Processor "underclocken" (Athlon XP -> Athlon)

Pagina: 1
Acties:

• JM83
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 13:06
hoi,

ik heb een vraagje...

ik heb hier thuis 2 PC's staan:

1) met een Asus A7A266 moederbord en een AMD Athlon XP 1500+ (1333Mhz)...

2) met een Asus A7V moederbord en een AMD Duron 750.

Nu wilde ik een nieuwe processor gaan kopen voor PC 1. Dit is op zich geen probleem, maar wat ik nu eigenlijk zou willen is de XP1500+ in de 2e PC te zetten. De socket enzo klopt. Helaas kan het moederbord alleen de gewone AMD Athlon's aan (tot 1400Mhz/200FSB). Nu is mijn vraag: is het mogelijk de Athlon XP 1500+ een soort van "underclocken" zodoende dat deze (goed) draait op het A7V moederbordje van systeem 2? Dat de kloksnelheid van processor iets omlaag gaat maakt me niet zoveel uit...

alvast bedankt!

John

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

boemboem schreef op 26 november 2003 @ 17:36:
hoi,

ik heb een vraagje...

ik heb hier thuis 2 PC's staan:

1) met een Asus A7A266 moederbord en een AMD Athlon XP 1500+ (1333Mhz)...

2) met een Asus A7V moederbord en een AMD Duron 750.

Nu wilde ik een nieuwe processor gaan kopen voor PC 1. Dit is op zich geen probleem, maar wat ik nu eigenlijk zou willen is de XP1500+ in de 2e PC te zetten. De socket enzo klopt. Helaas kan het moederbord alleen de gewone AMD Athlon's aan (tot 1400Mhz/200FSB). Nu is mijn vraag: is het mogelijk de Athlon XP 1500+ een soort van "underclocken" zodoende dat deze (goed) draait op het A7V moederbordje van systeem 2? Dat de kloksnelheid van processor iets omlaag gaat maakt me niet zoveel uit...

alvast bedankt!

John
dat zou kunnen
maar het probleem is dat je ook af moet gaan vragen of hij wel zal willen draaien op je plankje
aangezien die vast geen athlon xp suport heeft
maar jou voordeel is
je hebt alles al bij de hand
gewoon proberen dus ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JM83
ja klopt... maar ben er niet zo dol op om alles just for fun over te zetten...
maarja klopt, ondersteund geen XP, maar is dat geen onderdeel van het bios dat dat moet ondersteunen?!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

DataGhost

iPL dev

hmm ik weet dat ff neit uit me hoofd (kheb een thunderbird :P)
probeer anders een nieuw bios versie te vinden, en evt ook processor support... mijn plank ging steeds meer procs ondersteunen :)
ik zal ook wel ff zoeken op de asus site ;)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
Volgens mij moet dat wel lukken. Je cpu gaat alleen van 266fsb naar 200 waardoor je hem automatishc onderklokt. Probeer het uit zou ik zeggen. Het zal heus niks gebeuren. Het ergste is dat ie niet wilt opstarten met die XP. Maar dat betwijfel ik.

dikzak

• JM83
hey,

tnx voor die laatste site,

er staat dit bij:

Asus A7V Bios:
1011 Final
released 2.5.2002 (Germany: 30.4.2002)

1. support Thoroughbred CPU

als ik mezelf niet vergis is de thoroughbred CPU de Athlon XP? of niet... maar waarom staat dit bios niet op de ASUS site???

• JM83
heb het inmiddels uitgevonden :( wordt niet ondersteund, klotezooi maar goed... nu maar op zoek naar een Athlon of Duron processor...

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

boemboem schreef op 26 november 2003 @ 18:25:
heb het inmiddels uitgevonden :( wordt niet ondersteund, klotezooi maar goed... nu maar op zoek naar een Athlon of Duron processor...
het kan gewoon werken hoor
het enige verschil zal zijn dat hij de naam waarschijnlijk niet weer geeft
maar gewoon de mhz
had ik ook met mijn asus a7m266 toen ik daar een tbred in gooide :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• JM83
nou ja, heb op paar sites gelezen die erover gingen, en het moederbord is net te oud... dus geloof het wel... ga denk ik op HCC dagen weer nieuw spul kopen, maar nu heb ik een vraag, dus als ff iemand me kan helpen:

ik wil maximaal 200euro uitgeven aan een Moederbord en Processor samen. Geheugen heb ik al voldoende. Nu ben ik de laatste tijd beetje uit het "snelle PC bijhouden" gebeuren geweest en wilde ik eigenlijk aan jullie advies vragen van een goede combinatie...

