Hallo, ik moet voor school met VB6 een mijnenveger maken.
Nee, dit is geen huiswerk vraag, maar omdat de leraar ziek is, en ik dus niet verder kom.
Ik heb al een interface met knoppen (een array), en kan ook al bepalen waar de mijnen komen (met de RND funtie), alhoewel dit niet goed gaat voor een veld groter dan 100 knoppen. Ook het nummeren van hoeveel mijnen er om een knop heen liggen gaat goed.
Het probleem is dat als ik een knop aan de rand indruk hier ook een '1' komt te staan, omdat op de volgende regel helemaal links een mijn zit dus. Hij denkt dus dat de mijn er gewoon naast zit.
Nu zei die leraar dat er een functie/commando is die kan kijken of een getal deelbaar is door een ander getal, maar ik weet niet meer welke dit is.
Als ik dit weet kan ik dus een voorwaarde meegeven dat als dit het geval is hij niet meer naar de knop rechts moet kijken, omdat die er dus eigenlijk niet aan grenst.
Hier het stukje code dat ik nu gebruik:
Index is het indexnumemr van de ingedrukte knop, en in g komt het aantal aangrendzende mijnen.
En als iemand een goede manier heeft om een random getal aan te maken ben ik diegene ook zeer dankbaar.
Nee, dit is geen huiswerk vraag, maar omdat de leraar ziek is, en ik dus niet verder kom.
Ik heb al een interface met knoppen (een array), en kan ook al bepalen waar de mijnen komen (met de RND funtie), alhoewel dit niet goed gaat voor een veld groter dan 100 knoppen. Ook het nummeren van hoeveel mijnen er om een knop heen liggen gaat goed.
Het probleem is dat als ik een knop aan de rand indruk hier ook een '1' komt te staan, omdat op de volgende regel helemaal links een mijn zit dus. Hij denkt dus dat de mijn er gewoon naast zit.
Nu zei die leraar dat er een functie/commando is die kan kijken of een getal deelbaar is door een ander getal, maar ik weet niet meer welke dit is.
Als ik dit weet kan ik dus een voorwaarde meegeven dat als dit het geval is hij niet meer naar de knop rechts moet kijken, omdat die er dus eigenlijk niet aan grenst.
Hier het stukje code dat ik nu gebruik:
Visual Basic 6:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| For i = 1 To Procent If Index - 1 = Mijn(i) Then 'Links van de ingedrukte knop g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index + 1 = Mijn(i) Then 'Rechts g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index - 10 = Mijn(i) Then 'Boven g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index + 10 = Mijn(i) Then 'Onder g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index - 11 = Mijn(i) Then 'Linksboven g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index - 9 = Mijn(i) Then 'Rechtsboven g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index + 9 = Mijn(i) Then 'Linksonder g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If If Index + 11 = Mijn(i) Then 'Rechtsonder g = g + 1 tgbKnop(Index).Caption = g End If Next i For i = 1 To Procent If Index = Mijn(i) Then 'Mijn op deze knop tgbKnop(Index).Caption = "M" 'Label van aantal mijnen gevonden met 1 verhogen MijnenGevonden = MijnenGevonden + 1 lblMijnenGevonden.Caption = MijnenGevonden End If Next i |
Index is het indexnumemr van de ingedrukte knop, en in g komt het aantal aangrendzende mijnen.
En als iemand een goede manier heeft om een random getal aan te maken ben ik diegene ook zeer dankbaar.
Juist