Home cinema boxen aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• JayBigfoot
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 17:36
Ik heb in mijn nieuwe huis een aantal aansluitpunten (totaal 4) voor boxen laten aanbrengen. De boxaansluitingen komen allemaal naar één centraal punt, daar waar de versterker geplaatst wordt. Omdat ik nu nog geen homecinema of soortgelijk systeem heb, maar wel aan de aanschaf zit te denken, wil ik graag weten of ik aan twee aderige kabel in de leidingen voldoende heb om bijvoorbeeld een 5.1. surround systeem aan te sluiten. En welke aansluitconnectoren worden over het algemeen gebruikt? Zijn er speciale eisen aan de kabel of kan hiervoor de standaard audiokabel van voldoende aderdikte worden gebruikt? Heeft iemand inmiddels ervaring opgedaan met soortgelijke voorzieningen? Tips en lessons learned zijn welkom.

Btw ik heb de search gebruikt maar geen antwoord/informatie naar mijn zin gevonden.

Verwijderd

Aansluitpunten in je huis laten aanbrengen voor speakers :? :? :? .

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:06
Ja, dan zijn de kabels in de muren verwerkt, dat ziet er netjes uit weet je.

Anyway, ook 5.1 speakers worden gewoon met plus en min aangesloten, 2 aderig dus. Meestal een gestripte draad in een klem zetten of draaien

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 09:36
stefijn schreef op 27 november 2003 @ 12:35:

Anyway, ook 5.1 speakers worden gewoon met plus en min aangesloten, 2 aderig dus. Meestal een gestripte draad in een klem zetten of draaien
Of bananenstekkers natuurlijk. Die dingen zijn altijd wel makkelijk vind ik zelf :)

Over kabel zou ik je laten adviseren bij een audiozaak (wel een beetje goeie natuurlijk ;) ). Er is genoeg te krijgen wat dat betreft. Van goedkoop tot extreem duur.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

kabel zou ik of 1,5mm^2 of 2,5mm^2 gebruiken (afhankelijk van de lengte en het vermogen van je speakers/versterker). En gebruik ofc kabel met extra winding (zoals monster kabel), zodat het geluid helder blijft.
Voor aansluitingen kan je verschillende dingen nemen.
de simpelste, maar minst mooie zijn banaanstekkers.
Ik zou zelf voor speakon of xlr gaan. Hier zijn speciale afdekplaatjes voor te koop. Deze connectors werken het beste voor speakers, vooral in combi met wat hogere vermogens.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

JayBigfoot schreef op 26 november 2003 @ 20:03:
Ik heb in mijn nieuwe huis een aantal aansluitpunten (totaal 4) voor boxen laten aanbrengen.

.... bijvoorbeeld een 5.1. surround systeem aan te sluiten.
Bij een 5.1 systeem moet je dan toch al gauw denken aan 6 aansluitpunten. Een 5.1 systeem heeft namelijk 6 speakers.

Verwijderd

stefijn schreef op 27 november 2003 @ 12:35:

Ziet er misschien netjes uit, maar wel weer een bron voor storingen erbij ;) .

Alle luidsprekers worden 2-aadrig aangesloten "+/-" , voor een 5.1 opstellen heb je dus 6 kabels nodig.

Verwijderd

deepbass909 schreef op 27 november 2003 @ 12:44:
kabel zou ik of 1,5mm^2 of 2,5mm^2 gebruiken (afhankelijk van de lengte en het vermogen van je speakers/versterker). En gebruik ofc kabel met extra winding (zoals monster kabel), zodat het geluid helder blijft.
Voor aansluitingen kan je verschillende dingen nemen.
de simpelste, maar minst mooie zijn banaanstekkers.
Ik zou zelf voor speakon of xlr gaan. Hier zijn speciale afdekplaatjes voor te koop. Deze connectors werken het beste voor speakers, vooral in combi met wat hogere vermogens.
XLR voor luidspreker kabels, nog nooit gezien maarja...

Kijk eens op http://www.wbtusa.com/banana.html daar zie je wat er voor mogelijkheden zijn. Maar dat is niet een must, je kunt ook de aders blank aan je speakers/receiver/versterker aansluiten.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 15:22:
[...]

XLR voor luidspreker kabels, nog nooit gezien maarja...

Kijk eens op http://www.wbtusa.com/banana.html daar zie je wat er voor mogelijkheden zijn. Maar dat is niet een must, je kunt ook de aders blank aan je speakers/receiver/versterker aansluiten.
Het wordt niet zoveel gedaan, omdat XLR normaal voor laag vermogen wordt gebruikt (line, microfoon) en de kans op fout aansluiten dan te groot is, maar bij zo'n systeem als dit kan dat geen kwaad.
Officieel zou je speakon moeten gebruiken, maar die pluggen zijn best wel lomp...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Gewone speakerkabel naar jouw budget, prijzen varieren van 1 tot 10 (en meer natuurlijk) euro per meter.

Eigenlijk heb je bij een 5.1 setje 5 speakers dus hou daar rekening mee. De subwoofer sluit je aan met een interlink kabel maar die zet je gewoon in de buurt van je Receiver.

Verwijderd

deepbass909 schreef op 27 november 2003 @ 15:28:
[...]

Het wordt niet zoveel gedaan, omdat XLR normaal voor laag vermogen wordt gebruikt (line, microfoon) en de kans op fout aansluiten dan te groot is, maar bij zo'n systeem als dit kan dat geen kwaad.
Officieel zou je speakon moeten gebruiken, maar die pluggen zijn best wel lomp...
Om een XLR fout aan te sluiten moet je wel stom zijn, bovendien lijkt het me niet echt mogelijk, 3 pinnen verkeerd om erin is hmm hij past niet ;) .

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:35
XLR heeft natuurlijk een bepaalde pin volgorde:
Afbeeldingslocatie: http://www.clarkwc.com/gif/PinoutXLRmale.gif

Als je dat aan een kant fout doet....

Ik denk er zelf ook sterk over twee xlr aansluitingen in de vloer te maken voor een stereo setup. Maar met een 5.1 met kleine satellieten zou ik geen xlr gebruiken.

• JayBigfoot
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-08 17:36
Bedankt voor de antwoorden. Mijn eerste ingeving is dus inderdaad de goede geweest. Gewoon twee aderige kabel van voldoende dikte aan laten brengen. De aansluitingen zijn dus nog steeds zoals de oude vertrouwde stereo aansluitingen..m.a.w...je kan alle kanten op..

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

j-w schreef op 27 november 2003 @ 13:17:
[...]

Bij een 5.1 systeem moet je dan toch al gauw denken aan 6 aansluitpunten. Een 5.1 systeem heeft namelijk 6 speakers.
Jahaa... maar normaal gesproken zet je de sub en de centerspeaker bij de tv in de buurt... :P
om daar dan een aansluitpunt voor te maken :P

Verwijderd

MikeyMan schreef op 27 november 2003 @ 18:43:
[...]

Jahaa... maar normaal gesproken zet je de sub en de centerspeaker bij de tv in de buurt... :P
De centerspeaker ja, de sub nee, niet altijd ;) .

Verwijderd

MikeyMan schreef op 27 november 2003 @ 18:43:
[...]

Ik zie ook nergens staan dat de receiver vlak bij de TV staat. ;)
Pagina: 1