ik gebruik PC voor internetten/surfen... soms wat games (NFS Underground, Fifa, Unreal ofzo)... en ook voor het kloten met films (bewerken, omzetten van Divx -> SVCD). Nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen... het hoeft natuurlijk geen 200 euro te zijn, bedoel 150 is nog beter, maar 200euro was soort van bovengrens...

de volgende aansluitingen heb ik nodig:

1) 7200RPM Harde Schijf 120GB (deze ga ik ook op HCC dagen aanschaffen)
2) USB 2.0
3) onboard zooi heb ik niet nodig, misschien firewire, maar niet noodzakelijk!

wie kan me advies geven van een leuke combinatie? en dingen waar ik op moet letten, want op zo'n beurs wordt je toch overvallen met zoveel dingen dat ik veelal zal kijken naar chipset en evt. dingen die jullie me aan zullen raden naar te kijken,

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14
Voor 200 euro haal je waarschijnlijk geen snelle processor + moederbord. Maar voor het geval je je budget uitbreidt:
Bij AMD is de nForce2 chipset inprincipe de snelste en tegenwoordig is er ook de KT600 maar die is nog iets langzamer bij gebrek aan dualchannel.
Intel borden/chipsets ben ik niet zo in thuis, maar moderne chipsets zijn de i875 en de i865 (875 is het nieuwst).
Ik ben toch echt bang dat je het met €200 niet gaat halen, dus zul je het gefaseerder aan moeten pakken (die 1500+ op nieuw moederbord en dan later weer een keertje proc halen). Zo heb ik het ook gedaan, kun je je in ieder geval weer even vermaken met nieuw spul... ;)

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je kan een Duron 1.4ghz 128kb cache kopen en deze aanpassen naar een Athlon XP 256kb cache en eventueel overklokken ofwel een 2000+ thorton 256kb cache kopen en aanpassen naar een barton 512kb cache en dan als mobo een abit nf7-(S). Dan kan je met alle mp's spelen. Zorg wel dat je proc voor week 40 is, alle procs nadien zijn gelockt.

Heb prijs opgezocht: Je kan evengoed een 1.4ghz duron nemen maar deze vond ik niet bij die winkel.
AMD Duron 1600 266 FSB EUR 49,00
AMD XP 2000+ EUR 69,45
Mobo: ABIT NF7-S NForce2 rev.2, 117.5€
In het duurste geval ben je 186,95€ kwijt. Vind ik wel redelijk omdat je makkelijk kan overklokken met die cpu's en mobo.

[ Voor 44% gewijzigd door pisart op 26-11-2003 20:02 ]

Verwijderd

Volgens mij kan het niet, ik heb een A7V133, daar kunnen wel xp's op.

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 20:02 ]

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
op de HCC zou ik dit kopen:

AMD Athlon XP 2500+ bartoncore (1,83GHz, 512KB) € 93,-
ASRock K7S8X, SiS746FX (Sound, Lan) € 34,-
____+
€ 127-,

En dan haal je er nog bij voor de xtra look:

ATi Radeon 9200 Pro 128MB € 71,-

Dis wel ee leuk plankje om een spelletje op te spelen :)

Deze config is geen OC config alhoewel je met de asrock k7s8x prima bij een unlockte cpu de multipleier kunt aanpassen.

Hierbij hoop ik je genoeg info gegeven te hebben ;)

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:14
Denk je ook aan het geheugen, ik weet niet waar je die a7a266 mee draait, maar je hebt voor een modern mobo DDR nodig, is ook weer een redelijke kostenpost. Overigens is dat ding van killerhond nog een best aardig idee.

• JM83
twee vragen dan nog:

die sis chipset is dat iets?

en ik heb DDR geheugen volgens mij net iets voor de afgelopen zomervakantie gekocht, dus denk dat dat wel moet lukken??

• JM83
heb inmiddels mijn aankopen gedaan... tis een Asus A7N8X-X geworden met een AMD Athlon XP 2500+ (Barthon)... bij elkaar kostte het 72 en 99 is 171 euro... dus viel wel mee...

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:39
en? is de barton gelocked? :D

• JM83
nog niet gekeken... ben allang blij dat ik alles aan de gang kreeg, maar eh, heb hem door foute bios instelling al wel ff als Athlon XP 3200+ kunnen laten draaien, weet niet of dat alles was?

maar eh, vraagje, ik heb Q-Fan ingesteld (automatisch fan-control in BIOS), maar nu is mijn CPU 53 graden terwijl ik "gewoon" windows werk doe (wel redelijk wat vensters open)... Fan loopt op 2445RPM... (volgens PC Probe)...

daarentegen heb ik toen straks ff half uurtje NFS Underground gespeeld en toen was CPU maar 41 graden... moet ik nu uitkijken met die 53 of heeft dat met die Q-Fan te maken???
Pagina: 1