hoe lang duurt het terughalen van een bestand van tape?

Pagina: 1
Acties:

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

Topicstarter
ik maak al een hele tijd ieder week backups van een server, en tot nu toe is het (gelukkig) nog niet nodig geweest iets terug te halen van de tape. helaas moet het nu wel, en ik dacht dat ik dat wel gewoon zou kunnen.
de server is alleen al meer dan 15 uur bezig, en ik zie nog geen vooruitgang.
technische info:
het gaat hier om een server met debian 3.0 erop. als tapestreamer heb ik een seagate dat ding (voor 6 tape's). de backup staat op 1 tape (20/40 gb-tapes. is dat dds-4 ofzo? 4mm geloof ik).
voor het maken van backups maak ik gebruik van tob, en voor het terugzetten van een directory gebruik ik het commando:

afio -b 10240 -c 1000 -viny"*home/dezemapwilik/*" /dev/nst0

nadat ik natuurlijk eerst even het tapeje heb teruggespoeld.
hoe lang zou zo'n actie normaal mogen duren, als de totale backup 20gb is en de map die ik zoek een mb-tje of 50?

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Heb je dan nog nooit getest of je backups wel goed gaan? Wellicht moet je dat voortaan eerst doen voordat je je productie/werk systeem wekenlang gaat tapen en je een vals gevoel van veiligheid hebt...

Als je dat gedaan zou hebben, dan had je ook geweten hoe lang het zou duren ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Gé Brander op 26-11-2003 20:54 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
in het verleden heeft het wel gewerkt (met deze tape's, streamer en software). mijn voorgangers hebben het voor elkaar gekregen en hebben mij deze commando's doorgegeven. ik weet alleen niet hoe lang het geduurt heeft.

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

Verwijderd

bit-slave schreef op 26 november 2003 @ 20:55:
in het verleden heeft het wel gewerkt (met deze tape's, streamer en software). mijn voorgangers hebben het voor elkaar gekregen en hebben mij deze commando's doorgegeven. ik weet alleen niet hoe lang het geduurt heeft.
Hoelang gebruik je de tapes al? Tapes hebben ook niet het eeuwige leven helaas.

Edit:
Een jaartje dus, dat moet zeker kunnen.
Draai je een dagelijkse backup? Voor alle zekerheid dan toch even die van een dag eerder proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 21:03 ]

• cor-gijs

cor-gijs

Topicstarter
een jaartje ofzo. ik heb de tape die er nu in zit vorige week getest; een map van 2 mb weggeschreven en weer opgehaald. dat duurde een paar minuten, maar dat was dan ook geen 20 gig en het stond aan het begin van de tape. ik heb toen dezelfde commando's etc. gebruikt.