, welke letter zoek jij ;) ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• BasvanS
Hmm, ik hen een Albatron Kt400 moederboard, met een ...97 geluidschip ( kom effe neit op de naam ). Hier komt na mijn weten niet echt goed geluid uit.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Misschien eens nadenken over deze modellen: Terratec Sixpack 5.1 en de Creative Audigy 2 Player

Linkje naar vergelijking tussen features van Creative kaarten
Linkje naar vergelijking tussen features van Terratec kaarten

Beide erg complete soundcards voor niet al teveel geld. Tuurlijk, 60-70 euro blijft 150 gulden, maar ik weet nog wel dat mijn Soundblaster 1024 dat ook kostte... Niet zo bar gek dus ;) Maargoed. Kijk eens rustig rond op de website van de fabrikant en lees wat reviews. Ik zal zo nog eens rondkijken voor wat reviews.

Ik kom tot mijn keuzes doordat een geluidskaart van +-30-40 euro net zo goed is als een onboard geluidskaart, dus zou zonde zijn van je geld als je er nog zo een bij koopt. Daarentegen krijg je bij de prijsklasse 60+ wel extra features zoals optical out etc. Dit zijn voor MIJ toegevoegde waarden, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou niet zo veel uit maakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Plague op 26-11-2003 21:20 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmmm, ik zelf heb een audigy 2, maar ja.... als de kwaliteit niet zo belangrijk is. Mijd de SB Live, die veroorzaakt vaak conflicten.

Een Terratec is ook leuk... tja

Maar ja, vergeet niet het source materiaal he. mp3's en TV audio is 2 kanaals en dan heb je echt niet 5.1 nodig. Misschien heeft je moederbord onboard audio met 5.1. Moet je even nazoeken.

Ah well, als je voor 5.1 gaat kijk dan naar het gebruik, wat voor kwaliteit muziek je wilt hebben. En dan weet je ongeveer wat voor "kaart" je nodig hebt :-)

There is no place like ::1

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

guppie15 schreef op 26 november 2003 @ 21:11:
Hmm, ik hen een Albatron Kt400 moederboard, met een ...97 geluidschip ( kom effe neit op de naam ). Hier komt na mijn weten niet echt goed geluid uit.
AC'97 ...tja... de oudere 2 boxen audio. Voor 5.1 heb je zeker een kaartje nodig, of dat nou de terratec of de audigy word. Mijdt de SBLive!

There is no place like ::1

• BasvanS
Maar zal ik het verschil merken tussen een audigy en een terratec 5.1 fun, ik gebruik de kaart alleen om mijn luidsprekers op aan te sluiten, optical in/out is dus overbodig

• Plague
  • Niet online
Met die speakers? nee. Althans, niet erg merkbaar. Maar wil je misschien over een jaartje of iets dergelijks een "echt" 5.1 systeem, "mis" je de optical-out. Maargoed, zoals gezegt, als dat niet belangrijk is, zal je onboard geluidskaart (als je die hebt) net zo'n goede output leveren als een geluidskaart van +- 30 euro. Dus heb je een onboard geluidskaart, gebruik die.

• BasvanS
Kun je uit een Ac'97 chip 5.1 geluid halen dan?
Dan zou ik het dus net zo goed kunnen doen met de SB live 1024 die ik heb, laat ik ik gewoon 4.1 naar 5,1 mixen. Of is dat wel beduidend slechter?

[ Voor 63% gewijzigd door BasvanS op 26-11-2003 21:29 ]

• Plague
  • Niet online
Dat is wel beduidend slechter volgens mij ja. In dat geval loont het dan misschien toch een 5.1 kaart te kopen. Niet voor de kwaliteit, maar meer voor de functionaliteit. Maar verwacht niet dat de tonen ineens mooier worden enzo. :)

• BasvanS
Alles zal beter zijn dan de FPS 1500 die ik nu heb van creative ( cambridge soundworks ). Maar ik denk dat ik dan voor een simpele 5.1 ga. Of is er nog iemand die zegt dat dat hartstikke dom is? Gaat mij niet om top geluid. ben gewoon uitgegeken op die brakke set die ik nu heb.

Laat ik de vraag iets anders stellen, wat kan ik besten halen voor 150 euro.
Dus welke 5.1 set + geluidskaart voor max 150 euro?

[ Voor 26% gewijzigd door BasvanS op 26-11-2003 21:49 ]

Pagina: 1