Toon posts:

Systeem boot niet met nieuwe CPU.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik zit met een probleem.
Na het upgraden van m'n cpu start m'n pc niet op.. De FAN draait een seconde of 2 en dan schakelt ie zichzelf uit. Als ik m'n oude CPU terug zet doet ie het wel.
CMOS heb ik al gereset, geen resultaat helaas..
Eerst maar eens wat systeeminfo..

Processor was een Athlon XP 1800+, dat is nu een Barton 2800+ (L2 512 fsb 333)
Abit NF7-S rev 2.0
768mb DDR 266
Ati 9700 pro
Seagate 40 gig
Seagate 80 gig
Brander
300w voeding.
2 Netwerkkaarten

Ik vraag me af wat het kan zijn. Als ik m'n oude CPU terug zet doet ie het wel..
M'n voeding heeft niet dat stekkertje wat speciaal voor de CPU is, maar dat was bij m'n 1800+ geen probleem. Misschien bij een Barton wel?
Ligt het aan m'n voeding? Is m'n CPU stuk? Of kan een processor met een FSB van 333 niet werken met 266 geheugen?
Ik heb de topics uit de FAQ al doorgespit, maar daar kan ik ook niet echt een antwoord uit halen aangezien het met m'n 1800+ wel allemaal werkt..
Core van de 2800+ is overigens niet beschadigd..

Verwijderd

Topicstarter
Kleine toevoeging, ik heb er een nieuwe koeler opgezet..
Die het overigens wel doet met m'n oude CPU. Het is een CP5-8JD1F

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:52

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Kan je de cpu niet testen in een ander systeem?
Dan weet je in ieder geval of het aan je nieuwe cpu ligt.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 18:30:
Kleine toevoeging, ik heb er een nieuwe koeler opgezet..
Die het overigens wel doet met m'n oude CPU. Het is een CP5-8JD1F
Die het overigens wel doet met je oude CPU? Die deed het toch ook al met je oude cooler? Of bedoel je dat je nieuwe CPU nu wel werkt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 18:10:
Hoi,
Ik zit met een probleem.
Na het upgraden van m'n cpu start m'n pc niet op.. De FAN draait een seconde of 2 en dan schakelt ie zichzelf uit. Als ik m'n oude CPU terug zet doet ie het wel.
CMOS heb ik al gereset, geen resultaat helaas..
Eerst maar eens wat systeeminfo..

Processor was een Athlon XP 1800+, dat is nu een Barton 2800+ (L2 512 fsb 333)
Abit NF7-S rev 2.0
768mb DDR 266
Ati 9700 pro
Seagate 40 gig
Seagate 80 gig
Brander
300w voeding.
2 Netwerkkaarten

Ik vraag me af wat het kan zijn. Als ik m'n oude CPU terug zet doet ie het wel..
M'n voeding heeft niet dat stekkertje wat speciaal voor de CPU is, maar dat was bij m'n 1800+ geen probleem. Misschien bij een Barton wel?
Ligt het aan m'n voeding? Is m'n CPU stuk? Of kan een processor met een FSB van 333 niet werken met 266 geheugen?
Ik heb de topics uit de FAQ al doorgespit, maar daar kan ik ook niet echt een antwoord uit halen aangezien het met m'n 1800+ wel allemaal werkt..
Core van de 2800+ is overigens niet beschadigd..
Ik denk dat het aan je geheugen ligt 133*2=266

en bij die van jouw je proc vraagt 166*2= 333

En zoals je weet is de fsb geheugen zonder locks gelijk aan die van je proc dus

probeer het eens met latjes ddr 333 of hoger

Verwijderd

Als je moederbord de 333 Mhz FSB van de processor ondersteunt, dan zal de bios automatisch de fsb zetten naar 333 Mhz.
Dus je geheugen zal minimaal op 333 Mhz moeten draaien.
Bij mijn A7V8X en barton 2500+ krijg ik in de bios in ieder geval wel die waarschuwing te zien.
Check it out.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 18:41:
Als je moederbord de 333 Mhz FSB van de processor ondersteunt, dan zal de bios automatisch de fsb zetten naar 333 Mhz.
Bij mijn A7V8X en barton 2500+ krijg ik in de bios in ieder geval wel die waarschuwing te zien.
Check it out.
Zoals je kunt lezen heeft hij een nforce 2 mobo dus die kan minimaal tot 200 FSB.
Heb je al het neiuwste bios geprobeerd. Mischien dat die de oplossing.

En het geheugen kan je gewoon op 266 Mhz laten lopen, alleen is dit wel trager. Beter is op PC2700 of 3200 er in te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door geforce5_guy op 26-11-2003 18:45 ]

• alushin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 01:06
Het lijkt mij logischer dat de pc boot op 100 of 133 mhz.. een idee is misschien om met insert ingedrukt je pc op te starten en zoals Zondagskindje zegt, op een andere pc proberen of ie het wel doet

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp..
Het was een setting in m'n bios.. Hij zet zichzelf uit als het aantal rpm's niet klopt of iets in die geest..
Vervelende is dat ik het niet kon aanpassen omdat ik m'n bios niet in kon..
Met m'n oude cpu in m'n bios veranderd, nieuwe er in en het werkt als een zonnetje!!
Bedankt iig :).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 18:41:
Check it out.
Dat is het niet, ik kan in m'n bios een setting veranderen die de FSB/DRAM verhoudingen regelt..
Het kan dus wel om 266 geheugen en een 333 processor te laten draaien..,

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Heb je al een bios update gedaan?
Waarschijnlijk doet ie het dan wel. (Als ie überhaubt ondersteund word :z )

/edit
Ow het probleem was al opgelost :+
sorry mensen :>

[ Voor 23% gewijzigd door Kapitein Edward op 26-11-2003 19:52 ]

Pagina: 1